Tuttuni eivät petä puolisoitaan
Ihanaa, kun tuttavat ovat uskollisia. Ei tarvitse miettiä, kerronko vaimolle tai miehelle puolison seikkailuista. Tämä hyvä!
Kommentit (55)
Toisaalta taas kuvitellaan, että pettäjät voivat tehdä sitä milloin vain ja missä vain ja pystyvät salaamaan asiat niin, että elävät täysin normaalia arkielämää muuten. Tämäkin on varmaan 90-prosenttisesti harhaluulo.
Tiedän kaksi pettämistapausta, ja molemmissa petetty kertoi jälkeenpäin, että olisi pitänyt arvata, kun kännykkää varjeltiin ja koko ajan tekstailtiin tai oltiin puhumassa työpuheluja keskellä lomaakin. Puoliso vain haluaa luottaa eikä halua uskoa pahinta, ei ehkä edes uskallakaan, sillä jokainen tiedostamattomasti yrittää suojella itseään kaikelta pahalta. Kavereilla ei tätä taakkaa ole.
Jos kaveripiiri on tiiivis ja sen kanssa vietetään lomia ja iltoja yhdessä, ehkä harrastetaan yhdessä ja jotkut saattavat olla samalla työpaikallakin, niin aika varmasti voidaan silloin puhua siitä, että x ei petä, kun sillä ei ole siihen kunnollisia tilaisuuksia ja koska x:llä ei ole tarvetta pitää yhteyttä salarakkaaseen jatkuvasti.
Toki muutama prosentti pettäjistä on varmaan näitä ammattipettäjiä, joilla ei ole tunteita pelissä vaan jotka käyttävät jokaisen tilaisuuden hyväkseen ja pettävät sen kanssa, joka sattuu siihen eteen tupsahtamaan. Ei näillä ole mitään kännykkäongelmaakaan ja kiinnijäämisen riski on aika pieni, kun ei ole tarvetta tavata panokumppania enää uudestaan. Se, että x olisi juuri tällainen kylmäverinen tyyppi, tuntuu uskomattomalta. Tälllaiset ovat takuulla luonteeltaankin pelureita ja valehtelijoita, niitä, joista aina arvellaan, että tuo kyllä varmaan pettää vaimoaan mutta koskaan ei ole mitään todisteita.
Väitän siis, että kaveripiiri nimenomaan tietää paremmin kuin puoliso, pettääkö joku vai ei, koska niitä merkkejä ei tulkitse vaaleanpunaisten silmälasien läpi. Kummassakin tuntemassani pettämistarinassa kännykkää varjeltiin jopa suihkun aikana ja puheluita puhuttiin keskellä yötä (näin ei ollut tehty koskaan aiemmin). Tällaiset vinkit kyllä kaveripiiri havaitsee.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 08:28"][quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 08:19"]
Puolet ihmisistä ei petä aviopuolisostaan. Kyllä minä uskon, että on niitä porukoita, missä pettäminen on yleisempää, missä muutenkin esim juodaan paljon, ollaan muutenkin epärehellisiä, esim yhteiskuntaa saa vähän huijata verojen tai tukien takia jne. Näillä pettää luultavasti yli puolet. Ja niistä ihmisistä, jotka muutenkin hommansa kunnolla hoitavat, ja ovat vastuullisia, pettää varmasti alle puolet.
[/quote]
Kumpaan ryhmään haluat uskotella kuuluvasi itse? :D
[/quote]
Ei minun tarvitse mitään uskotella. En koskaan juo itseäni humalaan, en valehtele työnantajalle, en verottajalle, en tukia hakiessani, enkä valehtele puolisolleni. Enkä petä. Ja 20 vuotta avioliitossa jo takana.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 08:34"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 08:28"][quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 08:16"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 08:12"]
Uskot varmaan myös, että miehesi ei käy vieraissa?
[/quote]
Meillä kaikilla tuo ei ole edes uskon asia vaan perustuu ihan tietoon. Se, että sinä et pysty pitämään parisuhdettasi kasassa ei tarkoita sitä ettei kukaan meistä pystyisi. Tuolla asenteella toisaalta et ole ansainnutkaab hyvää ja arvostavaa puolisoa, koska et täytä noita piirteitä itsekään.
[/quote]
"Tieto" tässä asiassa vaatii silminnäkijöitä, jotka pystyvät 7/24 vahtaamaan kavereidensa tekemisiä mukaanlukien heidän työpaikkansa, harrastuksensa ja vapaa-aikansa. Kaikki muu on luuloa. Tieto ei voi koskaan perustua siihen, mitä toiset ihmiset sinulle kertovat. Ihmisten kertomukset ovat joko totta, valetta tai siltä väliltä ja aina subjektiivisesti värittyneitä.
On todella naivia ajatella, että "Tämä on totta, koska kuulin sen Minnalta, joka tuntee henkilön Y tooooosi hyvin". Yhtälailla hölmöä on, että on aikuisia ihmisiä, jotka tosissansa väittävät, että "Minä tunnen Markun niin hyvin, että tiedän ihan varmasti, että hän ei ole koskaan pettänyt". Ensimmäisessä tapauksessa luulo perustuu toisen ihmisen kertomukseen ja toisessa tapauksessa omaan luuloon. Kummassakaan tapauksessa ei voi väittää minkäänlaisen tiedon olevan pohjana.
[/quote]
Aika moni uskovakin muuten sanoo tietävänsä, että Jumala on olemassa. Moni myös tietää rakastavansa.
Luulo kuulostaa luulottelulta, joltain, joka ei ole totta. Jos on totta, että toinen ei petä, niin silloin se on enemmän tietoa kuin luuloa. Totta kai joskus tietokin kumotaan, joskus oli esim. faktaa, että maapallo on litteä. Elämästä ei kuitenkaan tule mitään, jos koko ajan kyseenalaistaa kaiken ja epäilee kaikkia ja kaikkea.
[/quote]
Olen samaa mieletä toki siitä, että elämästä ja ihmissuhteista ei tule mitään, jos epäilee jatkuvasti, mutta sehän ei kai suoranaisesti kumoa sitä, mitä kirjoitin tiedosta ja luulosta?
Kirjoitit, että "Jos on totta, että toinen ei petä, niin silloin se on enemmän tietoa kuin luuloa". Toki näin, mutta mistä voit tietää, että "tietosi" on todellista tietoa eli totta? Mielestäni voit sanoa ainoastaan itsestäsi vastaavia asioita eli "en ole koskaan pettänyt". Jos olet rehellinen noin sanoessasi, niin puhut totta ja kyse on tiedosta. Mutta kaverisi, joille noin kerrot, eivät voi olla koskaan asiasta 100% varmoja, elleivät he vietä aikaa kanssasi 7/24.
T: se, jolle vastasit
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 01:29"]
Ihanaa, kun tuttavat ovat uskollisia. Ei tarvitse miettiä, kerronko vaimolle tai miehelle puolison seikkailuista. Tämä hyvä!
[/quote]
Petätkö sinä siis?
En viitsi enää lainata, kun on hankala lukea ja puhelimella tuo lainausten pätkiminen on yhtä tuskaa.
Mutta tuohon luuloon ja tietoon pettämisessä ja luottamuksessa.
Mä allekirjoitan tuon väitteen sinänsä kyllä, että ikinä ei voi olla 100% varma muusta kuin siitä, että kaikki me käydään kakalla ja kaikki me kuollaan.
En vain pidä siitä, että ihmissuhteissa kaikki on pelkkää luuloa. Luulen, että voin luottaa ystävääni, kuten olen tehnyt 30 vuotta, luulen, että äitini rakastaa mua, luulen, että mieheni arvostaa mua niin paljon ettei petä, luulen, että läheiseni surisivat, jos kuolisin.. Kuulostaa vaan niin raskaalta, siksi mieluummin tiedän nuo asiat ja enintään sitten joudun joskus myöntymään, että olin väärässä, kun toisin on todistettu (paitsi tota suremista en ole todistamassa).
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 08:16"]
Meillä kaikilla tuo ei ole edes uskon asia vaan perustuu ihan tietoon. Se, että sinä et pysty pitämään parisuhdettasi kasassa ei tarkoita sitä ettei kukaan meistä pystyisi. Tuolla asenteella toisaalta et ole ansainnutkaab hyvää ja arvostavaa puolisoa, koska et täytä noita piirteitä itsekään.
[/quote]
Oijoi :) itse en kehtaisi ikinä olla noin ylimielinen. Luotan mieheeni tottakai täysin enkä usko että hän koskaan pettäisi. Mutta olen jonkusen kerran nähnyt ihan lähipiirissäkin pettämistapauksia, enkä heistäkään olisi ikinä osannut kuvitella. Puolisoille ja jopa pettäjille itselleen asia tuli aivan puun takaa. Sanoivat, etteivät ikinä olisi voineet ajatellakaan että pettäisivät joskus puolisoaan mutta jotenkin niin vaan kävi (sekä miehiä että naisia siis pettämässä). Ja olen huomannut, että vaikka puoliso antaa anteeksi niin vaikeampaa tuon pettäjän on käsitellä asiaa ja antaa itselleen tapahtunutta anteeksi. Että nyt alas sieltä pilvilinnoistasi, mitä vaan voi elämässä tapahtua.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 08:51"][quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 08:16"]
[/quote]
Oijoi :) itse en kehtaisi ikinä olla noin ylimielinen. Luotan mieheeni tottakai täysin enkä usko että hän koskaan pettäisi. Mutta olen jonkusen kerran nähnyt ihan lähipiirissäkin pettämistapauksia, enkä heistäkään olisi ikinä osannut kuvitella. Puolisoille ja jopa pettäjille itselleen asia tuli aivan puun takaa. Sanoivat, etteivät ikinä olisi voineet ajatellakaan että pettäisivät joskus puolisoaan mutta jotenkin niin vaan kävi (sekä miehiä että naisia siis pettämässä). Ja olen huomannut, että vaikka puoliso antaa anteeksi niin vaikeampaa tuon pettäjän on käsitellä asiaa ja antaa itselleen tapahtunutta anteeksi. Että nyt alas sieltä pilvilinnoistasi, mitä vaan voi elämässä tapahtua.
[/quote]
Olen ylimielinen, kun toinen tulee kertomaan "totuuksia" ylimielisesti ;-)
Ei oo muodissa meidänkään kaveriporukoissa. Enemmän on kuitenkin wt touhua ja yleisempää 'spontaanien', itsehillinnältään ja elämänhallintataidoiltaan heikkojen keskuudessa. Erot yleisempiä samoissa porukoissa: Monet kotoisin eroperheistä, on omaksuttu malli, että parisuhde on projekti, jolla on alku ja loppu, ja josta lähdetään kun ei ole 'kivaa'. Tunne-älykkäillä, älykkäillä, empaattisilla ja kärsivällisillä ihmisillä on paremmat parisuhde- ja perhe-elämätaidot. Elämässä on totuttu itsensä kehittämiseen ja toisten huomioimiseen. Arvopohja on kunnossa.
Pettämiset ja erot kasaantuvat yhä enemmän samoille ihmisille.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 08:53"]
Olen ylimielinen, kun toinen tulee kertomaan "totuuksia" ylimielisesti ;-)
[/quote]
Häh...? Voinet vähän avata tätä.
Ketju näyttää siltä, että joku epävarma ihminen keskustelee itsensä kanssa (perustelu aina sama "ei petä, kun minä en tiedä asiasta") Ainoa ihminen, josta tiedät varmasti, pettääkö hän tällä hetkellä puolisoaan, olet sinä itse. Todellakaan tuttavistasi et tiedä mitään ja paras ystäväsikin saattaa jättää kertomatta sinulle, jos tietää että juoruat asiasta miehellesi tai tuomitset hänet.
"Ei minun tarvitse mitään uskotella. En koskaan juo itseäni humalaan, en valehtele työnantajalle, en verottajalle, en tukia hakiessani, enkä valehtele puolisolleni. Enkä petä. Ja 20 vuotta avioliitossa jo takana."
Kunnioitan Sinua ja kaikkia sinun kaltaisiasi ihmisiä. Itse olen 28 vuotta naimisissa ollut - samoin myös ihmisiksi elänyt - mies.
En koskaan juo itseäni humalaan, en valehtele työnantajalle, en verottajalle, en tukia hakiessani, enkä valehtele puolisolleni. Enkä petä. Ja 20 vuotta avioliitossa jo takana.
En nyt ymmärtänyt miten tämä littyy MIEHESI pettämiseen?
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 08:12"][quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 01:29"]
[/quote]
Oletpa sinä hellyyttävän lapsenuskoinen. Uskot varmaan myös, että miehesi ei käy vieraissa?
[/quote]
Tuossa tuo ylimielinen teksti, johon vastasin tarkoituksella ylimielisin provokatiivisesti.
Mistä tiedämme tarkkaan pettääkö vai ei.Eikä se edes kiinnosta.
"En nyt ymmärtänyt miten tämä littyy MIEHESI pettämiseen?"
En ymmärrä, mitä sinä et nyt ymmärtänyt!
Tässä konteksissa ei kai voi tajuamatta, mitä tuolla 'pettämisellä' tarkoitetaan.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 09:09"]En koskaan juo itseäni humalaan, en valehtele työnantajalle, en verottajalle, en tukia hakiessani, enkä valehtele puolisolleni. Enkä petä. Ja 20 vuotta avioliitossa jo takana.
En nyt ymmärtänyt miten tämä littyy MIEHESI pettämiseen?
[/quote]
En minä ole mitään puhunut miehestäni, vaan tässä puhuttiin ihmisistä, jotka eivät petä. Ja aika moni, kuten minä, ei petä. Ja uskon, että silloin kun muutenkin pyrkii olemaan aina rehellinen ja toimimaan oikein, ihminen ei todennäköisesti myöskään petä.
Niille, joille baarireissut ovat tärkeitä, joille humalassa sattuu ja tapahtuu, jotka muutenkin puhuvat totta, silloin kun se palvelee heidän etuaan, ei muuten, pettäminen on varmasti helpompaa.
Loppujen lopuksi et kuitenkaan voi olla varma muusta kuin siitä oletko itse pettänyt. Oli puoliso ja tuttavapiiri millainen hyvänsä.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 08:29"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 08:25"][quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 08:13"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 08:11"]Niin munki tutut luulee... ;)
[/quote]
Mutta tuolloinhan homma on hoidettu hienosti. Se on kauheaa, kun on esim. joku seurue vain tyyliin se mies/vaimo ei tiedä, mitä puoliso puuhaa. Jokaiselle ikävä tilanne.
Jos pettää, ni kantaa siitä sitten edes yksin vastuun eikä laita muita ikäviin tilanteisiin.
[/quote]Eli sinusta salaaminen on "vastuun kantamista" :-D.
On tosi makeaa julistaa, että kantaa jostain "vastuun". Sitä kuulee paljon juuri näiltä kasvonsa menettäneiltä ali-ihmisiltä, jotka esim. pettävät vaimoaan. Mitä se vastuun kantaminen sitten käytännössä on? Tällä kirjoittajalla oli siitä todella havainnollinen esimerkki.
[/quote]
Kantaa siitä pettämisestä johtuvat paskat itse eikä laita vielä muitakin paskamaiseen tilanteeseen.
Mun mielestä se on vastuunkantamista tuossa tilanteessa.
Tokikaan kukaan fiksu ihminen ei ylipäätään edes petä, mutta koska sitä tapahtuu, niin toimii sitten edes niin, että satuttaa vain itseään ja puolisoaan.
[/quote]
En mä tässä oo satuttanu itseeni ja vielä vähemmän puolisoani! Miten se vois sitä satuttaa kun ei siitä mitään tiedä?! Päinvastoin, oon jaksanu paremmin sitä ja arkea, kun saan välillä omia pikku seikkailuja ;)
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 08:28"][quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 08:16"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 08:12"]
Uskot varmaan myös, että miehesi ei käy vieraissa?
[/quote]
[/quote]
"Tieto" tässä asiassa vaatii silminnäkijöitä, jotka pystyvät 7/24 vahtaamaan kavereidensa tekemisiä mukaanlukien heidän työpaikkansa, harrastuksensa ja vapaa-aikansa. Kaikki muu on luuloa. Tieto ei voi koskaan perustua siihen, mitä toiset ihmiset sinulle kertovat. Ihmisten kertomukset ovat joko totta, valetta tai siltä väliltä ja aina subjektiivisesti värittyneitä.
On todella naivia ajatella, että "Tämä on totta, koska kuulin sen Minnalta, joka tuntee henkilön Y tooooosi hyvin". Yhtälailla hölmöä on, että on aikuisia ihmisiä, jotka tosissansa väittävät, että "Minä tunnen Markun niin hyvin, että tiedän ihan varmasti, että hän ei ole koskaan pettänyt". Ensimmäisessä tapauksessa luulo perustuu toisen ihmisen kertomukseen ja toisessa tapauksessa omaan luuloon. Kummassakaan tapauksessa ei voi väittää minkäänlaisen tiedon olevan pohjana.
[/quote]
Aika moni uskovakin muuten sanoo tietävänsä, että Jumala on olemassa. Moni myös tietää rakastavansa.
Luulo kuulostaa luulottelulta, joltain, joka ei ole totta. Jos on totta, että toinen ei petä, niin silloin se on enemmän tietoa kuin luuloa. Totta kai joskus tietokin kumotaan, joskus oli esim. faktaa, että maapallo on litteä. Elämästä ei kuitenkaan tule mitään, jos koko ajan kyseenalaistaa kaiken ja epäilee kaikkia ja kaikkea.