Jännä tuo Kanta-palvelun reseptin uusiminen, välillä tulee hylky ja välillä menee läpi
Kyse kuitenkin samoista resepteistä....
Olen huvikseni aina välillä kokeillut uusia vaikka on tullutkin aiemmin hylky. En tiedä vaikuttaako koronatilanne siihen kuinka herkästi uusivat ne tuota kautta.
Kommentit (35)
Varmaan riippuu lääkäristä, joka sattuu ottamaan reseptisi vastaan.
Jos tulee hylky, syy voi olla joku seuraavista:
-Lääke on sellainen jonka käyttöä valvotaan (esim. kolmiolääkkeet), ja lääkäri haluaisi tavata sinut ennen reseptin uusimista
-Jos yrität uusia reseptin "liian pian", se saattaa herättää epäilyksiä
-Et ole käynyt aikoihin lääkärissä ja lääkitystilanteesi pitäisi käydä tarkemmin läpi
-Lääke on määrätty alun perin vain tilapäiseen käyttöön, eikä jatkuvasti uusittavaksi
-Joskus voi olla ihan vaan ruuhkaa, eikä lääkäri ehdi käydä ajoissa listaa läpi, siinä on tietty aikaraja missä ajassa resepti on uusittava.
Korona-aikana voi tietysti epäillä jälkimmäistä, mutta jos hylkyjä tulee usein, kyse voi olla lääkärien omasta harkinnasta.
Samaa olen miettinyt. Vaikka olisi vakkarilääke jota on käyttänyt jo pitkään.
Mulla on aina uusittu, useampi lääke on. Ovat kuitenkin perus kipulääkkeitä ja verenpainelääkkeitä. Nyt yrittävät saada minua labraan niin eivät uusi kuin 3kk kerralla. Näin mennyt nyt vuosi.. 🙄 Meen sit joskus..
Onhan siellä selkokielisesti kerrottu, että tietyn määrän nettiuusimisten jälkeen pitää käydä vastaanotolla uusimassa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aina uusittu, useampi lääke on. Ovat kuitenkin perus kipulääkkeitä ja verenpainelääkkeitä. Nyt yrittävät saada minua labraan niin eivät uusi kuin 3kk kerralla. Näin mennyt nyt vuosi.. 🙄 Meen sit joskus..
Eikö olisi sitten parempi mennä labraan? Vaikkei tuloksissa olisikaan mitään vakavaa, olisi hyvä tietää, ja saisit sitten mukisematta ne lääkkeet. Ei ole mitään syytä olla menemättä labraan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan siellä selkokielisesti kerrottu, että tietyn määrän nettiuusimisten jälkeen pitää käydä vastaanotolla uusimassa.
Joo, mutta en ole käynyt vastaanotolla näihin lääkkeisiin liittyen pitkiin aikoihin. Välillä tulee hylky, välillä hyväksytään. Terv. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ai on vai? Pitääkin katsoa, olen uusinut lääkkeeni varmaan 5vuotta jo tuota kautta tai ehkä joskus jonkun reseptiuusinnan numeron kautta, mutta lääkärissä siis en ole käynyt vuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta en ole käynyt vastaanotolla näihin lääkkeisiin liittyen pitkiin aikoihin. Välillä tulee hylky, välillä hyväksytään. Terv. Ap
No sehän on selkeä syy sitten, miksi ne hylätään. Jotkut lääkärit saattavat uusia vaikka katsomatta tietoja, kun on vaan kiire. Hyväksytty, hyväksytty, hyväksytty. Sitten ehtii tehdä muutakin sen päivän aikana. Toiset lääkärit jäävät katsomaan, milloin lääke on viimeksi uusittu, onko hoitokontaktia, onko lääkemäärissä jotain tarkistettavaa.
Eli tuurilla läpi.
Mulle määrätty verenpainelääkitys vuosia sitten työterveydessä. Pari vuotta sitten sain sen sieltä vielä uusittua mutta nyt oma kannassa että ota yhteys terveyskeskukseen. No laitoin uusimispyynnön lähimpään terveyskeskukseen. Tuli hylky ja soitin ruuhkaisen ajanvaraukseen jossa sanottiin että pitää uusia työterveydessä 😄. No soitin taas sinne Työterveyteen jossa taas kerrottiin ettei reseptien uusiminen enää kuulu meidän sopimukseen että soita terveyskeskukseen ja kerro tämä syy. Soitin terveyskeskukseen jossa täysin kypsynyt hoitaja huokaili ettei se kuulu heille. Kerroin ettei meidän työterveys sopimukseen kuulu enää reseptien uusiminen niin hoitaja tokas no onpa teillä paska työnantaja 🤣.
Seuraavana päivänä tuli viesti että reseptinne on uusittu. Terveyskeskuksesta. 
Mehiläisellä maksaa 28 e. Meni minuutti chatissa ja resepti oli uusittu. Loistava palvelu!
Vierailija kirjoitti:
Mehiläisellä maksaa 28 e. Meni minuutti chatissa ja resepti oli uusittu. Loistava palvelu!
28 e?!! Onpas ryöstöhinta. Mahtaa olla lääkärien aika kallista siellä.
Itsellä ei ainakaan olisi rahaa tuohon, se lääkekin voi maksaa jo saman.
Määrättyjä lääkkeitä olen käyttänyt vuosikausia mutta silti eivät voi kirjoittaa kerralla pitkää reseptiä. Yksikin lääke on että reseptiin on kirjoitettu että saan paketin seitsemän viikon välein eli 2 tablettia vuorokaudessa. Silti joutuu uusimaan reseptin joka kerta kun hakee paketin, Aina joutuu jännittämään tuleeko hylky vai ei. Turhaan joutuu sitten soittelemaan terveyskeskukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halpa hinta siitä ettei tarvitse käydä paikan päällä.
Olen kokeillut vain kerran siellä uusia. Uusiminen onnistui hyvin ja nopeasti.
Kun menin apteekkiin, en kuitenkaan saanut lääkettä. Apteekin mukaan se oli jo usean kuukauden ajan ollut loppu maahantuojalta ja toimitusvaikeudet oli merkitty jatkumaan pitkälle seuraavaan vuoteen (monta kuukautta edelleen). Ihmettelivät kovasti, kun ei sitä olisi pitänyt voida uusia.
Tuli hiukan kiire. Yksityiselle pikapikaa, kun olin reissuun lähdössä ja edelliset lääkkeet tietysti syöty loppuun.
Mulla uusittiin muuten Mehiläisen etävastaanotolla sellainen lääke, jota ei periaatteessa saisi uusia lainkaan etävastaanolla... No enpäs ruvennut valittamaan asiasta, hyvä oli että uusittiin. Etävastaanotto oli kuitenkin aika kallis, toki selvästi halvempi kuin ihna normaali vastaanotto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halpa hinta siitä ettei tarvitse käydä paikan päällä.
Riippuu varmaan tulotasosta, pitääkö tuota kalliina vai halpana.
Terveyskeskuksen kautta saa kuitenkin ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulle määrätty verenpainelääkitys vuosia sitten työterveydessä. Pari vuotta sitten sain sen sieltä vielä uusittua mutta nyt oma kannassa että ota yhteys terveyskeskukseen. No laitoin uusimispyynnön lähimpään terveyskeskukseen. Tuli hylky ja soitin ruuhkaisen ajanvaraukseen jossa sanottiin että pitää uusia työterveydessä 😄. No soitin taas sinne Työterveyteen jossa taas kerrottiin ettei reseptien uusiminen enää kuulu meidän sopimukseen että soita terveyskeskukseen ja kerro tämä syy. Soitin terveyskeskukseen jossa täysin kypsynyt hoitaja huokaili ettei se kuulu heille. Kerroin ettei meidän työterveys sopimukseen kuulu enää reseptien uusiminen niin hoitaja tokas no onpa teillä paska työnantaja 🤣.
Seuraavana päivänä tuli viesti että reseptinne on uusittu. Terveyskeskuksesta.
Jossain vaiheessa tk-lääkärit ottivat Tampereella sen linjauksen, ettei kenellekään kirjoiteta enää sairaslomaa, ellei ole lääkärin tapaamista. Olin silloin työnantajalla, joka vaati lääkärintodistuksen, sairaanhoitajan kirjoittama ei kelpaa. Tai olisi saanut olla 2 päivää palkatta poissa, mutta ilman mitään korvausta. Sairaanhoitaja sanoi, että jos työnantaja vaatii todistuksen lääkäriltä, niin sitten pitäisi olla työterveys. No, mulla ei rivityöntekijänä ollut varaa ottaa kantaa siihen. Pari kertaa kävin yksityiseltä sairaslomalapun, vaikka se tulikin kalliiksi. Onneksi nykyiselle työnantajalle kelpaa oma ilmoitus 3 päiväksi.
Hyvä että Kanta-palvelussa saa kuitenkin lähettää uusimispyynnön uudestaan myöhemmin, vaikka aiemmin olisi tullut hylky ja kirjoitettu siihen, että pitää mennä vastaanotolle.
Jos terveyskeskuslääkäri päättää että jotain lääkettä ei uusita niin voiko sen uusia yksityisellä? Jos saa yksityiseltä reseptin niin pitääkö se aina uusia yksityisellä vai uusiiko terveyskeskus sen?
Mullekin tulee välillä hylky. Tosi kurjaa, jos elintärkeä lääke on lopussa ja vaikka ajoissa pyytää uusinnan, niin hylkyilmoitus vaan tulee.