Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MITEN NISKAVETO LAITETAAN LAPSELLE? MENEE HERMO!

Vierailija
24.01.2014 |

Täällä huutaa äiti ja lapsi itkee. Puupääpoika kävi tänään hammaslääkärissä, sai braketit hampaisiinsa ja niskavedon myös. Hammaslääkärissä näytettiin pojalle ohjeet sen laittamiseen ja nyt kotona sillä ei ole mitään hajua, miten päin se suuhun laitettava osa pitää suuhun laittaa ja mihin se niskaveto-osio laitetaan.

Minä täällä huudan ja googlailen laitevalmistajien sivuja ja katson amerikkalaisia tutorial-videoita. 

Suuhun laitettava osa on tällainen: http://en.academic.ru/pictures/enwiki/72/Headgear.jpg

ja se veto-osa, joka tulee päähän, on http://bracesnfaces.com.au/Corrections.php (headgear reverce face mask)

Viikonloppu alkoi juuri, hammaslääkärille ei voi soittaa. Sen suuhun laitettavan osan voi laittaa kummin päin tahansa, ne mutkat alaspäin tai mutkat ylöspäin ja tuon päähineen voi laittaa joko niskaan tai takaraivolle.

Onko jollain niskavetoa lapsella? Voitteko ystävälliset nyt auttaa, täällä itkee kohta kaikki.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni viiva keskellä olevassa levyssä ylöspäin, niin se meilläkin toimii.

Vierailija
22/54 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 23:02"]

Tiedosta nyt kuitenkin se, että huudat omaa turhautumistasi lapselle.

Varmaan sen on helppo erehtyä seuraavankin kerran.

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 23:00"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 22:54"]

Voi hyvää päivää, sinne pitää mennä mukaan!

[/quote]

Meillä on neljä lasta ja kaikilta oiotaan hampaita. Hammaslääkäreitä on keskimäärin neljä kuussa. Työnantajat eivät todellakaan anna meille joka viikko puolta päivää vapaaksi siksi, että rampataan hammaslääkäreissä. 

Minulla on myös ollut raudat lapsena, muttei niskavetoa. Kävin aina yksin hammaslääkärissä.

ap

[/quote]

[/quote]

No tottakai tiedostan. Olen jo rauhoittunut. Olin avausta kirjoittaessani ylikierroksilla. Harmitti ihan törkeästi.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 22:55"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 22:53"]

Niskaan se takaosa ja sillä lailla, että se suuosa kaareutuu vähän ylöspäin.

[/quote]

Kiitos! Onko teillä siis samanlainen?

Yritän laittaa sitä niskaan.

Poika on jo itkuisena sängyssä. Sai sellaiset huudot kyllä niskaansa, etten ole rähjännyt näin aikoihin. En voi käsittää, miten voi kaksi asiaa unohtaa, jos kaksi asiaa kerrotaan.

ap

[/quote]

Nyt kyllä huusit väärästä asiasta. Hammaslääkäri on hermostuttava paikka monelle aikuisellekin. Et voi tietää, miten hyvin ohjatttiin tai miten hermostunut lapsesi oli. Pyydä anteeksi. Aiheutat traumoja ja etäännyät lapsen itsestäsi tuolla tavalla. 

Vierailija
24/54 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tytöllä tuollainen. Tietää miten päin suuosa tulee siitä, että edessä on pieni merkki, joka tulee ylöspäin! Meillä veto sekä niskassa että päässä (vetomyssy). Veto tulee kiinni suuosan koukkuihin. Tsemppiä molemmille osapuolille:)

Jos ei laitto onnistu, käykää ensi viikolla uusintaopeissa! Ei sen aloitus ole muutamasta yöstä kiinni...

Vierailija
25/54 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 23:05"]

Miten niitä niin usein on? Mun lapsella ollut erilaisia virityksiä suussa 6 vuotta, ja n 4-5 kertaa vuodessa käy. Silloin kun on otettu muotti ja sovitettu, niin silloin tulee useampia Käyntejä.Laite on meillä vaihdettu 4 kertaa, silloin toki mukana, ja pienempänä tietty.

[/quote]

En tiedä. Siksi ollaankin sanottu, ettei voida revetä kesken työpäivän joka käynnille. Olen monta kertaa erikseen kysynyt mikä seuraava kerta on ja voiko sinne tulla lapsi yksin. Ehkä nyt sitten ovat hermostuneet ja ärsyyntyneet siellä päässä tähän, ettei päästä paikalle, eivätkä kertoneet tästä mitään. 

Lapsilla on järjettömän vinot hampaat. Kaksi huonohampaista päätti hankkia lapsia, hampaat ovat enemmän vinossa kaikilla kuin mulla ja miehellä lapsena yhteensä..

ap

Vierailija
26/54 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Rauhoitu. Ilmeisesti rauhotuitkin jo :). Jos on tähän asti ollut ilman niskavetoa, ei se nyt ole niin justiinsa alkaako käyttää noita laitteita just tänään vai kahden päivän päästä. Tai ehkä huomenna on koko päivä aikaa kokeilla miten se meneekään.

2) Te jotka syyttelette että vanhemman "olisi pitänyt olla mukana"... wtf. Ei kyllä koulun alkamisen jälkeen ole mulla ollut äiti mukana hammaslääkärissä, ja kävin oikomishoidoissa, minulla ehti olla kolmet erilaiset raudat ennen 13 vuoden ikää, eikä äitini ikinä mitenkään valvonut niiden käyttöä, hammaslääkärissä sitä seurattiin.

Vierailija
27/54 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 23:06"]

Pieni viiva keskellä olevassa levyssä ylöspäin, niin se meilläkin toimii.

[/quote]

Kävin katsomassa. Suuhun laitettavassa osassa ei ole mitään viivoja, keskellä olevassa levyssä on toinen puoli (nyt yläpuoli) täysin sileä ja alapuolella se numero 3. Ei muita viivoja tai merkkejä.

ap

Vierailija
28/54 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan skidinä hammaslääkärikäyntejä olleen vähintään kerran kuussa. Tuolloin itseltä löytyi niskaveto ja kiskot ylähampaista.

Vierailija
29/54 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juuri tällaisten tapausten takia siellä pitäisi mukana olla. Jokaisen oma valinta, mutta turha huutaa ja raivota lapselle sitten, jos ei osaa heti kertoa miten pitää laittaa ja olla.

Vierailija
30/54 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 23:11"]

1) Rauhoitu. Ilmeisesti rauhotuitkin jo :). Jos on tähän asti ollut ilman niskavetoa, ei se nyt ole niin justiinsa alkaako käyttää noita laitteita just tänään vai kahden päivän päästä. Tai ehkä huomenna on koko päivä aikaa kokeilla miten se meneekään.

2) Te jotka syyttelette että vanhemman "olisi pitänyt olla mukana"... wtf. Ei kyllä koulun alkamisen jälkeen ole mulla ollut äiti mukana hammaslääkärissä, ja kävin oikomishoidoissa, minulla ehti olla kolmet erilaiset raudat ennen 13 vuoden ikää, eikä äitini ikinä mitenkään valvonut niiden käyttöä, hammaslääkärissä sitä seurattiin.

[/quote]

Ei mullakaan ole vanhemmat koskaan olleet hammaslääkäreissä mukana. Mulla on ollut oikomishoitoa ekaluokasta lähtien lukion tokaan. Mulla on ollut siis kaikki mahdolliset kojeet ja vempeleet, mitä hammaslääketiede on keksinyt. Lopulta leikattiin vielä leuka..

Niskavetoa mullakaan ei kyllä ole ollut.

Vierailija
31/54 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 22:56"]

Suuhun laitettavaa osaa ei voi laittaa kumminpäin vain! Ylöspäin se puoli, jossa on pieni viiva keskellä. Hampaisiin on liimattu kiinnikkeet, joissa on pieet reiät tuolle suuosalle. Ensin suuosa, sitten vasta niskaosa. Suuosan saa parhaiten paikoilleen selällään maaten, pää hieman kallistettuna taaksepäin. Ei saa survoa väkisin, ettei laite väänny.

[/quote]

Siis ei saa laittaa vai ei voi laittaa? Yritin laittaa ne mutkat ylöspäin, muttei tuntunut menevän ollenkaan. Kai sen olisi niinkin päin voinut laittaa. Mutta nyt on siis mutkat alaspäin. Mitään viivoja ei ole missään.

ap

Vierailija
32/54 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tutkitusti lääkärikäynnillä puhutuista asioista unohtuu tai "menee ohi" ainakin puolet, kun potilas jännittää. Se on ihan inhimillistä ja hyvinkin ymmärrettävää. Sama voisi hyvin sattua aikuisellekin, saati 13-vuotiaalle. Aikuisella toivottavasti on omat keinonsa elää tämän ilmiön kanssa: käynnin lopuksi voi vielä varmuudeksi toistaa kotihoito-ohjeet ja ne voi myös kirjoittaa varalle muistiin.  Lapsesi hyötyisi varmasti enemmän tämäntyyppisestä elämänohjeistuksesta kuin siitä, että keuhkoat hänen vatipäisyydestään.

Sinne lääkäriin voi myös soittaa ja selittää asian ja pyytää lisäohjeita. Jos sen niskavedon saa viriteltyä monella tavalla, arvaamalla ja mutulla voi hyvinkin päätyä väärään tulokseen. Todella vatipäistä olisi käyttää vetoa väärin ja muokata lapsen luustoa väärään suuntaan. Oikomishoidon viivästyminen yhdellä viikonlopulla taas tuskin merkittävästi vaikuttaa oikomishoidon etenemiseen.

ja joo. Oikeesti vähän pistää vihaksi, että sulla on aikuisuus ja vanhemmuus noin hukassa. On ihan hyviäkin syitä vetää lapselle paskaraivarit, mutta jonkun oikomishoito-ohjeen unohtamisen vuoksi se on naurettavaa. Tenavasi on todennäköisesti istunut hammaslääkärin tuolissa tunnin suu auki, kun niitä kiinnikkeitä ja muita kojeita on viritelty. Reippaasti on kaiken tuon tehnyt, ja voisit siksi vähän yrittää osoittaa myötätuntoa lastasi kohtaan. Ja kojeistuksen jälkeen suu on monella niin kipeä, että siihen tarvitaan särkylääkettä ja saattaa olla itku siksikin herkässä. Ihan riittävästi lapsellasi on stressiä tälle päivälle jo ilman äidin rääkymisiäkin.

Vierailija
33/54 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ekaluokkalaiselle on tulossa tuollainen. Mitähän siitä tulee... Miten tuon kans edes voi nukkua?

Vierailija
34/54 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo pitää mennä mukaan... Itse suorastaan väkisin tungin aikanaan 13v pojan mukaan oikomiskäynneille. Sain osakseni mulkoiluita hammalääkäriltä sekä toteamuksia, että tämän ikäinen osaa nämä jo hoitaa itse eikä täällä vanhempia kaivata.

Vierailija
35/54 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 23:19"]

Ihan tutkitusti lääkärikäynnillä puhutuista asioista unohtuu tai "menee ohi" ainakin puolet, kun potilas jännittää. Se on ihan inhimillistä ja hyvinkin ymmärrettävää. Sama voisi hyvin sattua aikuisellekin, saati 13-vuotiaalle. Aikuisella toivottavasti on omat keinonsa elää tämän ilmiön kanssa: käynnin lopuksi voi vielä varmuudeksi toistaa kotihoito-ohjeet ja ne voi myös kirjoittaa varalle muistiin.  Lapsesi hyötyisi varmasti enemmän tämäntyyppisestä elämänohjeistuksesta kuin siitä, että keuhkoat hänen vatipäisyydestään.

Sinne lääkäriin voi myös soittaa ja selittää asian ja pyytää lisäohjeita. Jos sen niskavedon saa viriteltyä monella tavalla, arvaamalla ja mutulla voi hyvinkin päätyä väärään tulokseen. Todella vatipäistä olisi käyttää vetoa väärin ja muokata lapsen luustoa väärään suuntaan. Oikomishoidon viivästyminen yhdellä viikonlopulla taas tuskin merkittävästi vaikuttaa oikomishoidon etenemiseen.

ja joo. Oikeesti vähän pistää vihaksi, että sulla on aikuisuus ja vanhemmuus noin hukassa. On ihan hyviäkin syitä vetää lapselle paskaraivarit, mutta jonkun oikomishoito-ohjeen unohtamisen vuoksi se on naurettavaa. Tenavasi on todennäköisesti istunut hammaslääkärin tuolissa tunnin suu auki, kun niitä kiinnikkeitä ja muita kojeita on viritelty. Reippaasti on kaiken tuon tehnyt, ja voisit siksi vähän yrittää osoittaa myötätuntoa lastasi kohtaan. Ja kojeistuksen jälkeen suu on monella niin kipeä, että siihen tarvitaan särkylääkettä ja saattaa olla itku siksikin herkässä. Ihan riittävästi lapsellasi on stressiä tälle päivälle jo ilman äidin rääkymisiäkin.

[/quote]

Kiitos. En vieläkään tiedä, miten tuo laite laitetaan oikeinpäin suuhun. 

ap

Vierailija
36/54 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 23:21"]

Joo pitää mennä mukaan... Itse suorastaan väkisin tungin aikanaan 13v pojan mukaan oikomiskäynneille. Sain osakseni mulkoiluita hammalääkäriltä sekä toteamuksia, että tämän ikäinen osaa nämä jo hoitaa itse eikä täällä vanhempia kaivata.

[/quote]

Meillä on kolme lasta. Minä olen perhepäivähoitaja ja mies sellaisessa työssä, josta ei todellakaan voi olla usein pois lasten hammaslääkäreiden takia. Kesken päivän ei voi ikinä olla pois, joten ellei hammaslääkäriä saada sovittua tasan klo 8, ei voi mennä. Jos minä menisin hammaslääkäriin, minun pitäisi perua hoitopaikka kaikilta neljältä lapselta koko päiväksi. En voi ottaa jotain sijaishoitajaa meille, eivätkä vanhemmat voi mennä myöhemmin/aiemmin töihin minun lasteni hammaslääkäreiden takia. 

Ymmärrän siis ap:ta tosi hyvin. Ei jokaiseen käyntiin veny, varsinkin kun lapsia on monta. 

Meillä on kahdella kitalaessa raudat, niskavetoa ei vielä ole. En siis voi auttaa.

Vierailija
37/54 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli pahamieli tästä avauksesta. Kaikki sympatiat on lapsen puolella.

Lykkäätte hoidon aloitusta ja ensi viikolla menette yhdessä lääkäriin laitteen kanssa. Paskat geenit periytitte lapsille ja sit huudat siellä pää punaisena.

Kojehoidoissa pitää vanhemman olla katsomassa.

Vinkiksi seuraavia kertoja varten, ottakoot lapsen kuvan kun ovat lääkärillä kaikilla lienee älypuhelimet. Tämä jos ette ehdi mukaan lääkärikäynneille.

Vaikea niitä on hahmottaa kun katsoo peiliin näkee peilikuvan ja sitten pitäisi itsenäisesti osata toimia.

Pyydä anteeksi lapselta ja pahoittele tapahtunutta.

Vierailija
38/54 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, laita se rautaosa tasaiselle pöydälle. Silloin kun sen rautaosan viikset osoittavat ylöspäin, se on oikein päin ja laitetaan siis niin päin suuhun.

Vierailija
39/54 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 23:31"]

Ap, laita se rautaosa tasaiselle pöydälle. Silloin kun sen rautaosan viikset osoittavat ylöspäin, se on oikein päin ja laitetaan siis niin päin suuhun.

[/quote]

Kiitos! Sitten se on oikein päin suussa.

ap

Vierailija
40/54 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ainakaan kouluiässä olleet vanhemmat ikinä mukana Hammaslääkärissä, vaikka olinkin oikomishoidossa. Ei puhettakaan, että olisivat töistä pystyneet lähtemään sen takia.

Vuoden - pari ap:n poikaa vanhempana matkustin myös yksin sairaalaan 300 km päähän, kun sain vammani vuoksi aikalailla hammasrautoja laajemman tukiproteesin, joka täytyi muokata minulle sopivaksi ja jonka käytön harjoittelun vuoksi jouduin olemaan useita öitä sairaalassa. No sieltä sentään sai jotain ohjelappuja kotiin.

Että en pidä ap:ta mitenkään huonona vanhempana, vaikkei mennytkään mukaan. Onneksi kuitenkin pyysit anteeksi! Minusta hammaslääkärin olisi pitänyt antaa joku kirjallinen ohje.