Lihooko usein takaisin "korkojen kanssa" laihduttaessa?
Onko se yleensä niillä, jotka ovat ennestään jo reilusti ylipainoisia eivätkä osaa noudattaa terveellisiä elämäntapoja ja sipsi- ja karkkihimo vie voiton? Itse olen kerran laihduttanut normaalipainon ylärajoilta eikä ole tullut paino takaisin korkojen kanssa... Silloinkin joku minulle sanoi, että tuolla tavalla saat kaiken takaisin korkojen kanssa, kun vähensin kaloreita jonkun verran, mutta enpähän saanut.
Kommentit (21)
Ei, ellei ole niin tyhmä, että laihdutuksen jälkeen syö kulutuksen yli.
Vierailija kirjoitti:
Joka kerta laihtumisen jälkeen olen lihonut entistä painavammaksi. Parhaimmillaan pysyin normaalipainossa pari vuotta.
Minä sain avun siitä, että ahmimishäiriötä alettiin hoitaa.
-ex-jojo
Joo jos laihduttaa jollain liian tiukalla kuurilla.
Käyttäjä8510 kirjoitti:
Jep. Tällä tavalla lähtee myös lihakset eli peruskulutus laskee.
Käyttäjä8510 kirjoitti:
No ei kyllä ole noinkaan, ellei sen tiukan kuurin jälkeen syö kulutusta enemmän. Ihme propragandaa jaksatte levittää, ilmeisesti etsitään tekosyitä sille miksi niin lihavia olette.
t. tiukan kuurin vetänyt 5 vuotta sitten, enkä lihonut yhtään takaisin
Olen aina lihonut kuurin jälkeen painavammaksi kuin alunpitäen olin. Ja entistä nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka kerta laihtumisen jälkeen olen lihonut entistä painavammaksi. Parhaimmillaan pysyin normaalipainossa pari vuotta.
Minä sain avun siitä, että ahmimishäiriötä alettiin hoitaa.
-ex-jojo
Samoin. Terapia auttoi syihin siellä ahmimisen taustalla. Suosittelen lämpimästi kaikille ylipainon kanssa kamppaileville.
Käyttäjä8510 kirjoitti:
Mikä on liian tiukka kuuri? Se varmasti on, jos syö tyyliin yhden omenan päivässä, mutta se ei ole, jos istumatyötä tekevä ihminen jättää kaikki turhat välipalat sun muut ylimääräiset ruokahetket pois.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä8510 kirjoitti:
Jep. Tällä tavalla lähtee myös lihakset eli peruskulutus laskee.
Njaa... Minä olen erittäin tyytyväinen nykyiseen hoikkaan vartalooni enkä erikseen treenaa lihaksia. Kuitenkin pystyn ihan käymään jumpissa, pitkillä juoksu- ja pyörälenkeillä, joten varmasti jotain lihastakin jossain on.
Painon pudotus ruokaa vähentämättä, mutta laatua rankasti parantamalla on tie pitkäaikaiseen tulokseen. Patrik Borg kirjoitti blogissaan hyvin nälkävelasta. http://patrikborg.blogspot.com/2012/12/nalkavelka.html
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä8510 kirjoitti:
Mikä on liian tiukka kuuri? Se varmasti on, jos syö tyyliin yhden omenan päivässä, mutta se ei ole, jos istumatyötä tekevä ihminen jättää kaikki turhat välipalat sun muut ylimääräiset ruokahetket pois.
Tätä olen ihmetellyt meidänkin toimistolla, kun aika iso osa on sellaisia enemmän ja vähemmäm ylipainoisia. Istumatyö ja kerran viikossa joku ryhmäjumppa ja kuitenkin suuret aamupalat, isot lounaat, välipaloja joka välissä ja varmaan kotona vielä joku päivällinen ja sitten makaamaan sohvan nurkkaan... Välipalat on ihan jees, jos treenaa kunnolla, mutta ei normaali vähän liikkuva aikuinen ihminen tarvitse niitä myslipatukoita, jogurtteja, banaaneja, pähkinöitä tms. joka välissä.
Minulla ei ole ikinä ollut mitään rytmiä ruokailuissa, siksi olen lihonut. Olen laihduttanut onnistuneesti rytmittämällä ruokailuja, en laskemalla kaloreita tai makroja. Heti kun palaan rytmittömyyteen, alkaa kilot hiipiä takaisin.
Pankitkin uhkaa laittaa tileille miinuskorot.
Näin kävi minulla. Taustalla syömishäiriö, joka lähti keulimaan laihdutuksesta.
Tyhmyyttä oli se, että laihdutin kerta toisensa jälkeen vaikka pitkän aikavälin lopputulos oli aina isompi kuin alkutila.
Jojosin näin itseni kolmikymppiseksi mennessä pienestä ylipainosta yli satakiloiseksi, reilusti sairaanloisen ylipainon puolelle.
Laihdutuksen lopetus ja terapia on saanut ahmimishäiriön kuriin. Nyt paino on monta vuotta hiljalleen laskenut, kun laihdutuksen sijaan syön terveellisesti, tarpeeksi ja liikun. Menee vielä kauan ennenkuin laihdutuksen tuhot on korjattu, enkä ehkä koskaan pääse lähellekään normaalipainoa, mutta pyrin pitämään kehostani hyvää huolta siitä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä8510 kirjoitti:
Tätä olen ihmetellyt meidänkin toimistolla, kun aika iso osa on sellaisia enemmän ja vähemmäm ylipainoisia. Istumatyö ja kerran viikossa joku ryhmäjumppa ja kuitenkin suuret aamupalat, isot lounaat, välipaloja joka välissä ja varmaan kotona vielä joku päivällinen ja sitten makaamaan sohvan nurkkaan... Välipalat on ihan jees, jos treenaa kunnolla, mutta ei normaali vähän liikkuva aikuinen ihminen tarvitse niitä myslipatukoita, jogurtteja, banaaneja, pähkinöitä tms. joka välissä.
Joissain välipalapatukoissa on jopa enemmän kaloreita, kuin suklaapatukassa! Se on ihan hirveää syödä päivässä 1 suklaapatukka, mutta ok syödä 3 välipalapatukkaa...
Monilla korkojen kanssa takaisin lihominen johtuu siitä, että kuurin aikana on menetetty paljon lihasta. Lihasmassaa ei saa takaisin ilman kunnon lihaskuntoharjoittelua, ainakaan jos on nainen ja varsinkaan, jos on keski-ikäinen tai vanhempi.
Lihas kuluttaa enemmän kaloreita kuin läski, joten paino hiipii helposti takaisin, kun lihasmassa on kuihtunut. Vaikka paino ei tulisi korkojen kanssa takaisin vaan palautuisi täsmälleen samaan kuin oli ennen, yleensä rasvaprosentti on kuitenkin sitten suurempi, mikä ei näytä hyvältä ja lisää sairastumisen riskiä.
Liikunnalla ei voi juuri laihduttaa. Mutta lihasmassan säästämisen takia nimenomaan lihaskuntoharjoittelu on laihduttajalle erittäin tärkeätä. Täälläkin valitettavasti on usein aloituksia, joissa kerrotaan, että laihdutetaan ilman liikuntaa. En ymmärrä, miksi ihmiset tekevät niin itselleen. Lihakset ovat arvokkaimpia asioita, joita meillä on. Ne ovat terveyttä ja toimintakuntoa. Reisilihasten voima voi ratkaista lopulta sen, asutko vanhuksena hoitokodissa vai itsenäisesti.
Siis ihan ensinnäkin kaikkien kehot on erilaisia. Yhtä oikeaa ruokailurytmiä tai ruokavaliota ei ole. Totta kai syödyt vs. kulutetut kalorit- balanssilla on merkitystä, mutta meidän kehot metabolisoi ja varastoi hiilareita ja protskuja hieman eri tavoin ja vaihtelevalla tehokkuudella.
Kun ihminen aloittaa dieettikuurin, eli jättää vaikka hiilarit pois tai rajoittaa kalorit reippaasti totutusta alemmaksi, keho menee ns. "starvation" - moodiin. Eli meidän primitiivinen keho ajattelee, että nonni, nyt tuli joku nälänhätä, paras mennä säästöliekille ja pitää kynsin hampain kiinni jäljellä olevasta energiasta ja varastoi kaiken mahdollisen. Tää säästöliekki voikin sitten pysyä päällä jopa 7 vuotta. Sen takia kilot tulee helposti takaisin ja korkojen kera laihduttamisen jälkeen. Tän laihduttajan keho on vaan siis parantanut tehokkuutta energian varastoimiseen sen varalta, että tulee toinen nälänhätä.
Tästä syystä dieettikuurit ym. ei toimi vaan muutos tapahtuu pysyvillä elämäntapamuutoksilla. Ja muutokset saa pysymään kun ei yritä tehdä valtavia täyskäännösmuutoksia kerralla. Hitaasti mutta varmasti.
Laihduttajan kannattaa varmaan vähä miettiä niitä omia motiiveja. Haluaako parantaa omaa elämänlaatua vai onko tavoitteena saada nopeasti timmi bikinibody, että muut voi ihastella (ja ehkä vähä inhotakin) instassa.
Vierailija kirjoitti:
Monilla korkojen kanssa takaisin lihominen johtuu siitä, että kuurin aikana on menetetty paljon lihasta. Lihasmassaa ei saa takaisin ilman kunnon lihaskuntoharjoittelua, ainakaan jos on nainen ja varsinkaan, jos on keski-ikäinen tai vanhempi.
Lihas kuluttaa enemmän kaloreita kuin läski, joten paino hiipii helposti takaisin, kun lihasmassa on kuihtunut. Vaikka paino ei tulisi korkojen kanssa takaisin vaan palautuisi täsmälleen samaan kuin oli ennen, yleensä rasvaprosentti on kuitenkin sitten suurempi, mikä ei näytä hyvältä ja lisää sairastumisen riskiä.
Liikunnalla ei voi juuri laihduttaa. Mutta lihasmassan säästämisen takia nimenomaan lihaskuntoharjoittelu on laihduttajalle erittäin tärkeätä. Täälläkin valitettavasti on usein aloituksia, joissa kerrotaan, että laihdutetaan ilman liikuntaa. En ymmärrä, miksi ihmiset tekevät niin itselleen. Lihakset ovat arvokkaimpia asioita, joita meillä on. Ne ovat terveyttä ja toimintakuntoa. Reisilihasten voima voi ratkaista lopulta sen, asutko vanhuksena hoitokodissa vai itsenäisesti.
Totta, mutta monella on paikat niin rikki, että varsinkin ylipainoisena vaikea liikkua. Toki jos pystyy niin kannattaa
Laihdutin 15 kg vähentämällä suklaan ja karkkien syöntiä, ja pullan. Kaikki tuli takaisin kun aloin taas ahmia.