Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen kristitty, mutta ärsyynnyn kristityistä

Vierailija
25.01.2014 |

Olen kristitty, uskon Jumalaan, mutta usko on minulle hyvin yksityinen asia. Enkä voi mitään: ärsyynnyn erittäin herkästi uskovaisista, jotka tuovat uskoaan julki.

Varsinkin tällä palstalla. En voi sietää näitä uskovaisia, jotka änkeävät tuomitsevia, ahdasmielisiä, tyhmiä, epäloogisia, epätieteellisiä, saarnaavia ja kaikin puolin hihhuleita mielipiteitään joka paikkaan. Aina kun tällainen tulee vastaan, päässäni alkaa jostain syystä soida Type O Negativen "Christian Woman", ja lähes poikkeuksetta löydän itseni kommentoimasta näihin ketjuihin jotain sarkastista ja uskonnonvastaista. Mikä kieltämättä tuntuu itsestänikin vähän oudolta...

Omaan uskooni se ei vaikuta. Se on minun oma yksityinen asiani enkä ole siitä tilivelvollinen kenellekään. Mutta kieltämättä mietityttää, että kai hyvänen aika sentään minunkaltaisiani ihmisiä on muitakin? Ei kai ne ainoat vaihtoehdot ole olla ateisti tai puusilmäinen fundamentalistiuskovainen?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitinko minä tuon?

Vierailija
2/11 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyynnytkö, jos kirjoitan rukoilevani jonkun kirjoittajan puolesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 15:40"]

Ärsyynnytkö, jos kirjoitan rukoilevani jonkun kirjoittajan puolesta?

[/quote]

En toki, mutta tuonkin voi kirjoittaa niin monella eri tapaa...

Vierailija
4/11 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti saat avaukseesi ennen pitkää myös 3:14-kaavan mukaisia vastauksia. Eli joku petripaavola kaataa niskaasi repullisen raamatunkohtia osoittaakseen, että uskot ihan väärin.

Vierailija
5/11 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis et ärsyynny kristityistä vaan kanssaihmisten käytöksestä, joka poikkeaa omasta käytöksestäsi.

Vierailija
6/11 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama reaktio täälläkin. Monesti saa lukea olevansa vääränlainen tai ei edes oikea kristitty ja se kieltämättä koettelee luottamusta kristittyjen yhteyteen. Omaan uskooni se ei vaikuta, lisää vaan intoa perehtyä syvemmälle ja oppia lisää kristinuskosta.

Tänään on ekumeenisen rukousviikon viimeinen päivä ja lähden kohta ekumeeniseen iltapalvelukseen rukoilemaan kristittyjen ykseyden puolesta. Rauhaa kaikille.

Vierailija
7/11 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi. Olen syvästi hengellinen ihminen. Mutta en siedä kaanaan kieltä, saarnaamista tai Raamatun lukemista kuin-piru-raamattua. Ärsyynnyn tosin aina, kun mikä tahansa taho julistaa tietävänsä absoluuttisen totuuden. 

Vierailija
8/11 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ärsyynnyn muslimeista!

Vierailija
9/11 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama juttu. useat uskovaiset tuntuu olevan kuin jotain robotteja, jotka on ohjelmoitu aloittamaan hirveän paasauksen aina kun joku mainitsee vähänkään jotain uskomiseen liittyvää. eniten ärsyttää se tapa jolla puhutaan uskosta. ei puhuta siitä normaalisti omin sanoin, vaan puhutaan saarnaajien käyttämillä fraaseilla ja lainataan jakeita. toivotellaan rauhaa ja siunausta veljille ja sisarille, kuin mitkäkin vanhat käppänä ukot. Aina myös pitää osallistua kaikenlaiseen julistamiseen, jos siitä kieltäytyy, niin on huono uskova joka "pitää kynttilää vakan alla".  

Vierailija
10/11 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 17:29"]

sama juttu. useat uskovaiset tuntuu olevan kuin jotain robotteja, jotka on ohjelmoitu aloittamaan hirveän paasauksen aina kun joku mainitsee vähänkään jotain uskomiseen liittyvää. eniten ärsyttää se tapa jolla puhutaan uskosta. ei puhuta siitä normaalisti omin sanoin, vaan puhutaan saarnaajien käyttämillä fraaseilla ja lainataan jakeita. toivotellaan rauhaa ja siunausta veljille ja sisarille, kuin mitkäkin vanhat käppänä ukot. Aina myös pitää osallistua kaikenlaiseen julistamiseen, jos siitä kieltäytyy, niin on huono uskova joka "pitää kynttilää vakan alla".  

[/quote]

Arvaa ketkä olivat 1970-luvulla tasan samanlaisia: kommunistit. He puhuivat kuin jotakin 1900-luvun alun kieltä, viskelivät Lenin-sitaattejaan joka väliin ja kuulostivat muutenkin täysin naurettavilta. Ja kun on kyse omista tuttavistani, he olivat teini-ikäisiä! Edistyksellisimmän luokan tietoisinta etujoukkoa, joka luokkakantaisesti taisteli pikkuporvarillisia doktrinäärejä ja imperialismin lakeijoita vastaan.

Vierailija
11/11 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattu sanoo, että jos sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan. Voit tietysti kapinoida tätä Jumalan sanaa vastaan, jos haluat, mutta oletko silloin todella uskossa? Minusta tuntuu, ettet vielä tunne Jumalaa, tai olet luonut leikkaamalla ja liimaamalla itsellesi ihan ikioman jumalakuvan, etkä niin ollen voi sanoa olevasi kristitty. Tiedoksesi, että kristitty tarkoittaa Jeesukseen Vapahtajanaan uskovaa, ei kirkon jäsentä joka käy kerran vuodessa joulukirkossa.