Rehellinen mielipide, pärjääkö yksinäinen nainen omakotitalossa?
Asun juuri nyt kerrostalossa, mutta olen hyvin kiinnostunut ostamaan omakotitalon. Palkkakin vähän nousi. Huolestuttaa vaan, että miten pärjään, koska olen kuullut kauhujuttuja täältäkin palstalta ja tosielämästä minkälainen työleiri omakotitalo onkaan. Olen siis myös ikisinkku, eikä tämä asia tule varmaan ikinä muuttumaan. Keneltäkään mieheltä ei siis apua ole odoteltavissa. Mitä tekisitte jos olisitte minä?
Kommentit (51)
Varmasti pärjää, asennetta nainen ja uskoa itseesi, että sinäkin voit oppia mitä et vielä osaa.
Mihin sä ajattelit että sitä penistä käytetään kun puhutaan talon ylläpidosta?
Helposti. "Ravintola" sta aina sopivan alan setä illalla ja aamulla et lähde viinakauppaan ennenkuin se toinenkin asia on hoidettu.
Pärjää tietysti. Nyt olen 75 v. leski ja 15 vuotta asun yksin ok-talossa. Parina viime vuotena olen tarvinnut apua puutarhan hoidossa kuten leikkaamaan korkealta oksia ja kantamaan isompia kukkaruukkuja terassilla y.m. pientä puuhaa. Suosittelen ok-taloa ilman muuta!
Häh?
83 - vuotias äitini asuu yksin omakotitalossaan syrjäkylällä.
Kyllä pärjää. Itsekin aikeissa muuttaa pieneen ok taloon enkä välitä vaikkei kaikki paikat olekaan tiptop. Itse saan kuitenkin päättää mitä teen vai teenkö yhtään mitään.
Pärjää, hyvin pärjää, mamma palsta mies repppanoista en olisi niin varma
Rahalla saat kaikki palvelut puhelimella tai netillä. Se on kuitenkin 200 eur/tunti +kulut.
Ravintolan Ranelle maksat luonnossa.
Naisen paikka on rivarissa tai vankilassa.
Tämän IL-linkin mukaan ei onnistnut. Eipä naisen rahat riittäneet ok-talon pitämiseen, vaan ne piti kavaltaa. Elämä on valintoja.
"Yksinhuoltajaäidin rahat eivät riittäneet lämmityslaskuihin: Suihkusta jääpuikkoja, lapsetkin sairastuivat Äiti päätyi epätoivoiseen tekoon"
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c014ac53-7bfd-4fe5-86a5-9293250f8535
Miksi ei pärjäisi. Oma isoäiti asui 35vuotta yksin omakotitalossa ja sisävessakin oli vain viimeiset 10v.
Vierailija kirjoitti:
Rahalla saat kaikki palvelut puhelimella tai netillä. Se on kuitenkin 200 eur/tunti +kulut.
Ravintolan Ranelle maksat luonnossa.
Aika monella (naisella tai miehellä) on kuitenkin ihan ystäviä/sukulaisia/naapureita jotka auttavat jos apua tarvitsee, ilman mitää 200 euron tuntipalkkoja.
Jos pitää hyvässä kunnossa se on niin ja näin. Vesiputket, lahoavat nurkat, katto, maalaukset, sähköt, lämmitys, hormit, lumen auraus. Rahaa ainakin menee jos ei itse osaa kaikkea.
Rahalla saa remppaa ja apua, jos on rahaa. Jos on terveempi, ehkä helpompi asua. Miten kauppaan tai apteekki, lääkäri, jos kipeä. Mikä välimatka kaikkeen. Entä talven liukkaus ja lumi katolla.
Osta ainakin mahdollisimman hyväkuntoinen ja kuntotarkastettu talo.
Mieluiten hirsitalo, ilman seinälaudotuksia niin pysyy ainakin seinät kunnossa. Katto pitää olla hyvässä kunnossa ja se pitää tarkistuttaa usein, ettei vuoda ja tee homevauriota.
Jos on vanha talo kyseessä, en suosittele ostamaan, ellei seiniä, lattioita ja kattoa ole vaihdettu. Myös sähkötyöt ja saniteettitilat pitää olla kunnostettu.
Hirsitalon seinät pysyvät hyvinä vanhanakin.
Ainakin osittainen aurinkosähkö on edullisempaa ja saisi olla tulisijakin sähkölaskuja laskemaan.
Älä osta vuokratontilla olevaa, vuokra voi nousta vaikka miten korkeaksi.
Se on kiinni käden taidoista ja asiantuntemuksesta.
Ei ok-talon huoltotöitä *yrvällä tehdä vaan järjellä ja sopivilla työkaluilla. Moni nainen on rakentanut talon, joten kyllä pystyy myös asumaan, esimerkiksi minä.
Yhtä lailla moni mies on täysin kädetön remonttihommien suhteen ja tehnyt raksalla enemmän sutta kuin valmista. Esim. minun entinen mieheni.
Nyrkkisääntö on, että jos et mitään tajua rakenteista, höyryn, lämmön ja veden fysiikasta, ei sinusta ole myöskään asumaan ok-taloa ja saat kyllä aikaan ison vahingon kerrostalossakin. Jätät esim. ikkunan auki joulukuussa kun lähdet reissuun. Palattua on patteri jäässä ja talon lämmitys sekaisin. Kun suljet ikkunan, patteri sulaa ja haljenneet putket valuttaa lämmitysvedet permannolle ja rakenteisiin.
Jos on halua opetella itse ja rahaa semmoiset hommat teetättää, joista ei itse selviä (esim lumenpudotus ja rännien putsaus ei välttämättä kaikkia houkuttele, vaikka jotkut perus pihahommat ja muut vastaavat kiinnostelisi). Hyvä tajuta jotain talon lämmitysjärjestelmästä ja ilmanvaihdosta, salojista, sadevesiviemäröinneistä ym systeemeistä, ettei tule ikäviä yllätyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Tämän IL-linkin mukaan ei onnistnut. Eipä naisen rahat riittäneet ok-talon pitämiseen, vaan ne piti kavaltaa. Elämä on valintoja.
"Yksinhuoltajaäidin rahat eivät riittäneet lämmityslaskuihin: Suihkusta jääpuikkoja, lapsetkin sairastuivat Äiti päätyi epätoivoiseen tekoon"
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c014ac53-7bfd-4fe5-86a5-9293250f8535
Pösilö erikseen.
Jos yhdeksänkymppinen äitini pärjää, niin varmasti sinäkin. Hän ostaa kyllä apua isompiin töihin.