Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi pesukone, enkä osaa enääpestä pyykkiä. Apua!

Vierailija
21.10.2020 |

Olen laiska vaatepyykinpesijä: haluan pestä täysiä koneellisia, kaikki vaatteet 40 asteessa, tummat ja vaaleat erikseen. Eli yhdessä koneessa on kaikki t-paidat, neuleet, farkut, alushousut ja sukat. (Pyyhkeet ja liinavaatteet erikseen).

Edellisessä koneessa pesin ”päivittäisellä pesulla” 1 h 13 min. Tässä uudessa koneessa otin mywash 49 min - eikä valkoiset alushousut tulleet valkoisiksi. Sinänsä puhtaiksi, mutta haaleat raidat tms jäivät.

Millä siis pesen tuon pyykkini jatkossa? Puuvillapesulla vai synteettisellä pesulla vai hellävaraisella pesulla? Miten nuo eroavat toisistaan?

Koneellisessa on siis puuvillaa, lykraa, polyesteriä yms yms.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita jokin ohjelma päälle. Kokeilun/erehdyksen kautta opit. Suotta ohjekirjaa älä toki lue.

Vierailija
2/24 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuvilla ja keinokuitu pestään eri lämmössä. Puuvilla ei puhdistu alhaisessa lämmössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita jokin ohjelma päälle. Kokeilun/erehdyksen kautta opit. Suotta ohjekirjaa älä toki lue.

En ajatellut oppia oman erehdyksen kautta, vaan olen kykenevä oppimaan muiden erehdysten kautta.

Olen toki lukenut ohjekirjaa, mutta en ole tullut hukkua hurskaammaksi lukiessani ”pese puuvillaiset puuvillapyykissä ja hellää kohtelua vaativat hellävaraisessa”.

Vierailija
4/24 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puuvilla ja keinokuitu pestään eri lämmössä. Puuvilla ei puhdistu alhaisessa lämmössä.

Pesen joka tapauksessa vaatteet 40ssä. Kaikilla pesuohjelmilla voin valita lämpötilan myös 40ksi. En kuitenkaan kysy lämpötilaa tässä, vaan pesuohjelmaa.

Vierailija
5/24 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä lajittelen vähän enemmän (urheilu- ja 30 pesua vaativat erikseen), mutta muille käytän puuvillaa.

Vierailija
6/24 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä lajittelen vähän enemmän (urheilu- ja 30 pesua vaativat erikseen), mutta muille käytän puuvillaa.

Eli peset alusvaatteet ja sukat myös puuvillalla, vaikka niissä on lykra ja elastisuutta?

Vierailija
7/24 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
8/24 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
9/24 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli peset alusvaatteet ja sukat myös puuvillalla, vaikka niissä on lykra ja elastisuutta?

Ei se lycra ja elastisuus 60 astetta säikähdä. Huuhteluainetta ei saa käyttää. Ja ap ei pese pyykkiään oikein, jos 40 asteesa sukat ja alushousut. Ei sillä lämmöllä p-bakterit housuista häviä. Jo alushousujen raidalliseksi jääminen sen kertoo. Emme av:lla tiedä mitä lämpötiloja pesuohjelmissasi on. Onko ne erikseen valittavissa vai ohjelmassa määrätty. Olen pessyt vuosikaudet 60 asteessa ja puhdasta tulee. Vaatteet eivät ole menneet pilalle. Vaaleat ja valkoiset yhdessä, värilliset yhdessä. Ja sitten on niitä erikseenkin pestäviä. Joskus pesen käsinkin, jos tarpeen. Pyykinpesuun ei ole mitään poppakonsti, hieman viitseliäs pitää jaksaa olla. Huhteluaineena käytän etikkaa, joskus tuo sulla, joskus ilman.

Vierailija
10/24 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stringit pestävä toisinaan 90 asteessa.

En mene yksityiskohtiin.

Vierailija
11/24 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se lycra ja elastisuus 60 astetta säikähdä. Huuhteluainetta ei saa käyttää. Ja ap ei pese pyykkiään oikein, jos 40 asteesa sukat ja alushousut. Ei sillä lämmöllä p-bakterit housuista häviä. Jo alushousujen raidalliseksi jääminen sen kertoo. Emme av:lla tiedä mitä lämpötiloja pesuohjelmissasi on. Onko ne erikseen valittavissa vai ohjelmassa määrätty. Olen pessyt vuosikaudet 60 asteessa ja puhdasta tulee. Vaatteet eivät ole menneet pilalle. Vaaleat ja valkoiset yhdessä, värilliset yhdessä. Ja sitten on niitä erikseenkin pestäviä. Joskus pesen käsinkin, jos tarpeen. Pyykinpesuun ei ole mitään poppakonsti, hieman viitseliäs pitää jaksaa olla. Huhteluaineena käytän etikkaa, joskus tuo sulla, joskus ilman.

Olen viimeiset 30 vuotta pessyt kaikki alushousuni 40 asteessa. Koska en pese mitään vaatteita 60ssä.

Aina ennen ne alushousut ovat puhdistuneet - siis edellisen koneen ohjelmassa. Uuden koneen 49 minuuttinen päivittäinen ohjelma ei ole tarpeeksi niille. Mietin siis, valitsenko jatkossa puuvilla 40 astetta vai synteettiset 40 astetta? Toistan: pesen kaikki samanväriset vaatteet yhdellä kertaa.

Ymmärrän, ettei pyykinpesu ole vaikeata. Mutta viitseliäs en viitsi jatkossakaan olla.

Ap

Vierailija
12/24 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisikohan lukea ohjekirja?

Vierailija
13/24 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisikohan lukea ohjekirja?

Vastasin tuohon viestissä nro 3

Vierailija
14/24 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudet koneet käyttävät todella vähän vettä. Kokeile, jos hienopesu ottaisi enemmän vettä ja puhdistaisi paremmin. 

Vierailija
15/24 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pesen kaikki vaatteet puuvilla 60 astetta. Lakanat, pyyhkeet, maskit puuvilla 95.

Puhdasta on tullut enkä ole pilannut mitään keinokuituisia. Ai niin kerran meni pelkästä villasta tehdyt villasukat, niistä tuli pienet huovutetut töppöset. Ei ollut iso menetys.

Vierailija
16/24 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuvillaohjelmat sallii ainoana ohjelmana maksimipainon verran pyykkiä. Eli pesisin täydet koneelliset sillä ja 40 tai 60 astetta. Keinokuituohjelmalla pesu, jos vajaa koneellinen pestävää. Näin kaikkein yksinkertaisinta. Toki siihen käyttöohjeeseenkin voi sit ajan saatossa perehtyä..

Vierailija
17/24 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli puuvillapesu ei pilaa elastisia vaatteita tai neuletakkeja, tai joustavia farkkuja? Olen ollut aina siinä uskossa, että puuvilla on rankka pesuohjelma.

Vierailija
18/24 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lg koneessa puuvilla on ainut ohjelma jossa koneen saa ladata täyteen kilomääräänsä. Ja puuvilla käyttää eniten vettä, mikä on hyvä koska nykykoneet ovat niin säästäväisiä veden kanssa. Sinuna kyllä lajittelisin edes tummat ja vaaleat erikseen. Valkoinen harmaantuu muuten.

Vierailija
19/24 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli puuvillapesu ei pilaa elastisia vaatteita tai neuletakkeja, tai joustavia farkkuja? Olen ollut aina siinä uskossa, että puuvilla on rankka pesuohjelma.

Huuhteluaine ne vaatteet pilaa. Jos epäilyttää, linkouksen kierroksia voi pienentää. 800:kin riittää saamaan pyykin tarpeeksi kuivaksi. Ehkä pienemmällekin varsinkin, jos niitä neuleita on joukossa.

-nro 16

Vierailija
20/24 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huuhteluaine ne vaatteet pilaa. Jos epäilyttää, linkouksen kierroksia voi pienentää. 800:kin riittää saamaan pyykin tarpeeksi kuivaksi. Ehkä pienemmällekin varsinkin, jos niitä neuleita on joukossa.

-nro 16

Jos linkoaa 800:lla, niin kuivuri pyörittää vaatteita ikuisuuden.