Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykoterapiakeskus Vastaamo tietomurron kohteena

Vierailija
21.10.2020 |

Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi – potilastiedot varastettiin
Tietoja on tiettävästi julkaistu myös verkossa.

Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.­KUVA: MARKKU ULANDER / LEHTIKUVA
Henrik Kärkkäinen
9:26 | Päivitetty 9:37
Psykoterapiakeskus Vastaamo on joutunut tietomurron kohteeksi. Tiedotteessaan keskus kertoo, että sen potilastietoja on varastettu.

Tämän hetken tiedon mukaan mukaan marraskuun 2018 jälkeen kirjatut asiakastiedot eivät ole vaarantuneet. Toistaiseksi tuntematon kiristäjä on yrittänyt vaatia rahaa tiedoista.

Vastaamo sanoo tehneensä asiasta ilmoituksen Kyberturvallisuuskeskukselle, Valviralle sekä tietosuojavaltuutetulle.

Kun kiristäjä ei ole saanut maksua, hän on väitetysti julkaissut tietoja verkossa.

– Psykoterapiapalveluita tarjoavana yhtiönä asiakastietojen luottamuksellisuus on meille äärettömän tärkeätä ja kaiken toimintamme lähtökohta. Pahoittelemme syvästi murrosta johtuvaa tietovuotoa. Kehitämme jatkuvasti tietoturvaamme sekä tietosuojaamme ja teemme lisätoimenpiteitä omien selvitystemme ja viranomaistutkinnan valmistuessa. Käynnissä olevan poliisitutkinnan takia emme ole aikaisemmin saaneet viestiä aiheesta, sillä tutkintateknisistä syistä asiaa ei ole haluttu julkistaa, Vastaamon hallituksen puheenjohtaja Tuomas Kahri sanoo tiedotteessa.

Vastaamo sanoo olevansa syvästi pahoillamme asiakkaidensa puolesta. 

Ilta-Sanomat on nähnyt verkossa julkistettuja väitettyjä potilastietoja. Terapiaistuntojen kertomukset ovat luonteeltaan hyvin henkilökohtaisia, ja niiden yhteydessä on näkynyt muun muassa asiakkaan nimi.

LUE LISÄÄ KIRJOITTAJALTA
Henrik Kärkkäinen

Aivan skandaali! Ihmisten terapiaistuntojen tietoja nimien kanssa netissä!!!

Kommentit (5103)

Vierailija
3282/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin toivon, että jää kiinni, mutta valitettavasti suuri vahinko on jo tapahtunut. Näille uhreille ja oikeestan koko Suomen kansalle. Kukaan ei enää luota mihinkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3283/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se normaalia jos tulee roskapostiin jotain että sinulla on Bitcoineja jotain 7 658 e ...eikä ole ikinä ollut Bitcoinien istaja tai muutenkaan tekemisissä?

Varmaan tiedätkin jo ettei ole normaalia. Samoin kuin et ole perinyt nigerialaista prinssiä. Älä usko, älä klikkaa linkkejä, älä maksa mitään lunastuspalkkioita jne.

Vierailija
3284/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä todella riskialtista, ettei potilastietoihin liittyvien firmojen tietoturva-asioita valvota mitenkään.

Tällainen yritys on tietomurron kohteeksi joutunut Vastaamo https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006699437.html

Vierailija
3285/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhatapiota kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terapiassa käymisessä ei ole mitään väärää tai hävettävää!!!! En hävettää pätkääkään sitä että olen käynyt terapiassa. Kenenkään ei pidä. Tämä on kansallinen katastrofi. Toivon noille ihmisper**eille pelkkää pahaa ja toivon että jäävät kiinni pian !

Voi hyvänen aika näitä naiiveja viestäjä. Itse olen käynyt pitkään terapiassa. En häpeä terapiassa käymistä, en edes niitä aiheita miksi käyn. Olisin silti aivan murtunut, jos terapian käyntisessioiden kirjaukset tulisivat julkiseen levitykseen. Niissä on niin herkkiä juttuja itselleni, että en missään nimessä halua jakaa niitä kuin terapeuttini kanssa. Kyse ei ole häpeästä vaan siitä, että tulee henkisesti raiskatuksi. Oma minuus viedään, sitä poljetaan. Olisi hankalaa olla tuon tiedon kanssa, että omat salaisuudet on muiden luettavissa edes potentiaalisesti. Ahdistaisi, että joku olisi ladannut koneelleni minun kaikkein pahimmat asiani. En tiedä selviäisinkö.

Kommentoin tota loppua: "En tiedä selviäisinkö..."  Mä tiedän. selviät!

Paskat sinä sitä tiedät. Jokaisella on oma murtumispisteensä, kun kuraa tulee liikaa niskaan. Yksi musta hetki voi riittää siihen, ettei huomista enää tule.

Vierailija
3286/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhatapiota kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terapiassa käymisessä ei ole mitään väärää tai hävettävää!!!! En hävettää pätkääkään sitä että olen käynyt terapiassa. Kenenkään ei pidä. Tämä on kansallinen katastrofi. Toivon noille ihmisper**eille pelkkää pahaa ja toivon että jäävät kiinni pian !

Voi hyvänen aika näitä naiiveja viestäjä. Itse olen käynyt pitkään terapiassa. En häpeä terapiassa käymistä, en edes niitä aiheita miksi käyn. Olisin silti aivan murtunut, jos terapian käyntisessioiden kirjaukset tulisivat julkiseen levitykseen. Niissä on niin herkkiä juttuja itselleni, että en missään nimessä halua jakaa niitä kuin terapeuttini kanssa. Kyse ei ole häpeästä vaan siitä, että tulee henkisesti raiskatuksi. Oma minuus viedään, sitä poljetaan. Olisi hankalaa olla tuon tiedon kanssa, että omat salaisuudet on muiden luettavissa edes potentiaalisesti. Ahdistaisi, että joku olisi ladannut koneelleni minun kaikkein pahimmat asiani. En tiedä selviäisinkö.

En välttämättä selviäisi. Oikeasti. Et sinä tiedä, minkälaista elämäni on, kuinka vaikeaa jo valmiiksi .Tuo olisi viimeinen niitti.  Tuo olisi minulle niin liikaa. Et sinä voi sitä tietää  selviäisinkö, joten älä viitsi väkisin tsempata. Joskus ihan rinnalla kulkeminen tuskassa riittäisi. Se voisi jopa auttaa. Että tunnettaisiin yhdessä tuskaa, eikä pakotettaisi olemaan pirteä kun ei jaksa elää.

Vierailija
3287/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi sana: Klarna. Onko siellä edes mitään rajaa sille paljonko pelkillä henkilötiedoilla voi laskuja tehtailla?

Klarnan osalta latasin apin ja seuraan sitä nyt päivittäin ja jos ostoja alkaa ilmestymään niin tilausten peruutusta vaan kehiin... Onko muita kuin Klarna? En oikeastaan koskaan tee nettiostoksia, niin en näistä tiedä 😔

Pystyisikö tekemään niin, että sulkisivat koko tilisi nyt väliaikaisesti?

Ainakin GDPR:n edellyttämä unohda minut vaatimus. Silloin luultavasti et voi enää ikinä käyttää heidän maksutapaansa. Soita ja kysy onko kevyempää vaihtoehtoa.

Vierailija
3288/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhatapiota kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskat sinä sitä tiedät. Jokaisella on oma murtumispisteensä, kun kuraa tulee liikaa niskaan. Yksi musta hetki voi riittää siihen, ettei huomista enää tule.

Tämä on se asia, jota ei suurin osa ihmisistä ymmärrä.

Vierailija
3289/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nämä ihmiset on sinne oikein paljastaneet jos se kerran on noin kamalaa jos/kun tulee julki?

Rikoksen suunnitteluako?

En keksi itseltäni mitään asiaa mitä olisin voinut kertoa ja minkä paljastumisella mua voisi kiristää.

Omituista.

Minua kiristetään perutun ajan takia henkilötietojen paljastamisella. Tuntuu pahalta.

Täällä toinen samassa tilanteessa oleva! Ottaa päähän..

Eli olette jakaneet netissä henkilötietonne ihan vaan jonkun ajan varaamiseksi mt-aiheiselle sivustolle? Miten tyhmä pitää ihmisen olla, vissiin kasvoitte netin keksimisen jälkeen. Eipä tulis itselle mieleenkään jakaa omia tietoja noin vammaiseen firmaan, jonne ei voi SOITTAA.

Vm. -72

Ootko tyhmä? Ihan yhtälailla aikaa varaamalla soittaen se nimi ja hetu olis sinne potilastietojärjestelmään tallennettu.

Miksi? Aikaa varatessa. Täysin turha toimenpide.

Vierailija
3290/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se normaalia jos tulee roskapostiin jotain että sinulla on Bitcoineja jotain 7 658 e ...eikä ole ikinä ollut Bitcoinien istaja tai muutenkaan tekemisissä?

Varmaan tiedätkin jo ettei ole normaalia. Samoin kuin et ole perinyt nigerialaista prinssiä. Älä usko, älä klikkaa linkkejä, älä maksa mitään lunastuspalkkioita jne.

En auo enkä tee mitään mutta miten nuo Bitcoin postit sais lopetettuun on tullut pari vuotta samaa tarjoaa.

Vierailija
3291/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nämä ihmiset on sinne oikein paljastaneet jos se kerran on noin kamalaa jos/kun tulee julki?

Rikoksen suunnitteluako?

En keksi itseltäni mitään asiaa mitä olisin voinut kertoa ja minkä paljastumisella mua voisi kiristää.

Omituista.

Minua kiristetään perutun ajan takia henkilötietojen paljastamisella. Tuntuu pahalta.

Eli olette jakaneet netissä henkilötietonne ihan vaan jonkun ajan varaamiseksi mt-aiheiselle sivustolle? Miten tyhmä pitää ihmisen olla, vissiin kasvoitte netin keksimisen jälkeen. Eipä tulis itselle mieleenkään jakaa omia tietoja noin vammaiseen firmaan, jonne ei voi SOITTAA.

Vm. -72

No sepä kiva ettei sinulla ole ollut tarvetta hankkia itsellesi ammattiapua traumaattisten kokemusten jälkeen pysyäksesi toimintakykyisenä. Hoidon tarpeen syyt ovat selvästi sinulla jotkin muut.

Terapiaan menon syy on minullakin ollut toimintakykyisenä pysyminen. Mutta en ole niin tyhmä, että menisin johonkin nettiä ihannoivaan paikkaan hoitoon.

Voi reppana koita nyt jo ymmärtää että vaikka et ole sille sun terapeutille varannut aikaa netissä niin kyllähän sillä nyt se sun hetu on :D Kannattaa ensi kerralla ottaa siellä terapiassa puheeksi tämä sinun sairaanloinen tarve kiusata muita ihmisiä

Hänellä on, mutta hän ei ole minkään .fi -päätteisen firman TYÖNTEKIJÄ. Vaan yksityisyrittäjä, jonka potilaiden kirjaukset ovat ilman nettiä olevalla koneella.

Vierailija
3292/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämä julkkisten ulostulo että ovat uhreja on minusta nyt erittäin tyhmä veto... Houkuttelee ihmisiä etsimään näitä tietoja!

Vierailija
3293/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida löytyä Vastaamolta varoja korvauksiin, jos kaikki potilaina/asiakkaina olleet niitä lähtevät hakemaan.

Toisekseen, syyskuusta asti sillä on ollut aikaa siirtää rahaa Neitsytsaarille, Sveitsiin tai mihin tahansa pankkisalaisuuden kannalta kivempaan paikkaan.

Vierailija
3294/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina kun tietoturvasta puhutaan niin joku julistaa kovaan ääneen että "minulla ei ole ainakaan mitään salattavaa" niin että kaikki tiedot voi rauhassa kirjailla erilaisiin rekistereihin.

Joskohan tämän jälkeen edes muutama miettii tätä vielä uudemman kerran.

Mulla ei ois niinkään ongelmaa terapeutille juttelemistani asioista, mutta identiteettivarkaudesta kylläkin.

Ymmärrätkö, että toisilla on toisenlaisia juttuja kuin sinulla, sellaisia jotka tuhoavat elämän tullessaan julki?

Ymmärrän. Ymmärrätkö sinä, että kaikilla ei kuitenkaan ole? Ei siinä sen enempää.

Ymmärrän kyllä. Ei siis ole järkeä julistaa minään totuuden sanana, että terveystietojen jakaminen ei haitta.

Ei sitäkään, että se haittaa.

Vierailija
3295/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa päättää mikä tässä nyt on sairainta

1. Vastaamon olematon tietoturva

2. Kiristävä hakkeri

3. Tämä keskustelu jossa haukutaan uhreja

4. Joudut ITSE selvittelemään, tekemään ja maksamaan kaikenlaiset kiellot ja estot.

Vierailija
3296/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämä julkkisten ulostulo että ovat uhreja on minusta nyt erittäin tyhmä veto... Houkuttelee ihmisiä etsimään näitä tietoja!

Jep, melkein alkaa kuulostamaan siltä, että tää oli oikeasti joku tahallinen juttu.. Mielenterveyspotilaiden kustannuksella... 

Vierailija
3297/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida löytyä Vastaamolta varoja korvauksiin, jos kaikki potilaina/asiakkaina olleet niitä lähtevät hakemaan.

Toisekseen, syyskuusta asti sillä on ollut aikaa siirtää rahaa Neitsytsaarille, Sveitsiin tai mihin tahansa pankkisalaisuuden kannalta kivempaan paikkaan.

Valtion pitäisi nyt jäädyttää varat ehdottomasti!!

Vierailija
3298/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muuten tapahtuu lafkan terapeuttien palkan maksulle? Jatkuu niin kuin ei mitään?

Vierailija
3299/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina kun tietoturvasta puhutaan niin joku julistaa kovaan ääneen että "minulla ei ole ainakaan mitään salattavaa" niin että kaikki tiedot voi rauhassa kirjailla erilaisiin rekistereihin.

Joskohan tämän jälkeen edes muutama miettii tätä vielä uudemman kerran.

Mulla ei ois niinkään ongelmaa terapeutille juttelemistani asioista, mutta identiteettivarkaudesta kylläkin.

Ymmärrätkö, että toisilla on toisenlaisia juttuja kuin sinulla, sellaisia jotka tuhoavat elämän tullessaan julki?

Ymmärrän. Ymmärrätkö sinä, että kaikilla ei kuitenkaan ole? Ei siinä sen enempää.

Ymmärrän kyllä. Ei siis ole järkeä julistaa minään totuuden sanana, että terveystietojen jakaminen ei haitta.

Ei sitäkään, että se haittaa.

Suurinta osaa henkilötietojen jakaminen haittaa, joten turha selitellä ettei tietomurrolla ole merkitystä.

Vierailija
3300/5103 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikoksen suunnitteluako?

Omituista.

Vm. -72

Kyllä ne sitä soittaessakin kysyy :D Nyt pappa pois täältä netistä.

No, eipä ole mun terapeuttini ikinä kysyneet.

Opiskelijana olin tyytyväinen mahdollisuudesta käydä psykoterapiassa Kelan tukemana. Muussa tapauksessa en olisi ikinä saanut opintoja tehtyä loppuun.

No Kela tukee tietenkin kaikkien muidenkin terapeuttien vastaanotoilla käymistä, kuin tuollaisten Paskaamojen. Itsehän sen terapeutin saa valita. Tietenkään kukaan ei voinut tietää, että Vastaamossa ovat täysin vastuuttomia asiakkaitaan kohtaan, mutta on aika hölmöä valita noin isoa rahastamaan perustettua firmaa, kun perinteisesti aina käydään yksin toimivilla terapeuteilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi