One meal a day -dieetti
Aloitin viime viikolla One meal a day -dieetin, eli paastoan 24h ja syön yhden aterian päivässä, ketoruokaa silloinkin. Haluaisin tehdä tämän oikein, joten olisiko täällä ihmisiä jotka osaisivat vastata muutamiin kysymyksiin.
1. Otan aamulla lääkkeet, vitamiinit, magnesiumin ym. Onko tämä ok, vai pitäisikö ottaa vasta ruoan kanssa? Lääkkeet on pakko ottaa aamulla, ja se on ainoa kun muistan ottaa nuo muutkin, muuten ne jää...
2. Juon Paljon mustaa kahvia ja yhden ison kupin teetä päivässä. Onko nämä sallittuja vai pitäisikö nekin jättää pois?
3. Miten paluu normaalimpaan ruokarytmiin olisi hyvä toteuttaa? Paastoamalla joka toinen päivä, siirtymällä 8:16 malliin, vai miten?
4. Kuinka kauan 24h paastoa kannattaa/on järkevää toteuttaa?
Kiitän jos jollain olisi antaa vastauksia.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan muuten ihan normaalia tai jotenkin haitallista, että aina paastotessa vaivaa ripuli? Ei siis varsinaisesti paaston aikana, mutta sen kerran päivässä kun syö, niin heti tulee vetenä pihalle.
On normaalia olen tutkinut. Ja olen siis jo vuoden jo ollut omadilla ja edelleen sama vaiva, jollen huomioi asiaa. Vaan se mikä minulle on toiminut, että syön aterian aluksi jotain mielellään kuivaa ja kuitupitoista. Näkkariä, leipää, pellavansiemenrouhetta, psylliumkuitua tms. Ja toinen on, että en juo välittömästi aterialla paljon mitään. Näillä toimin ongelma täysin hallinnassa.
Varsinaista mekanismia en ole saanut selville. Jossain on lukenut, että paaston jälkeinen insuliinitason nousu aiheuttaa nesteen vapautumisen suolistoon. Toisaalta taas ylimalkaisempaa lukenut, että suoli menee paastotilaan.
Täällä herkkävatsainen. Mulle tulee helposti ripuli ties mistä, mutta yksi juttu minkä olen itse oppinut on tämä: vähennä suolaa siitä syömästäsi ruuasta. Suolainen ruoka toimii mulla kuin glauber-suola paastolla, hanat aukee ja se on menoa. Luulen, että rasvainen ruoka ja liha tekee saman asian. Eli napsi paljon vihreitä, juureksia, marjoja. Jos syöt maitotuotteita niin juusto auttaa aina - se pitää vatsan "kovempana".
Mutta tärkeintä on se, ettei vedä kovin suolaista ruokaa silloin kun syö. Mikä tarkoittaa sitä, että EI eineksille ja valmisleivälle. Ne ovat järkyttävän suolaisia.
Vierailija kirjoitti:
Tähän vielä vastaus:
Riippuu siitä mistä syystä paastoat. Itse paastoan saadakseni päivittäin useamman tunnin autofagiaa, joka korjaa ja puhdistaa elimistöä. En ajatellut lopettaa, ellei sitten tule tutkimustietoa että tämä olisi jotenkin epäterveellistä pidemmän päälle. Pystyn uudet ruokailutottumukset opeteltuani syömään myös OMAD-tyylillä niin, että saan painon tarvittaessa nousemaan, eli kaloreita saan kyllä ihan tarpeeksi.
Jos paastoat lähinnä siksi että saat laihdutettua, voit siirtyä tiheämpään ateriarytmiin siinä vaiheessa kun painosi on pudonnut tarpeeksi. 18:6-pätkäpaasto on jo kuulemma terveyden kannalta edullisempi kuin tavallinen aamusta iltaan syöminen. Tuohon kuuten tuntiin mahtuu jo kaksi kunnollista ateriaa hyvin.
t. 15
tuo autofagia on mielenkiintoinen juttu. "Kuritatko" kroppaasi muutoin? Esimerkiksi kylmäaltistuksella, raskaalla fyysisellä rasituksella?
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut vhh:lla puoli vuotta ja siitä ehkä 3 kk 23/1-pätkäpaastolla. Ap, magnesium estää joidenkin muiden ravinteiden imeytymistä, joten se kannattaa syödä eri aikaan kuin muut. Itse syön päivän ateriani heti aamulla ja otan siinä yhteydessä lisäravinteet, paitsi magnesiumin, jonka otan nukkumaan mennessä. Nukkumaanmennessä kun on hyvä juoda lasillinen vettä, jos haluaa että aivot puhdistuvat kunnolla yön aikana, niin tuo magnesium tulee otettua siinä samalla.
...ai niin, ja magnesium illalla siitäkin syystä, että se estää jäsenien kramppaamista yöllä. Minulla oli jossain vaiheessa tällaista.
Sain myös sappikiviä, kun paino putosi nopeasti ja olin siirtynyt vähärasvaisesta ruokavaliosta täysrasvaiseen, jolloin sappirakko ei pysynyt muutoksen perässä. Aloin ottaa päivittäin omenasiiderietikkaa veteen sekoitettuna ennen ateriaa - aluksi kahdesti päivässä. Oireet helpottivat parissa päivässä. Tätä saa myös kapselimuodossa, jos ei tykkää etikan mausta.
t. 15
Vierailija kirjoitti:
Tähän vielä vastaus:
Riippuu siitä mistä syystä paastoat. Itse paastoan saadakseni päivittäin useamman tunnin autofagiaa, joka korjaa ja puhdistaa elimistöä. En ajatellut lopettaa, ellei sitten tule tutkimustietoa että tämä olisi jotenkin epäterveellistä pidemmän päälle. Pystyn uudet ruokailutottumukset opeteltuani syömään myös OMAD-tyylillä niin, että saan painon tarvittaessa nousemaan, eli kaloreita saan kyllä ihan tarpeeksi.
Jos paastoat lähinnä siksi että saat laihdutettua, voit siirtyä tiheämpään ateriarytmiin siinä vaiheessa kun painosi on pudonnut tarpeeksi. 18:6-pätkäpaasto on jo kuulemma terveyden kannalta edullisempi kuin tavallinen aamusta iltaan syöminen. Tuohon kuuten tuntiin mahtuu jo kaksi kunnollista ateriaa hyvin.
t. 15
Autofagia on mullakin se syy nro yksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan muuten ihan normaalia tai jotenkin haitallista, että aina paastotessa vaivaa ripuli? Ei siis varsinaisesti paaston aikana, mutta sen kerran päivässä kun syö, niin heti tulee vetenä pihalle.
On normaalia olen tutkinut. Ja olen siis jo vuoden jo ollut omadilla ja edelleen sama vaiva, jollen huomioi asiaa. Vaan se mikä minulle on toiminut, että syön aterian aluksi jotain mielellään kuivaa ja kuitupitoista. Näkkariä, leipää, pellavansiemenrouhetta, psylliumkuitua tms. Ja toinen on, että en juo välittömästi aterialla paljon mitään. Näillä toimin ongelma täysin hallinnassa.
Varsinaista mekanismia en ole saanut selville. Jossain on lukenut, että paaston jälkeinen insuliinitason nousu aiheuttaa nesteen vapautumisen suolistoon. Toisaalta taas ylimalkaisempaa lukenut, että suoli menee paastotilaan.
Täällä herkkävatsainen. Mulle tulee helposti ripuli ties mistä, mutta yksi juttu minkä olen itse oppinut on tämä: vähennä suolaa siitä syömästäsi ruuasta. Suolainen ruoka toimii mulla kuin glauber-suola paastolla, hanat aukee ja se on menoa. Luulen, että rasvainen ruoka ja liha tekee saman asian. Eli napsi paljon vihreitä, juureksia, marjoja. Jos syöt maitotuotteita niin juusto auttaa aina - se pitää vatsan "kovempana".
Mutta tärkeintä on se, ettei vedä kovin suolaista ruokaa silloin kun syö. Mikä tarkoittaa sitä, että EI eineksille ja valmisleivälle. Ne ovat järkyttävän suolaisia.
En syö eineksiä, leipää, juureksia tai marjoja, koska ketogeeninen ruokavalio. Paastotessa pitääkin saada suolaa. Ruokaan en lisää ylimääräisiä suoloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa olla kaksi viikkoa omadia takana. Nälkä on edelleen koko ajan... Ketoosissa kolme viikkoa ja henki haisee kamalalta edelleen... Turhauttavaa. Vaaka näyttää -4kg, nesteitähän se vain on. Edelleen myös ripuli vaivaa. Mitähän oikein pitäisi syödä, ettei olisi koko ajan nälkä?
Nälkä ei ole hyvä asia. Jos sinulle tulee nälkä aterioiden välissä, syö enemmän rasvaa seuraavalla aterialla, kunnes ei enää tule nälkä. Minkä verran syöt kaloreita? Jos pelkäät että et laihdu kun lisäät rasvaa, ala syödä reippaasti enemmän vihreitä kasviksia (parsakaali, pinaatti, ruusukaali, lehtikaali jne.). Itseltäni lähti kilo viikossa niitä syömällä, ja kun muutin kasvisten määrää maltillisemmaksi niin painon laskukin loiveni.
Haiseva hengitys katoaa sitten, kun kehosi on puhdistunut tarpeeksi. Itse pystyn esim. käyttämään maskia ongelmitta, toisin kuin alkuvaiheessa. Ei haise enää miltään. Hajut lähtivät minulla muistaakseni parin kuukauden kohdalla, mutta se on tosi yksilöllistä.
t. 15
Kalorit vähän vaihtelee sen mukaan mitä on ruokana, mutta esim. maanantain kalorit oli laskurin mukaan 3061. Rasvaa 271g, proteiinia 113g. Kaikkea siis liikaa, mutta kun oli niin nälkä... Salaattitortilloja oli ruokana. Hiilareita laskurin mukaan koko ajan liikaa, mutta oikein tiedä mistä vähentäisi, tahdon kuitenkin syödä salaattia ja juurikin sitä parsaa ym.
Minä noudatan sellaista systeemiä, että vihreiden kasviksien hiilareita ei lasketa mukaan ollenkaan. Ei myöskään kuituja (ne onkin Suomessa ilmoitettu omana kategorianaan, vaikka ovatkin hiilareita).
Muut hiilarit sitten pitää saada minimiin, itsellä oli rajana alle 10% päivän energiasta. Joillakin on vielä tiukempi raja. Hiilarien välttäminen on siksi tärkeää, ettei tule nälkä. Esim. tortillat kuulostavat siltä, että niissä ei voi olla makrot kohdallaan. Itse jätin kaikki kaupan viljatuotteet pois, samoin tietty riisit, pastat ja juurekset. Koska halusin kuitenkin syödä leipää, aloin tehdä sitä itse ketogeeniseen ruokavalioon sopivista jauhoista. Niistäkin tulee hiukan hiilareita, mutta kokonaisuutena määrä jää kuitenkin rajan alle.
En osaa suoraan kommentoida tuohon kalorimäärään, koska olemme niin eri painoisia. Ehkä joku muu osaa? Eikö siihen ole se joku laskukaava, minkä verran tulisi saada energiaa per painokilo? Kovin isolla kalorivajeella en lähtisi menemään, koska tällä systeemillä laihtuu kyllä kun tekee sen niin, että pystyy jatkamaan johdonmukaisesti pitkän ajan.
t. 15
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän vielä vastaus:
t. 15
tuo autofagia on mielenkiintoinen juttu. "Kuritatko" kroppaasi muutoin? Esimerkiksi kylmäaltistuksella, raskaalla fyysisellä rasituksella?
Epäilen, että minulla on adrenaliinirauhasten toimintahäiriö, ja sen kanssa ei sovi yhteen rasittava liikunta. Se voi köyhdyttää kehoa entisestään. Kylmäaltistus taas sopisi hyvin, koska se aktivoi vagus-hermoa ja parasympaattista hermostoa, eli hoitaa tätä häiriötä. Olen vasta lukenut aiheesta ja yhden kerran käynyt kylmässä suihkussa. Vaatii totuttelua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa olla kaksi viikkoa omadia takana. Nälkä on edelleen koko ajan... Ketoosissa kolme viikkoa ja henki haisee kamalalta edelleen... Turhauttavaa. Vaaka näyttää -4kg, nesteitähän se vain on. Edelleen myös ripuli vaivaa. Mitähän oikein pitäisi syödä, ettei olisi koko ajan nälkä?
Nälkä ei ole hyvä asia. Jos sinulle tulee nälkä aterioiden välissä, syö enemmän rasvaa seuraavalla aterialla, kunnes ei enää tule nälkä. Minkä verran syöt kaloreita? Jos pelkäät että et laihdu kun lisäät rasvaa, ala syödä reippaasti enemmän vihreitä kasviksia (parsakaali, pinaatti, ruusukaali, lehtikaali jne.). Itseltäni lähti kilo viikossa niitä syömällä, ja kun muutin kasvisten määrää maltillisemmaksi niin painon laskukin loiveni.
Haiseva hengitys katoaa sitten, kun kehosi on puhdistunut tarpeeksi. Itse pystyn esim. käyttämään maskia ongelmitta, toisin kuin alkuvaiheessa. Ei haise enää miltään. Hajut lähtivät minulla muistaakseni parin kuukauden kohdalla, mutta se on tosi yksilöllistä.
t. 15
Kalorit vähän vaihtelee sen mukaan mitä on ruokana, mutta esim. maanantain kalorit oli laskurin mukaan 3061. Rasvaa 271g, proteiinia 113g. Kaikkea siis liikaa, mutta kun oli niin nälkä... Salaattitortilloja oli ruokana. Hiilareita laskurin mukaan koko ajan liikaa, mutta oikein tiedä mistä vähentäisi, tahdon kuitenkin syödä salaattia ja juurikin sitä parsaa ym.
Vielä tuosta salaatista sellainen kommentti, että kannattaa syödä sellaisia kasviksia joissa on paljon kaliumia. Esim. jäävuorisalaatissa sitä ei ole juurikaan. Se on oikeastaan vain turhaa vatsan täytettä, eikä toimi laihdutusta edistävästi. Siis kaikki kasvikset mitä syö kannattaa valita sellaisiksi että niissä on mahdollisimman paljon tehoja. Finelistä näet, missä kasviksissa on eniten kaliumia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. 15
Minä noudatan sellaista systeemiä, että vihreiden kasviksien hiilareita ei lasketa mukaan ollenkaan. Ei myöskään kuituja (ne onkin Suomessa ilmoitettu omana kategorianaan, vaikka ovatkin hiilareita).
Muut hiilarit sitten pitää saada minimiin, itsellä oli rajana alle 10% päivän energiasta. Joillakin on vielä tiukempi raja. Hiilarien välttäminen on siksi tärkeää, ettei tule nälkä. Esim. tortillat kuulostavat siltä, että niissä ei voi olla makrot kohdallaan. Itse jätin kaikki kaupan viljatuotteet pois, samoin tietty riisit, pastat ja juurekset. Koska halusin kuitenkin syödä leipää, aloin tehdä sitä itse ketogeeniseen ruokavalioon sopivista jauhoista. Niistäkin tulee hiukan hiilareita, mutta kokonaisuutena määrä jää kuitenkin rajan alle.
En osaa suoraan kommentoida tuohon kalorimäärään, koska olemme niin eri painoisia. Ehkä joku muu osaa? Eikö siihen ole se joku laskukaava, minkä verran tulisi saada energiaa per painokilo? Kovin isolla kalorivajeella en lähtisi menemään, koska tällä systeemillä laihtuu kyllä kun tekee sen niin, että pystyy jatkamaan johdonmukaisesti pitkän ajan.
t. 15
Siksi sanoinkin salaattitortilloja, kääritty siis salaattiin. En syö Mitään viljatuotteita, juureksia, riisejä, pastoja, hedelmiä, marjoja, ym. eivät kuulu ketolle. Hiilarit yritän pitää alle 20g/vuorokausi, mutta väkisin täyttyy kasvisten syönnillä...
Vierailija kirjoitti:
Koska ruoka on hyvää ja syöminen elämän ainoa ilo, ei ole tarkoitus OMAD:ia toteuttaa loputtomiin. Siksi mietin, minkä pituisella "kuurilla" olisi hyötyä? Riittääkö pari viikkoa, kuukausi, pari kuukautta?
Jos sen jälkeen siirtyisi esim. 12:12 tai 16:8 rytmiin.
Painoa olisi pudotettavaa n. 60kg ja keho kaipaa puhdistusta.
AP
Ihan itse voi valita miten tekee. Jos ylipainoa on valtavasti, on ymmärrettävää että sen ihan kriittisimmän haluaa äkkiä pois, vähän samaan tyyliin kun itse olin aikanaan pussiruoalla sairaalan painonhallintaryhmässä 3 kk ja siinä lähti 22 kg. Eli tuosssa mielessä tuollainen parin-neljän kuukauden alkurykäisy vaikka sitä OMADia voi olla ok. Sen jälkeen kuitenkin täytyy löytää joku muu tapa pysyä edelleen miinuskaloreilla ilman liikaa epämukavuutta.
Muutenkin OMAD on kyllä yksi useimmin keskeytetyistä dieeteistä. Se vaan oikeasti ei läheskään kaikilla toimi, vaikka miten säätäisi ravinnon koostumuksen ja kalorien kanssa. Itselläni se oli edes siedettävää vasta jos vedin sillä yhdellä aterialla kaloreita kulutukseni verran - ja silloin en toki laihtunut yhtään. Mutta jos tuo sulla toimii, niin kyllä sistä sitten voi käyttää.
Olisiko kellään antaa ideoita, mitähän oikein pitäisi syödä, ettei olisi koko ajan nälkä? Eilen taas söin itseni aivan täyteen, mutta kolme tuntia niin taas oli nälkä... Ja nyt on nälkä, ja koko ajan on nälkä, turhauttavaa...
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kellään antaa ideoita, mitähän oikein pitäisi syödä, ettei olisi koko ajan nälkä? Eilen taas söin itseni aivan täyteen, mutta kolme tuntia niin taas oli nälkä... Ja nyt on nälkä, ja koko ajan on nälkä, turhauttavaa...
Kannattaisi varmaan katsella, vaikka youtubesta näitä vinkkejä. Joku pihvi tms ja siihen kasvikset ja salaatit, pähkinää yms luulisi pitävän nälkää. Toisaalta kai se on selvä, että nälkä tulee, kun syö kerran päivässä ja jos on tottunut syömään koko ajan. Se ajan kanssa helpottaa, kun elimistö tottuu. Se yli 3000kcal oli aivan liikaa, puolet liikaa. Tuolla kilomäärällä, joka sinulla on ylimääräistä, joudut olemaan aika kauan tuolla kuurilla. Kai se olisi hyvä vain totutella.
Aloitan itsekin saman, jahka saan ensin oltua VLC-dieetillä, sitten paasto ja lopulta loppuelämän ajaksi OMAD. Olin aikoinaan vuosikausia OMAD'llä, mutta lopetin sen jostain syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi varmaan katsella, vaikka youtubesta näitä vinkkejä. Joku pihvi tms ja siihen kasvikset ja salaatit, pähkinää yms luulisi pitävän nälkää. Toisaalta kai se on selvä, että nälkä tulee, kun syö kerran päivässä ja jos on tottunut syömään koko ajan. Se ajan kanssa helpottaa, kun elimistö tottuu. Se yli 3000kcal oli aivan liikaa, puolet liikaa. Tuolla kilomäärällä, joka sinulla on ylimääräistä, joudut olemaan aika kauan tuolla kuurilla. Kai se olisi hyvä vain totutella.
Aloitan itsekin saman, jahka saan ensin oltua VLC-dieetillä, sitten paasto ja lopulta loppuelämän ajaksi OMAD. Olin aikoinaan vuosikausia OMAD'llä, mutta lopetin sen jostain syystä.
Kohta neljä viikkoa takana, edelleen nälkä koko ajan. Nyt olen saanut makrot kohdalleen, kaloreita laskurin mukaan n. 1300-1500/päivä. Laskurin mukaan se on liikaa, mutta jos tahdon saada rasvat täyteen, ei oikein onnistu pienemmillä kaloreilla. Ja juuri noin syön, nälkä on silti. Ja ei, en ole tottunut syömään koko ajan. Olen ollut vhh-keto ruokavaliolla jo neljä vuotta, ruokailukerrat yleensä 3 päivässä. Totutellahan tässä nimenomaan yritän, mutta onhan se kurjaa koko ajan olla nälässä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keto OMADilla ei lasketa kaloreita!
Sinun kannattaa perehtyä paaston terveysvaikutuksiin, siitä saat lisämotivaatiota.
Itse olen normaalipainoinen. Paastoan pysyäkseni normaalipainossa, lisätäkseni kasvuhormonin ja BDNF:n tuotantoa, autofagiaa ja parantaakseni insuliiniherkkyyttä jne.
Oma tyypillinen omad on esimerkiksi seuraavanlainen:
Reilu lautasellinen vihreitä kasviksia kuten salaatteja, kaaleja, varsiselleriä, kurkkua, jonkin verran tomaattia, paprikaa tms. Ehkä avocadoa. Kastike esimerkiksi oliiviöljystä.
Paistettua lohta/broilerin koipireisiä lämpimiä kasviksia ja/tai jokin muu kasvislisuke kuten kesäkurpitsagratiini, juuressose (ei perunaa).
Jugurttia, rahkaa tai chia-vanukas makeutettuna stevialla. Marjoja ja pähkinöitä, kaakaonibsejä, kookoshiutaleita.
Kahvia kermalla, siemen- tai ruisleipää, Oivariinia tai tuorejuustoa, juustoa tai leikkeleitä.
Hyvin pärjään vuorokauden tuolla ruualla.
Mitä ihmeen järkeä on ahtaa kerralla itseensä 1600 kcal ja sitten kärvistellä nälässä loppupäivä? Mikset ap vaan jaa tuota kolmelle aterialle? Paino putoaa ja nälkä ei vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen järkeä on ahtaa kerralla itseensä 1600 kcal ja sitten kärvistellä nälässä loppupäivä? Mikset ap vaan jaa tuota kolmelle aterialle? Paino putoaa ja nälkä ei vaivaa.
Jos tarvitsee kysyä niin kannattaa lukea paastoamisen eduista, tai lukea vaikka yllä oleva kommentti
"Itse olen normaalipainoinen. Paastoan pysyäkseni normaalipainossa, lisätäkseni kasvuhormonin ja BDNF:n tuotantoa, autofagiaa ja parantaakseni insuliiniherkkyyttä jne."
Olen koko ikäni syönyt vain yhden aterian päivässä.
Painoindeksi 22 ja ikää 70 v.
Alakoululaisten lastenlasten kanssa liikkuessa minua luullaan heidän äidikseen.
Yleensä ketogeeninen pätkäpaasto aloitetaan esim. 16/8 rytmillä ja venytetään kehon omia signaaleja kuunnellen omadiin tai jopa pidempiin paastoihin. Niin minullekin kävi vähän huomaamatta. Aloitin ketogeenisen huhtikuussa ja omadiin siirryin vasta elokuussa. Omadiin menin siksi, että olin ketoosin myötä rasva-adaptoitunut, enkä siis tuntenut enää nälkää. Ruokailuvälit siis venyivät ihan automaattisesti. Omadilla en ole ollut nälkäinen. Tunnesyömistä ei mikään ruokavalio sammuta, mutta mieliteot pitää osata erottaa nälästä, se on yksi onnistuneiden ruokavaliomuutosten avaintekijä.
Olet varmaan, ap, ketoosissa, mutta et vielä adaptoitunut, jos olet jatkuvasti nälkäinen. Tosin nälkä kyllä kielii vähän siitäkin, että ehkä ketoosikaan ei ole kovin syvä. Mittaatko ketoosia mitenkään? Ilman sitä omad on sulaa hulluutta, taatusti on nälkä koko ajan.
Tuo 1300-1600 kuulostaa myös aivan liian vähältä, jos ylipainoakin on 60kg. Saat syödä heittämällä yli 2000 ja laihdut silti ihan varmasti. Tee välitavoitteita, ja laske kalorit sen mukaan. Painon pudotessa kaloreitakin pitää laskea, ellet nosta liikunnan määrää.
Tosin yksi omadin hyvistä puolista on se, ettei jatkuvaa laskemista yleensä tarvita. Jokin tavoitetaso kaloreista ja summittainen arvio siihen tarvittavasta ruokamäärästä on kuitenkin hyvä olla.
Sanoisin silti kuitenkin nyt niin, että luovu omadista nyt ja siirry siihen vasta vähitellen lyhyemmän paaston kautta.
T. -20kg huhtikuusta