Vauva vuodelle 2021-2022
Moikka!
Onkos täällä muita, joilla hirmuisen kova vauvakuume ja vauvahaaveet menevät 2021 vuoden loppupuolelle tai 2022 vuodelle? :)
Itselläni ollut vauvakuume jo toukokuusta saakka, kun Mirena otettiin pois ja sain sosionomi-tutkinnon valmiiksi. Mies ei kuitenkaan vielä ole ollut valmis, vaikka itse tunnen että nyt olisi se hetki. Molemmilla tällä hetkellä työpaikat, miehellä vakituinen ja itselläni vuoden 2021 loppuun saakka tällä hetkellä työsopimus. Asumme omassa omakotitalossa 9 kuukautisen koiran kanssa ja arki on rutinoitunut.
Nyt itse asiaan, vauvakuume on siis hirmuinen ja mies alkanut nyt myös lämmetä ajatukselle ja ollaan pohdittu yhdessä että ensi keväänä voitaisiin jättää ehkäisy(kondomi) pois. Kierto ollut itsellä nyt suht.säännöllinen 28 +-1. Noh nyt ollaan tässä edellisen ovulaationkin aikana harrastettu keskeytettyä yhdyntää, joten saa hieman jännittää taas kierron lopussa. Nyt kp 20/28. Pienen pienen pieni toivonkipinä että mitäs jos sittenkin, vaikka hyvin pieni mahdollisuus onkin. En meinaa millään malttaa odottaa että vihdoin jätettäisiin ehkäisy pois kokonaan. Löytyykö haaveilutovereita? <3
Kommentit (1576)
Nounou miltä näyttää?
Helvi tervetuloa piinapäiville 🙈 ei meinaa kyllä aika kulua millään. Itse en viitsi/uskalla miettiä enää mitään suunnitelmia 🤔 ainut ehkä että milloin on laskettu aika. Olen huomannut että pettymys ja harmitus on niin paljon kovempia kun on kerennyt miettimään kaikenlaista. Tällä hetkellä en juuri omaan tärppiin usko, kun ei saatu kuin yksi kerta "talletettua" mutta sentään plussatesti päivänä. Onneksi tietty kerta voi riittää varsin hyvin 😅
Alice87, ei sitten yhtään mitään raportoitavaa. Eilen ja tänään tehty testit, eilen OneStep herkkä ja tänään RFSU herkkä, molemmat tyylipuhtaita negatiivisia. Toki tänään on vasta dpo 9 ettei toivoa ole vielä täysin menetetty, muttaoma mieli alkaa kääntymään siihen että tuskinpa tälläkään kertaa 🙄 huomenna vielä testaan ja jos ei vieläkään mitään niin jään odottelemaan vuotoa. Mitään kummempia oloja ei ole myöskään havaittavissa.
Samoilla linjoilla Alicen kanssa tulevaisuuden ”suunnittelemisesta”, lasketun ajan lasken joka kierrosta ja nyt toki hetken mehustelin sitä miten kivasti äitiysloma & kesäloma menisivät jos tästä kierrosta tärppäisi. Mutta muuten olen todennut saman että kuluttaa vain energiaa ja kun ei mitään takeita siitä tuleeko vielä aikoihin jos koskaan tärppäämään 😅
Nounou kirjoitti:
Alice87, ei sitten yhtään mitään raportoitavaa. Eilen ja tänään tehty testit, eilen OneStep herkkä ja tänään RFSU herkkä, molemmat tyylipuhtaita negatiivisia. Toki tänään on vasta dpo 9 ettei toivoa ole vielä täysin menetetty, muttaoma mieli alkaa kääntymään siihen että tuskinpa tälläkään kertaa 🙄 huomenna vielä testaan ja jos ei vieläkään mitään niin jään odottelemaan vuotoa. Mitään kummempia oloja ei ole myöskään havaittavissa.
Samoilla linjoilla Alicen kanssa tulevaisuuden ”suunnittelemisesta”, lasketun ajan lasken joka kierrosta ja nyt toki hetken mehustelin sitä miten kivasti äitiysloma & kesäloma menisivät jos tästä kierrosta tärppäisi. Mutta muuten olen todennut saman että kuluttaa vain energiaa ja kun ei mitään takeita siitä tuleeko vielä aikoihin jos koskaan tärppäämään 😅
No voihan 💩 ja onneksi kyllä saattaa vielä myöhemmin se plussa tulla 🤔 hitto kun en tiedä pitäisikö sunnuntaiksi hakea joku muukin kun one step ne näyttää mielestäni tosi huonosti. Mutta toisaalta taas miksi ees lähteä tuhlaamaan kun kyllä se mahdollinen plussa niilläkin jossain vaiheessa näkyy 🙄 mutta aika varma olen että tyylipuhdas nega myös odottaa sunnuntaina. Rfsu varmaan näyttäisi taas jotain hailuroita, mutta tähänkään mennessä ne ei ole merkannut mitään.
Olen miettinyt että voisikohan olla jotain hormonihäikkää kun viime ja tässä kierrossa pms oireet ollut tosi kovat 🤔 jatkuivat edellisessä dpo 4 alkaen kuukautisten loppuun asti ja edelliset kuukautisetkin olivat pidemmät. Ja tässä kierrossa tosiaan ne pitkään plussaa näyttäneet ovistestit. Ärtymys ei sentään ole niin kova kuin viimeksi, mutta rinnat on niin kipeät että haittaa nukkumista.
Alice87 kirjoitti:
Olen miettinyt että voisikohan olla jotain hormonihäikkää kun viime ja tässä kierrossa pms oireet ollut tosi kovat 🤔 jatkuivat edellisessä dpo 4 alkaen kuukautisten loppuun asti ja edelliset kuukautisetkin olivat pidemmät. Ja tässä kierrossa tosiaan ne pitkään plussaa näyttäneet ovistestit. Ärtymys ei sentään ole niin kova kuin viimeksi, mutta rinnat on niin kipeät että haittaa nukkumista.
En osaa sinänsä sanoa tuohon mitään, mutta olen itse ihmetellyt kun tissikivut ovat hävinneet 🤔 kun 2020 joulukuussa lopetin minipillerit ja ensimmäiset kuukautiset alkoivat tammikuussa 2021, niin nänni/tissikipu oli jotain aivan järkyttävää. Vuoto oli silloin myös runsasta ja menkat kestivät 7 päivää (jota edelsi tiputtelua ennalta 1-2 päivää). Tätä kesti ainakin kevään, toukokuussa aloitin loppukiertoon progesteronituen niin tiputtelu pysyi poissa ja vuodot niukkenivat ja kestävät enää 4-5 päivää.
Tissikivusta vaan tiesi ennen että ovulaatio on myös tapahtunut ja ohitettu, kun kipeytyivät pari päivää ovis+ jälkeen.
Alice87 niinpä, ymmärrän tuskasi 😅 samalla sitä miettii itsekin että miksei vaan aina odota vuotoa vaan räpeltää testien kanssa ylipäätään. Vielä ei ole kertaakaan menkat olleet edes myöhässä niin olisihan tässä säästänyt monet pennoset, toisaalta pää ei olisi kestänyt että henkisen puolen hyvinvoinnintakia & rakkaudesta lajiin tätä kai tehdään.
Onneksi huomenna on uusivuosi niin saa jotain muuta ajateltavaa 🙄 olisi kyllä kiva jos tulisi jotain oireilua mikä voisi viitata kiinnittymiseen tai muuta vastaavaa. Perjaatteessa ovulaatio saattoi olla jo 23pv illalla/yöllä silloin ainakin tunsin 3 todella kovaa pistosta vasemmalla alavatsassa mitä en ole kyllä aiemmin tuntenut 🤔 tiedä sitten mutta viimeistään jouluna tapahtui ainakin. Eli siis perjaatteessa voisi olla dpo 7 meneillään, mutta tiedä sitten. Sunnuntaina joka tapauksessa teen ensimmäisen. Pääsee testaamaan one stepin puikkotestejä ensimmäistä kertaa.
Tämmöstä on tullut vedeltyä joka päivä 5dl tämän kierron ajan 😅 lähinnä foolihapon takia kyllä. Monivitamiini tabletit kun ei oikein itselle sovi.
Alice87 en ole tuommoiseen törmännytkään 😅 greippimehua mennyt kyllä välillä joissain kierroissa. Otatko tuon mehun lisäksi vielä erikseen foolihappoa? Mehussa näköjään 40mikrogrammaa/100g, kun suositus on 400mikrogrammaa päivässä. Foolihappoa löytyy erikseen omanakin purkkina esim Foliren, jos ei just monivitamiinit sovi 😊
Nounou kirjoitti:
Alice87 en ole tuommoiseen törmännytkään 😅 greippimehua mennyt kyllä välillä joissain kierroissa. Otatko tuon mehun lisäksi vielä erikseen foolihappoa? Mehussa näköjään 40mikrogrammaa/100g, kun suositus on 400mikrogrammaa päivässä. Foolihappoa löytyy erikseen omanakin purkkina esim Foliren, jos ei just monivitamiinit sovi 😊
No hitto 😅 sitten muistin suosituksen väärin. Täytyy tankkaa enemmän 😁 olen kyllä miettinyt jos ostaisi ihan erikseen foolihappoa 🤔 luulen tosin että on monesta muustakin vitamiinista puutosta.
