Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omainen ei ole käynyt kaupassa sitten maaliskuun -nyt kuulemma ajatuskin pelottaa

Vierailija
21.10.2020 |

Omaiseni ei ole käynyt lähikaupassaan sitten maaliskuun alun. On siis yli 75-vuotias ja koki olevansa koronan suhteen riskiryhmää ja alkoi välttämään kaupassa käyntiä.

Käytti kauppakassi-palveluita, sitten vaihtelevasti sukulaisten apua ja kaupungin jotain vapaaehtoisia.

Kauppa on 500m päästä kotoa ja auki 24h joten varmasti löytyisi myös hiljaisia aikoja jolloin käydä. Ei kuulemma uskalla, jos joku "yskäisee". Maskit löytyy muttei ilmeisesti usko niiden tehoon?

Mitä tehdä, vinkkejä? Aiemmin energinen, näpsäkkä aktiivinen ja liikunnallinen sosiaalinen ihminen. Nyt jotenkin käpertynyt tuohon kauppa pelkoonsa.

Omasta mielestä ihan naurettavaa pelleilyä ja kaupassa on nyt vaan käytävä piste. Kuntouttaa mieltä nyt ainakin.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkuuko ollenkaan missään muuallakaan? Jos ei ihan ole erakoitunut eikä kuole nälkään niin voihan noinkin elää

Vierailija
2/37 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy kävelyillä ja tapaa kavereitaan. Ei harrasta enää mitään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan tuolleen toki elää, mutta varmaan voi myös sanoa että mummeli järkkää sitten elämänsä niin ettei ulkoista sitä kaupassakäyntiä muille?

Vierailija
4/37 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kurja tilanne. 😕 Pelottelu on mennyt liian pitkälle ja seuraukset voivat olla hyvin pitkäkestoiset ja kohtalokkaammat kuin mikään korona.

Voisitko lähteä hänen tuekseen? Käyt hänelle läpi sen, miten nyt tartuntoja näkyy enemmän, kun testataan enemmän, mutta silti häviävän pieni mahdollisuus saada tartunta.

Tuplamaski ja hiljainen ajankohta ja sitten vaan ”pakotat” liikkeelle.

Mun läheiselle meinas käydä vähän samoin, mutta onneksi kesällä tuli järkiinsä ja alkoi elää normaalimmin. Mutta eipä tohon oikein neuvoja ole antaa...

Vierailija
5/37 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole käynyt ruokakaupassa vuosikausiin. Tilaan aina ruuat kotiinkuljetuksena oli koronaa tai ei.

Vierailija
6/37 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tavallisten maskien tehoon pidä uskoakaan. Saisitteko hänet uskaltautumaan kauppaan, jos hän käyttäisi kunnollista hengityssuojainta ja suojalaseja? En minäkään kauppaan menisi missään kirurginmaskissa, kansanmaskista tai kangasmaskista puhumattakaan. 

Vierailija
7/37 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vanhusten kanssa ja en itsekään käy kuin ihan välttämättömissä paikoissa lähinnä.

Kaupass en ole käynyt maaliskuun jälkeen.

Vierailija
8/37 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ei koe olevansa riskiryhmää vaan on sitä. Jos saa asiansa hoidettua ja liikkuu muuten ulkona, ylläpitää sosiaalisia kontakteja jollakin tavalla niin miksi hänen olisi fyysisesti käytävä kaupassa?

Vierailija
9/37 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ulkoilee tai muuten pitää huolta kunnostaan, ei kai tuossa mitään ihmeellistä ole. Mulla tutuissa lääkäreissä osa elää aika normaalisti, osa tilaa ostokset kotiin ja ei käy kaupassa. Joten pidän ihan perusteltuna että yli 70-vuotias ei käy kaupassa.

Miksi se häiritsee ap:ta ettei tuo riskiryhmään kuuluva läheinen käy kaupassa, jos ap ei joudu hänen ostoksiaan toimittamaan?

Vierailija
10/37 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo nyt iso ongelma ole. Miksi hänen pitäisi käydä juuri kaupassa? Kunhan nyt jossain käy, edes ulkona yms. Ettei ihan neljän seinän sisällä jumita.

Kaupassa käynti on aika turhaa mutta välttämätöntä. Jos saa safkat järkättyä muulla tavoin, niin mitäs sen on väliä.

Vierailija
11/37 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hänen pitäisi siellä kaupassa käydä, jos kauppapalvelu pelaa? Kaupassa käyntihän on yksi ikävimmistä hommista. 

Vierailija
12/37 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo nyt iso ongelma ole. Miksi hänen pitäisi käydä juuri kaupassa? Kunhan nyt jossain käy, edes ulkona yms. Ettei ihan neljän seinän sisällä jumita.

Kaupassa käynti on aika turhaa mutta välttämätöntä. Jos saa safkat järkättyä muulla tavoin, niin mitäs sen on väliä.

Mä käsitin aloituksesta, että tämä vanhus aluksi käytti kauppakassipalvelua, mutta nyt sukulaisten pitäisi hoitaa vanhuksen kauppareissut. Ja ap lienee just näitä sukulaisia. 

- Nro 6 -

Vierailija
13/37 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riskiryhälle on omat kauppa-ajat. Sinne siis! Lopettakaa hyysääminen.

Vierailija
14/37 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin tuttavani ,ovat yli 75v , tilanneet ruokakassit koitiin jo monta kuukautta. Lenkkeilevät todella paljon ja kuulemma tekevät kotona youtubista katsoen kunnon lihaskuntojumppia. Minullekkin ehdottivat niitä. Ei ne mitään keveitä olleet. Ihailen heitä suunnattomasti.

Saman me nelikymppisetkin voitaisiin tehdä.

Tuo on aivan esimerkillistä,,, ja kyllä siellä lähimarketissa tulee varmasti jokaisella piipahdettua, mutta tätä päivää on nettitilaukset.

Älä ole ap huolissasi , ota mallia.

Vierailija
15/37 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan nelikymppisiä eikä olla käyty kaupassa kuin helmikuussa viimeksi. Ei kaupassakäyminen ole mikään pakko. Jos vanhus kerran on jo osannut tilata netistä, voi jatkaa sitä nyt edelleen. En todellakaan aio kanniskella ostoksia kotiin 75-vuotiaana.

Vierailija
16/37 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti ihan tsekata, että ensimmäisen kerran tilasin ruuat kotiinkuljetuksena 21.1.2011.

Tuon jälkeen en ole juurikaan ruokakaupassa käynyt. Minusta pitäisi olla varmaan ihan hirveän huolissaan. 

Vierailija
17/37 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaupoissa on tullut käytyä aivan riittävästi , kun meilläkin kasikymppi lähestyy. Elämässä on muutakin mukavampaa tekemistä.

Vierailija
18/37 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin voisin lopettaa kaupassakäynnin ja vaikkapa myös siivoamisen jos joku muu hoitaisi sen mun puolesta ja ilmaiseksi tietenkin!

Kyse on siis siitä, että läheinen ei itse osaa tilata sitä kauppakassia netissä (eikä suostu soittamaan, koska se maksaa extra 6 euroa). Minun pitäisi käydä kaupassa hänen puolestaan 1-3 krt viikossa, ja ei keskittäminen ei onnistu, koska aina unohtuu jotain mikä on heti pakko saada tänään jne.

Ekat pari kuukautta jaksoin käydä kaupassa ja klikkailla nettikauppa tilauksia ja noiden muutoksia sitten väsyin. Kaupunki jatkoi vapaaehtoispalvelun kanssa mutta nyt kaupunki on ilmeisesti lopettanut tän kauppapalvelun.

Joten jos minä en jaksa hypätä kauppa-asioilla oman hektisen elämäni lisäksi niin mummon on nyt vaan pakko mennä maski naamalla sinne kauppaan hiljaisen aikana!

Toiset tekee niskahiessä hommia pää kolmantena jalkana ilman taukoja ja lisäksi pitäis vielä hoitaa kauppakäynnit, koska toinen ei vaan halua käydä siellä itse!!

Vierailija
19/37 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen päättää itse omista kauppa-asioistaan ja muutenkin järjestää asiansa kuten haluaa.

En puuttuisi tilanteeseen.

Vierailija
20/37 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velipuoleni ei ole poistunut asunnostaan liki kahteen vuoteen. Tilaa ruoat aina samasta pizzeriasta kotiinsa ja antaa vanhat roskat vaihdossa uuden satsin saapuessa...

M 45

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä