Ai, ai, nyt voisin näpäyttää suomenruotsalaista
Etsin asuntooni vuokralaista ja nyt on sellainen tilanne, että yksi on sitä kysellyt. Laittoi tekstaria. Nimestä päätellen erittäin suomenruotsalainen ja facebook-profiilin mukaan kanssa. Tekisi niin laittaa viesti, että en vuokraa kenellekään suomenruotsalaiselle. Luulisi, että niillä on säätiöt täynnä asuntoja, joita saa sormia napsauttamalla. Suomalaiset saavat hädissään etsiä asuntoa täällä Helsingissä ja todellakin vuokraan mieluummin asuntoni jollekin järkevälle suomenkieliselle. Siinäpähän oppisi vähän, miltä tuntuu kun syrjitään kielen perusteella (näinhän ruotsinkieliet ovat aina toimineet suomenkielisiä kohtaan).
Mutta tuleekohan tuosta jokin syrjintä-juttu? Jos vaan laittaa, että en vuokraa miespuoliselle (ovat epäsiistempiä, kuin naiset keskimäärin), niin pääsee vähemällä.
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 14:39"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 12:29"]
Anteeksi vaan, mutta en ymmärrä miten tämä tilanne saadaan liitettyä itsetuntoon? Jos kerta selvästi sanon, etten pidä suomenruotsalaisista, niin sitten en pidä, eikä se liity itsetuntoon mitenkään. Onko eri asia, jos sanon, etten pidä venäläisistä?
[/quote]
Molemmissa tapauksissa kyse on sinun puutteellisesta sivistyksestäsi ja alemmuudentunteistasi. Se seikka, että alemmuudentunteeseen on kohdallasi hyvät syyt, ei muuta sitä, että et ole tasapainoinen saati normaalijärkinen aikuinen ihminen.
[/quote]
En ole väittänyt olevanikaan sivistynyt. Mutta et näytä sinäkään olevan, vai kuka sivistynyt muka sanoo toista tasapainottomaksi ja normaalijärjellä varustamattomaksi?
-ap
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 13:47"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 13:33"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 12:51"]
Ai ai, kylläpä minä nyt tunnen myötänäpäytyksen kapsahtavan kattoon osoittavaan nenääni näin kanssasuomenruotsalaisena.
Älä ap vaan vuokraa hurrille asuntoasi, vaan sano reippaasti hänelle ettet tykkää suomenruotsalaisista ja näin tällä tavalla osoitat sen ikään kuin protestina koko kansanryhmää vastaan. Varmasti saat aikaan vallankumouksellisen reaktion, jonka myötä jokainen hurri tästä maasta muuttaa pois, pakkoruotsi lakkautetaan ja sinut nimetään valtakunnan viisaimmaksi.
t. hurri
[/quote]
Tiedäkös mitä, kuulun itse myös vähemmistöön. Jos joku sanoisi minulle suoraan, ettei vuokraa asuntoa, sen takia, että hänellä on huonoja kokemuksia tästä vähemmistöstä, niin minkä minä sille voin. Mutta ainakaan en pilkkaisi ja haukkuisi häntä, ihmisillä on vain yksinkertaisesti oikeus mielipiteeseensä. En todellakaan halua olla sellainen, kuin te suomenruotsalaiset ja uikuttaa joka asiasta (jota teitä kohtaan ei ole!).
Kun minä sanon että haluan vuokrata asunnon suomalaiselle, alkaa joku suru vinkumaan, kuinka me olemme suomalaisia. No, sitten kun teitä erehtyy sanomaan suomalaisiksi, niin johan tulee noottia, kuinka me (te) emme ole suomalaisia, vaan SUOMENRUOTSALAISIA. Siksi en ymmärrä, miksi ette vain yksinkertaisesti muuta sinne Ruotsiin, kun se on teille niin kultainen maa.
-ap
[/quote]
Kertoisitko vähän yksistyiskohtaisemmin näistä sun henkilökohtaisista kokemuksista suomenruotsalaisista? Milloin ja missä on käynyt kuvaamallasi tavalla? En nimittäin usko että olet tuollaista keskustelua oikeasti kenenkään hurrin kanssa käynyt.
t. se hurri
[/quote]
Sinä itse olet juuri tyypillinen suomenruotsalainen. Hankala, vaativa, omat juuresi tunteva.
-ap
Aahahahhaaa, ja sitten vuokraat suomalaiselle joka vaikuttaa ihan hyvältä tyypiltä, ja jossain kohtaa vuokrat ovatkin rästissä ja sitten käyt katsomassa missä kunnossa kämppä on ja siellä on hajotettu paikat etkä saa ikinä takaisin rahasi kun koko kämppä menee remppaan koska sillä mukavalla suomalaisella ei olekaan mitään tuloja =D
Voin vain kuvitella että vuokraat jollekin Korhoselle ja sitten osoittautuu että hän onkin ruotsinkielinen. Mitäs sitten, irtisanot vuokrasopimuksen?
Mistä muuten tiedät että et vahingossa vuokraa kämppääsi suomenruotsalaiselle? Eihän se välttämättä ilmene mistään.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 14:47"]
Mulla on ruotsinkielinen sukunimi ja etunimeäkin on sekä suomenkielisissä että ihan ruotsissakin. Nimestäni vois päätellä minun olevan ruotsinkielinen mut oon ihan pohjoiskarjalasta lähtöisin.
[/quote]
Minä tunnen vastaavasti suomenruotsalaisia, joilla on täysin suomenkielinen sukunimi ja etunimikin käy molemmissa kielissä.