Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MITEN NISKAVETO LAITETAAN LAPSELLE? MENEE HERMO!

Vierailija
24.01.2014 |

Täällä huutaa äiti ja lapsi itkee. Puupääpoika kävi tänään hammaslääkärissä, sai braketit hampaisiinsa ja niskavedon myös. Hammaslääkärissä näytettiin pojalle ohjeet sen laittamiseen ja nyt kotona sillä ei ole mitään hajua, miten päin se suuhun laitettava osa pitää suuhun laittaa ja mihin se niskaveto-osio laitetaan.

Minä täällä huudan ja googlailen laitevalmistajien sivuja ja katson amerikkalaisia tutorial-videoita. 

Suuhun laitettava osa on tällainen: http://en.academic.ru/pictures/enwiki/72/Headgear.jpg

ja se veto-osa, joka tulee päähän, on http://bracesnfaces.com.au/Corrections.php (headgear reverce face mask)

Viikonloppu alkoi juuri, hammaslääkärille ei voi soittaa. Sen suuhun laitettavan osan voi laittaa kummin päin tahansa, ne mutkat alaspäin tai mutkat ylöspäin ja tuon päähineen voi laittaa joko niskaan tai takaraivolle.

Onko jollain niskavetoa lapsella? Voitteko ystävälliset nyt auttaa, täällä itkee kohta kaikki.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ravataan juuri nyt kahden lapsen kanssa, pakko mennä mukaan kun matkaa on 30 km kotoa yhteensä ja kun vielä lähden kesken päivän töistä tulee matkaa jo 60 km. Ensi kuussa tulee toiselle toi sama kapistus.

On ollut itselläkin eikä ollut kukaan mukana pitämässä kädestä koskaan.

Vierailija
42/54 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite olin oikomishoidoissa lähes koko peruskouluiän (hampaat vinossa huuli-ienhalkion takia).

Ja en tosiaan ymmärrä miksi täällä lynkataan äitiä kun ei joka käynnille yläasteikäsen lapsen mukaan mene o.O Etenmkin joslapsi ei pelkää käyntejä? Ei silloin tarvitse. Tietysti olisi varmasti ollut hyvä jos olisi etukäteen tiennyt uuden laitteen saamisesta, varmasti aloittajakin silloin olisi mennyt mukaan.
mutta ainakin mulla kiristettiin yhdessä vaiheessa rautoja vähintään kerran kuussa ja jos aloittajalla on kaikki lapset nyt oikojalla niin tottahan se on ettei ettei joka kerta VOI mennä mukaan.

Mulla tosin oli vikaa vuotta lukuun ottamatta aina äiti tai iskä mukana - ensinnäkin että sain kyydin (jouduin käymään husukessa ja se on espoosta käsin sen verran kauakana että koulupäivästä olisi mennyt iso osa "hukkaan" ilman kyytiä kun julkiset ei mene yhdellä bussilla sinne tuolta vanhemmiltani) ja toisekseen koska pelkäsin niin paljon että itkin monesti ja olin aika hysteerinen.
Mä aloin käymään yksin vasta lukioon mentyäni vikan vuoteni aikana, silloin pysty paremmin sumplimaan poissaolojakin hyppytunneille sun muille.

Mutta ihan normaalia silti sekin että jo yläasteikänen käy yksin jos matka ei ole mahdoton eikä lapsi pelkää. TUrha kenenkään on sellasesta syyllistää. Ja jokanen meistä on ihminen, harvassa varmaan on vanhemmat jotka ei koskaan korottaisi lapselleen ääntä jos on väsynyt ja turhautunut - ikäväähän se on mutta anteeksi voi aina pyytää jso hermostuu turhasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on itsellä ollut aikoinaan tuo laite käytössä, ja voin kertoa, että ei ollut mukavaa alkuun, ajan kanssa siihen toki sitten tottui.

Ensinnäkin, ne hampaisiin laitetut palikat hankaavat helposti poskien sisäpinnat verille. Minusta olisi parasta, että antaisitte tuon säädön nyt olla muutaman päivän ja antaisit pojan tottua niihin poskiin sojottaviin tappeihin. Varsinkin jos on hakuammuntaa sen kanssa, kummin päin se kehikko laitetaan.

Toisekseen, käytön aloittamisen jälkeen tulee lapsellasi olemaan järkyttävän kipeät ja "irtonaisen/pehmeän" tuntuiset takahampaat/leuka. Mikään muu oikomishoito ei minulla tuntunut yhtä epämukavalle, kuin nuo "yöraudat", kuten meillä noita kutsuttiin.

Sen lisäksi, että leuka, hampaat ja posket tulevat kipeiksi, on kyseisen kojeen kanssa kyljellään nukkuminen hankalaa, joten älä ihmettele, jos poikasi on ensi alkuun kovin väsynyt noiden käytön aloittamisen jälkeen (oletan, että teillä on käytössä vain öisin). Myös suupielet saattavat haavautua/ärtyä.

Vahdi myös, että laite tulee kunnolla pestyä JOKA AAMU. Tarkkaile, ettei laite väänny liikaa, tai ettei poika vääntelemällä "korjaa" laitetta.

Tapit lähtevät myös yllättävän helposti irti, joten niitä tahmeita toffeita pitää ihan oikeasti välttää, jos ei halua jatkuvasti raudat kourassa mennä hammaslääkäriin. Mulla irtosi kerran ihan perus-Dumlen kanssa toinen rauta. Siihen loppuivat kokeilut, että kuinka pitkälle voi mennä.

Muista, ettei ole pojan vika, jos sillä on hampaat vinksin vonksin. Muista myös, ettei hän tee sitä tahallaan, vaan raudat saattavat pelottaa ja aiheuttaa kipua. Ja lopuksi, tsemppiä! 

Vierailija
44/54 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohje:

1. Laita niskavedon kuvio ylös päin

2.laita renkaiden rekiin sitten laita kumilenkki /tyyny

Vierailija
45/54 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ne ammattilaiset siellä hammaslääkärissä olisivat saaneet pistää tiedot kirjallisina lapsen mukaan, kun kerran tutkimuksetkin osoittavat, että asiat unohtuvat potilailta. Lapsipotilailta ei voi vaatia, että kaikki muistetaan, ja työssäkäyviltä vanhemmilta ei voi vaatia, että koko ajan ollaan töistä poissa, mutta ne siellä hammaslääkäriasemalla saavat tästä palkkansa. Niiltä voi vaatia asioita.

Vierailija
46/54 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kaikkia viestejä, mutta siis ensin kaariosa suuhun (merkki ylöspäin). Tämä voi tuntua aluksi hankalalta, sillä niskavetoaisat levitetään leveämmälle kuin hammaskaari. Sen takia kannattaa laitta ensin toinen pää renkaan tuubiin ja sitten painaa kaarta sisäänpäin ja laittaa toinen puoli. Usein vaatii vähän harjoittelua, mutta sen kyllä oppii nopeasti. Sitten myssy päähän ja kuminauhoilla kiinni kaaren aisoihin. Kyllä se siitä :)

Vierailija
47/54 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja äskeisen kirjoitti hammaslääkäri :)

Vierailija
48/54 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetelkaa laittamaan sitä yhdessä niin, että lapsi saa sen itse suuhun. Itse sain niskavedon 8-vuotiaana, eikä mun vanhemmat sitä mulle kertaakaan laittaneet, kun hammaslääkäri sen kerran opetti. Siellähän on ne mihin se työnnetään, ensin toinen puoli, rautaa sormilla kasaan ja sitten toinen. Lopuksi veto-osa paikalleen

Vierailija
49/54 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli omassa ainakin "lovi" yläpuolella. Jos sillä miten päin se on ei ole väliä (eli jos siinä on sama jännite molemmilla puolilla) niin siinä ei sillon varmaan juuri siksi ole merkintää.

Vierailija
50/54 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 00:09"]Mulla on itsellä ollut aikoinaan tuo laite käytössä, ja voin kertoa, että ei ollut mukavaa alkuun, ajan kanssa siihen toki sitten tottui.

Ensinnäkin, ne hampaisiin laitetut palikat hankaavat helposti poskien sisäpinnat verille. Minusta olisi parasta, että antaisitte tuon säädön nyt olla muutaman päivän ja antaisit pojan tottua niihin poskiin sojottaviin tappeihin. Varsinkin jos on hakuammuntaa sen kanssa, kummin päin se kehikko laitetaan.

Toisekseen, käytön aloittamisen jälkeen tulee lapsellasi olemaan järkyttävän kipeät ja "irtonaisen/pehmeän" tuntuiset takahampaat/leuka. Mikään muu oikomishoito ei minulla tuntunut yhtä epämukavalle, kuin nuo "yöraudat", kuten meillä noita kutsuttiin.

Sen lisäksi, että leuka, hampaat ja posket tulevat kipeiksi, on kyseisen kojeen kanssa kyljellään nukkuminen hankalaa, joten älä ihmettele, jos poikasi on ensi alkuun kovin väsynyt noiden käytön aloittamisen jälkeen (oletan, että teillä on käytössä vain öisin). Myös suupielet saattavat haavautua/ärtyä.

Vahdi myös, että laite tulee kunnolla pestyä JOKA AAMU. Tarkkaile, ettei laite väänny liikaa, tai ettei poika vääntelemällä "korjaa" laitetta.

Tapit lähtevät myös yllättävän helposti irti, joten niitä tahmeita toffeita pitää ihan oikeasti välttää, jos ei halua jatkuvasti raudat kourassa mennä hammaslääkäriin. Mulla irtosi kerran ihan perus-Dumlen kanssa toinen rauta. Siihen loppuivat kokeilut, että kuinka pitkälle voi mennä.

Muista, ettei ole pojan vika, jos sillä on hampaat vinksin vonksin. Muista myös, ettei hän tee sitä tahallaan, vaan raudat saattavat pelottaa ja aiheuttaa kipua. Ja lopuksi, tsemppiä! 

[/quote]

Miksi pitää pestä? Meillä ollut toista vuotta eikä ole pesty kertaakaan. Ei ole edes kehoitettu sellaiseen. Sitä niskalappua on kyllä pesty, kun se hikoaa siellä niskassa.

Vierailija
51/54 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan ongelma lienee ratkennut, aoitusviestihän on tammikuulta

Vierailija
52/54 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haittaako jos on kaksi päivää niskaveto jäi kotia

Vierailija
53/54 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne käyrät tulee laitaa alas päin

Vierailija
54/54 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haittaako jos on kaksi päivää niskaveto jäi kotia

Haittaa koska sillon hampaat siirtyy takaisin, ja ollaan taas lähtöpisteessä.