Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä nostaa huonoa kolesterolia?

Vierailija
21.10.2020 |

Vanhemmilla kummallakin korkeat kolesteroliarvot, eivätkä ymmärrä mistä voi johtua. Itse veikkasin viiniä (varsinkin isä juo reilusti viiniä joka viikonloppu), karkit äidillä (tosin nyt ollut kuulemma kuukauden syömättä, mutta arvot olivat silti korkeat.)

Vaikuttaako kuinka paljon leivän syönti?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino ja liikkumattomuus.

Vierailija
2/26 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soija ja härkis nostaa huonoa kolestrolia. Etteivät vain olisi kaappivegejä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hoikka mutta en juuri liiku. Lähinnä pitkiä muutaman tunnin kävelyjä pari kertaa viikossa. Käytän täysrasvaisia maitotuotteita, kun olen jotenkin olettanut että ovat perusterveellä ja normaalisti runsaasti kasviksia syövällä jopa terveellisempi valinta kuin rasvattomat. Nyt oli kolesteroli koholla. Olen vasta 30.

Vierailija
4/26 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintötekijät vaikuttaa.

Vierailija
5/26 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soija ja härkis nostaa huonoa kolestrolia. Etteivät vain olisi kaappivegejä?

Eivät. Syövät leivän päällä pari leikkelettä jotain ohutta broilerinleikettä. Kanaa kuulemma syövät enemmän kuin punaista lihaa. Onko vaan niin, että vanhemmilla ihmisillä noi arvot nousee herkemmin kuin nuorilla?

Vierailija
6/26 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilihydraatit, etenkin sokerit.

Vierailija
7/26 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla niin, ettei kuukauden karkkilakko vielä laske merkittävästi kolesteroliarvoja? Ennen äitini söi usean pussin karkkia viikossa. Siihen päälle vielä piilosokerit leivästä.

Isällä sokerit kerääntyy punaviinin lipittämisestä.

Ap

Vierailija
8/26 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalkki . Kalsium . Kananmunat . Jotkut juustot jotkut jogurtit kalkkijauhot . Kananrehu . Turkkilainen jogurtti . Kerma ja ihra . Liikaa öljyä . Luumu on hyvää ja omena poistaa ulosteita puhdistaa . Juustoja voi olla liikaa . Munia . Pullassa , kastikkeessa majoneesissa . Appelsiini on parempi kuin jäätelö omena parempi kuin muna.

Vierailija
9/26 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelin muuten äskettäin etänä lähetettyä luentoa aiheesta. Siinä sanottiin, että HDL-kolesterolilla ei ole terveydellistä merkitystä, niin kuin tähän asti on uskottu. LDL-kolesterolilla on yhteys sairastavuuteen, ja jos on sepelvaltimotauti / sairastettu aivoinfarkti, sen tulisi olla alle 1.4.

Vierailija
10/26 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kanssa kolestroli ihan kunnolla koholla. Ikää 32. Liikun miltei päivittäin mutta ylipainoa on kyllä kymmenisen kiloa. Tosin hyväkin kolestroli oli korkealla.

En juo alkoholia, limsoja, en tupakoi, en syö makkaroita ja roskaruokaa syön ehkä keskimäärin kerran kahdessa viikossa. Valmisruokia ehkä kerran viikossa tai kahdessa. Varsinaisia karkkeja syön ehkä muutamia kertoja vuodessa mutta suklaata menee noin pieni patukka päivässä.

Vierailija
11/26 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa YLE Areena sarjat . Katsele niitä ajatukset menee muualle . Pitsat pois ja nakkikeitto tilalle .

Vierailija
12/26 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, mulla on 20kg ylipainoa.. varmaan minullakin koholla :(

Vierailija
13/26 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaiskolesteroliarvoni oli aikanaan 10. Järkytyin, koska tuo lukema oli aina ollut noin 4. Ylipainoa ei ollut eikä ole. Tutkittiin perinnöllisyyspuoli: ei saatu siitä selitystä. Ruokavalio lääkärin mielestä OK.

Samoihin aikoihin aloitettiin kilpirauhasen vajaatoiminnan hoito. Kuudessa kuukaudessa kolesteroliarvot puolittuivat.

Joskus näin.

Vierailija
14/26 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kanssa kolestroli ihan kunnolla koholla. Ikää 32. Liikun miltei päivittäin mutta ylipainoa on kyllä kymmenisen kiloa. Tosin hyväkin kolestroli oli korkealla.

En juo alkoholia, limsoja, en tupakoi, en syö makkaroita ja roskaruokaa syön ehkä keskimäärin kerran kahdessa viikossa. Valmisruokia ehkä kerran viikossa tai kahdessa. Varsinaisia karkkeja syön ehkä muutamia kertoja vuodessa mutta suklaata menee noin pieni patukka päivässä.

Lisään vielä tähän että silloin kun huono kolestroli oli koholla olin laihduttanut noin vuosi aiemmin noin 15kg. Edellisen kerran verikokeita oli otettu ehkä 5 vuotta aiemmin ja silloin tosiaan normaalit mutta painoa noin 15kg enemmän. Ja edelleen on siis noin 10 kg ylimääräistä.

Harmittaa että viimeksi ei otettu noita kilpirauhaskokeita. Suvussa kun on kahdella läheisellä ollut niihn lääkitys joten vajaatoiminta voisi olla hyvinkin mahdollinen ja sukurasite.

Vierailija
15/26 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua, mulla on 20kg ylipainoa.. varmaan minullakin koholla :(

Voi olla mutta ei välttämättä ole. Minulla on n. 40kg ylipainoa, en väitä itseäni terveeksi ja olen aloittanut laihdutuksen, mutta kolesteroli ja suhteet hyvät, veren rasva-arvot muutenkin.

Verenpainekin alhainen mutta sokeriarvoissa tämä jo näkyy. Siksi laihdutankin. Ei tämä ikuisesti varmaan jatku näin.

Vierailija
16/26 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuntelin muuten äskettäin etänä lähetettyä luentoa aiheesta. Siinä sanottiin, että HDL-kolesterolilla ei ole terveydellistä merkitystä, niin kuin tähän asti on uskottu. LDL-kolesterolilla on yhteys sairastavuuteen, ja jos on sepelvaltimotauti / sairastettu aivoinfarkti, sen tulisi olla alle 1.4.

Alapeukuttajille lähde: Itä-Suomen Lääketiedetapahtuma.

Vierailija
17/26 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovien rasvojen syönti ja perintötekijät.

Vierailija
18/26 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä löytyy keskeisiä tekijöitä https://sydan.fi/fakta/kolesteroli-kohdalleen-ruokavalinnoilla/

Vierailija
19/26 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä löytyy keskeisiä tekijöitä https://sydan.fi/fakta/kolesteroli-kohdalleen-ruokavalinnoilla/

Melkein kaikki toteutuukin jo. Palkokasveja, siemeniä ja pähkinöitä en tosin syö. Oivariinia laitan leivän päälle mutta muut kohdat on jo kunnossa. Silti oli koholla ja tietääkseni ei ainakaan suurta sukurasitetta. Toisella puolella (eli isovanhemmat, tädit, sedät) ei tietääkseni sydänkohtauksia ollenkaan vaan ovat kuolleet muihin syihin varsin iäkkäinä. Toisella puolella taitaa olla yksi isovanhempi joka on kuollut sydänperäisiin syihin ja saattoi olla nimenomaan sepelvaltimotauti. Aivan varma en ole.

Vierailija
20/26 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyydyttynyttä rasvaa tulisi saada vähemmän kuin 10 g /vrk. Grammoja kertyy helposti ihan perus ruoka-aineista kuten margariinista, maidosta, lihasta. Jos syö esim. pullaa tai keksiä, suolaisia piirakoita, kertyy tyydyttynyttä rasvaa väkisinkin yli rajan. Sitten, jos on vielä taipumusta korkeaan kolesteroliin, niin aika hankala on ylläpitää jatkuvasti ruokavaliota, jossa huonojen rasvojen määrä pysyy riittävän alhaalla. Kausittain se onnistuu, mutta jatkuvasti se on monelle mahdoton tehtävä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän