One meal a day -dieetti
Aloitin viime viikolla One meal a day -dieetin, eli paastoan 24h ja syön yhden aterian päivässä, ketoruokaa silloinkin. Haluaisin tehdä tämän oikein, joten olisiko täällä ihmisiä jotka osaisivat vastata muutamiin kysymyksiin.
1. Otan aamulla lääkkeet, vitamiinit, magnesiumin ym. Onko tämä ok, vai pitäisikö ottaa vasta ruoan kanssa? Lääkkeet on pakko ottaa aamulla, ja se on ainoa kun muistan ottaa nuo muutkin, muuten ne jää...
2. Juon Paljon mustaa kahvia ja yhden ison kupin teetä päivässä. Onko nämä sallittuja vai pitäisikö nekin jättää pois?
3. Miten paluu normaalimpaan ruokarytmiin olisi hyvä toteuttaa? Paastoamalla joka toinen päivä, siirtymällä 8:16 malliin, vai miten?
4. Kuinka kauan 24h paastoa kannattaa/on järkevää toteuttaa?
Kiitän jos jollain olisi antaa vastauksia.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Mittaatko ketoosia mitenkään? Ilman sitä omad on sulaa hulluutta, taatusti on nälkä koko ajan.
Minä syön vain joka toinen päivä, eikä ole nälkä. Olen usein ollut OMAD:lla, eikä ole nälkä. En ketoile silloin, enkä laske kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ketogeeninen pätkäpaasto aloitetaan esim. 16/8 rytmillä ja venytetään kehon omia signaaleja kuunnellen omadiin tai jopa pidempiin paastoihin. Niin minullekin kävi vähän huomaamatta. Aloitin ketogeenisen huhtikuussa ja omadiin siirryin vasta elokuussa. Omadiin menin siksi, että olin ketoosin myötä rasva-adaptoitunut, enkä siis tuntenut enää nälkää. Ruokailuvälit siis venyivät ihan automaattisesti. Omadilla en ole ollut nälkäinen. Tunnesyömistä ei mikään ruokavalio sammuta, mutta mieliteot pitää osata erottaa nälästä, se on yksi onnistuneiden ruokavaliomuutosten avaintekijä.
Olet varmaan, ap, ketoosissa, mutta et vielä adaptoitunut, jos olet jatkuvasti nälkäinen. Tosin nälkä kyllä kielii vähän siitäkin, että ehkä ketoosikaan ei ole kovin syvä. Mittaatko ketoosia mitenkään? Ilman sitä omad on sulaa hulluutta, taatusti on nälkä koko ajan.
Tuo 1300-1600 kuulostaa myös aivan liian vähältä, jos ylipainoakin on 60kg. Saat syödä heittämällä yli 2000 ja laihdut silti ihan varmasti. Tee välitavoitteita, ja laske kalorit sen mukaan. Painon pudotessa kaloreitakin pitää laskea, ellet nosta liikunnan määrää.
Tosin yksi omadin hyvistä puolista on se, ettei jatkuvaa laskemista yleensä tarvita. Jokin tavoitetaso kaloreista ja summittainen arvio siihen tarvittavasta ruokamäärästä on kuitenkin hyvä olla.
Sanoisin silti kuitenkin nyt niin, että luovu omadista nyt ja siirry siihen vasta vähitellen lyhyemmän paaston kautta.
T. -20kg huhtikuusta
Niinhän sitä väitetään, mutta eipä liiku paino alaspäin, päinvastoin, kilo tullut lisää... Niinkuin sanoin, olen ollut ketolla-vhh:lla jo neljä vuotta, joten harvemmin syönti on tuttua, ja omadiin laskeuduin tiukan ketoosin kautta. AP
OMAD:ssa rytmihän on oikeammin 23 tuntia paastoa ja 1 tunti ruokailua. Eikä 24 tuntia paastoa ja sitten 1 tunti ruokailua. Ihmiset käyvät töissä tai muissa menoissa, niin on parempi, että ruokatunti on samaan aikaan. Ruokatunti siirtyisi muuten joka päivä tunnilla eteenpäin, mikä voi häiritä päivittäistä elämää ja OMAD:n oikea idea on se, että ruokatunti olisi samaan aikaan.
Toki jos haluat, niin voit paastota 24 tuntia ja sitten syödä sen tunnin ajan. Silloin viikko voisi näyttää tältä (mielestäni naurettavalta):
maanantai: syö klo 12:00-13:00, paastoa klo 13:00-13:00
tiistai: syö klo 13:00-14:00, paastoa klo 14:00-14:00
keskiviikko: syö klo 14:00-15:00, paastoa klo 15:00-15:00
torstai: syö klo 15:00-16:00, paastoa klo 16:00-16:00
perjantai: syö klo 16:00-17:00, paastoa klo 17:00-17:00
lauantai: syö klo 17:00-18:00, paastoa klo 18:00-18:00
sunnuntai: syö klo 18:00-19:00, paastoa klo 19:00-19:00
Älä koskaan aloita paastokokeiluja ilman valmisteluja ja tietopohjaa. Katso Youtubesta muutama hyvin tehty video OMAD:sta, niistä löytyy kaikki tarvittava tieto. Paastoaminen ei myöskään sovi kaikille ja se selviää kokeilemalla. Todennäköisesti helpompi tapa siirtyä OMAD:iin on ensin pätkäpaastoilla ja siitä sitten siirtyy 2MAD (eli "two meals a day") ja sitten vasta OMAD:iin.
Hei kiitos minulle uudesta sanasta, autofagia.
Kävin heti kuukkeloimassa, mielenkiintoista, jatkan tutkiskelua.
Vierailija kirjoitti:
OMAD:ssa rytmihän on oikeammin 23 tuntia paastoa ja 1 tunti ruokailua. Eikä 24 tuntia paastoa ja sitten 1 tunti ruokailua. Ihmiset käyvät töissä tai muissa menoissa, niin on parempi, että ruokatunti on samaan aikaan. Ruokatunti siirtyisi muuten joka päivä tunnilla eteenpäin, mikä voi häiritä päivittäistä elämää ja OMAD:n oikea idea on se, että ruokatunti olisi samaan aikaan.
Toki jos haluat, niin voit paastota 24 tuntia ja sitten syödä sen tunnin ajan. Silloin viikko voisi näyttää tältä (mielestäni naurettavalta):
maanantai: syö klo 12:00-13:00, paastoa klo 13:00-13:00
tiistai: syö klo 13:00-14:00, paastoa klo 14:00-14:00
keskiviikko: syö klo 14:00-15:00, paastoa klo 15:00-15:00
torstai: syö klo 15:00-16:00, paastoa klo 16:00-16:00
perjantai: syö klo 16:00-17:00, paastoa klo 17:00-17:00
lauantai: syö klo 17:00-18:00, paastoa klo 18:00-18:00
sunnuntai: syö klo 18:00-19:00, paastoa klo 19:00-19:00
Älä koskaan aloita paastokokeiluja ilman valmisteluja ja tietopohjaa. Katso Youtubesta muutama hyvin tehty video OMAD:sta, niistä löytyy kaikki tarvittava tieto. Paastoaminen ei myöskään sovi kaikille ja se selviää kokeilemalla. Todennäköisesti helpompi tapa siirtyä OMAD:iin on ensin pätkäpaastoilla ja siitä sitten siirtyy 2MAD (eli "two meals a day") ja sitten vasta OMAD:iin.
Kuten olen jo moneen kertaan todennut, olen ollut ketolla-vhh:lla jo neljä vuotta ja paastoileminen on tuttua. Syömisajassa on pientä vaihtelua, johtuen työmatkasta ja ruoan tekoon menevästä ajasta, mutta suunnilleen samoihin aikoihin pyrin aina syömään. Toki voisin vaihtaa syömisajan klo 21:een, silloin olisin aina kotona ja ruoka varmasti valmiina, mutta en jaksa niin pitkään olla syömättä, ja ainut kylläinen ja hyvän olon hetki menisi nukkuessa "hukkaan". AP
Ei toimi mulla, kuten ei myöskään ketoilu tai VHH. Ketoilu tai VHH toimii jokusen viikon, sitten alkaa jatkuva päänsärky, uupumus kuntoilussa ja lihakset maitohapoilla, aivosumu jne. OMAD taas käytännössä vaatii mulla ainakin ketoosissa olon, muuten tulee aivan sietämätön nälkä vaikka söisi kuinka paljon kerran päivässä.
Mutta kiva että monella toimii. Itsekin pystyn sentään 16/8 rytmiin jättämällä aamupalan pois, sen enempää ei oiken onnistu.
Kuukausi takana. Puolentoista viikon painon junnaamisen jälkeen on alkanut taas tapahtua ja paino lähti laskuun. Nyt -8kg. Makrot ja kalorit kohdillaan, mutta nälkä sen nytkin kurnii... AP
En jaksanu lukea kokonaa, mutta älä aloita... Ruokavalion tulee olla selloinen, jota voi tehdä vaikka loppuelämän... Joo, laita käsi sydämellesi ja kysy voitko? Et todellakaan voi.
Terveys:
Liika kataboliaa - lihakset, aivot ja muut elimet kärsii sen takia.
1 Iso ateria: Rasittaa vatsaa, sydäntä ja vaikea tehdä niin kaloripitoisesta ateriasta tervettä. Jaa edes kolmeen ateriaan, niin parempi.
Verensokeri: Et pysty keskittymään mihinkään täysillä tehoilla etkä myös liikkumaan tehokkaasti, koska kroppa joutuu ottamaan sokerit kehosi proteiineista (lihas ja aivot).
Ja kaikkea muuta.. Vielä pahempi jos vielä lihapitoinen, ei tarvitse selitellä... Moikka.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanu lukea kokonaa, mutta älä aloita... Ruokavalion tulee olla selloinen, jota voi tehdä vaikka loppuelämän... Joo, laita käsi sydämellesi ja kysy voitko? Et todellakaan voi.
Terveys:
Liika kataboliaa - lihakset, aivot ja muut elimet kärsii sen takia.
1 Iso ateria: Rasittaa vatsaa, sydäntä ja vaikea tehdä niin kaloripitoisesta ateriasta tervettä. Jaa edes kolmeen ateriaan, niin parempi.
Verensokeri: Et pysty keskittymään mihinkään täysillä tehoilla etkä myös liikkumaan tehokkaasti, koska kroppa joutuu ottamaan sokerit kehosi proteiineista (lihas ja aivot).Ja kaikkea muuta.. Vielä pahempi jos vielä lihapitoinen, ei tarvitse selitellä... Moikka.
Sori, se on myöhästä nyt. Ja keton idea on rasva-adaptoituminen, eli keho ottaa tehot rasvasta, proteiineista. Opiksi sullekin. Ja miksi aterian pitäisi olla niin kaloripitoinen?
Jos tulee ripulia ketoruuasta, kannattaa ottaa ruuansulatusentsymit käyttöön :)
ketoilija kirjoitti:
Jos tulee ripulia ketoruuasta, kannattaa ottaa ruuansulatusentsymit käyttöön :)
Ei tule ripulia ketoruoasta, vaan paastoamisesta.
Täällä siis edelleen OMADilla ollaan. Alku lähti hyvin ja painoa putosi 11kg. Sitten jumahti ja joulusta asti junnannut samassa, ei laske ei nouse. Ja ripulikin on edelleen :D Ja nälkä...
AP
Ei kyllä onnistuisi omalla kohdalla! En pystyisi syömään millään tarpeeksi ravintoa yhdellä aterialla - vain pizzasta saisi tarpeeksi kaloreita (ja liikaa hiilareita) eikä se taas houkuta lainkaan.
Joku 150g pihvi salaatilla tai iso lautasellinen keittoa tai 2 munan munakas mikä tekee mut todella kylläiseksi ei kyllä riitä vuorokaudeksi vaikka joisin lasillisen oliiviöljyä lisäksi!
Pieleen menee, koska elimistö hätääntyy varastoimaan energiaa, kun sitä tulee niin harvoin . Ja kuka jaksaa kuunnella nälkäistä ? Hölmöin dieetti josta olen lukenut.
Ei OMAD:n tarvitse olla kuuri, moni elää sillä koko ajan.
Mitään ketoilua ei tarvitse yhdistää siihen.
Itse tykkään yhdistää OMAD:n ja ADF:n.
Itse olin viimevuonna OMAD - dietillä, 6kk painoa tippui 20+- kiloa. Söin mitä halusin. ei ollut nälkä kuin iltaisin jolloin ruokailin. Juon vettä edelleen joka päivä vähintään 3l, maksimissaan 6l. Ainakun näläntunne tuli join vettä, teetä, kahvia. Liikuin päivässä vähintään 1h ajan. Talven aikana painoa tuli takaisin tuo 20 kg. Nyt taas aloitin dietin, painoa kolmessa päivässä tippunut 1-3kg (eniten veikkaan turvotusta). Vitamiinit otan aamuisin ja juon vettä n~3 l kello 15:00 mennessä, siintä sitten vähä himmailen sitä eli sen jälkeen menee päivittäin noin 0-3l. Ruuan kanssa aina vettä. Päivitän miten nyt sitten jatkuu.
Olin ensin vuoden 16:8 ja vähensin ruokailut kahteen ja pikkuhiljaa vain yhteen ruokailuun päivässä. Aamulla ei ole nälkä ja töihin lähdön tohinassa ei ehdi syödä rauhassa, joten aamupalan skippaan mielelläni. Juon vain kahvia. Töissä on niin kiireistä, että ei ehdi oikein syödä rauhassa, joten olen töissäkin ihan mielelläni syömättä, kun se syöminen on suunnilleen seisoaltaan hotkimista. Eli syön illalla. Tulen kotiin, rentoudun, syön nautinnolla ja kaikessa rauhassa, en laske kaloreita, mutta arviolta 1000 - 1300 päivästä riippuen.
Olen laihtunut reilussa vuodessa 12 kg.
Tämä kommentti on 3 vuotta myöhässä, mutta nälkä lähtee JUOMALLA. Se näläntunne ei 3 tuntia ruokailun jälkeen OMADissa ole varmasti nälkää, vaan janoa. Magnesiumkloridia sisältävät kuplavedet hyviä, jos vatsa ei mene kuplista lisää kuralle.
etfoto kirjoitti:
Itse olin viimevuonna OMAD - dietillä, 6kk painoa tippui 20+- kiloa. Söin mitä halusin. ei ollut nälkä kuin iltaisin jolloin ruokailin. Talven aikana painoa tuli takaisin tuo 20 kg.
Osaatko sanoa miksi paino tuli takaisin? Lopetitko OMADin? Mikä muu muuttui?
Itse olisin ensin paastonnut ja sitten siirtynyt kerran päivässä -ruokailuun. Tämä siitä syystä, että keho tottuu. Esim. jos syöt yhtenä päivänä paljon, seuraavana aamupäivänä sinulle tulee kiljuva nälkä. Elimistö on kivikautinen ja haluaa lihoa. Pahamaineiset suolistobakteerit on saaneet kenties roskaruokaa ja vaativat lisää vaikuttamalla mielialaasi.
Pitää olla sinnikäs ja jaksaa jaksaa ainakin kuukausi. Siinä ajassa keho ja mieli on tottunut uuteen rutiiniin ja uuteen tapaan.
Lisäksi: älä laske kaloreita. Kun syöt, syö kunnolla ja anna mahan täyttyä. Voisit ensi alkuun kokeilla vain OMAD-dieettiä ilman ketoa. Syöt kerran, syöt niin että napa paukkuu ja se on siinä. Veikkaan, että laihdut silti. Jos kuukauden jälkeen on yhä nälkä, kokeile ADF-dieettiä eli joka toinen päivä vesipaasto. Sen kestää, kun saa seuraavana päivänä syödä. Eikä enää jaksakaan syödä kuten ennen.