Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuiset palstailijat - ovatko vanhempanne auttaneet teitä taloudellisesti?

Vierailija
21.10.2020 |

Tuli mieleen, kun keskustelin aiheesta ystäväni kanssa (toisen vanhemmat ovat auttaneet rahallisesti, toisen ei). Kuinkahan yleistä aikuisten lasten taloudellinen avustaminen on?

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin noloa että aikuiset lapset saavat vanhemmiltaan kuukausiavustusta. Tietysti jos rahaa on ylenmäärin, mutta toisinaan vanhemmat tinkivät omista menoistaan, että voivat avustaa aikuista lasta.

Vierailija
22/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttavat. Olen melko varakkaasta perheestä. Ikää 30, saan joka kuukausi "kuukausirahaa". Sen verran että ei tarvitse maksaa lahjaveroja. Sain myös 100 000€ asuntoa varten, josta maksetiin lahjavero. Olin silloin 27 vuotta. 

Eli sun ei välttämättä tarvitse tehdä muuta kuin nauttia vanhempiesi ansaitsemismahdollisuudet rahoista?

En tarkoita, että se olisi huono asia sekään, sillä ihminen voi käyttää etuoikeutetun elämänsä hyvällä tavallakin.

Ei periaatteessa. Olen mukana yhdessä järjestössä, jossa teen vapaaehtoistyötä. Voisin kyllä olla enemmänkin mukana, sen myönnän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät koskaan vain "antaneet" rahaa, kyllä olen joutunut tekemään töitä jo taskurahojen eteen nuorempana. Tämä jatkui vielä opiskeluaikoina, kun sain työpaikan en olisi edes huolinut rahoja enää vanhemmiltani. Opettivat alusta saakka huolehtimaan rahankäytöstä, kiitos heille siitä.

Vierailija
24/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin noloa että aikuiset lapset saavat vanhemmiltaan kuukausiavustusta. Tietysti jos rahaa on ylenmäärin, mutta toisinaan vanhemmat tinkivät omista menoistaan, että voivat avustaa aikuista lasta.

Meillä halutaan siirtää varallisuutta seuraaville sukupolville jo elinaikana eikä vasta perinnön muodossa kuoleman jälkeen. Mutta tosiaan meillä on siihen varaa, ei tarvitse tinkiä mistään. 

Vierailija
25/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Suurperheen lapsena aloin maksamaan omia menoja esim. vaatteet, kosmetiikka, ja hygieniatuotteet yläasteikäisenä. Kun on aikuisena ollut todella tiukkaa rahasta, ovat  lainanneet muutamia satasia. Ruokaa tarjoavat kun käy kylässä :D

Vierailija
26/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, toisin päin kyllä

Vierailija
27/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä ottaisi vanhemmiltani rahaa vastaan, jos tietäisin että se aiheuttaisi heille ongelmia. Kieltäydyin useamman kerran kun he tarjosivat sen 100K asuntoon, mutta he vaativat ja siirsivät rahat tilille. Ainut ehto oli, että lahjaverot maksetaan.  

Vierailija
28/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jaa, minun isäni oli täysin etuoikeutetussa asemassa kun peri rahaa ja boomerina yleni ihan hanttihommissa tienaamaan lääkärin palkan verran. Ihan vaan koska silloin se oli mahdollista, kansakoulupohjalta.

En tunne huonoa omaatuntoa siitä että hän on jakanut omaisuuttaan meille lapsille, joilla ei ole mitään mahdollisuuksia päästä samoihin tuloihin käsiksi, sillä olemme syntyneet väärällä vuosikymmenellä.

Vierailija
29/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis tämä on kaikki vaan viisasta verosuunnittelua. 

Se 100K asuntoa varten saanut

Vierailija
30/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan. 

Jo lapsena äidilläni oli käyttöoikeus pankkitiliini, josta sitten siirteli rahaa omille tileilleen ja makseli laskuja yms. (Olin saanut rahaa esim. isovanhemmiltani lahjaksi tai kesätöistä). Kotoa muuttaessa sitten kaikki säästöni oli käytetty ja rahaa minulla oli käytössä 300 euroa.

Perintöäkään en tule koskaan saamaan, vaikka molemmat vanhempani saivat isot perinnöt (satoja tuhansia euroja). Isäni oli alkoholisti ja tuhlasi kaikki rahat viinaan yms.

Äitini taas on peliriippuvainen ja tuhlaa veikkauksen peleihin tuhansia euroja kuukaudessa. Asunnon osti,  mutta siitä ei koskaan omia saa pois, sen verran epähaluttu asunto. Lisäksi hänellä on reilut luottokorttivelat yms.

Vierailija
31/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

N32. Opiskeluaikana äiti maksoi puhelinlaskun sekä säännöllisesti käytti kaupassa ja maksoi ruokaostokset. Töihin päästyäni en ole tarvinnut enää taloudellista tukea, tosin edelleen jos käydään jossain kahdestaan syömässä, äiti tarjoaa. Yksi aikakauslehti minulle tosin tulee äidin kustannuksella edelleen, koska on äidin piikkiin tilattu ja peruuttaminen olisi hänen vastuullaan, muttei hän koskaan muista.

Vierailija
32/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saanut koskaan. Kerran olen avustanut itse lunastamalla itselleni "keräilyharvinaisuuden" reilusti ylihintaan kun heillä oli tiukka paikka. Kävi helpommin niin kuin yrittää joltain huutokauppakeisarilta saada mitätön hinta.

Vierailija
33/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, yksinhioltaja äitini ei ole minua taloudellisesti auttanut. Minä olen lainannut hänelle rahaa. Olen kouluttautunut ja parempipalkkaisessa työssä. Ei se näin pitäisi olla?

Vierailija
34/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kun myivät omakotitalonsa ja muuttivat rivitaloon. Ekaksi 15.000 euroa ja sen jälkeen 200 €/kk. Siskoni ja minä olimme silloin jo n. 50 v. Ennen sitä he eivät ole pystyneet auttaa.

Vierailija
35/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaan. Minulla on viimeiset 20 vuotta ollut "rahasto", josta vanhempani ovat maksaneet isompia hankintoja. Puhutaan 5-numeroisista summista. Äitini sai jokunen aika sitten perintöä ja lapset siitä sai ison osuuden. Toivon, että voimme tulevaisuudessa auttaa/ilahduttaa omia lapsia samalla tavalla!

Vierailija
36/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeäisin jos olisin vielä nelikymppisenä ottanut rahaa vanhemmiltani.

Ja jos lapseni olisi siinä iässä vielä käsi ojossa, olisin pettynyt itseeni kasvattajana. Selkeästi tullut autetuksi liian pitkään.

37/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koskaan. Kun opiskelin ja lapseni oli pieni ja rahat totaalisen loppu, lainasin njoskus kympin tai pari, jotka maksoin aina takaisin.

Vierailija
38/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole avustettu rahallisesti juurikaan. Kotoa muuttaessa avustivat kalusteiden hankinnassa, ostivat joskus ruokaa ja joskus antoivat vähän reissurahaa lahjaksi jollekin ulkomaanmatkalle. Mitään kuukausirahoja en heiltä opiskellessani saanut tai avustusta esim. asunnon ostoon. En kyllä ole apua tarvinnutkaan, oman työnteon kautta olen pärjännyt ihan hyvin.

Vierailija
39/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko 21v aikuinen? Isä haluaa joskus kustantaa jotain pikkujuttuja, viim. vuoden aikana olen saanut ehkä 200e. En kyllä tosiaan mitään kuukausirahaa saa, töissä olen käynyt koko opiskeluajan.

Vierailija
40/75 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo on. Liikaakin ja hävettää mut elämä on mennyt näin. Onneksi nykyään helpottaa.