Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva vuodelle 2021-2022

21.10.2020 |

Moikka!
Onkos täällä muita, joilla hirmuisen kova vauvakuume ja vauvahaaveet menevät 2021 vuoden loppupuolelle tai 2022 vuodelle? :)
Itselläni ollut vauvakuume jo toukokuusta saakka, kun Mirena otettiin pois ja sain sosionomi-tutkinnon valmiiksi. Mies ei kuitenkaan vielä ole ollut valmis, vaikka itse tunnen että nyt olisi se hetki. Molemmilla tällä hetkellä työpaikat, miehellä vakituinen ja itselläni vuoden 2021 loppuun saakka tällä hetkellä työsopimus. Asumme omassa omakotitalossa 9 kuukautisen koiran kanssa ja arki on rutinoitunut.

Nyt itse asiaan, vauvakuume on siis hirmuinen ja mies alkanut nyt myös lämmetä ajatukselle ja ollaan pohdittu yhdessä että ensi keväänä voitaisiin jättää ehkäisy(kondomi) pois. Kierto ollut itsellä nyt suht.säännöllinen 28 +-1. Noh nyt ollaan tässä edellisen ovulaationkin aikana harrastettu keskeytettyä yhdyntää, joten saa hieman jännittää taas kierron lopussa. Nyt kp 20/28. Pienen pienen pieni toivonkipinä että mitäs jos sittenkin, vaikka hyvin pieni mahdollisuus onkin. En meinaa millään malttaa odottaa että vihdoin jätettäisiin ehkäisy pois kokonaan. Löytyykö haaveilutovereita? <3

Kommentit (1576)

1121/1576 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunnuntaityttö kirjoitti:

Seepras - oot ollut ajatuksissa, toivon niin plussaa ja onnistunutta raskautta teille! ❤️🙏🏻

Noniin, täällä alkoi jälleen menkat ja nyt ootellaan seuraavaa ovista kuin kuuta nousevaa 🙈😅 YK10 menossa, tuntuu vaikealta ajatella, että meillä olisi jo tuore vauva sylissä, jos olis heti ekalla tärpänny. Miettiikö muut tällasia?

Nippailut alavatsassa ennen tai jälkeen oviksen voi olla myös ns. ovulaatiokipuja. Mulla on tosi selkeät ja kovat ovulaatiokivut, mutta nää on kyllä ilmaantuneet vasta synnytyksen jälkeen, etenkin ne koveni nyt kakkosen jälkeen! Ennen raskautumista en muista ees kiinnittäneeni sellaseen huomiota, joten onhan niitä voinut olla…

Samoja aatteita täälläkin, yk10 lähtenee meilläkin käyntiin kun menkkojen pitäisi alkaa tänään tai huomenna ja aamulla ainakin ihan puhdas negatesti. Yhden ystävän kanssa jätettiin ehkäisy samoihin aikoihin vuoden vaihteessa pois ja heillä jo raskauden puoliväli ylitetty & rakenneultrat hoidettu, niin tuntuu se hassulta ajatella että itsellä vois olla laskettuaika näillä näppäimillä jos olisi ollut ”onnekkaampi”.

1122/1576 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtavan ihania uutisia Seepras! Onnea

Sisältö jatkuu mainoksen alla
1123/1576 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös koko ajan läsnä oleva kuumeilu, varsinkin viikko sitten (rv 8) tapahtuneen keskenmenon jälkeen, se oli suuri pettymys... Nyt tietysti vielä pelottaa onko kaikki kunnossa. Mietin myös mistä aloittaa uuden kierron laskeminen. Onko teillä muilla tietoa siitä? Mulle myös on tullut suuri pelko siitä että entä jos en saakaan raskautta joka kestäisi loppuun asti ja vauvaa syliin. Vaikea sanoa kuinka todennäköistä tai ei-todennäköistä se on. Pari päivää sitten vielä Hcg 522.

1124/1576 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luumunkivi, pahoittelut.. voin kuvitella että toi on kauheeta 😔 uskon kyllä että teillekin vauva vielä siunaantuu!

Mulla on nyt dpo5, viime yönä olin ihan hirmuisen kuumissani.. edes ikkunan avaaminen ei auttanut. Tulevaa viikkoa odotellessa 😄

Vierailija
1125/1576 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla piinaviikko meneillään. Noin viikon - 10 päivän päästä menkkojen pitäisi alkaa.

Yk2 menossa ja oireita on mielestäni eritavalla kuin yk1. Alavatsaa on välillä nippaillut, vatsa ollut sekaisin ja eilen oli ihan tajuton väsymys. Rinnat oli myös arat vajaa viikko oviksesta, mutta eivät ole enää. Välissä saattaa olla yksi kokonaan oireeton päivä jolloin olen ihan varma etten ole raskaana. Sitten taas kun vähän vatsaa nipistää niin toivo herää hetkeksi.

Mulla on kyllä ollut toooodella stressaava viikko töissä että oireet saattavat johtua siitäkin.

Tekisi mieli tehdä raskaustesti vaikka tietää että se on turhan aikaista vielä 😀

1126/1576 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

tuli luettua tämä koko ketju läpi, koska kaipasin vertaistukea omalle vauvakuumeelle ja ollaan myös miehen kanssa päätetty, että nyt olisi sopiva aika yrittää lasta.

Ollaan 30-vuotiaita ja esikoista olisi tarkoitus yrittää. Mulla on vielä kuparikierukka, mutta se poistetaan kuun lopussa. Oli tosi vaikea saada poistoaika julkiselta puolelta, mutta niin kiire ei ole että olisin varannut ajan yksityiselle. 

Tarkoituksena olisi aloittaa ihan rennosti etten tikuta ovulaatiota, mutta toki Flow-sovelluksen kautta voi koittaa seurata parhaita päiviä raskautumiseen. Itseä huolettaa vaan se, että mulla on rakkuloituneet munasarjat (pco diagnoosia ei ole tehty), että onko edes mahdollista edes raskautua luomusti :( Kierto on ollut nyt pitkän aikaa se 31 päivää ja viime vuonnakaan ei jääneet kuukautiset välistä, ainoastaan kerran kuukautiset taisi tulla 2 kertaa yhdessä kuussa.  Viimeksi vuonna 2019 on ollut tosi pitkiä kiertoja. En siis tiedä, että ovuloinko ollenkaan, mutta luulisi että ehkä kun kierto on säännöllinen ja sen 31 päivää. 

Toki on hyvä tietää etukäteen, että ongelmia saattaa olla, mutta toisaalta harmittaa että jo huolestuttaa etukäteen :(

1127/1576 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Eemi! Lohduttaa kun joku kommentoi.

Oon jo ihan sekaisin näiden pelkojeni kanssa, täytyisi yrittää ajatella muuta välillä.

Toivon sulle plussaonnea tässä kierrossa Eemi! 😊

1128/1576 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pyörähti käyntiin jo yk 8 😔 Harmittaa tosi paljon. Alkaa vähitellen huolestuttaa tää tilanne, kun en tosiaan ole enää (raskaaksi tulon kannalta) niin nuori.

Onko kukaan käynyt esim. Ovumian tai Felicitas Mehiläisen hedelmällisyysneuvonnassa/-katsauksessa? Tai muutoin vastaavassa gynekologin tarkastuksessa tsekkaamassa mikä tilanne, ennen kuin on se vuoden yritysaika tullut täyteen ja pääsee kunnalliselle? Noihin siis kuuluu gynen tarkastus ja ultra, ja tarvittaessa sitten esim AMH-mittaus labrassa. Olisi kiva kuulla, jos on kokemuksia.

Itselläni tuppaa jäämään luteaalivaiheet aika lyhyiksi, ovat vaihdelleet 8-13 päivän välillä, useimmiten on ollut 11 päivää. Tähän voisi varmaan mahdollisesti ainakin saada apua, jos gynen mielestä on liian lyhyt.

Jotenkin ihan toivoton olo koko raskaaksitulon kanssa. En olisi uskonut, että tämä näin hankalaa on. Ja joo, tiedän ettei 8 yrityskiertoa ole vielä paljoa ja monilla on mennyt paljon kauemminkin. Ei se silti yhtään helpota sitä pettymystä joka kerta, kun menkat alkaa.

N34+M34. Esikoisvauvan yritys 02-2021 alkaen

1129/1576 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vader, ymmärtääkseni pcon kanssa voi yhtälailla raskautua mutta voi viedä pidemmän aikaa. Kannattaa tikuttaa ovulaatiota niin saa jotain osviittaa 😊

Luumunkivi, kiitos! Jännitys tiivistyy 😄

1130/1576 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luumunkivi, onko sinulla joku kontakti neuvolaan/omasn terveyskeskukseen km suhteen? Osaavat varmaan auttaa sen kierron laskemisen suhteen & koska voi yrittää taas uudestaan. Voimia ❤️

Vader, yksi ystävä kärsii myös pcos ja söi Inocaps-kapseleita kun alkoivat yrittää lasta ja tuli heti toisesta kierrosta raskaaksi. Ymmärrän halun koittaa ottaa rennosti, mutta just nuo ovulaatiotestit ovat helppo tapa pysyä oviksesta kärryillä. Toki pcos voi hämätä ovulaatiotestejä kun LH-arvo voi pysyä jatkuvasti korkealla, mutta ei välttämättä näin ole sinun kohdalla.

