Psykoterapiakeskus Vastaamo tietomurron kohteena
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi – potilastiedot varastettiin
Tietoja on tiettävästi julkaistu myös verkossa.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.KUVA: MARKKU ULANDER / LEHTIKUVA
Henrik Kärkkäinen
9:26 | Päivitetty 9:37
Psykoterapiakeskus Vastaamo on joutunut tietomurron kohteeksi. Tiedotteessaan keskus kertoo, että sen potilastietoja on varastettu.
Tämän hetken tiedon mukaan mukaan marraskuun 2018 jälkeen kirjatut asiakastiedot eivät ole vaarantuneet. Toistaiseksi tuntematon kiristäjä on yrittänyt vaatia rahaa tiedoista.
Vastaamo sanoo tehneensä asiasta ilmoituksen Kyberturvallisuuskeskukselle, Valviralle sekä tietosuojavaltuutetulle.
Kun kiristäjä ei ole saanut maksua, hän on väitetysti julkaissut tietoja verkossa.
– Psykoterapiapalveluita tarjoavana yhtiönä asiakastietojen luottamuksellisuus on meille äärettömän tärkeätä ja kaiken toimintamme lähtökohta. Pahoittelemme syvästi murrosta johtuvaa tietovuotoa. Kehitämme jatkuvasti tietoturvaamme sekä tietosuojaamme ja teemme lisätoimenpiteitä omien selvitystemme ja viranomaistutkinnan valmistuessa. Käynnissä olevan poliisitutkinnan takia emme ole aikaisemmin saaneet viestiä aiheesta, sillä tutkintateknisistä syistä asiaa ei ole haluttu julkistaa, Vastaamon hallituksen puheenjohtaja Tuomas Kahri sanoo tiedotteessa.
Vastaamo sanoo olevansa syvästi pahoillamme asiakkaidensa puolesta.
Ilta-Sanomat on nähnyt verkossa julkistettuja väitettyjä potilastietoja. Terapiaistuntojen kertomukset ovat luonteeltaan hyvin henkilökohtaisia, ja niiden yhteydessä on näkynyt muun muassa asiakkaan nimi.
LUE LISÄÄ KIRJOITTAJALTA
Henrik Kärkkäinen
Aivan skandaali! Ihmisten terapiaistuntojen tietoja nimien kanssa netissä!!!
Kommentit (5103)
Hetu väärissä käsissä. Mitä kaikkea pahaa siitä voi seurata? Pankaa nyt edes joitain esimerkkejä tänne!
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävintä koko asiassa lienee se kuinka paljon Suomessa on MT-potilaita!
Pelkästään Vastaamossa käynyt siis yli 40 000 potilasta!?!?
Ei ihme jos koko Suomi on kohta ihan konkurssissa kun valitettavasti suurin osa näistä satutunneista maksetaan verovaroista!
Miksei ihmiset vaan ota itseänsä niskasta kiinni ja ryhdistäydy!
Suurin osa yksityisestä terapiasta taitaa olla työkyvyn ylläpitämiseksi tai palauttamiseksi. Eli ilman terapiaa voisi olla enemmän työkyvyttömiä ja terapian ansiosta nämä samat potilaat suoriutuvat töissään luultavasti paremmin kuin sairastamalla työaikana.
Vierailija kirjoitti:
Tällainenkin huijaus on liikkeellä
https://www.tivi.fi/uutiset/varo-kela-huijausta-kelan-nimissa-kalastell…
Kiitos tämän jakamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu, että tää kiristäjä pelaa nyt jotain kissa ja hiiri leikkiä. On päättänyt voittaa. Ärsyyntyy vaan noista halventamislausunnoista?
Ja minusta tuntuu ettei sitä vois vähempää kiinnostaa. Ettei se seuraa mitään suomalaisia palstoja, vaan elelee jotain luksuselämää Bahamalla ja rahat veroparatiisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä ihmiset on sinne oikein paljastaneet jos se kerran on noin kamalaa jos/kun tulee julki?
Rikoksen suunnitteluako?
En keksi itseltäni mitään asiaa mitä olisin voinut kertoa ja minkä paljastumisella mua voisi kiristää.
Omituista.
Minua kiristetään perutun ajan takia henkilötietojen paljastamisella. Tuntuu pahalta.
Täällä toinen samassa tilanteessa oleva! Ottaa päähän..
Eli olette jakaneet netissä henkilötietonne ihan vaan jonkun ajan varaamiseksi mt-aiheiselle sivustolle? Miten tyhmä pitää ihmisen olla, vissiin kasvoitte netin keksimisen jälkeen. Eipä tulis itselle mieleenkään jakaa omia tietoja noin vammaiseen firmaan, jonne ei voi SOITTAA.
Vm. -72Juuri siksi ihmiset käy terapiassa, etteivät muutu kaltaisiksesi yksinäisiksi ihmisiksi joiden ainoa huvi ja tarkoitus elämällä on aukoa päätään vauva.fi palstalla :) Ja vielä ihmisille jotka ovat rikoksen kohteena. Muut ikäisesi ovat varmaan tälläkin hetkellä perheensä kanssa viettämässä ihanaa sunnuntai iltaa. Mietipä sitä :)
Miten vietetään ihanaa iltaa perheen kesken sunnuntai-iltana? Luojan kiitos saan itse olla rauhassa, tai jos seuraa kaipaisin, niin komea könsikäs kävisi, kiitos. Perheellisillä on säälittäviä kotitöitä lapsista, orjina hinkkaavat paikkoja. Mutta tuskinpa Vastaamossa käyneillä lapsia ja perhettä edes on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä ihmiset on sinne oikein paljastaneet jos se kerran on noin kamalaa jos/kun tulee julki?
Rikoksen suunnitteluako?
En keksi itseltäni mitään asiaa mitä olisin voinut kertoa ja minkä paljastumisella mua voisi kiristää.
Omituista.
Minua kiristetään perutun ajan takia henkilötietojen paljastamisella. Tuntuu pahalta.
Eli olette jakaneet netissä henkilötietonne ihan vaan jonkun ajan varaamiseksi mt-aiheiselle sivustolle? Miten tyhmä pitää ihmisen olla, vissiin kasvoitte netin keksimisen jälkeen. Eipä tulis itselle mieleenkään jakaa omia tietoja noin vammaiseen firmaan, jonne ei voi SOITTAA.
Vm. -72
Kyllä ne sitä soittaessakin kysyy :D Nyt pappa pois täältä netistä.
Ei ole kyse kenenkään halventamisesta, ei edes heidän jos ovat teon hetkellä olleet alaikäisiä, vaan kyse siitä etteivät ole ymmärtäneet saaliin arvoa aiemmin ennenkuin tulee lisää ikää!
Nuoret vaikka 10v, voi olla tosi taitava hakkeri eikä jää kiinni, se täytyy muistaa. Ja kun ikää tulee on vieläkin taitavampi. ts rautalangasta: alaikäinen hakkeri ei ole halventavaa, toisekseen nuoren aivot kehittyy koko ajan ja esim.13v ei välttämättä tiedosta miten arvokasta materiaalia on Vastaamon materiaali. Kun tulee ikää ymmärtää asioita eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikoksen suunnitteluako?
Omituista.
Vm. -72
No sepä kiva ettei sinulla ole ollut tarvetta hankkia itsellesi ammattiapua traumaattisten kokemusten jälkeen pysyäksesi toimintakykyisenä. Hoidon tarpeen syyt ovat selvästi sinulla jotkin muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klarna kyllä varmaan hommansa hoitaa, jos vilpillisiä tilauksia tulee.
Mulla ainakin perui Wishin sun muut laskut, jotka eivät toteutuneet. Ei nyt maalailla uhkakuvia turhaan.
Itse en tässä luottaisi Klarnan hyväntahtoisuuteen. Hankin itselleni heti kiristysviestien jälkeen luottokiellon jotten joutuisi selvittelemään asioita jälkikäteen.
On hyvin helppo osoittaa että huijarin Klarnalla maksettu ostos on toimitettu toisaalle koska silloin joko toimitusosoite tai puhnro ja email johon saapumisilmoitukset ovat tulleet pitäisi olla väärä. Siis jos tällainen olisi mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikoksen suunnitteluako?
Omituista.
Minä kävin yhden paskan tapaamisen eli menetin lisäksi tunnin elämästäni ja 95 euroa!
Jos vakavissaan etsii terapeuttia, niin normaalit sellaiset eivät ota maksua tutustumiskäynneistä. Kannattaisi hieman googlailla asioita ennen kuin päättää mitään. Lisäksi miten hölmö pitää olla antaakseen rahaa mt-palveluja järjestävään yritykseen, jonka logossa on merkit yhtäänmitään.fi?
Missäpäin terapeutteja olisi niin hyvin, ettei tutustumiskäynnistä tarvitsisi maksaa?
Vierailija kirjoitti:
"Päivystykseen mars, ettet putoa psykoosiin."
Jos menee julkisen puolen päivystykseen, tulee merkintöjä Kantaan, ja niitä luetaan sitten aivan kuten Vastaamon merkintöjä joka kerta kun asioit terkkarissa tai hammaslääkärillä. Avun hakeminen julkisesta hoitojärjestelmästä on viimeinen mitä ainakin minä tekisin jos terapiatietoni olisi vuodettu. Anonyymiin auttavaan puhelimeen tai rikosuhripäivystykseen kyllä voisin soittaa.
Koeta kestää, jaksaa, et ole yksin. Et todellakaan. Minä olen kokenut tietojeni urkintaa julkisessa terveydenhuollossa ja siitä ei tullut mitään seuraamuksia tekijälle. Nyt sentään rikosta tutkitaan tosissaan, ja yleinen myötätunto on täysin uhrien puolella. Ja vaikkei se ehkä paljon auta, niin kuten joku edellä totesi, niin niihin paikkoihin missä tietoja on julkaistu on tosi hankala mennä kenenkään. Ne joiden pelkäät sinne menevät eivät melko varmasti koskaan sinne tajua mennä, jos tulevat edes ajatelleeksi. Käytännön riski että joku tuttu lukee, tai että joku vieras kiinnittäisi huomiota juuri sinun teksteihisi, on olematon. Tiedän että tämä ei ole se mistä on kysymys, vaan se että ne ylipäätään on siellä, ja se että luottamuksellisuus on murrettu. Mutta kuitenkin. Tsemppiä:)
minua ei kyllä ahdistaisi pelkästään se, että kaikki tutut lukee tietoja, vaan se, että joku ulkopuolinen niitä lukee. se olisi itselle aivan liikaa. eikä myöskään voi olla varma, etteikö tuttu lukisi tai etteikö puoliso / työnantaja saisi tietoa. etenkin jos halua työskennellä julkisessa ammatissa, olisi tilanne hankala. voisi joutua esim politiikassa ehdolla asettuessaan uhkailun kohteeksi ja siinä käytettäisiin kaikkein arempia tietoja hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikoksen suunnitteluako?
Omituista.
Vm. -72Kyllä ne sitä soittaessakin kysyy :D Nyt pappa pois täältä netistä.
No, eipä ole mun terapeuttini ikinä kysyneet.
Mä alan olla tosiepäluuloinen kaikkea kohtaan, mitä tulee puheluihin, sähköposteihin ym ym. On niin paljon huijauksia liikkeellä. Alan varmistamaan ihan kaiken virallisesta tahosta ensin, että ollaanko sieltä oikeasti ottamassa yhteyttä.
Törkeäksi menee tämä huijaustoiminta. Kelan nimissäkin jo huijaamista.
(vähän ohi aiheen)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kun tietoturvasta puhutaan niin joku julistaa kovaan ääneen että "minulla ei ole ainakaan mitään salattavaa" niin että kaikki tiedot voi rauhassa kirjailla erilaisiin rekistereihin.
Joskohan tämän jälkeen edes muutama miettii tätä vielä uudemman kerran.
Mulla ei ois niinkään ongelmaa terapeutille juttelemistani asioista, mutta identiteettivarkaudesta kylläkin.
Ymmärrätkö, että toisilla on toisenlaisia juttuja kuin sinulla, sellaisia jotka tuhoavat elämän tullessaan julki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi sana: Klarna. Onko siellä edes mitään rajaa sille paljonko pelkillä henkilötiedoilla voi laskuja tehtailla?
Klarnan osalta latasin apin ja seuraan sitä nyt päivittäin ja jos ostoja alkaa ilmestymään niin tilausten peruutusta vaan kehiin... Onko muita kuin Klarna? En oikeastaan koskaan tee nettiostoksia, niin en näistä tiedä 😔
Eihalventavaaotetta kirjoitti:
Ei ole kyse kenenkään halventamisesta, ei edes heidän jos ovat teon hetkellä olleet alaikäisiä, vaan kyse siitä etteivät ole ymmärtäneet saaliin arvoa aiemmin ennenkuin tulee lisää ikää!
Nuoret vaikka 10v, voi olla tosi taitava hakkeri eikä jää kiinni, se täytyy muistaa. Ja kun ikää tulee on vieläkin taitavampi. ts rautalangasta: alaikäinen hakkeri ei ole halventavaa, toisekseen nuoren aivot kehittyy koko ajan ja esim.13v ei välttämättä tiedosta miten arvokasta materiaalia on Vastaamon materiaali. Kun tulee ikää ymmärtää asioita eri tavalla.
Ei ne ole mitään lapsia. Rikos on tehty tähän asti siististi ja ammattimaisesti. Ja no on toki ihan sairaitakin lapsia, mutta ihan todennäköisyyksiä miettimällä tässä tuskin on kyseessä joku psykopaattilapsikoodarinero, joka on mielettömän rahanahne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikoksen suunnitteluako?
Omituista.
Vm. -72No sepä kiva ettei sinulla ole ollut tarvetta hankkia itsellesi ammattiapua traumaattisten kokemusten jälkeen pysyäksesi toimintakykyisenä. Hoidon tarpeen syyt ovat selvästi sinulla jotkin muut.
Terapiaan menon syy on minullakin ollut toimintakykyisenä pysyminen. Mutta en ole niin tyhmä, että menisin johonkin nettiä ihannoivaan paikkaan hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kun tietoturvasta puhutaan niin joku julistaa kovaan ääneen että "minulla ei ole ainakaan mitään salattavaa" niin että kaikki tiedot voi rauhassa kirjailla erilaisiin rekistereihin.
Joskohan tämän jälkeen edes muutama miettii tätä vielä uudemman kerran.
Mulla ei ois niinkään ongelmaa terapeutille juttelemistani asioista, mutta identiteettivarkaudesta kylläkin.
Ymmärrätkö, että toisilla on toisenlaisia juttuja kuin sinulla, sellaisia jotka tuhoavat elämän tullessaan julki?
Ymmärrän. Ymmärrätkö sinä, että kaikilla ei kuitenkaan ole? Ei siinä sen enempää.
Ajatelkaa, jos kyseessä onkin joku alaikäinen hakkeri :D Ei saa mitään tuomiota!
Jos vakavissaan etsii terapeuttia, niin normaalit sellaiset eivät ota maksua tutustumiskäynneistä. Kannattaisi hieman googlailla asioita ennen kuin päättää mitään. Lisäksi miten hölmö pitää olla antaakseen rahaa mt-palveluja järjestävään yritykseen, jonka logossa on merkit yhtäänmitään.fi?