Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykoterapiakeskus Vastaamo tietomurron kohteena

Vierailija
21.10.2020 |

Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi – potilastiedot varastettiin
Tietoja on tiettävästi julkaistu myös verkossa.

Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.­KUVA: MARKKU ULANDER / LEHTIKUVA
Henrik Kärkkäinen
9:26 | Päivitetty 9:37
Psykoterapiakeskus Vastaamo on joutunut tietomurron kohteeksi. Tiedotteessaan keskus kertoo, että sen potilastietoja on varastettu.

Tämän hetken tiedon mukaan mukaan marraskuun 2018 jälkeen kirjatut asiakastiedot eivät ole vaarantuneet. Toistaiseksi tuntematon kiristäjä on yrittänyt vaatia rahaa tiedoista.

Vastaamo sanoo tehneensä asiasta ilmoituksen Kyberturvallisuuskeskukselle, Valviralle sekä tietosuojavaltuutetulle.

Kun kiristäjä ei ole saanut maksua, hän on väitetysti julkaissut tietoja verkossa.

– Psykoterapiapalveluita tarjoavana yhtiönä asiakastietojen luottamuksellisuus on meille äärettömän tärkeätä ja kaiken toimintamme lähtökohta. Pahoittelemme syvästi murrosta johtuvaa tietovuotoa. Kehitämme jatkuvasti tietoturvaamme sekä tietosuojaamme ja teemme lisätoimenpiteitä omien selvitystemme ja viranomaistutkinnan valmistuessa. Käynnissä olevan poliisitutkinnan takia emme ole aikaisemmin saaneet viestiä aiheesta, sillä tutkintateknisistä syistä asiaa ei ole haluttu julkistaa, Vastaamon hallituksen puheenjohtaja Tuomas Kahri sanoo tiedotteessa.

Vastaamo sanoo olevansa syvästi pahoillamme asiakkaidensa puolesta. 

Ilta-Sanomat on nähnyt verkossa julkistettuja väitettyjä potilastietoja. Terapiaistuntojen kertomukset ovat luonteeltaan hyvin henkilökohtaisia, ja niiden yhteydessä on näkynyt muun muassa asiakkaan nimi.

LUE LISÄÄ KIRJOITTAJALTA
Henrik Kärkkäinen

Aivan skandaali! Ihmisten terapiaistuntojen tietoja nimien kanssa netissä!!!

Kommentit (5103)

Vierailija
3341/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedätte, vuotaako kriisipuhelin? Nauhoitetaanko puhelut? Onko puhelimeen vastaava henkilö varmasti luotettava? Kirjaako jotain ylös?

Mistä näistä tietää?

Mulle vastasi karkea äärioikeiston tyyppinen/poliisin  äijä Kriisipuhelimeen huomasi asenteita selvästi miten vastaili ja sitten se olikin jo täällä että olin soittanut.

Tälläinen vitsailu on julmaa ja sä potkin jo maassa olevia. Voitko lopettaa. Joku voi kaivata apua itsemu rhan partaalla ja sun mielestä on hyvä läppä sanoa sille, ettei mitään apua saa mistään.

Kriisipuhelimeen vastanneet EI KIRJOITA MITÄÄN LÄLLÄTYSVIESTEJÄ MAMMAPALSTALLE, ei tietenkään.

Joku voi trollata ja esittää olevansa kriisipuhelimessa töissä, siinä kaikki.

Vierailija
3342/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Vastaamo on Valviran hyväksymä ja valvoma palveluntuottaja. Sen tietojärjestelmä kuuluu laissa säädeltyyn niin sanottuun B-luokan järjestelmiin, joille laki ei edellytä ulkopuolista tietoturvallisuuden arviointia.” -IS

Vastaamon tietoturvajärjestelmä siis ihan ok ja normaali.

Sinun mielestäsi siis se, että b-luokan systeemejä ei valvota, tarkoittaa, että kaikki on kunnossa. Oletko muissakin asioissa yhtä sinisilmäinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3343/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on kamalaa. Älkää jääkö yksin jos nyt tuntuu epätoivoiselta. Kriisipuhelimeen voi soittaa ihan nimettömänä. Ja moni haluaa kulkea rinnalla ja istua vieressä, jos sitä tarvitset.

hahha Kriisipuhelimeen soitettua ilmestyy tänne ilkkumisia

-Soita vaan taas sinne Kriisipuhelimeen.

Poliisitko ne tekevät noin?

Mä en ymmärrä mitä tarkoitat, mutta apua kannattaa hakea jos tuntee olevansa umpikujassa. Sillon kun on pimeintä ja kamalaa niin ei toivottavasti et jää yksin.

Kuule yksinkin jääminen on parempaa kuin paskojen kriisityyppien kanssa jotka vuotavat ja vetävät itse ties mitä. Ihmiseen ei voi luottaa eikä ainakaan viranomaisiin nähty on.

Vierailija
3344/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Vastaamo on Valviran hyväksymä ja valvoma palveluntuottaja. Sen tietojärjestelmä kuuluu laissa säädeltyyn niin sanottuun B-luokan järjestelmiin, joille laki ei edellytä ulkopuolista tietoturvallisuuden arviointia.” -IS

Vastaamon tietoturvajärjestelmä siis ihan ok ja normaali.

Sinun mielestäsi siis se, että b-luokan systeemejä ei valvota, tarkoittaa, että kaikki on kunnossa. Oletko muissakin asioissa yhtä sinisilmäinen?

Sarcasm.

Vierailija
3345/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mtv-uutisten-kannanotto-vastaamon-m…

Psykoterapiakeskus Vastaamoon ja sen asiakkaisiin liittyvä tietomurto- ja kiristystapaus hakee röyhkeydessään vertaistaan, kirjoittaa MTV Uutisten johto yhteisessä kannanotossaan.

Tuhansien, kenties kymmenien tuhansien tavallisten suomalaisten psykoterapian asiakkaiden tietojen varastaminen ja yritys ansaita varastetuilla tiedoilla rahaa on osoitus tekijöiden puistattavasta rikollisesta energiasta ja ennen kaikkea heidän täydellisestä moraalisesta rappiotilastaan.

Siinä, missä yritys itse eli Vastaamo, näyttää lähinnä pakoilevan vastuutaan sensitiivisten tietojen joutumisesta vääriin käsiin, on julkisuudessa nähty päättäväisiäkin reaktioita.

Psykoterapiaan liittyvät potilastiedot ovat hyvin arkaluontoisia, mutta siitä huolimatta moni Vastaamon asiakas, tunnettu tai tuntematon, on ollut valmis kertomaan asiasta julkisuuden kautta. He ansaitsevat kiitoksen rohkeudestaan.

Mainos

Niin ristiriitaiselta kuin se kuulostaakin, avoimuus on omiaan tekemään tyhjäksi rikollisten aikeita. He yrittävät rahastaa ihmisten pelolla ja häpeällä, mutta jos pelko voitetaan ja häpeää kieltäydytään potemasta, putoaa kiristykseltä pohja.

Samaan aikaan on selvää ja ymmärrettävää, että suuri enemmistö rikoksen uhreista ei missään tapauksessa halua mitään julkisuutta omalle yksityisasialleen, josta välttämättä edes omat läheiset eivät ole olleet tietoisia.

Tälle suurelle enemmistölle muutama lohdun ja kannustuksen sana. Rikoksen uhreja on nyt niin paljon, että heitä löytyy todennäköisesti lähes jokaisen lähipiiristä. Empatiaa on helppo kokea, kun uhreja voi löytyä omasta suvusta, ystävien joukosta tai työpaikalta.

On siis perusteita uskoa, että vastuullisuus voittaa uteliaisuuden. Kannattaa myös tiedostaa, että varastettujen yksityisten potilastietojen pelkkä katselu voi poliisin mukaan olla rikos. 

Vastaamon tapaus on internet-aikakauden pahin tietomurto Suomessa. MTV Uutiset tulee raportoimaan siitä asiaan kuuluvalla painolla, mutta se tehdään vastuullisesti.

Rikoksen uhrien henkilöllisyydet eivät ole toimituksen kiinnostuksen kohteena, puhumattakaan siitä, että arkaluontoisia tietoja leviäisi toimituksen sisällä tai sieltä ulos.

MTV Uutisten johto

Tomi Einonen, Ilkka Ahtiainen, Mona Haapsaari ja Teemu Niikko

Tuo on vähän tuollaista tyhjää puhetta. Toki iso osa ei alennu katsomaan, mutta osalle potilaista on raastavaa, jos yksikin ulkopuolinen näkee heidän arkaluontoiset tiedostonsa. Ja ne voivat tulla vastaan sitten yllättävässä tilanteessa. Itseä ainakin ahdistaisi aivan sairaasti. On viimeisillä voimillaan pystynyt jakamaan jotain terapeutilleen luottamuksellisesti ja sitten se tuodaan julkisesti esille. Monilla terapiapotilailla on luottamuksen rikkomisia jo taustalla ja terapiasuhde on saattanut olla juuri se suhde, jossa saa luottamuksellisesti puhua omista asioistaan. Ja nyt kaikki on julkisessa levityksessä.

Vierailija
3346/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedätte, vuotaako kriisipuhelin? Nauhoitetaanko puhelut? Onko puhelimeen vastaava henkilö varmasti luotettava? Kirjaako jotain ylös?

Mistä näistä tietää?

No vuotaa. Ainoa joka ei vuoda on Tukinainen, siellä on luotettavaa, mutta muut en luottaisi yhtään, liikaa nähty.

Vierailija
3347/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harmaalla alueella liikkuu tuokin, joka noita vuotaneita tänne käy tarkistelemassa. Tallentanut koneelleen koko listan.

Nyt pitäis vastaamon äkkiä itse ottaa heihin yhteyttä.

Ei harmaalla, vaan LAITTOMALLA. Salaisten potilasasiakirjojen tai nimirekisterin tallentaminen, hallussapito ja lukeminen on laitonta. 

Terveisiä tälle ko. listaa selaavalle, toivottavasti sut ilmiannetaan ja tulee poliisisetä käymään.

Hei - mulla ei ole sitä linkkilistaa, enkä ikinä tallentaisi sitä enkä avaisi niitä linkkejä. Olen itsekin uhri. Mulla on ainoastaan kuvakaappaus siitä listasta, jossa on ne 300 vuodettua nimeä ilman mitään muita tietoja. Nimilistan vastaa siis tietoturvatasoltaan facebookia, mutta siinä ei ole niin paljoa yksilöiviä tietoja kuin facessa. Olen luonnollisesti tietoinen juridiikasta. 

Kuvakaappauskin muodostaa henkilörekisterin. Juridisesti olet ns. kusessa mutta moraalisesti varmaan ihan hyvää työtä teet.

Vierailija
3348/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti yhteydet katkaistava nyt ja heti kaikki pimeäksi!

Vierailija
3349/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista tietoa Vastaamon rahoittajista

https://www.iltalehti.fi/talous/a/3c760edc-f921-4bd9-8d2c-622719ab8e2e

Jotenkin oksettavaa, että ihmisten mielenterveysongelmat ovat pääoman sijoituskohde. Eli toisin sanoen, ihmisten ongelmilla on tarkoitus tehdä rahaa, kasvattaa bisnestä ja maksaa osinkoja omistajille. Eikö maailmassa ole muita keinoja rikastua?

Niin mutta toisaalta kasvava yritys tarjoaa enemmän palveluita laajemmin. Useampi saa apua. Ja siihen tarvitaan rahaa, kaikkeen tarvitaan. Työntekijöille pitää maksaa ja kulut juoksee koko ajan. Että sinänsä kaikkihan on jotain bisnestä synnytyksestä hautaan asti ja kaikki siinä välissä. Osa asioista on sit vähän enemmän bisnestä ku toinen asia, mut ei se oo lähtökohtasesti paha että firma kasvaa ja tekee rahaa.

Vierailija
3350/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaamon tietojärjestelmät ovatkin siis ihan asialliset. Viranomaisiakaan ei voi mistään syyttää.

Näin koko homma jäisi jonkin epämääräisen kiristäjä- ja hakkeriryhmän sekä mielenterveysongelmaisten väliseksi skabaksi.

Jokin tässä asetelmassa nyt mättää ja pahasti.

Vierailija
3351/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pimeeksi vaan!

Vierailija
3352/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on kamalaa. Älkää jääkö yksin jos nyt tuntuu epätoivoiselta. Kriisipuhelimeen voi soittaa ihan nimettömänä. Ja moni haluaa kulkea rinnalla ja istua vieressä, jos sitä tarvitset.

hahha Kriisipuhelimeen soitettua ilmestyy tänne ilkkumisia

-Soita vaan taas sinne Kriisipuhelimeen.

Poliisitko ne tekevät noin?

Mä en ymmärrä mitä tarkoitat, mutta apua kannattaa hakea jos tuntee olevansa umpikujassa. Sillon kun on pimeintä ja kamalaa niin ei toivottavasti et jää yksin.

Kuule yksinkin jääminen on parempaa kuin paskojen kriisityyppien kanssa jotka vuotavat ja vetävät itse ties mitä. Ihmiseen ei voi luottaa eikä ainakaan viranomaisiin nähty on.

Nytkin ovat tuhannet sitä mieltä että ois kannattanut yksin pärjätä. Niinkuin pitääkin. Vasta ihan äärihädässä vieraan apuun.

Vierailija
3353/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti tuhottava ja kaikki vanhat jutut kehiin!

Vierailija
3354/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla jossain esillä neuvot ja ohjeet ihan vaihe vaiheelta, miten tehdään tässä tapauksessa rikosilmoitus, mitä sinne nyt kuuluu kirjata ja mitä mihinkin kohtaan, sekä myös luottotietokiellot ym ym. Selkeät ohjeet! Jo normaalissa tilassa on joskus haastavaa edetä hakemusten kanssa, niin saati tällaisessa tilanteessa.

Vierailija
3355/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hävettäis jos olis käyny jossain Vastaamossa jonkin "mielenterveyshäiriön" takia...

No onneksi olkoon sinulle!

Itse olen käynyt mm. Siksi että tarvitsin traumaterapiaa raiskauksen jälkeen. Kiristäjälle ja sinunlaisille kiristäjää ihannoiville ihmis pskoille tiedoksi, että ei hävetä yhtään. Ja ei paljon liikuta jos joku minua yrittää sillä tiedolla kiristää, että mut on raiskattu. No shit Sherlock. Sellaiset uutiset sinulle että pahin on jo tapahtunut, ja siitäkin on selvitty. Kiristäjä menee mun mielessä samaan kategoriaan raiskaajani kanssa : säälittävä, yksinäinen, ihmisraunio.

Ja samaan menee myös kiristäjää ihannoivat, omassa häpeässään lukossa kierivät ihmiset, jotka haluavat vain saada muut tuntemaan häpeää. Olen itse käynyt läpi sellaisen helvetin, että ei tässä nyt enää jonkun luuserin kiristykset missään tunnu.

Voimia kaikille kiristäjän uhreille.

Minä taas en missään nimessä halua että kokemani väkivalta tulee kaikkien nähtäville :( ystävien, pomon jne jne. Vaikka olenkin kanssasi samaa mieltä, väkivalta ei koskaan ole uhrin vika.

Vierailija
3356/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin oksettavaa, että ihmisten mielenterveysongelmat ovat pääoman sijoituskohde. Eli toisin sanoen, ihmisten ongelmilla on tarkoitus tehdä rahaa, kasvattaa bisnestä ja maksaa osinkoja omistajille. Eikö maailmassa ole muita keinoja rikastua?

Niin mutta toisaalta kasvava yritys tarjoaa enemmän palveluita laajemmin. Useampi saa apua. Ja siihen tarvitaan rahaa, kaikkeen tarvitaan. Työntekijöille pitää maksaa ja kulut juoksee koko ajan. Että sinänsä kaikkihan on jotain bisnestä synnytyksestä hautaan asti ja kaikki siinä välissä. Osa asioista on sit vähän enemmän bisnestä ku toinen asia, mut ei se oo lähtökohtasesti paha että firma kasvaa ja tekee rahaa.

Terapeutit ovat perinteisesti toimineen ihan yksin vastaanottoa pitäen, varsinkin jos työtiloja jakaa kollegan kanssa, niin mihinkään tuollaisiin rahaa tekemään perustettuihin terapiafirmoihin ei ole tarvetta.

Vierailija
3357/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vastaamon hallituksen kokouspöytäkirja tammikuulta 2020 paljastaa, että yhtiön it-asiat eivät ole olleet kaikilta osin tip top -kunnossa, ja asia oli hallituksen tiedossa.

Hallituksen kokouksessa päätettiin yhtiön strategisista prioriteeteista ja tavoitteista vuodelle 2020. Tärkeiden asioiden listalla on neljäntenä ”IT Kotipesä kuntoon”."

Vierailija
3358/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hävettäis jos olis käyny jossain Vastaamossa jonkin "mielenterveyshäiriön" takia...

No onneksi olkoon sinulle!

Itse olen käynyt mm. Siksi että tarvitsin traumaterapiaa raiskauksen jälkeen. Kiristäjälle ja sinunlaisille kiristäjää ihannoiville ihmis pskoille tiedoksi, että ei hävetä yhtään. Ja ei paljon liikuta jos joku minua yrittää sillä tiedolla kiristää, että mut on raiskattu. No shit Sherlock. Sellaiset uutiset sinulle että pahin on jo tapahtunut, ja siitäkin on selvitty. Kiristäjä menee mun mielessä samaan kategoriaan raiskaajani kanssa : säälittävä, yksinäinen, ihmisraunio.

Ja samaan menee myös kiristäjää ihannoivat, omassa häpeässään lukossa kierivät ihmiset, jotka haluavat vain saada muut tuntemaan häpeää. Olen itse käynyt läpi sellaisen helvetin, että ei tässä nyt enää jonkun luuserin kiristykset missään tunnu.

Voimia kaikille kiristäjän uhreille.

Tämä voisi olla minun kirjoittamani, joka sanaa myöden. Hain apua samasta syystä.

Surullista huomata, miten heikot ihmiset yrittävät nostaa itsetuntoaan polkemalla toisia tilaisuuden tullen suohon. Sellaisia, jotka ovat kokeneet pahoja asioita ja pyrkineet eheytymään itsensä, perheensä ja terveytensä vuoksi. Vahva ihminen tekee kaikkensa, että itsellä ja muilla olisi hyvä olla. Heikot ovat kiusaajia.

Voimia Sinullekin, kirjoitit hyvin

Vierailija
3359/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

miesmiesMM kirjoitti:

hyvä vaan että salaisuudet paljastuu, joutuu kohtaamaan itsensä !

Etkö ymmärrä että asiakkaina on myös lapsia ja nuoria? Elämäänsä aloittelevia, opiskelemaan tai työelämään lähteviä, jotka joutuvat nyt sydän syrjällään odottelemaan mitä tämä kiristäjä ihmishirviö seuraavaksi keksii. Myös lapsia ja nuoria joilla on vihdoin löytynyt se tuki ja turvallinen ihminen jolle on voinut kertoa ongelmistaan. Mieti ja ajattele ensin! ITerapiassa käy ihan TAVALLISIA ihmisiä, esim. nuorisopolin lähetteellä.

Häpeä aikuinen mies.

Vierailija
3360/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko netti pitää tuhota!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi