Psykoterapiakeskus Vastaamo tietomurron kohteena
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi potilastiedot varastettiin
Tietoja on tiettävästi julkaistu myös verkossa.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.KUVA: MARKKU ULANDER / LEHTIKUVA
Henrik Kärkkäinen
9:26 | Päivitetty 9:37
Psykoterapiakeskus Vastaamo on joutunut tietomurron kohteeksi. Tiedotteessaan keskus kertoo, että sen potilastietoja on varastettu.
Tämän hetken tiedon mukaan mukaan marraskuun 2018 jälkeen kirjatut asiakastiedot eivät ole vaarantuneet. Toistaiseksi tuntematon kiristäjä on yrittänyt vaatia rahaa tiedoista.
Vastaamo sanoo tehneensä asiasta ilmoituksen Kyberturvallisuuskeskukselle, Valviralle sekä tietosuojavaltuutetulle.
Kun kiristäjä ei ole saanut maksua, hän on väitetysti julkaissut tietoja verkossa.
Psykoterapiapalveluita tarjoavana yhtiönä asiakastietojen luottamuksellisuus on meille äärettömän tärkeätä ja kaiken toimintamme lähtökohta. Pahoittelemme syvästi murrosta johtuvaa tietovuotoa. Kehitämme jatkuvasti tietoturvaamme sekä tietosuojaamme ja teemme lisätoimenpiteitä omien selvitystemme ja viranomaistutkinnan valmistuessa. Käynnissä olevan poliisitutkinnan takia emme ole aikaisemmin saaneet viestiä aiheesta,sillä tutkintateknisistä syistä asiaa ei ole haluttu julkistaa, Vastaamon hallituksen puheenjohtaja Tuomas Kahri sanoo tiedotteessa.
Vastaamo sanoo olevansa syvästi pahoillamme asiakkaidensa puolesta.
Ilta-Sanomat on nähnyt verkossa julkistettuja väitettyjä potilastietoja. Terapiaistuntojen kertomukset ovat luonteeltaan hyvin henkilökohtaisia, ja niiden yhteydessä on näkynyt muun muassa asiakkaan nimi.
LUE LISÄÄ KIRJOITTAJALTA
Henrik Kärkkäinen
Aivan skandaali! Ihmisten terapiaistuntojen tietoja nimien kanssa netissä!!!
Kommentit (5103)
Kumma kyllä, just tänään oli uutinen, että PayPalkin siirtyy vastaanottamaan bitcoineja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en pidä sattumana sitä, että joku postas kuvakaappauksen noista bitcoinien siirroista ja samaan aikaan torista poistui tiedot?
Mutta miksi sä luulet että torista on poistunut mitään?
Kunhan seurasin nettikirjoittelijoita, oli ne sieltä hetkeksi poistunut , mutta palasivat takaisin? Ne kirjoittelivat, jotka siellä kävivät.
mä en pidä yhtään ihmeellisenä että olet tyhmä kuin saapas.
Näin se netti vain toimii
Vierailija kirjoitti:
Minä en pidä sattumana sitä, että joku postas kuvakaappauksen noista bitcoinien siirroista ja samaan aikaan torista poistui tiedot?
Ei ne tiedot ole poistunut. Se netti vain kaatui hetkellisesti. Siellä ne on edelleenkin. Ja bitcointili ei edelleenkään ole hänen, vaan jonkun muun. Ei kannata uskoa kaikkea mitä lehdet kirjoittaa, vaan tutki asioita itse.
Jos ne tiedot ovat kerran olleet saatavilla niin eivät ne mihinkään tule häviämään koskaan netistä. Joku saa nyt luvan olla maksumiehenä uhreille.
Paljon mahdollista, on tosiaan paljon netissä sellaista mitä ei normikäyttäjä tarvi, eikä ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisivat siellä vastaamossa hävittää vanhat asiakastiedot nyt hyvän sään aikana ennen kuin jotain pahempaa sattuu.
Pitäs ensin tehdä lakimuutos. Ei potilastietoja saa noin vaan hävittää, tietenkään.
Kun kansanedustajakin on vuodettujen joukossa jos muutkin uhrit ilmoittaa asiasta kansanedustajilleen, eiköhän tietojen älyttömästä vuosien säilytyksestä tule eduskunnassa keskustelua.
Ja siitä voisi keskustella, kannattaako niitä ylipäätään pitää missään digijärjestelmässä. Kynä ja vihko paras. Vihko lukolliseen kaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia masennuksen takia ei edes kannata hankkia apua - saat joko vaan vähättelyä ja halveksuntaa osaksesi tai pahimmillaan joku hakkeri pääsee levittämään susta arkaluontoisia asioita koko maailmalle. Minä olen vakavasti masentunut, mutta lopetan psykologilla käymisen nyt kokonaan.
Erittäin hyvä päätös. Pystyisikö noita psykologin kirjoittamia asiakirjoja pyytämään hävitettäväksi ihan täysin?
Lopeta. Ei todellakaan ole hyvä päätös. Mä luulen, että joka ikinen palveluntarjoaja tarkastaa tällä hetkellä tietoturvaansa.
Jos sä olet vakavasti masentunut, niin sun pitää vaikka käsitellä tätä siellä terapiassa, mutta älä nyt lopeta terapiaa. Jos sulla on pienikin mahdollisuus saada apua niin ota se vastaan. Mun tiedot on vuotanut ja olen sairastanut masennuksen. Sairauteen on kuitenki kannattaa hakea apua.
Lopeta itse toisten komentelu!
Jotkut vakavasti masentuneet ovat saaneet parempia apua aivan muualta kuin psykologeilta, (kuten esim muista terapiasuuntauksista, vaihtoehtoisista hoidoista, ferritiiniarvojen nostamisesta, kirkosta, liikunnasta ym ym.) Tiedän monia, jotka ovat meneet entistä enemmän masentuneiksi psykologien kanssa. Psykologien ammattiryhmään mahtuu monenkirjavaa väkeä. Osa toki on ihan asiallisiakin, osa ei.
Se on joku Vastaamon työntekijä täällä tekemässä damage controllia. Omasta puolesta saa kaatua koko firma ja syyllisten päät vadille kaupan päälle.
Mä en todellakaan ole mikään työntekijä. Sen ymmärrän, että tuonne lafkaan ei kannata/ ei uskalla mennä, mutta alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti, että hän ei uskalla mennä psykologille. Psykologeja on todella paljo muuallakim kuin Vastaamolla.
Eipä moni tätä tilannetta ennen ole tiedostanut, että terapiasta kirjoitetaan melko suurella tarkkuudella tiedot nettiin. Luottamus netissä olevien tietojen salassapitoon voi tän vuodon jälkeen olla olematon. En ole vastaamon asiakas, mutta luulen, että maanantaina omalla terapia-ajalla tulee väkisin mietittyä mitä tietoja kannattaa puhua. Jos terapeutille ei tohdi puhua onko siellä käynnissä mieltä?
Sama. Mulla alkaisi saprin viikon päästä terapia, mutta enpä tiedä enää. Voiko terapeuttia kieltää kirjoittmasta mitään tietokoneelle? Tai siis jos potilas ilmaisee ettei halua arkoja tietojaan mihinkään laitteelle talteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia masennuksen takia ei edes kannata hankkia apua - saat joko vaan vähättelyä ja halveksuntaa osaksesi tai pahimmillaan joku hakkeri pääsee levittämään susta arkaluontoisia asioita koko maailmalle. Minä olen vakavasti masentunut, mutta lopetan psykologilla käymisen nyt kokonaan.
Erittäin hyvä päätös. Pystyisikö noita psykologin kirjoittamia asiakirjoja pyytämään hävitettäväksi ihan täysin?
Lopeta. Ei todellakaan ole hyvä päätös. Mä luulen, että joka ikinen palveluntarjoaja tarkastaa tällä hetkellä tietoturvaansa.
Jos sä olet vakavasti masentunut, niin sun pitää vaikka käsitellä tätä siellä terapiassa, mutta älä nyt lopeta terapiaa. Jos sulla on pienikin mahdollisuus saada apua niin ota se vastaan. Mun tiedot on vuotanut ja olen sairastanut masennuksen. Sairauteen on kuitenki kannattaa hakea apua.
Jotkut vakavasti masentuneet ovat saaneet parempia apua aivan muualta kuin psykologeilta, (kuten esim muista terapiasuuntauksista, vaihtoehtoisista hoidoista, ferritiiniarvojen nostamisesta, kirkosta, liikunnasta ym ym.) Tiedän monia, jotka ovat meneet entistä enemmän masentuneiksi psykologien kanssa. Psykologien ammattiryhmään mahtuu monenkirjavaa väkeä. Osa toki on ihan asiallisiakin, osa ei.
Se on joku Vastaamon työntekijä täällä tekemässä damage controllia. Omasta puolesta saa kaatua koko firma ja syyllisten päät vadille kaupan päälle.
Mä en todellakaan ole mikään työntekijä. Sen ymmärrän, että tuonne lafkaan ei kannata/ ei uskalla mennä, mutta alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti, että hän ei uskalla mennä psykologille. Psykologeja on todella paljo muuallakim kuin Vastaamolla.
Eipä moni tätä tilannetta ennen ole tiedostanut, että terapiasta kirjoitetaan melko suurella tarkkuudella tiedot nettiin. Luottamus netissä olevien tietojen salassapitoon voi tän vuodon jälkeen olla olematon. En ole vastaamon asiakas, mutta luulen, että maanantaina omalla terapia-ajalla tulee väkisin mietittyä mitä tietoja kannattaa puhua. Jos terapeutille ei tohdi puhua onko siellä käynnissä mieltä?
Sama. Mulla alkaisi saprin viikon päästä terapia, mutta enpä tiedä enää. Voiko terapeuttia kieltää kirjoittmasta mitään tietokoneelle? Tai siis jos potilas ilmaisee ettei halua arkoja tietojaan mihinkään laitteelle talteen?
PARIN VIIKON PÄÄSTÄ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun piti kans hakea Kelalta terapiaa, mutten hae enää. Eiköhän riitä jo mun tietojen näpyttelyt näihin rekistereihin. En halua olla mukana järjestelmissä missä asiakkailla on näin naurettavat oikeudet ja tietosuoja on vain sanahelinää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pysty kieltämään.
Minä olen niin loppu tän homman kanssa. Mitä enemmän miettii, sitä sekavammaksi ajatukset menee. Minä menin terapiaan auttaakseni itseäni, tehdäkseni läheisteni elämästä helpompaa ja parempaa. Mulla piti olla paikka, jossa saisin turvallisesti ammattilaisen kanssa käydä itseäni läpi, löytää ongelmakohtani ja keinoja päästä niistä yli. Ja minusta tuntuu, että minut on niin suuresti nyt petetty. Siitä nyt puhumattakaan, että joudunko lopun elämääni olemaan omaehtoisessa luottokiellossa yms. rajoitukset päällä?
Ja vaikka miten yritän itselleni selittää, etten ole tehnyt mitään väärin, silti on semmoinen olo, että teinkö? Kun menin terapiaan, luotin ja uskoin saavani apua. Mitä minä tein väärin, ansaitsenko tämän jollain tavalla? Isien synnit ja sitä rataa? Saa nauraa, mutta tätä pyörii päässä. Mietin mitä olen puhunut, olen sanonut lasten nimet, miehen nimen, työkavereiden nimiä. Olen maininnut työpaikkoja, työtehtäviä... Olenko omalla toiminnallani nyt mahdollisesti paljastamassa myös lähipiirin tietoja kiristäjille?
Mitä mä enää voin puhua terapiassa? Eihän tämä minun terapeuttini vika ole, mutta entä jos ne Vastaamolla tästä lähtien alkavat tutkia asiakastietoja, että kuka on puhunut paskaa niistä? Miten voi luottaa, että niin ei tapahdu?
Hienoa, vuosi 2020, hyvin pelattu.
Terapeutit käyttävät erilaisia tietojärjestelmiä työpaikkansa/valintansa mukaan. Kanta, Minduu ja Diarium suurimpia ja luotettavimpia. Osa terapeuteista pitää paperiarkistoa. Tämä liittyy osittain kriittisyyteen sen suhteen onko terapian Kantaan tms.kirjaanisesta hyötyä hoidolle.
Kysykää terapeuteiltanne mitä järjestelmää käytetään. Hyvään käytäntöön kuuluu puhua näistä
asioista, lisäksi terapeutilla pitäisi olla GDPR-seloste. Älkää jättäkö menemättä hoitoon tämän takia!
T. Psykoterapeutti
Vierailija kirjoitti:
Terapeutit käyttävät erilaisia tietojärjestelmiä työpaikkansa/valintansa mukaan. Kanta, Minduu ja Diarium suurimpia ja luotettavimpia. Osa terapeuteista pitää paperiarkistoa. Tämä liittyy osittain kriittisyyteen sen suhteen onko terapian Kantaan tms.kirjaanisesta hyötyä hoidolle.
Kysykää terapeuteiltanne mitä järjestelmää käytetään. Hyvään käytäntöön kuuluu puhua näistä
asioista, lisäksi terapeutilla pitäisi olla GDPR-seloste. Älkää jättäkö menemättä hoitoon tämän takia!
T. Psykoterapeutti
Pelkäätkö että tahantulo ja ihmisten lypsäminen loppuu? Manipuloinnin ammattilainen - toden totta. Kehtaat täällä markkinoida kun muut ovat näin heikoilla! Häpeä!
Lisään vielä että vaikka kirjaamisessa on kirjavaa käytäntöä niin todennäköisesti ei sinne ole kirjoitettu sanasta sanaan mitä olette sanoneet. Ed.työssä (jossa kirjoitin Kantaan) ohje oli kirjoittaa alku- ja loppukäynneiltä enemmän, välikäynneillä lauseella tai kahdella keskustelun teema (”keskusteltiin lapsuudenperheen tunnevuorovaikutuksesta” - tyyliin).
Ikävä juttu koko soppa, Vastaamo on toiminut vastuuttomasti. Sympatiani ovat asiakkaiden ja terapeuttien puolella.
1862
Vierailija kirjoitti:
T. Psykoterapeutti
Ihan hyvä muttei riitä mulle. Mä haluun radikaaleja muutoksia lakiin sen suhteen mitä musta hoidoissa kirjotetaan ja miten niitä tietosuojataan ja säilytetään. Alkaa riittää hyssyttely, naivius ja oikeuksien polkeminen näiden asioiden suhteen, tässä on monella elämä ja työkyky pelissä. Potilaalla tulis olla suvereeni oikeus omiin arkaluontoisiin terapiakirjauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. PsykoterapeuttiIhan hyvä muttei riitä mulle. Mä haluun radikaaleja muutoksia lakiin sen suhteen mitä musta hoidoissa kirjotetaan ja miten niitä tietosuojataan ja säilytetään. Alkaa riittää hyssyttely, naivius ja oikeuksien polkeminen näiden asioiden suhteen, tässä on monella elämä ja työkyky pelissä. Potilaalla tulis olla suvereeni oikeus omiin arkaluontoisiin terapiakirjauksiin.
Samoin. Tämä oli räjäytys psykoterapeuttiseen luottamukseen ja koko psykiatriaan.
Vastaamoon ei olisi kannattanut kenenkään luottaa. Tämä oli tiedossa jo ennen tätä sotkua. Alalla on luotettavampia toimijoita.
Mutta miksi sä luulet että torista on poistunut mitään?