Tein kovan työn ja vieroitin itseni pois Venlafaxinista. Nyt näyttää siltä että pitää aloittaa lääke uudelleen :(
Ihan luuseri olo. Olen ollut nyt nelisen kuukautta ilman lääkitystä. Sitä ennen otin Venlaa monta vuotta. Venla oli hyvä lääke, paras kaikista. Mutta toisaalta se teki minusta aika impulsiivisen.
Viime aikoina on iskenyt väsymys ja uupumus. En tiedä olenko fyysisesti vai henkisesti sairas. Olen maannut nyt kaksi viikkoa sohvalla. Nokka kyllä vuotaa ja aivastelen, lihaksia särkee. Pari ekaa päivää oli kuumetta.
Olen yh ja jaksan kyllä hoitaa päivittäiset hommat, olen aina jaksanut, oli sitten masennusta tai ei. Kaikki vain tuntuu tahmealta, olen väsynyt ja aloitekyvytön. Olen alkanut pelätä kuolemaa ja ahdistua elämän loppumisesta. Onko sitten vain normaalia keski-iän kriisiä.. Huomaan että viha ja kriittisyys on kasvanut itseäni kohtaan. Viha ja katkeruus myös muita ihmisiä kohtaan kasvaa ja kirjoittelen esim faceen todella myrkyllistä ja provosoivaa tekstiä välillä. Kavereita lähtee joka päivityksen jälkeen jokunen.
En ole sillä tavalla masentunut kuin nuorena, jolloin olin surullinen ja halusin kuolla. Nyt olen vain katkera, vihainen ja oireilen fyysisesti. Paljon varmasti ns. psykosomaattisia vaivaa. Itsetunto on matala ja koen itseni täysin hyödyttömäksi taakaksi.
Lääkettä on runsaasti jäljellä, joten onko sittenkin viisainta aloittaa se uudelleen pienellä annostuksella? Lääkäriin en voi mennä lastensuojeluilmoituksen riskin takia. Kerran jo näin kävi, ja prosesessi traumatisoi minut pitkäksi aikaa vaikka asiakkuus ei alkanutkaan. En ole käynyt lääkärissä tai kääntynyt muunkaan viranomaisen puoleen enää vuosiin juuri tämän takia.
Onko muut joutuneet palaamaan lääkitykseen tauon jälkeen?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama kortisonin kanssa... tauti pahenee niin nostetaan pilviin, sitten lasketaan ja kärsin hirveät päänsäryt.. sitten taas parin kuukauden päästä nostetaan.
Minkä takia? Sitähän ei saa muutella suurina annoksina, vaan hyvin loivalla määrällä kerrallaan!
Onko sulla muitakin lääkityksiä? Kaikilla ON yhteisvaikutus, vaikkei se näkyisikään!
http://koti.netplaza.fi/~paula/2017/2401.htm
Vierailija kirjoitti:
Et maininnut ikääsi, mutta nuo kyllä kuulostavat vaihdevuosioireilta 🤔
sattumoisin muuten venlaa käytetään pienellä annostuksella rintasyöpäpotilailla vaihdevuosioireiden hoitoon(jotka alkavat sytostaattihoidoista ja estrogeeninestolääkityksestä) kun ei hormonaalisia hoitoja voi käyttää.
Perimmäinen pohjasyy voi olla oikeesti jokin muu kuin mieli. Itseäni hoidettiin masennuspotilaana, vaikka syy taisi olla pohjimmiltaan muussa mm. kilpirauhasen vajaatoiminnassa ja alkavissa vaihdevuosissa. Ensin sain tuon kilpirauhasdiagnoosin vuosi masennusdiagnoosin jälkeen ja sen lääkitys auttoi joihinkin oireisiin. Vuosi kaksi myöhemmin tajusin joidenkin oireiden olevan kenties vaihdevuosioireita ja sain siihen hormonihoidon. Määilma muuttui totaalisesti, kun ne ylikuumenemiset ym. oireet katosivat lähes kokonaan. Ei tarvinnut enää jännittää, milloin taas olen hikipäässä naama punaisena ja muut vaan tuijottaa. Masennus oli kenties vaan sivuoire, joka sai liikaa huomiota, kun muut vaivat jäi huomioimatta.
Vierailija kirjoitti:
Öö. Ap, olethan käynyt koronatestissä?
Öööö. Ei varmaan, mutta todennäköisesti örkkitestissä.
Vieroitusoireet kestää noin vuoden. Siihen ajanjaksoon kuuluu hetkellisiä tiloja milloin tuntuu siltä, että sairaus on palannut. Ne on niitä vieroitusoireita. Oireet menee ohi muutamassa päivässä tai parissa viikossa.
Millähän annoksella ajattelit aloittaa? Ja ilman seurantaa? Ei kuulosta nyt kovin hyvältä ajatukselta. Eikä niitä lasuja oikeasti näperrellä taukoamatta. Itse työssäni saatan joutua tekemään lasun tyyliin kerran vuodessa. Hae nyt ihmeessä apua itsellesi jos tilanne jatkuu.
Vastuullinen vanhempi hakee ajoissa apua eikä päästä itseään niin huonoon jamaan, että tulee lasu.
Järkyttävä pilleriusko joillakin:-(
Öö. Ap, olethan käynyt koronatestissä?