Dpo 8-9 eka nega testattu 🤔 hormonihirviö olot tuntuu rauhottuvan ja kohdun napukka ylhäällä ja pehmeä kuten monesti ennen menkkoja. Sellanen fiilis että tämä kierto jää lyhyemmäksi.
Heippa!
Mäkin hyppään mukaan tänne haaveilemaan ❤️ Meillä siis jo ennestään yksi lapsi, eikä kauheesti tekemällä tehty, vaan yhtäkkiä ilmoitti tulostaan. 🤭 Ikää nyt minulla ja puolisolla 32v. Toinen on nyt meininki, kun sisarusta ihan päätöksellä lähdetään hakemaan. Nyt menossa yrityskierto nro 3. Kierto vakiintunut aikalailla 32vrk, ja tänään menossa jo kp 19, eli ovis on ehkä ihan kulman takana 🤩👍
Tervetuloa mukaan Käyttäjä18867! Samaa tahtia mennään, meilläkin toisen lapsen kolmas yrityskierto nyt menossa, tänään dpo 0. Saanko kysyä minkä ikäinen teidän esikoinen on? Itellä imetys mietityttää, mahtaako se hidastaa/hankaloittaa raskaaksi tulemista, vaikka kierto vaikuttaiskin normaalilta, ovulaatio tikutettu jne. Mun esikoinen on nyt 13kk ja ite täytän loppukuusta 38v.
N 39 M 39
lapset 11/2020 ja 07/2023
Tänää ovistesti näytti täällä positiivista ja kp 20/32-33 😊 👍 tuntemuksien mukaan taitaa munasolu irrota tän illan/yön aikana.
Meidän esikoinen täytti just 2v.
Luulisi että jos sun kuukautiskierto on käynnistynyt ja tikuttelut näyttää ovulaatiota, niin tuskin imetys vaikuttaa raskautumiseen 😊
Mun kaveri imetti melkeen 3v putkeen kun esikoisesta siirtyi suoraan vastasyntyneeseen ja tätä imetti reilu vuoden ikään myös. Itellä ei onnistunut esikoisen kanssa imetys (oli keskonen ja vasta viimeisenä oppi imemään rintaa reilu 2vk iässä, en saanu maitomääriä pumpullakaan nousemaan, osittaisesti onnistuttiin 3kk ikään asti) Jos sitten toisen lapsen kohdalle saisin eri kokemuksen 🥰
Minäki hyppään mukaan! Menkat alkoi esikon jälkeen marraskuussa, ovis näillä tietämillä ja omalla painollaan annetaan mennä. Inocapsit sai menkat vihdoi alkamaan, kun kuukausi kaupalla kierto yritti käynnistyä. Suosittelen niitä kyllä kaikille!
Itsellä siis endo ja pcos, ovulaatio-ongelmia ollut. Taustalla 4 varhaista keskenmenoa, ja viimeisimmästä eli viidennestä raskaudesta nyt vuosikas lapsi. Inocapsia ja gelee royalea söin terolutin rinnalla, kunnes tärppäsi vihdoin kierrossa 28. Meillä siis monen vuoden odotus palkittiin terveellä lapsella ❤ nyt toista kuumeilen, tällä kerralla ei ole terolutia mukana (vielä), koska inocapsin alotuksen jälkeen menkat on ollut hyvin tarkat, joten katselen tässä ensin. Jos kierto häiriinty, alottelen terot sitten.
Helvi, ihanaa kun olet täällä myös! Onko muita tuttuja? ❤
Pitkän lapsettomuuden jälkeen kahden lapsen äiti.
Tervetuloa takaisin Villahuivi! Minä ainakin täällä palstalla pyörinyt rekisteröitymisestä asti.
Meillä esikko sai alkunsa aktiivisen yrittämisen jälkeen kahdeksannessa kierrossa. Sitä ennen oli saanut tulla vaikka kuinka kauan. Nyt tosiaan ollaan enemmänvähemmän yritetty sisarusta vuoden alusta alkaen. Mulla menkat alkoivat säännöllistymään kun imetystä vähensin n. 2-4 kertaan vrk ja kun yöimetys loppui kokonaan. Melko säännölliset ovat olleet kevät-talvesta.
Nyt on tähän kiertoon käytössä samat vitskut kuin mitä söin esikoisen tärppikierrossa, mm. D, E, B ja raskausvitamiinit. Raskaus ja imetysvitamiineja toki mennyt muutenkin jo esikon syntymästä asti, niissä se tärkeä foolihappo on riittävän korkea.
Tänään taitaa olla kp 15 ja dpo 2. Kierto on normaalia lyhyempi mitä yleensä, ovis aikaistui 4-5 päivällä. Luulen että imetyshormonit vaikuttavat edelleen ja siksi kierto heittelee nyt 27-32 välillä.
Ihanaa kun miehesikin on valmis uuteen vauvaan! Toivottavasti sisarus saisi alkunsa vähän nopeammin ❤️
Heipparallaa! Kun on huolellisesti perannut 71 sivua tätä keskustelua, tuntuu melkein röyhkeältä tulla näin tässä kohtaa mukaan, mutta menköön! Kaipuu jonkinlaiselle vertaistuelle ihan uudessa elämäntilanteessa on kova. Olemme hiljattain puolisoni kanssa jättäneet ehkäisyn pois ajatuksella "katotaan kuinka käy ja ei saa stressata asiasta" mutta itse huomaan kyllä että toive onnistumisesta on tosi, tosi kova.
Elämme uusperhearkea nyt kolmatta vuotta, puolisolla on lapsia entuudestaan mutta minulla ei. Aikamoiseen suloiseen härdelliin tässä nyt yritetään sitä yhteistä, mutta kun on ollut nuorimman "bonuslapsen" elämässä siitä lähtien kun hän on ollut vain puolitoistavuotias, sitä jotenkin tietää että kyllä tässä selvitään ja minä en voisi olla valmiimpi!
Toistaiseksi keskustelu vilisee itselle vieraita termejä mutta kaipa sitä matkan varrella oppii ;) Ihanaa alkanutta vuotta kaikille haaveilijoille ja tuleville vanhemmille!
Noh nytkö se mun kommentti katosikin. Kokeillaanpa uudestaan.
Tervetuloa mukaan piinailemaan Hortensia! Ja ihanaa että oot kans mukana Villahuivi!
Laitan tähän nyt näitä ekana mieleen tulevia lyhenteitä niin sun ei Hortensia tartte jäädä niitä sen pidemmäksi aikaa ihmettelemään.
kp = kierron päivä (kp1 se päivä kun menkat alkaa)
dpo 0 = ovulaatiopäivä. Tästä eteenpäin dpo 1 on ensimmäinen ovulaation jälkeinen päivä jne
tikutus = ovulaation ajankohdan määrittäminen ovulaatiotikkujen avulla
oviksen bongaus = ovulaation ajankohdan määrittäminen tavalla tai toisella
tallettaminen = seksi
endo = endometrioosi
pcos = munasarjojen monirakkulaoireyhtymä
IVF ja inseminaatio (inssi) = hedelmöityshoitojen toimenpiteitä
terolut ja letrozol (letro) = hedelmöityshoitoihin liittyviä lääkkeitä
korjatkaa jos jotain meni väärin ☺️
N 39 M 39
Sekaan vaan! Ihanaa kun on vertaistukea. Mäkin sain itselleni helpommin hahmotettavan nimimerkin aikaiseksi.
Tänään DPO 0, oli sen verran repivät oviskivut aamuyöstä vasemmalla puolella, että herätti. Eilisestä tikku näyttänyt plussaa.
Eikun piinaviikkoilemaan sitten seuraavaksi 🤭
Täällä tänään ovulaatio bongattu! Ylihuomenna liityn piinailemaan sun kanssa Alice87. Oon taas kerran niin innoissaan että tein laskelmia, milloin pahoinvointi alkais ja mikä ois laskettu aika jos tärppäis. Mulla on sellasia työkuvioita kevään aikana mihin pahoinvointi ei sovi ollenkaan, mutta nyt näillä laskelmilla näyttäis että olis menossa rv11+1 kun pitäis olla reissussa työkuntoinen. Ei auta kuin toivoa että siihen mennessä edes vähän helpottais olot. Viimeksi olin pää pöntössä pitkin päivää 13+0 saakka. Mutta oon valmis kestämään mitä vaan, kunpa nyt vaan tärppäis! Plussatuulia kaikille ja koitetaan piinailun lisäksi myös nauttia ne kellä on tässä vielä lomaa. ☺️
N 39 M 39