Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vanhemmat ei ilmoita lastensa kiusaamisesta kouluun?!?!?!?1

Ihmettelijä
22.10.2020 |

Oma lapseni joutui koulussa kiusatuksi. Otimme yhteyttä kaikkiin mahdollisiin instansseihin ja teimme selväksi että minun lapseni kiusaamisella on kiusaajan perheelle seurauksia. Viesti meni perille poliisin kautta, ja lastani ei enää kiusata. Koulu hoiti asiansa esimerkilliseksi, kunhan saivat ensin tiedot tapahtumista. Ottihan se aikaa, voimia ja tunteita, mutta lapsi on ollut tyytyväinen lopputulokseen ja koulu on lähtenyt sujumaan.

Sen sijaan olen pohtinut jo pitkään tätä:
Kun selvittelin oman lapseni kiusaamista niin selvisi muiden lasten vanhemmilta, että kiusaaja on kiusannut myös heidän lapsiaan. Lisäksi oma lapseni on nähnyt näitä tilanteita (sen vuoksi osasin tietyiltä vanhemmilta kysellä). Ihan samaa lyömistä ja haukkumista ovat muutkin lapset kokeneet. Osa jopa pahempaa. Oletin, että vanhemmat olisivat myös olleet kouluun yhteydessä - mutta EI. Yksi selvitti että "ei kiusaajia saada ikinä kuriin", "lapseni kyllä kestää", "koulun pitäisi olla meihin yhteydessä" ja "katselemme vielä tilannetta" (tämän kertoi vanhempi, jonka lasta oli lyöty nyrkillä). Eräs vuoden vanhempi oli jo kieltänyt lastaan puolustautumasta fyysistä kiusaamista vastaan, koska puolustautuja saattaisi itse joutua siitä ongelmiin?! Vanhemmat siis tietävät kiusaamisesta (olivat kuulleet omilta lapsiltaan ja yksi jopa nähnyt) ja pitävät toimintaa kiusaamisena, mutta eivät olleet ilmoittaneet tiedoistaan kouluun - vaan katkerana pohtivat miksi koulu ei tee mitään.

Netti on täynnä kertomuksia, joissa vanhemmat ovat taistelleet lastensa puolesta vuosia eikä kiusaaminen lopu koska koulu/viranomaiset eivät toimi. Sellaiset vanhemmat ovat minusta sankareita, he jaksavat puolustaa lapsiaan. Heidän lapsensa myös tietävät, että vanhemmat yrittävät kaikkensa. Mitä sen sijaan opettaa lapselle se, että vanhemmat eivät ota edes ensimmäistä askelta eli koulun ilmoittamista?

En vaan tajua, miksi vanhemmat eivät edes yritä? Pelottaako joku "hankalaksi vanhemmaksi" leimautuminen vai mikä?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin joku ei ole antanut periksi 😊 arvostan! Välillä joutuu oikein kunnolla vääntämään koulun kanssa kun eivät ole suhtautuneet asiaan sen vakavemmin. Aiemmassa koulussa on lasta syytetty itse kun on joutunut kiusaamisen kohteeksi tai myöskin tätä kiusaajien puolustamista ”laumahierarkian” johdosta.

Vierailija
2/2 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse uskon, että tärkeintä on kuunnella omaa lasta eikä ikinä luovuttaa! Vaikka lopulta ei saisikaan tuloksia niin se, että oma vanhempi uskoo suojelee lasten itsetuntoa. Toivottavasti saatte teidän tilanteen selvenemään. Itsehän koulun lisäksi olin yhteydessä vaikka minne, mutta hedelmällisin kontakti saatiin lastensuojeluun. En tehnyt lasua kiusaajasta vaan kyselin mikä olisi tehokkain tapa toimia kun tilanne on tämä. He eivät ehdottaneet keskusteluja vaan suosittelivat suoraan rikosilmoitusta, koska oli fyysistä väkivaltaa. Selvittivät myös kuinka heidän systeeminsä toimii jne...  Meillä oli taustalla se, että koulu oli kyllä yrittänyt hoitaa asiaa - oli pyydelty anteeksi ja keskusteltu, mutta kiusaajan vanhempia ei paljon kiinnostanut.  

Meilläkin kohdattiin tuota "laumahierarkia"-vähättelyä. Se on jotenkin ihan älytön argumentti, ihan kuin kiusatun ja kiusatun vanhempien pitäisi jotenkin "hyväksyä" olevansa jossain lauman pohjalla jossa vaan nyt lyödään :O 

Toinen ihmeellinen asia on ollut se, että jopa hyvää tarkoittavat ihmiset vastuuttavat kiusattua omasta kiusaamisestaan. Kovasti on liikkellä kaikenlaisia stereotypioita siitä millainen kiusattu on. Esim. "ei olisi niin paljon kiusaamista jos siedettäisiin erilaisuutta paremmin" - oletuksena, että kiusattu olisi jotenkin erilainen. Ehkä sekin  saa aikaan sen, etteivät vanhemmat uskalla toimia - hävetään sitä, että oma lapsi on kokenut kiusaamista. Oikeasti kyse on siitä, että jokaisella ihmisellä on velvollisuus käyttäytyä kunnioittavasti toisia ihmisiä kohtaan - ei lyömistä eikä haukkumista tarvitse kenenkään sietää. 

Mutta suosittelen kyllä tuota lastensuojeluun yhteyden ottamista jos koulu ei puutu. Ei tarvitse tehdä lasuja suuntaan eikä toiseen, eikä edes kertoa nimeään - vaan voi kysellä neuvoja kuinka voi toimia kun tilanne vain ja jatkuu jatkuu. Kiusaamisella on kuitenkin myös psyykkisiä vaikutuksia lapseen. 

t. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla