Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuttuni eivät petä puolisoitaan

Vierailija
25.01.2014 |

Ihanaa, kun tuttavat ovat uskollisia. Ei tarvitse miettiä, kerronko vaimolle tai miehelle puolison seikkailuista. Tämä hyvä!

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaista ihmistä olekaan, joka sataprosenttisesti noudattaa lakeja, säädoksiä ja ihmissuhdeihanteita.Hairahduksia tapahtuu katsomatta sivistystasoon, lahkoon tai perimään.

Toki myönnän, että runsas alkoholin käyttö saa ihmiset toimimaan keskimääräistä typerämmin monessa asiassa, mutta heidänkin joukkoon mahtuu uskollisia ihmisiä.

Pettäjiä löytyy yhtä lailla lääkäreistä, papeista, muurareista ja insinööreistä. Joskus vaan ihminen on heikoilla ja käyttää tilaisuutta.

Ns hyvissäkin perheissä on pettämistä ja osa kykenee antamaan tämän anteeksi ja jatkaa eteen päin.Osa jää patologisiksi pettäjiksi (ja jopa myöntää sen). Nämä kuitenkin satuttavat itseään kaikista eniten, vaikka lulevat olevansa voittajia.

Upeaa kyllä, jos pariskunnalla natsaa elämän arvot ja kunnioitus toisiaan kohtaan niin vahvana, ettei lankea kiusauksiin. Heitäkin on, onneksi.

Vierailija
42/55 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää näissä keskusteluissa se, että aina vedetään mukaan se "miehesi pettää, et vain tiedä sitä"-kortti. Tottakai se on aina mahdollista, mutta parisuhteen perusta ja idea on luottamus toiseen, ja pettämisessä on nimenomaan kyse tämän luottamuksen pettämisestä eikä mistään fyysisestä aktista. Jos emme voi luottaa läheisiimme, emme ole missään terveessä parisuhteessa.

Totta, aina silloin tällöin törmäämme tapauksiin, missä ikinä ei olisi voinut uskoa jonkun olevan pettäjä, mutta nämä ovat kai aika harvinaisia tapauksia. Itse tiedän tosiaan vain niitä, jotka pettäessään ovat täyttäneet kaikki kriteerit vihjeistä mutta puoliso ei vain ole kyennyt niitä huomaamaan. Ja on totta, että pettäjät ovat usein rikkinäisistä perheistä ja heidän arvomaailmansa on monesti hyvin ohut. Esim. tiedän pettäjän, joka on voimakkaasti tuominnut pettämisen omien vanhempiensa erokriisin takia mutta joka sitten hajotti oman liittonsa täsmälleen samaan. Arvopohja ei ollut syntynyt pohdinnan tuloksena vaan omien tuntemusten takia.

Kuka tahansa voi olla pettäjä, kyllä, mutta todennäköisyys pettämiselle on niiden ihmisten parissa, jossa ei puolisoa kunnioiteta eikä kohdella arvostavalla tavalla ja jossa valehtelu, huijaaminen ja oman hyödyn tavoittelu ovat arkielämässä jatkuvasti läsnä. Niinpä voi hyvinkin todeta, että todennäköisyys oman ystäväpiiriin osuvalle pettäjälle on pieni, jos näitä asioita ei löydy ystävien ominaisuuksista. Mikään varma tae se ei ole, mutta toimivissa ihmissuhteissa on pakko löytyä luottamusta tai ne eivät ole toimivia ihmissuhteita.

Omassa ystäväpiirissäni luulin, että pettämistä ei voi olla, mutta pettäjäksi paljastuikin sitten hyvin koulutettu ja elämässään hyvin menestynyt, kaikin puolin kunnollinen ihminen. Mikään yllätys tämän ei kuitenkaan olisi pitänyt olla, koska hänen omassa lapsuudessan oli vanhempien välillä pettämiskuviota ja lopulta erokin, kun lapset olivat aikuisia. Tämän lisäksi hän jo vuosia ennen pettämisen paljastumista kertoi ihailevansa avoimia suhteita ja flirttailevansa mielellään vastakkaisen sukupuolen kanssa. Vihjailuja riitti ja loppuvaiheessa jo mietin, tunnenko koko ihmistä enää ollenkaan, kunnes pettämiskuvio paljastui. Tavallaan yllätys mutta ei sitten kuitenkaan vaan täysin ennakoitavissa ollut juttu.

Ystävät muuttuvat. Ne muutokset näkyvät heidän jutuissaan ja käytöksessään. Kukaan ei voi väittää, etteikö ihminen muuttuisi vuosien kuluessa, koska paikalleen jämähtänyt on surullinen ilmiö. Näin ollen mikään ystäväpiiri ei pysy ikuisesti paikoillaan eikä ole ikuisesti tuomittu onnelliseksi ja pettämättömäksi. Riittää, kun yksi ihminen muuttuu riittävästi.

Toisaalta sen yhden muutokset näkyvät kyllä, jos niihin viitsii kiinnittää huomiota ja sen pettämiskuvion kyllä arvaa, vaikka ei aina uskalla sitä ääneen sanoa. Itse uskallan todeta, että luotan mieheeni eikä hän kaiken järjen mukaan petä minua mutta tilaisuuksia on enkä voi (enkä tahdo) jatkuvasti häntä kytätä. Meillä on parisuhteessa hankala vaihe, ja näissä on aina riski, että toisen usko loppuu. Sille en voi sitten mitään ja käsittelen sen asian sitten, jos sellaista tarvetta ilmenee. Luottamukseni perustuu siihen, että mies on avoin keskusteluissaan, ei varjele kännykkäänsä eikä sähköpostejaan. Parisuhde on hyvä, kun siinä on luottamusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harmaa hiirulainen, perhepäivähoitaja. Nuo luovat jo mielikuvan uskollisuudesta. Olen pullantuoksuinen lempeä ja kiltti.

Minussa on myös toinen puoli jonka tietävät ainoastaan ne miehet joiden kanssa olen pettänyt miestäni.

Vierailija
44/55 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 08:12"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 01:29"]

Ihanaa, kun tuttavat ovat uskollisia. Ei tarvitse miettiä, kerronko vaimolle tai miehelle puolison seikkailuista. Tämä hyvä!

[/quote]

Oletpa sinä hellyyttävän lapsenuskoinen. Uskot varmaan myös, että miehesi ei käy vieraissa?

[/quote]

ei millään pahalla, mutta tämmöinen kommentti voi tulla vain elämäänsä pettyneen ihmisen "suusta"

tää palsta on monelle turhautuneelle purkautumisväline, olkoon niin, mutta säälittävää on väittää, että "kaikki pettävät kaikkia". Jotkut osaavat olalla ihan vastuuntuntoisia aikuisia.

Vierailija
45/55 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu kuin 41:llä

Te ootte kyllä höpsöjä kun kuvittelette että puolisonne ei petä. Ei minustakaan kukaan kuuna päivänä uskoisi. "kunnollinen" perheenäiti olen. Harrastan lemmenleikkejä vain ja ainoastaan työpaikalla ja sitäkin harvoin. Tästä ei tiedä kukaan muu kuin vastapuoli.

Kivaa jännitystä elämään.

Tässäkin satuttaisin ainoastaan itseäni koska kukaan muu ei tiedä.

Vierailija
46/55 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 08:50"]

En viitsi enää lainata, kun on hankala lukea ja puhelimella tuo lainausten pätkiminen on yhtä tuskaa.

Mutta tuohon luuloon ja tietoon pettämisessä ja luottamuksessa.

Mä allekirjoitan tuon väitteen sinänsä kyllä, että ikinä ei voi olla 100% varma muusta kuin siitä, että kaikki me käydään kakalla ja kaikki me kuollaan.

En vain pidä siitä, että ihmissuhteissa kaikki on pelkkää luuloa. Luulen, että voin luottaa ystävääni, kuten olen tehnyt 30 vuotta, luulen, että äitini rakastaa mua, luulen, että mieheni arvostaa mua niin paljon ettei petä, luulen, että läheiseni surisivat, jos kuolisin.. Kuulostaa vaan niin raskaalta, siksi mieluummin tiedän nuo asiat ja enintään sitten joudun joskus myöntymään, että olin väärässä, kun toisin on todistettu (paitsi tota suremista en ole todistamassa).

[/quote]

Minä taas sanon uskovani ja luottavani läheisiini. En minä tulevaisuudesta tiedä, enkä edes tästä hetkestä kaikkea, ei se silti tee minua surulliseksi tai edes epävarmaksi. Elämässä voi olla luottavainen ja uskoa asioihin, ja täytyykin tehdä niin, vaikka suurinta osaa ei voi tietää. Enhän minä voi oikeasti edes tietää, elänkö huomenna, mutta uskon niin.

Jotkut ihmiset jopa uskovat jumalaan ja se usko on yleensä hyvin vahvaa ja voimakasta, jopa voimakkaampaa kuin se mitä tiedolla asioista voisi koskaan saavuttaa.

Vierailija
47/55 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 08:51"]Puolisoille ja jopa pettäjille itselleen asia tuli aivan puun takaa. 

[/quote]

Tässäpä se pihvi tulikin. Ihminen, joka ei ole itselleen rehellinen, ei voi täysin vastata teoistaan. Hänelle itselleenkin voi tulla täytenä yllätyksenä esimerkiksi sellainen asia, että hän sortuu pettämään ja sitten vielä valehtelemaan asiasta puolisolleen.

Kaikki ihmiset eivät kuitenkaan ole tällaisia. Jos on ollut koko aikuisikänsä itselleen rehellinen, on todella helppo tunnistaa käytöksen ja puheiden perusteella ne ihmiset, jotka eivät ole. Tällaisen henkilön pettämiset ja muut typerehtimiset eivät tule ainakaan minulle mitenkään yllätyksenä, vaikka henkilölle itselleen ja hänen puolisolleen tulisivatkin.

Itse en takuuvarmasti tule pettämään kumppaniani. Irtoseksi ilman tunteita ei kiinnosta minua palaakaan, miksi siis pettäisin satunnaisen kumppanin kanssa? Jos taas ihastun johonkuhun, kerron asiasta kumppanille heti kun itse huomaan olevani ihastunut. Tuosta on vielä pitkä matka pettämiseen. Kerron kumppanilleni aina, jos olen menossa jonnekin missä tapaan ihastukseni kohteen, ja kerron hänelle mitä olemme tehneet yhdessä ja millaisista asioista jutelleet. Jne. Kun toimin näin, pettäminen ei käy mielessäkään. En myöskään juo itseäni niin humalaan, että menettäisin kontrollin tekemisiini. Ei ole mitään tarvetta sellaiseen (luulen tämänkin liittyvän siihen, että olen itselleni rehellinen - silloin ei tule koskaan tarvetta päästellä höyryjä hallitsemattomasti kännäämällä). Jne.

Olen valinnut puolisokseni henkilön, joka on näissä asioissa samanlainen kuin minäkin. Voin siksi olla erittäin varma siitä, ettei hän petä minua enkä minä häntä. Emme petä myöskään valtiota (verot ja tuet) emmekä muita ihmisiä (ystävät ja perheenjäsenet), vaan rehellisyys on meille kunnia-asia, jonka vuoksi olemme valmiita menemään myös haastavalta tuntuviin ja noloihinkin tilanteisiin.

Ei se pettämättömyys ole sellaista rakettitiedettä, jollaisena se tällä palstalla usein yritetään esittää. Todellakin on selvä asia, että sekä minä että kumppanini kuulumme siihen 50% ihmisistä, jotka eivät koskaan petä. Sama koskee lähimpiä ystäviämme. Onneksi! Varmaan oksentaisin jos joutuisin olemaan välikätenä jossain kaverieni pettämisjutussa.

Vierailija
48/55 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 09:37"]

Ei sellaista ihmistä olekaan, joka sataprosenttisesti noudattaa lakeja, säädoksiä ja ihmissuhdeihanteita.

[/quote]

Mutta sellaisia on, jotka eivät petä puolisoaan. Heitä on noin puolet kaikista ihmisistä.

Vierailija
49/55 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa, miten pettämisestä tehdään white trash-ilmiö. Oman kokemukseni mukaan pettäminen on todella yleistä korkeakoulutettujen johtajien, lääkäreiden tms. keskuudessa. Ja siis ne on yleensä työpaikkaromansseja, sillä näillä ihmisillä se työ on yleensä hyvin keskeinen osa elämää. Ei pettämiseen baaria vaadita.

Myös työkomennuksilla käyvät ihmiset, niinkuin jotkut toimittajat, sotilaat, kehitysyhteistyötyypit jne. pettävät reissuillaan oman kokemukseni mukaan varsin yleisesti. 

Vierailija
50/55 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 08:24"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 08:19"]

Puolet ihmisistä ei petä aviopuolisostaan. Kyllä minä uskon, että on niitä porukoita, missä pettäminen on yleisempää, missä muutenkin esim juodaan paljon, ollaan muutenkin epärehellisiä, esim yhteiskuntaa saa vähän huijata verojen tai tukien takia jne. Näillä pettää luultavasti yli puolet. 

[/quote]

Näille on nimikin: white trash.

[/quote]

Tilastojen mukaan lääkäri on ammatti missä petetään eniten. Mistä kohtaa WT?

Vierailija
51/55 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 10:18"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 08:51"]Puolisoille ja jopa pettäjille itselleen asia tuli aivan puun takaa. 

[/quote]

Tässäpä se pihvi tulikin. Ihminen, joka ei ole itselleen rehellinen, ei voi täysin vastata teoistaan. Hänelle itselleenkin voi tulla täytenä yllätyksenä esimerkiksi sellainen asia, että hän sortuu pettämään ja sitten vielä valehtelemaan asiasta puolisolleen.

Kaikki ihmiset eivät kuitenkaan ole tällaisia. Jos on ollut koko aikuisikänsä itselleen rehellinen, on todella helppo tunnistaa käytöksen ja puheiden perusteella ne ihmiset, jotka eivät ole. Tällaisen henkilön pettämiset ja muut typerehtimiset eivät tule ainakaan minulle mitenkään yllätyksenä, vaikka henkilölle itselleen ja hänen puolisolleen tulisivatkin.

Itse en takuuvarmasti tule pettämään kumppaniani. Irtoseksi ilman tunteita ei kiinnosta minua palaakaan, miksi siis pettäisin satunnaisen kumppanin kanssa? Jos taas ihastun johonkuhun, kerron asiasta kumppanille heti kun itse huomaan olevani ihastunut. Tuosta on vielä pitkä matka pettämiseen. Kerron kumppanilleni aina, jos olen menossa jonnekin missä tapaan ihastukseni kohteen, ja kerron hänelle mitä olemme tehneet yhdessä ja millaisista asioista jutelleet. Jne. Kun toimin näin, pettäminen ei käy mielessäkään. En myöskään juo itseäni niin humalaan, että menettäisin kontrollin tekemisiini. Ei ole mitään tarvetta sellaiseen (luulen tämänkin liittyvän siihen, että olen itselleni rehellinen - silloin ei tule koskaan tarvetta päästellä höyryjä hallitsemattomasti kännäämällä). Jne.

Olen valinnut puolisokseni henkilön, joka on näissä asioissa samanlainen kuin minäkin. Voin siksi olla erittäin varma siitä, ettei hän petä minua enkä minä häntä. Emme petä myöskään valtiota (verot ja tuet) emmekä muita ihmisiä (ystävät ja perheenjäsenet), vaan rehellisyys on meille kunnia-asia, jonka vuoksi olemme valmiita menemään myös haastavalta tuntuviin ja noloihinkin tilanteisiin.

Ei se pettämättömyys ole sellaista rakettitiedettä, jollaisena se tällä palstalla usein yritetään esittää. Todellakin on selvä asia, että sekä minä että kumppanini kuulumme siihen 50% ihmisistä, jotka eivät koskaan petä. Sama koskee lähimpiä ystäviämme. Onneksi! Varmaan oksentaisin jos joutuisin olemaan välikätenä jossain kaverieni pettämisjutussa.

[/quote]

Voi että mulla ihmetyttää kaltaisesi ihmiset. Ainoa josta voit 100% varma on sinä itse. Ja itsestäsikin vain menneisyyden osalta. Et voi koskaan tietää tuleeko itsellesi, puolisollesi tai jollekulle ystävällesi esim. mielenterveysongelmia tai jokin muu vakava sairaus joka pistää ajatusmaailman ja moraalikäsitykset aivan uusiksi.

Jos ystäväsi kävisi tietämättäsi kiksauttamassa jotain miestä, miten sinä joutuisit siinä välikädeksi? Tai ystävä kertoisi ensin miehelleen ja sitten vasta sinulle? Mitä sinulla pitäisi pimittää mieheltä kun tämähän tietäisi jo totuuden?

Olet jotenkin niin lapsellinen "tietosi" kanssa. Sinun kaltaisesi ovat niitä ihmisiä jotka tippuvat korkealta ja kovaa jos jotakin sattuu. "Ei vaan meidän kaveripiirissä". Ikinä et voi tietää, uskoa ja toivoa kylläkin.

Vierailija
52/55 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 10:56"]

Puolet ihmisistä ei petä aviopuolisostaan. Kyllä minä uskon, että on niitä porukoita, missä pettäminen on yleisempää, missä muutenkin esim juodaan paljon, ollaan muutenkin epärehellisiä, esim yhteiskuntaa saa vähän huijata verojen tai tukien takia jne. Näillä pettää luultavasti yli puolet. 

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Siinä kohtaa, kun petetään puolisoa. Mikä jäi epäselväksi?

Vierailija
53/55 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 11:28"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Voi pikkuinen kun WT ei ole synonyymi pettäjälle. Se on eräänlainen käsite tietylle sosioekonomiselle luokalle.

Vierailija
54/55 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 11:41"][quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 11:28"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Voi pikkuinen kun WT ei ole synonyymi pettäjälle. Se on eräänlainen käsite tietylle sosioekonomiselle luokalle.

[/quote]

Ei se WT-käytös aina sitä rahaa katso...

Vierailija
55/55 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 11:18"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 10:18"]

[/quote]

Voi että mulla ihmetyttää kaltaisesi ihmiset. Ainoa josta voit 100% varma on sinä itse. Ja itsestäsikin vain menneisyyden osalta. Et voi koskaan tietää tuleeko itsellesi, puolisollesi tai jollekulle ystävällesi esim. mielenterveysongelmia tai jokin muu vakava sairaus joka pistää ajatusmaailman ja moraalikäsitykset aivan uusiksi.

[/quote]

Et vain ymmärrä, mistä puhun, koska et itse kuulu tähän ihmisryhmään jota minä ja ystäväni edustamme.

Lähes kaikki kuviteltavissa olevat ongelmatilanteet voidaan hoitaa keskustelemalla, ilman pettämistä, kunhan osapuolet ovat rehellisiä. Tarvittaessa sallimme toisillemme suhteen ulkopuolisen seksin, jos se on paras ratkaisu tilanteeseen (esim. jos toinen sairastuu fyysisesti niin, ettei enää voi harrastaa seksiä). Pettäminenhän tarkoittaa puolison luvatta selän takana touhuamista. Se valehtelun ja epärehellisyyden osuus ei ole millään tavalla tarpeellinen, vaikka miten sairastuisimme - äärimmäisen pahoja mt-ongelmia lukuunottamatta, jotka estäisivät aikuismaisen ja vastuullisen keskustelun asioista. Mutta jos minä muutun tuollaiseksi, voidaan katsoa että mieheni on menettänyt puolisonsa; en nimittäin silloin ole enää sama ihminen kuin nyt. Ihmisenä, joka olen nyt, sallin ilman muuta miehelleni suhteen ulkopuolisen seksin tuollaisessa tilanteessa (kunhan salaa sen minulta). Olen siis antanut siihen luvan jo etukäteen.

On kuitenkin äärimmäisen epätodennäköistä, että minusta tulisi oikeustoimikelvoton suhteemme aikana, joten skenaario on lähinnä teoreettinen.

Olet ihan täysin väärässä tuon "korkealta putoamisen" suhteen. Korkealta putoavat sellaiset ihmiset, jotka kieltävät itseltään tosiasioita. Minä toimin juuri päin vastoin: olen myös kivuliaista tosiasioista rehellinen niin itselleni kuin miehellenikin. Samoin hän minulle. Ei ole tarvinnut 12 vuoden suhteen aikana kertaakaan pudota mistään, koska olemme jatkuvasti molemmat kartalla siitä, mitä todella tapahtuu. Mitään suhteessamme ei ole rakennettu kuvitelmien varaan - ainoastaan tosiasioiden. Koska jaamme keskenämme ajatuksiamme ja tunteitamme aktiivisesti, pysymme myös kartalla tosiasioista niiden muuttuessa (muutostahan tapahtuu koko ajan).

Siis ainoa asia, jolla on merkitystä, on rehellisyys. Jos sitä ei omassa elämässä ole, ei varmaan voi käsittää kuinka helppoa elämä on silloin, kun sitä elää rehellisesti.