Psykoterapiakeskus Vastaamo tietomurron kohteena
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi potilastiedot varastettiin
Tietoja on tiettävästi julkaistu myös verkossa.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.KUVA: MARKKU ULANDER / LEHTIKUVA
Henrik Kärkkäinen
9:26 | Päivitetty 9:37
Psykoterapiakeskus Vastaamo on joutunut tietomurron kohteeksi. Tiedotteessaan keskus kertoo, että sen potilastietoja on varastettu.
Tämän hetken tiedon mukaan mukaan marraskuun 2018 jälkeen kirjatut asiakastiedot eivät ole vaarantuneet. Toistaiseksi tuntematon kiristäjä on yrittänyt vaatia rahaa tiedoista.
Vastaamo sanoo tehneensä asiasta ilmoituksen Kyberturvallisuuskeskukselle, Valviralle sekä tietosuojavaltuutetulle.
Kun kiristäjä ei ole saanut maksua, hän on väitetysti julkaissut tietoja verkossa.
Psykoterapiapalveluita tarjoavana yhtiönä asiakastietojen luottamuksellisuus on meille äärettömän tärkeätä ja kaiken toimintamme lähtökohta. Pahoittelemme syvästi murrosta johtuvaa tietovuotoa. Kehitämme jatkuvasti tietoturvaamme sekä tietosuojaamme ja teemme lisätoimenpiteitä omien selvitystemme ja viranomaistutkinnan valmistuessa. Käynnissä olevan poliisitutkinnan takia emme ole aikaisemmin saaneet viestiä aiheesta,sillä tutkintateknisistä syistä asiaa ei ole haluttu julkistaa, Vastaamon hallituksen puheenjohtaja Tuomas Kahri sanoo tiedotteessa.
Vastaamo sanoo olevansa syvästi pahoillamme asiakkaidensa puolesta.
Ilta-Sanomat on nähnyt verkossa julkistettuja väitettyjä potilastietoja. Terapiaistuntojen kertomukset ovat luonteeltaan hyvin henkilökohtaisia, ja niiden yhteydessä on näkynyt muun muassa asiakkaan nimi.
LUE LISÄÄ KIRJOITTAJALTA
Henrik Kärkkäinen
Aivan skandaali! Ihmisten terapiaistuntojen tietoja nimien kanssa netissä!!!
Kommentit (5103)
Lisään vielä, että aivan mahtavaa jos tää on totta!
Vierailija kirjoitti:
real ransom_man 2020-10-23 (Pe) 22:xx:yy No. 19177
As I said - I got my money. So the link stay down and never be available again. All the data have been destroyed and there are no backup copies. Have a nice weekend and goodbye again!
Come on, tämä on feikki. Ensinnäkin kirjotustyyli on erilainen. Toisekseen se kirjoittaa aina "we/us", eikä "I". Tämä ei vaikuta piiruakaan aidolta.
Ja ne tiedot on tosiaan edelleen netissä.
Tässä jutussa on huomannut sen kuinka onnettomia ihmiset on lähdekritiikin suhteen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten luulette että asia menee korvausten suhteen? Oletetaan, että tiedot ovat vuotaneet älyttömän huolimattomuuden takia ja oletetaan, että Vastaamon pitää maksaa korvauksia.
1) onko asianomaisia niin paljon, että firma menee konkkaan? Kuka sitten maksaa? Ei kukaan?
2) sovelletaanko nykyistä, tiukkaa tietosuojakäytäntöä vain niihin tietoihin, jotka on ajalta sen voimaantulon jälkeen? Jos sitä aiemmista tiedoista halutaan korvauksia, pitääkö pystyä osoittamaan että ne on vuodettu vasta asetuksen voimaantulon jälkeen?
Joku saa luvan maksaa. Aina löytyy jonkun ihmisen nimi, joka on ollut vastuussa asioista.
No tältä se vahvasti kuulostikin, jännä nähdä meneekö oikeasti noin.
300 potilasta on saamassa _vahingonkorvauksia_
Vaikkapa 1000 eur per potilas
En ole mikään tor-laudan ymmärtäjä, mutta voiko siellä olla varma kuka kirjoittaa. Ja monelta tää on kirjoitettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia masennuksen takia ei edes kannata hankkia apua - saat joko vaan vähättelyä ja halveksuntaa osaksesi tai pahimmillaan joku hakkeri pääsee levittämään susta arkaluontoisia asioita koko maailmalle. Minä olen vakavasti masentunut, mutta lopetan psykologilla käymisen nyt kokonaan.
Erittäin hyvä päätös. Pystyisikö noita psykologin kirjoittamia asiakirjoja pyytämään hävitettäväksi ihan täysin?
Lopeta. Ei todellakaan ole hyvä päätös. Mä luulen, että joka ikinen palveluntarjoaja tarkastaa tällä hetkellä tietoturvaansa.
Jos sä olet vakavasti masentunut, niin sun pitää vaikka käsitellä tätä siellä terapiassa, mutta älä nyt lopeta terapiaa. Jos sulla on pienikin mahdollisuus saada apua niin ota se vastaan. Mun tiedot on vuotanut ja olen sairastanut masennuksen. Sairauteen on kuitenki kannattaa hakea apua.
Ei tosiaan kannata mikäli henkilökohtaiset tietosi voidaan hakkeroida koko maailman nähtäviksi. Tuollaiset henkilökohtaiset arkaluontoiset tiedot eivät yksinkertaisesti kuulu nettiin, josta ne voidaan hakkeroida. Kiva, että olet saanut apua masennukseesi, mutta monilla kuitenkin on paljon vakavampia asioita painolastinaan, joita ei halua jakaa koko maailman kanssa. Älä viitsi puhua heidän puolestaan.
Koska sä tiedät mikä mun masennuksen taustalla on? Kannattaa itse miettiä. Se helvetti missä "elin" ja ihan ne kaikki traumat on vuodettu. Kuitenkin täytyy sanoa, että otan mieluummin riskin ja saan apua, kun elän siinä jatkuvassa helvetissä. Ei kannata vähätellä myöskään sitä, ettei joku ole saanut apua todella vakaviin traumoihin.
Minne vuodettiin ja kuka vuodatrti ja miksi? Jos siis saan kysyä.
Ja sanotaan sitten vaikka näin, että jatkossa kenenkään ei kannata ainakaan sinne Vastaamoon mennä sitä apua hakemaan, ja minne sitten päätyykin mennä sitä apua hakemaan niin tekee ensi alkuun vaikka kirjallisen sopimuksen siitä ettei mitään tietoja taltioida digitaalisesti minnekään hakkereiden ulottuviin.
Eikö kuulosta hyvältä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisivat siellä vastaamossa hävittää vanhat asiakastiedot nyt hyvän sään aikana ennen kuin jotain pahempaa sattuu.
Pitäs ensin tehdä lakimuutos. Ei potilastietoja saa noin vaan hävittää, tietenkään.
Kun kansanedustajakin on vuodettujen joukossa jos muutkin uhrit ilmoittaa asiasta kansanedustajilleen, eiköhän tietojen älyttömästä vuosien säilytyksestä tule eduskunnassa keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia masennuksen takia ei edes kannata hankkia apua - saat joko vaan vähättelyä ja halveksuntaa osaksesi tai pahimmillaan joku hakkeri pääsee levittämään susta arkaluontoisia asioita koko maailmalle. Minä olen vakavasti masentunut, mutta lopetan psykologilla käymisen nyt kokonaan.
Erittäin hyvä päätös. Pystyisikö noita psykologin kirjoittamia asiakirjoja pyytämään hävitettäväksi ihan täysin?
Lopeta. Ei todellakaan ole hyvä päätös. Mä luulen, että joka ikinen palveluntarjoaja tarkastaa tällä hetkellä tietoturvaansa.
Jos sä olet vakavasti masentunut, niin sun pitää vaikka käsitellä tätä siellä terapiassa, mutta älä nyt lopeta terapiaa. Jos sulla on pienikin mahdollisuus saada apua niin ota se vastaan. Mun tiedot on vuotanut ja olen sairastanut masennuksen. Sairauteen on kuitenki kannattaa hakea apua.
Ei tosiaan kannata mikäli henkilökohtaiset tietosi voidaan hakkeroida koko maailman nähtäviksi. Tuollaiset henkilökohtaiset arkaluontoiset tiedot eivät yksinkertaisesti kuulu nettiin, josta ne voidaan hakkeroida. Kiva, että olet saanut apua masennukseesi, mutta monilla kuitenkin on paljon vakavampia asioita painolastinaan, joita ei halua jakaa koko maailman kanssa. Älä viitsi puhua heidän puolestaan.
Koska sä tiedät mikä mun masennuksen taustalla on? Kannattaa itse miettiä. Se helvetti missä "elin" ja ihan ne kaikki traumat on vuodettu. Kuitenkin täytyy sanoa, että otan mieluummin riskin ja saan apua, kun elän siinä jatkuvassa helvetissä. Ei kannata vähätellä myöskään sitä, ettei joku ole saanut apua todella vakaviin traumoihin.
Minne vuodettiin ja kuka vuodatrti ja miksi? Jos siis saan kysyä.
Ja sanotaan sitten vaikka näin, että jatkossa kenenkään ei kannata ainakaan sinne Vastaamoon mennä sitä apua hakemaan, ja minne sitten päätyykin mennä sitä apua hakemaan niin tekee ensi alkuun vaikka kirjallisen sopimuksen siitä ettei mitään tietoja taltioida digitaalisesti minnekään hakkereiden ulottuviin.
Eikö kuulosta hyvältä?
Se kuulostaa hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta itse toisten komentelu!
Jotkut vakavasti masentuneet ovat saaneet parempia apua aivan muualta kuin psykologeilta, (kuten esim muista terapiasuuntauksista, vaihtoehtoisista hoidoista, ferritiiniarvojen nostamisesta, kirkosta, liikunnasta ym ym.) Tiedän monia, jotka ovat meneet entistä enemmän masentuneiksi psykologien kanssa. Psykologien ammattiryhmään mahtuu monenkirjavaa väkeä. Osa toki on ihan asiallisiakin, osa ei.
Se on joku Vastaamon työntekijä täällä tekemässä damage controllia. Omasta puolesta saa kaatua koko firma ja syyllisten päät vadille kaupan päälle.
Toi "kiristäjän viesti" on ihan yhtä uskottava kuin jos joku tekis tänne mammapalstalle uuden ketjun ja kirjottaisi:
"Me get money, now me go. No informatiom in internet, all nice good. Goodbye sleep good!"
Miksi uskoisitte sitä? Miksi uskoisitte jtn toista random kirjoittajaa? Joka kirjoittaa eri tyyliin ja huonommalla enkulla? Eikä ole mitään todistetta vielä että tiedot poistettu.
Mutta toivottavasti ne tuhotaan oikeasti pian.
Vierailija kirjoitti:
Tässä jutussa on huomannut sen kuinka onnettomia ihmiset on lähdekritiikin suhteen...
Vai että lähdekritiikki, salli mun nauraa. Normi av mamma ei millään tor-laudalla seikkaile, jos sitä lähteenä pidät. Yhtä suurta spekulaatiotahan tää on.
Aika montaa meistä ei noi vuodetut tiedot edes kiinnosta, vaan tää itse rikos. Miten ihmeessä tää voitiin tehdä, mikä on kaapparin seuraava moovi. Viranomaisten liikkeistähän me ei tulla kuulemaan mitään.
-tv.normi av mamma joka oppinut paljon sipuleista, onioneista, toreista sun muista viime päivinä. Lähdekritiikiksi en sitä silti kutsuisi.
Sivu on edelleen tukossa, eikä sinne pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta itse toisten komentelu!
Jotkut vakavasti masentuneet ovat saaneet parempia apua aivan muualta kuin psykologeilta, (kuten esim muista terapiasuuntauksista, vaihtoehtoisista hoidoista, ferritiiniarvojen nostamisesta, kirkosta, liikunnasta ym ym.) Tiedän monia, jotka ovat meneet entistä enemmän masentuneiksi psykologien kanssa. Psykologien ammattiryhmään mahtuu monenkirjavaa väkeä. Osa toki on ihan asiallisiakin, osa ei.
Se on joku Vastaamon työntekijä täällä tekemässä damage controllia. Omasta puolesta saa kaatua koko firma ja syyllisten päät vadille kaupan päälle.
Mä en todellakaan ole mikään työntekijä. Sen ymmärrän, että tuonne lafkaan ei kannata/ ei uskalla mennä, mutta alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti, että hän ei uskalla mennä psykologille. Psykologeja on todella paljo muuallakim kuin Vastaamolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai että lähdekritiikki, salli mun nauraa. Normi av mamma ei millään tor-laudalla seikkaile, jos sitä lähteenä pidät. Yhtä suurta spekulaatiotahan tää on.
Aika montaa meistä ei noi vuodetut tiedot edes kiinnosta, vaan tää itse rikos. Miten ihmeessä tää voitiin tehdä, mikä on kaapparin seuraava moovi. Viranomaisten liikkeistähän me ei tulla kuulemaan mitään.
-tv.normi av mamma joka oppinut paljon sipuleista, onioneista, toreista sun muista viime päivinä. Lähdekritiikiksi en sitä silti kutsuisi.
Suurin osa seikkailee Torissa. En todellakaan usko olevani siinä suhteessa ainoa av-mamma.
Mitä tarkoittaa, että sivu tukossa? Paljon käyttäjiä? Onko se kaappari siellä aina samalla sivulla? Mistä tietää, että se on juuri hän?
Vierailija kirjoitti:
En ole mikään tor-laudan ymmärtäjä, mutta voiko siellä olla varma kuka kirjoittaa. Ja monelta tää on kirjoitettu?
Ns laudat ovat kuten Vauva.fi. Oletuksena nimimerkki on "anonyymi", mutta siihen voi kirjoittaa mitä haluaa. Ketjun luojalla aidolla ransom_manilla on koodi, jolla hän voi todistaa olevansa alkuperäinen kirjoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Ai olix toi feikkii
Huoh. Tervetuloa internetiin. Keskustelet juuri AV ryhmässä vauva.fi:ssä. Mitä luulet?
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa, että sivu tukossa? Paljon käyttäjiä? Onko se kaappari siellä aina samalla sivulla? Mistä tietää, että se on juuri hän?
Liikaa käyttäjiä/yrittäjiä. Palvelin jolla sivusto on, ei kestä siihen kohdistuvaa kuormitusta, ja tuuttaa varattua. klo 3-5 aamuyöllä saattaisi onnistua.
Toi on tor-laudalta