Mustikkapiirakkaohjeessa vika? Pelkkiä perunajauhoja?
Olenkohan kirjoittanut mustikkapiirakkareseptin väärin, vai kuulostaako oikealta, kun pohjassa on 1 dl perunajauhoja, eikä lainkaan vehnäjauhoja tms.? Pohjassa siis voita ja sokeria vaahdotettuna, 1 muna ja sitten nuo perunajauhot, mutta kuuluisiko niiden sittenkin olla vehnäjauhoja? Lisäksi täytteeksi tuleviin marjoihin sekoitetaan 1 dl perunajauhoja, mutta sehän ei pohjaan liiemmin vaikuta. Jeesiä?
Kommentit (8)
Olet voinut kirjoittaa ohjeen väärin. Itse laittaisin pohjaan vehnäjauhoja. Tietty voi se joku keliakiaohje olla.
Mä sanoisin että tuo on vehnäjauhoja. Ei onnistu pelkällä perunajauholla muropohja, ja muropohjalta tuo vaikuttaa.
Tuo 1 dl tuntuu liian pieneltä määrältä jauhoja, ja pelkät perunajauhot todella omituiselta. Yleensä piirakkapohjaan pannaan pelkkiä vehnäjauhoja eikä lainkaan perunajauhoja (joita taas käytetään usein kakkutaikinoissa).
Tässä murotaikinan (käy hyvin piirakkapohjaksi) ainekset:
150 g voita tai margariinia
1 dl sokeria
1 muna
3 dl vehnäjauhoja
1/2 tl leivinjauhetta.
Sen sijaan piirakan päällä voidaan hyvinkin käyttää perunajauhoja marjojen seassa sitomassa marjojen kosteutta.
Kuulostaa aika erikoiselta. Googlella löytyy tuommoinen missö on molempia jauhoja:
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/4053/Mustikkapiirakka/
En ole muistaakseni tarvinnut mitään erityisruokavalio-ohjetta, mutta olenhan toki sellaisen voinut bongata (ja myös kirjoittaa väärin :). Eli ei ilmeisesti kuulosta tutulta touhulta tällainen ohje? Minustakin 2 dl vehnäjauhoja olisi kuulostanut järkevämmältä kuin 1 dl perunajauhoja, mutta olen tällainen "kolmena arkipäivänä vuodessa" -leipuri, joten usko omiin kykyihin ei ole loputon. :D ap
Tuo 7. ohje kuulosti samankaltaiselta, mutta omassani on tosiaan vain perunajauhoja ja marjat pelkästään perunajauhossa (mikä kuitenkin on käsittääkseni ihan normaalia). Minkähän hirviöohjeen olen rakentanut... :D Kiitos vinkeistä, taidan vaihtaa reseptiä! ap
Ei ketään piirakkataitoista linjoilla? ap