Ai, ai, nyt voisin näpäyttää suomenruotsalaista
Etsin asuntooni vuokralaista ja nyt on sellainen tilanne, että yksi on sitä kysellyt. Laittoi tekstaria. Nimestä päätellen erittäin suomenruotsalainen ja facebook-profiilin mukaan kanssa. Tekisi niin laittaa viesti, että en vuokraa kenellekään suomenruotsalaiselle. Luulisi, että niillä on säätiöt täynnä asuntoja, joita saa sormia napsauttamalla. Suomalaiset saavat hädissään etsiä asuntoa täällä Helsingissä ja todellakin vuokraan mieluummin asuntoni jollekin järkevälle suomenkieliselle. Siinäpähän oppisi vähän, miltä tuntuu kun syrjitään kielen perusteella (näinhän ruotsinkieliet ovat aina toimineet suomenkielisiä kohtaan).
Mutta tuleekohan tuosta jokin syrjintä-juttu? Jos vaan laittaa, että en vuokraa miespuoliselle (ovat epäsiistempiä, kuin naiset keskimäärin), niin pääsee vähemällä.
Kommentit (46)
Vuokraa nyt ihmeessä! Ties vaikka olis rikkaankin suvun perillinen... Varma vuokra. nappaat siitä rikkaan miehen itelles ja teet sen kanssa lapsia, niin pääset itsekin sinne "parempiin piireihin", sekä teet palveluksen tuleville lapsillesi kun se on sitten niitä perijöitä jo ihan automaattisesti.. voivat sitten hoitaa vanhan äitinsä sekä sun rahahuolet pois päiväjärjestyksestä.
Opit kielen och snapsvisor, onnellisempi suomenruotsalainen elämäntyyli tarttuu suhunkin ja aurinko paistaa vuoden jokaisena päivänä :)
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 12:09"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 12:07"]
Elä turhaan ole.
[/quote]
Tässä tapauksessa ei todellakaan ole turhaa. AP:n alemmuudentunteille on vankat perusteet. Tunnen minäkin myötätuntoa häntä kohtaan. Taitaa itsekin hyvin tajuta ettei tule koskaan yltämään normaali-ihmisen sivistystasolle. Surullista.
[/quote]
Miksi haukut ruotsinkielisiä, oletko rasisti?
[/quote] Jäikö peruskoulu kesken vai johtuuko kyvyttömyytesi ymmärtää kirjoitettua tekstiä jostain vammasta?
Syrjintähän on ikävää koska se saattaa kohdistua johonkin viattomaan mutta minkäs sille voi. Anna mennä vaan.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 12:08"]
Entä mitä ylemmyydentunne saa aikaan? Katso ruotsinkielisiä.
En kärsi alemmuudentunteesta.
[/quote]Turhaa tietenkin vastata, mutta tuntemani suomenruotsalaiset ovat suvaitsevaisia, sosiaalisia, empaattisia ja ajattelevia ihmisiä. Nämä ovat tietenkin vain omia kokemuksia tilanteista joissa itse olen ollut osallisena, usein ainoana jonka ensimmäinen kieli ei ole ruotsi.
En ala jankkaamaan, mutta olen vahvasti sitä mieltä että terve itsetunto helpottaa ihmissuhteiden luomisessa.
[/quote]
Anteeksi vaan, mutta en ymmärrä miten tämä tilanne saadaan liitettyä itsetuntoon? Jos kerta selvästi sanon, etten pidä suomenruotsalaisista, niin sitten en pidä, eikä se liity itsetuntoon mitenkään. Onko eri asia, jos sanon, etten pidä venäläisistä?
Eli kostat yhdelle uutta kotia etsivälle sen kun hänen edustamansa vähemmistö on syrjinyt enemmistöä? Okei.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 12:21"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 12:09"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 12:07"]
Elä turhaan ole.
[/quote]
Tässä tapauksessa ei todellakaan ole turhaa. AP:n alemmuudentunteille on vankat perusteet. Tunnen minäkin myötätuntoa häntä kohtaan. Taitaa itsekin hyvin tajuta ettei tule koskaan yltämään normaali-ihmisen sivistystasolle. Surullista.
[/quote]
Miksi haukut ruotsinkielisiä, oletko rasisti?
[/quote] Jäikö peruskoulu kesken vai johtuuko kyvyttömyytesi ymmärtää kirjoitettua tekstiä jostain vammasta?
[/quote]
Etkö tajua, jos haukut tuollaisesta syrjimisestä ihmistä niin se osuu eniten suomen ruotsinkielisiin, jotka ovat tehneet tuota aina ja tekevät yhä edelleen. Ei tämä nyt voi noin vaikea olla tajuta, eihän. Kannattaa olla ihan hiljaa ellei halua leimautua. Ap varmaan yrittääkin saada teidät näyttämään idiootilta kun huomaamattanne haukutte ruotsinkielisiä.
Ai ai, kylläpä minä nyt tunnen myötänäpäytyksen kapsahtavan kattoon osoittavaan nenääni näin kanssasuomenruotsalaisena.
Älä ap vaan vuokraa hurrille asuntoasi, vaan sano reippaasti hänelle ettet tykkää suomenruotsalaisista ja näin tällä tavalla osoitat sen ikään kuin protestina koko kansanryhmää vastaan. Varmasti saat aikaan vallankumouksellisen reaktion, jonka myötä jokainen hurri tästä maasta muuttaa pois, pakkoruotsi lakkautetaan ja sinut nimetään valtakunnan viisaimmaksi.
t. hurri
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 12:51"]
Ai ai, kylläpä minä nyt tunnen myötänäpäytyksen kapsahtavan kattoon osoittavaan nenääni näin kanssasuomenruotsalaisena.
Älä ap vaan vuokraa hurrille asuntoasi, vaan sano reippaasti hänelle ettet tykkää suomenruotsalaisista ja näin tällä tavalla osoitat sen ikään kuin protestina koko kansanryhmää vastaan. Varmasti saat aikaan vallankumouksellisen reaktion, jonka myötä jokainen hurri tästä maasta muuttaa pois, pakkoruotsi lakkautetaan ja sinut nimetään valtakunnan viisaimmaksi.
t. hurri
[/quote]
Tiedäkös mitä, kuulun itse myös vähemmistöön. Jos joku sanoisi minulle suoraan, ettei vuokraa asuntoa, sen takia, että hänellä on huonoja kokemuksia tästä vähemmistöstä, niin minkä minä sille voin. Mutta ainakaan en pilkkaisi ja haukkuisi häntä, ihmisillä on vain yksinkertaisesti oikeus mielipiteeseensä. En todellakaan halua olla sellainen, kuin te suomenruotsalaiset ja uikuttaa joka asiasta (jota teitä kohtaan ei ole!).
Kun minä sanon että haluan vuokrata asunnon suomalaiselle, alkaa joku suru vinkumaan, kuinka me olemme suomalaisia. No, sitten kun teitä erehtyy sanomaan suomalaisiksi, niin johan tulee noottia, kuinka me (te) emme ole suomalaisia, vaan SUOMENRUOTSALAISIA. Siksi en ymmärrä, miksi ette vain yksinkertaisesti muuta sinne Ruotsiin, kun se on teille niin kultainen maa.
-ap
Ap, suomenruotsalaisella voisi olla tuloja. Saisit vuokraa, josta ei tarvitsisi riidellä.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 13:33"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 12:51"]
t. hurri
[/quote]
Tiedäkös mitä, kuulun itse myös vähemmistöön. Jos joku sanoisi minulle suoraan, ettei vuokraa asuntoa, sen takia, että hänellä on huonoja kokemuksia tästä vähemmistöstä, niin minkä minä sille voin. Mutta ainakaan en pilkkaisi ja haukkuisi häntä, ihmisillä on vain yksinkertaisesti oikeus mielipiteeseensä. En todellakaan halua olla sellainen, kuin te suomenruotsalaiset ja uikuttaa joka asiasta (jota teitä kohtaan ei ole!).
Kun minä sanon että haluan vuokrata asunnon suomalaiselle, alkaa joku suru vinkumaan, kuinka me olemme suomalaisia. No, sitten kun teitä erehtyy sanomaan suomalaisiksi, niin johan tulee noottia, kuinka me (te) emme ole suomalaisia, vaan SUOMENRUOTSALAISIA. Siksi en ymmärrä, miksi ette vain yksinkertaisesti muuta sinne Ruotsiin, kun se on teille niin kultainen maa.
-ap
[/quote]
Kertoisitko vähän yksistyiskohtaisemmin näistä sun henkilökohtaisista kokemuksista suomenruotsalaisista? Milloin ja missä on käynyt kuvaamallasi tavalla? En nimittäin usko että olet tuollaista keskustelua oikeasti kenenkään hurrin kanssa käynyt.
t. se hurri
Mistä tiedät kysseisen henkilön olevan suomenruotsalainen? Mitkä ovat suomenruotsalaisuuden kriteerit? Minulla on ruotsinkielinen nimi, en kuitenkaan ole millään tavalla suomenruotsalainen. Etunimeni vain kuulostaa hieman ruotsalaiselta ja menin naimisiin miehen kanssa jolla on ruotsalaisperäinen sukunimi. Puhun myös ruotsia tarvittaessa, mutta olen sen oppinut koulussa. Syrjisitkö minuakin?
Totas tota. Itse laitan joskus meille turhat tavarat torille myyntiin. En laita numeroa vaan meilin johon voi vastata. Siitä saa sitten hienosti karsittua pois ne keheen ei halua olla yhteydessä eikä todellakaan näyttää niille missä asuu ja tietenkin miten asuu. Eteenkin pelkään noita ulkomaalaisia rosvokoplia. Ajattelin joskus sitä samaa että olisin laittanut ilmoitukseen että vain suomalaisille mutta mitä luultavammin siitä olisi voinut tulla harmia.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 11:55"]
Etsin asuntooni vuokralaista ja nyt on sellainen tilanne, että yksi on sitä kysellyt. Laittoi tekstaria. Nimestä päätellen erittäin suomenruotsalainen ja facebook-profiilin mukaan kanssa. Tekisi niin laittaa viesti, että en vuokraa kenellekään suomenruotsalaiselle. Luulisi, että niillä on säätiöt täynnä asuntoja, joita saa sormia napsauttamalla. Suomalaiset saavat hädissään etsiä asuntoa täällä Helsingissä ja todellakin vuokraan mieluummin asuntoni jollekin järkevälle suomenkieliselle. Siinäpähän oppisi vähän, miltä tuntuu kun syrjitään kielen perusteella (näinhän ruotsinkieliet ovat aina toimineet suomenkielisiä kohtaan).
Mutta tuleekohan tuosta jokin syrjintä-juttu? Jos vaan laittaa, että en vuokraa miespuoliselle (ovat epäsiistempiä, kuin naiset keskimäärin), niin pääsee vähemällä.
[/quote]
Laita pari satkua lisää vuokrapyyntöösi ja vuokraa sille rikkaalle suomenruotsalaiselle se kämppäsi. Kaikki voittavat.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 13:57"]
Laita pari satkua lisää vuokrapyyntöösi ja vuokraa sille rikkaalle suomenruotsalaiselle se kämppäsi. Kaikki voittavat.
[/quote]
Kaikki eivät voita. Ap ei pääse eroon surkeasta alemmuudentunteestaan silloinkaan.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 12:29"]
Anteeksi vaan, mutta en ymmärrä miten tämä tilanne saadaan liitettyä itsetuntoon? Jos kerta selvästi sanon, etten pidä suomenruotsalaisista, niin sitten en pidä, eikä se liity itsetuntoon mitenkään. Onko eri asia, jos sanon, etten pidä venäläisistä?
[/quote]
Molemmissa tapauksissa kyse on sinun puutteellisesta sivistyksestäsi ja alemmuudentunteistasi. Se seikka, että alemmuudentunteeseen on kohdallasi hyvät syyt, ei muuta sitä, että et ole tasapainoinen saati normaalijärkinen aikuinen ihminen.
Mulla on ruotsinkielinen sukunimi ja etunimeäkin on sekä suomenkielisissä että ihan ruotsissakin. Nimestäni vois päätellä minun olevan ruotsinkielinen mut oon ihan pohjoiskarjalasta lähtöisin.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 11:55"]
Luulisi, että niillä on säätiöt täynnä asuntoja, joita saa sormia napsauttamalla.
[/quote]
Luulis että kun ne neekrit on olleet niin pitkään auringossa että ovat niin ruskettuneita niin saisivat ihosyövän ja kuolisi! Eihän kukaan halua olla niin ruskettunut, eihän!!1!!
[/quote]
Tais alapeukuttajilta mennä sarkasmi ohi suun :) No, kaikille kauhalla ja joillekin toisella.
Kaikkea sitä luulis.
Sä vuokraat asuntos ihan oman pääsi mukaan: jos et pidä hurreista ja muitakin tarjokkaita ilmaantuu, niin mitä sitä tarttee täällä edes kysellä. Täällä vaan tommonen joku vajaamielinen jankuttaa "sivistymättömyydestä(än)" ja "hunosta itsetunnosta(an)".
Mutta muista: business is always business!
Olen suomenruotsalainen ja ihmettelen, että missä ne mun rikkaudet on. Vanhemmat vähävaraisia juoppoja ja itse reilun 10 € tuntipalkalla tehtaassa töissä. Onneksi minulle ja lapselleni on vuokrattu asunto
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 12:08"]
Entä mitä ylemmyydentunne saa aikaan? Katso ruotsinkielisiä.
En kärsi alemmuudentunteesta.
[/quote]Turhaa tietenkin vastata, mutta tuntemani suomenruotsalaiset ovat suvaitsevaisia, sosiaalisia, empaattisia ja ajattelevia ihmisiä. Nämä ovat tietenkin vain omia kokemuksia tilanteista joissa itse olen ollut osallisena, usein ainoana jonka ensimmäinen kieli ei ole ruotsi.
En ala jankkaamaan, mutta olen vahvasti sitä mieltä että terve itsetunto helpottaa ihmissuhteiden luomisessa.