TeeJenni, olen/ollaan käyty Felicitaksessa ja voin kyllä suositella. Kävin ensikäynnillä ennenkuin aloimme yrittää ja söin vielä minipillereitä, käytiin esitiedot läpi ja gyne teki rutiinitarkastuksen ja ultran. Sovittiin että sitten kun alamme yrittää ja jos ei mitään tapahdu 6kk niin tehdään munatorvien aukiolotutkimus ja tutkitaan miehen sperma. Jätettiin pillerit vuodenvaihteessa pois ja huhtikuussa aloin epäillä myös liian lyhyttä luteaalivaihetta, otin Felicitaksen gyneen yhteyttä ja määräsi s-prog labraan ja sitten määräsi tuloksem perusteella keltarauhashormonituen loppukiertoon toukokuusta lähtien. Kesäkuussa halusin käydä tsekkaamassa munasarjat ovulaation osalta ja toivoin että aukkari olisi tehty myös tuolloin, päädyttiin tekemään vaan ultra ja munasarjat ok & ovulaation merkit ilmassa, sain miehelle toimitettavan purkin kouraan spermanäytteelle. Ja ensi viikolla menen sitten aukkariin Felicitakseen. Vastaanotoista ja tutkimuksista ovat tietysti normaalisti veloittaneet, mutta esim soitoista eivät. Muutenkin meidän gyne hirmu sympaattinen ja saa ainakin mua rauhoiteltua.

1131/1576 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luumunkivi kirjoitti:

Täällä myös koko ajan läsnä oleva kuumeilu, varsinkin viikko sitten (rv 8) tapahtuneen keskenmenon jälkeen, se oli suuri pettymys... Nyt tietysti vielä pelottaa onko kaikki kunnossa. Mietin myös mistä aloittaa uuden kierron laskeminen. Onko teillä muilla tietoa siitä? Mulle myös on tullut suuri pelko siitä että entä jos en saakaan raskautta joka kestäisi loppuun asti ja vauvaa syliin. Vaikea sanoa kuinka todennäköistä tai ei-todennäköistä se on. Pari päivää sitten vielä Hcg 522.

Pahoittelut keskenmenosta ❤️ Voin kertoa vain kokemuksesta, että itsellä molemmilla km kerroilla kierto on alkanut siitä päivästä, kun kohtu tyhjentyi ns. raskausmateriaalista. Seurailin ovulaation ajankohtaa ja se oli silloin, kuin se olisi ollut jos tuo kohdun tyhjenemispäivä olisi ollut kp1. Ihan varmaksi sen tiedän ensimmäisen km jälkeen, koska tulin siitä suoraan raskaaksi ja sain lapsen syliin 1/20. Heinäkuussa keskeytynyt keskenmeno rv 9+5 ja sen jälkeen ollut kaksi minulle tavallista kiertoa (31-32 pvä). Kova vauvakuume on itselläkin vaikka tuo 1,5 v tuossa pyörii, tai ehkä juuri siksi!

Paljon plussatuulia kaikille ❤️

1132/1576 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Luumunkivi, edellisellä kerralla sain neg testin km jälkeen 3 vko jälkeen, ensimmäisellä kerralla jo viikon jälkeen eli tosi yksilöllisesti laskee!

1133/1576 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Eugenie! ❤️ Ihana kuulla että sinua onnisti silloin heti keskenmenon jälkeisestä kierrosta! Niinkin voi siis käydä. Lohduttaa kuulla miten teillä muilla on mennyt. Kiitos myös tuosta tiedosta miten sait laskettua kierron. Ehkä alan jossain vaiheessa taas kokeilemaan ovistikkuja.

1134/1576 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nounou, on minulla onneksi ollut yhteys lääkäriin, ultra-ääni tehtiin ja nyt käyn verikokeissa että nähdään miten Hcg laskee.

TeeJenni, minä kävin myös kesällä Felicitaksessa, olin silloin jo niin hermona raskaaksi tulon suhteen ja luulin että kierrossa on vikaa. Silloin oli yk6. Silloin nähtiinkin että limakalvo oli ohut ovulaation aikaan, 5 mm. Mitattiin neljä eri hormonia, Amh, progesteroni, Lh mm., ja tulokset olivat kuulemma hyvät, onneksi. Kuinkahan hermona olisin nyt jos en olisi käynyt kokeissa... Mutta lääkäri ei ollut empaattinen, oli kiireen tunne ja tuli tunne että hänen mielestään tulin liian aikaisin vastaanotolle. Varmaan riippuu lääkäristä. Yritin kysyä mitä ohuelle limakalvolle voitaisiin tehdä mutta se olisi ilmeisesti maksanut taas uuden käynnin verran.

1135/1576 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luumunkivi, paljon jaksamisia sinne ❤️ Oon ymmärtänyt, että km jälkeen voi tulla nopeastikin raskaaksi - näin on parilla ystävällä käynyt eli toivoa on! ☺️🙏🏻

TeeJenni, ymmärrän hyvin sun tuskan ❤️ Mäkin kävin juuri tämän takia gynellä, kun oltiin yritetty puolisen vuotta - halus saada jotain mielenrauhaa ja apua mahd. ajoissa. Oon itse käynyt pitkään muutenkin Aavassa Helsingin päässä eli sinne menin tutulle gynelle. Ultrattiin ja otettiin mm. ferritiini ja kilpparit. Koska imetän, gyne ei ottanut mitään hormoneita, koska imetys voi kuulemma vaikuttaa arvoihin niin paljon ettei siitä olis lääkärin mukaan mitään iloa. Sillon kehotti palaamaan asiaan, jos imetyksen lopetuksen jälkeen ei tärppää 6kk sisällä… Mutta suosittelen ehdottomasti käymään, jos yhtään tuntuu et se helpottas mieltä ☺️

1136/1576 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kokemuksistanne Nounou, Luumunkivi ja Sunnuntaityttö! Taidan siis varata ajan. Juuri tuolta kantilta sitä ajattelen, että jos jotain löytyy, niin se selviää sitten sen 5-6 kuukautta aiemmin, kuin jos odottelisi ensin sen vuoden yritysajan (+kunnallisen jonon) täyteen. Tuntuu muutenkin, että aika on vähissä, kun se maaginen 35 vuoden rajapyykki lähenee koko ajan.

Mulla vielä on yksi nuorena tehty lääkkeellinen raskaudenkeskeytys historiassani, jossa vielä silloin oli pikkusen komplikaatioita, joita jouduttiin hysteroskooppisesti hoitamaan. Nyt tietenkin mieleni maalaa kauhukuvia siitä kuinka tuon takia kohtuni on täynnä kiinnikkeitä eikä sinne sen vuoksi pysty munasolu kiinnittymään - vaikka mikään ei siis suinkaan viittaa siihen, että mitään tuollaista olisi. Tämäkin varmaan ultrassa selviäisi. Osaako joku sanoa, missä kierron vaiheessa olisi kaikkein järkevintä mennä?

N34+M34. Esikoisvauvan yritys 02-2021 alkaen

Vierailija
1137/1576 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko muille hieman ennen menkkoja ärtynyt olo koko yrittämiseen? Mitään raskauteen viittaavia oireita ei ole, joten olen jo luovuttanut että tässä kierrossa olisi tärpännyt. Alkaispa menkat jo niin pääsis yrittämään taas uudestaan.

1138/1576 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm ei ehkä ärtynyt mutta sellainen että voisiko olla kunnon oireita tai sitten alkaa menkat.. 😁 mulla dpo7 eikä niin MITÄÄN oireita nyt. Pitkin viikkoa on ollut menkkamaista alamahasärkyä ajoittain ja välillä tuikkinut mutta jotenkin odotan ja oletan että raskautuessa olis jotain muuta. Eikä välttämättä kiinnittymistäkään ole vielä tapahtunut mutta silti on jotenkin olo että ei varmana tärpännyt 😅

1139/1576 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, Sunnuntaityttö! 😊

TeeJenni, mielenrauhan lisäämiseksi ainakin minulle oli hyvä se tutkimuksissa käyminen. Kyllä se minun kokemus Felicitaksesta oli kuitenkin kokonaisuutena positiivinen, ja sain selville ne hormoniarvot ja sen että ovulaatio tapahtuu. Menin ensin Felicitaksen ilmaiselle neuvontakäynnille (hedelmällisyyshoitaja tai joku) ja sen jälkeen "hedelmällisyysneuvolaan", joka oli kp9, juuri ennen normaalia ovulaatiota, jolloin lääkäri näki kasvavan follikkelin ultraäänessä. Sitten otettiin verikokeet loppu- ja alkukierrosta.

1140/1576 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

TeeJenni, niinkuin Luumunkivi sanoikin niin ennen ovulaatiota on hyvä mennä niin näkee sitten onko merkkejä ovulaatiosta (johtofollikkeli & onko endometrium alkanut paksuuntumaan). Kun varasin aikaa munatorvien aukiolotutkimukselle, niin neuvottiin varaamaan aika kp 10-12 niin jos on niikseen niin voivat senkin tehdä samalla.