Psykoterapiakeskus Vastaamo tietomurron kohteena
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi – potilastiedot varastettiin
Tietoja on tiettävästi julkaistu myös verkossa.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.KUVA: MARKKU ULANDER / LEHTIKUVA
Henrik Kärkkäinen
9:26 | Päivitetty 9:37
Psykoterapiakeskus Vastaamo on joutunut tietomurron kohteeksi. Tiedotteessaan keskus kertoo, että sen potilastietoja on varastettu.
Tämän hetken tiedon mukaan mukaan marraskuun 2018 jälkeen kirjatut asiakastiedot eivät ole vaarantuneet. Toistaiseksi tuntematon kiristäjä on yrittänyt vaatia rahaa tiedoista.
Vastaamo sanoo tehneensä asiasta ilmoituksen Kyberturvallisuuskeskukselle, Valviralle sekä tietosuojavaltuutetulle.
Kun kiristäjä ei ole saanut maksua, hän on väitetysti julkaissut tietoja verkossa.
– Psykoterapiapalveluita tarjoavana yhtiönä asiakastietojen luottamuksellisuus on meille äärettömän tärkeätä ja kaiken toimintamme lähtökohta. Pahoittelemme syvästi murrosta johtuvaa tietovuotoa. Kehitämme jatkuvasti tietoturvaamme sekä tietosuojaamme ja teemme lisätoimenpiteitä omien selvitystemme ja viranomaistutkinnan valmistuessa. Käynnissä olevan poliisitutkinnan takia emme ole aikaisemmin saaneet viestiä aiheesta, sillä tutkintateknisistä syistä asiaa ei ole haluttu julkistaa, Vastaamon hallituksen puheenjohtaja Tuomas Kahri sanoo tiedotteessa.
Vastaamo sanoo olevansa syvästi pahoillamme asiakkaidensa puolesta.
Ilta-Sanomat on nähnyt verkossa julkistettuja väitettyjä potilastietoja. Terapiaistuntojen kertomukset ovat luonteeltaan hyvin henkilökohtaisia, ja niiden yhteydessä on näkynyt muun muassa asiakkaan nimi.
LUE LISÄÄ KIRJOITTAJALTA
Henrik Kärkkäinen
Aivan skandaali! Ihmisten terapiaistuntojen tietoja nimien kanssa netissä!!!
Kommentit (5103)
Tätä kaveria tuskin tullaan saamaan koskaan kiinni.
Sen perässä on nyt yli kuukausi ollut kovaa osaamista eikä sitä ole saatu kiinni.
Ensin kuukauden keskusrikospoliisi RKP ja nyt viime päivät monet ylimääräiset ammattilaiset.
...
"Vastaamo teki yritykseen kohdistuneesta kiristyksestä rikosilmoituksen 29. syyskuuta, mutta tiedotti tietomurrosta vasta 21. lokakuuta verkkosivuillaan."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ce995bbe-fa23-478a-9191-cad7cc9f0d02
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kun tietoturvasta puhutaan niin joku julistaa kovaan ääneen että "minulla ei ole ainakaan mitään salattavaa" niin että kaikki tiedot voi rauhassa kirjailla erilaisiin rekistereihin.
Joskohan tämän jälkeen edes muutama miettii tätä vielä uudemman kerran.
Mulla ei ois niinkään ongelmaa terapeutille juttelemistani asioista, mutta identiteettivarkaudesta kylläkin.
Ymmärrätkö, että toisilla on toisenlaisia juttuja kuin sinulla, sellaisia jotka tuhoavat elämän tullessaan julki?
Ymmärrän. Ymmärrätkö sinä, että kaikilla ei kuitenkaan ole? Ei siinä sen enempää.
Hei ei ihan oikeasti kannata tolle jankkaajalle vastata. Hän on hokenut tota samaa "voi ei ihmisten elämät tuhoutuu ne tekee itelleen jotain niiden henget on vaarassa" pskaa jo monta päivää. Ei osaa lopettaa lainkaan. Hän tahallaan yrittää tunkea uhrien päähän noita kauhukuvia - ehkä jopa haluaa, että uhrit maksaisivat, kun menevät pakokauhuun. Hän haluaa vain uhreille pahaa. Ei siis kannata vastata lainkaan
Vierailija kirjoitti:
Terapiassa käymisessä ei ole mitään väärää tai hävettävää!!!! En hävettää pätkääkään sitä että olen käynyt terapiassa. Kenenkään ei pidä. Tämä on kansallinen katastrofi. Toivon noille ihmisper**eille pelkkää pahaa ja toivon että jäävät kiinni pian !
Voi hyvänen aika näitä naiiveja viestäjä. Itse olen käynyt pitkään terapiassa. En häpeä terapiassa käymistä, en edes niitä aiheita miksi käyn. Olisin silti aivan murtunut, jos terapian käyntisessioiden kirjaukset tulisivat julkiseen levitykseen. Niissä on niin herkkiä juttuja itselleni, että en missään nimessä halua jakaa niitä kuin terapeuttini kanssa. Kyse ei ole häpeästä vaan siitä, että tulee henkisesti raiskatuksi. Oma minuus viedään, sitä poljetaan. Olisi hankalaa olla tuon tiedon kanssa, että omat salaisuudet on muiden luettavissa edes potentiaalisesti. Ahdistaisi, että joku olisi ladannut koneelleni minun kaikkein pahimmat asiani. En tiedä selviäisinkö.
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa, jos kyseessä onkin joku alaikäinen hakkeri :D Ei saa mitään tuomiota!
Mua oksettaa lähinnä se ajatus että se on joku miljonääri joka ei ikinä jää kiinni. Oksettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä ihmiset on sinne oikein paljastaneet jos se kerran on noin kamalaa jos/kun tulee julki?
Rikoksen suunnitteluako?
En keksi itseltäni mitään asiaa mitä olisin voinut kertoa ja minkä paljastumisella mua voisi kiristää.
Omituista.
Minua kiristetään perutun ajan takia henkilötietojen paljastamisella. Tuntuu pahalta.
Täällä toinen samassa tilanteessa oleva! Ottaa päähän..
Eli olette jakaneet netissä henkilötietonne ihan vaan jonkun ajan varaamiseksi mt-aiheiselle sivustolle? Miten tyhmä pitää ihmisen olla, vissiin kasvoitte netin keksimisen jälkeen. Eipä tulis itselle mieleenkään jakaa omia tietoja noin vammaiseen firmaan, jonne ei voi SOITTAA.
Vm. -72
Ootko tyhmä? Ihan yhtälailla aikaa varaamalla soittaen se nimi ja hetu olis sinne potilastietojärjestelmään tallennettu.
Vierailija kirjoitti:
Tätä kaveria tuskin tullaan saamaan koskaan kiinni.
Sen perässä on nyt yli kuukausi ollut kovaa osaamista eikä sitä ole saatu kiinni.
Ensin kuukauden keskusrikospoliisi RKP ja nyt viime päivät monet ylimääräiset ammattilaiset.
...
"Vastaamo teki yritykseen kohdistuneesta kiristyksestä rikosilmoituksen 29. syyskuuta, mutta tiedotti tietomurrosta vasta 21. lokakuuta verkkosivuillaan."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ce995bbe-fa23-478a-9191-cad7cc9f0d02
* RKP = KRP (puhelin muuttaa)
Oli ala- tai yläikäinen, ei jää kiinni!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi sana: Klarna. Onko siellä edes mitään rajaa sille paljonko pelkillä henkilötiedoilla voi laskuja tehtailla?
Klarnan osalta latasin apin ja seuraan sitä nyt päivittäin ja jos ostoja alkaa ilmestymään niin tilausten peruutusta vaan kehiin... Onko muita kuin Klarna? En oikeastaan koskaan tee nettiostoksia, niin en näistä tiedä 😔
Pystyisikö tekemään niin, että sulkisivat koko tilisi nyt väliaikaisesti?
Ja ilmoituksen sinne, että tiliä ei saa käyttää koska on tällainen tilanne nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä ihmiset on sinne oikein paljastaneet jos se kerran on noin kamalaa jos/kun tulee julki?
Rikoksen suunnitteluako?
En keksi itseltäni mitään asiaa mitä olisin voinut kertoa ja minkä paljastumisella mua voisi kiristää.
Omituista.
Minua kiristetään perutun ajan takia henkilötietojen paljastamisella. Tuntuu pahalta.
Eli olette jakaneet netissä henkilötietonne ihan vaan jonkun ajan varaamiseksi mt-aiheiselle sivustolle? Miten tyhmä pitää ihmisen olla, vissiin kasvoitte netin keksimisen jälkeen. Eipä tulis itselle mieleenkään jakaa omia tietoja noin vammaiseen firmaan, jonne ei voi SOITTAA.
Vm. -72No sepä kiva ettei sinulla ole ollut tarvetta hankkia itsellesi ammattiapua traumaattisten kokemusten jälkeen pysyäksesi toimintakykyisenä. Hoidon tarpeen syyt ovat selvästi sinulla jotkin muut.
Terapiaan menon syy on minullakin ollut toimintakykyisenä pysyminen. Mutta en ole niin tyhmä, että menisin johonkin nettiä ihannoivaan paikkaan hoitoon.
Voi reppana koita nyt jo ymmärtää että vaikka et ole sille sun terapeutille varannut aikaa netissä niin kyllähän sillä nyt se sun hetu on :D Kannattaa ensi kerralla ottaa siellä terapiassa puheeksi tämä sinun sairaanloinen tarve kiusata muita ihmisiä
Varmatieto kirjoitti:
Oli ala- tai yläikäinen, ei jää kiinni!
Pidetään toivoa yllä että jää kiinni, ei luovuteta.
Onko se normaalia jos tulee roskapostiin jotain että sinulla on Bitcoineja jotain 7 658 e ...eikä ole ikinä ollut Bitcoinien istaja tai muutenkaan tekemisissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kun tietoturvasta puhutaan niin joku julistaa kovaan ääneen että "minulla ei ole ainakaan mitään salattavaa" niin että kaikki tiedot voi rauhassa kirjailla erilaisiin rekistereihin.
Mulla ei ois niinkään ongelmaa terapeutille juttelemistani asioista, mutta identiteettivarkaudesta kylläkin.
Ymmärrätkö, että toisilla on toisenlaisia juttuja kuin sinulla, sellaisia jotka tuhoavat elämän tullessaan julki?
Ymmärrän. Ymmärrätkö sinä, että kaikilla ei kuitenkaan ole? Ei siinä sen enempää.
Ymmärrän kyllä. Ei siis ole järkeä julistaa minään totuuden sanana, että terveystietojen jakaminen ei haitta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klarna kyllä varmaan hommansa hoitaa, jos vilpillisiä tilauksia tulee.
Mulla ainakin perui Wishin sun muut laskut, jotka eivät toteutuneet. Ei nyt maalailla uhkakuvia turhaan.
Itse en tässä luottaisi Klarnan hyväntahtoisuuteen. Hankin itselleni heti kiristysviestien jälkeen luottokiellon jotten joutuisi selvittelemään asioita jälkikäteen.
On hyvin helppo osoittaa että huijarin Klarnalla maksettu ostos on toimitettu toisaalle koska silloin joko toimitusosoite tai puhnro ja email johon saapumisilmoitukset ovat tulleet pitäisi olla väärä. Siis jos tällainen olisi mahdollista.
Kannattaa tosiaan hankkia luottokielto. Jos joku muu tilaa nimissäsi tavaraa, niin et joudu maksumieheksi, jos teet rikosilmoituksen.
Minä olen joutunut identiteettivarkauden kohteeksi. Helvetin ahdistavaa, mutta mitään en joutunut maksamaan nimissäni tilatuista tavaroista. Poliisi oli yhteyksissä kauppoihin, joista tilaukset oli tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terapiassa käymisessä ei ole mitään väärää tai hävettävää!!!! En hävettää pätkääkään sitä että olen käynyt terapiassa. Kenenkään ei pidä. Tämä on kansallinen katastrofi. Toivon noille ihmisper**eille pelkkää pahaa ja toivon että jäävät kiinni pian !
Voi hyvänen aika näitä naiiveja viestäjä. Itse olen käynyt pitkään terapiassa. En häpeä terapiassa käymistä, en edes niitä aiheita miksi käyn. Olisin silti aivan murtunut, jos terapian käyntisessioiden kirjaukset tulisivat julkiseen levitykseen. Niissä on niin herkkiä juttuja itselleni, että en missään nimessä halua jakaa niitä kuin terapeuttini kanssa. Kyse ei ole häpeästä vaan siitä, että tulee henkisesti raiskatuksi. Oma minuus viedään, sitä poljetaan. Olisi hankalaa olla tuon tiedon kanssa, että omat salaisuudet on muiden luettavissa edes potentiaalisesti. Ahdistaisi, että joku olisi ladannut koneelleni minun kaikkein pahimmat asiani. En tiedä selviäisinkö.
Kommentoin tota loppua: "En tiedä selviäisinkö..." Mä tiedän. selviät!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä. Ei siis ole järkeä julistaa minään totuuden sanana, että terveystietojen jakaminen ei haitta.
Avoimella keskustelupalstalla saa sanoa että MINUA ei haittaa jos MINUN tiedot leviää, kuten toi kirjoittaja teki. Ei sitä tartte yleistää että puhuttais kaikista muista ja sinusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei ei ihan oikeasti kannata tolle jankkaajalle vastata. Hän on hokenut tota samaa "voi ei ihmisten elämät tuhoutuu ne tekee itelleen jotain niiden henget on vaarassa" pskaa jo monta päivää. Ei osaa lopettaa lainkaan. Hän tahallaan yrittää tunkea uhrien päähän noita kauhukuvia - ehkä jopa haluaa, että uhrit maksaisivat, kun menevät pakokauhuun. Hän haluaa vain uhreille pahaa. Ei siis kannata vastata lainkaan
Jotkut kuten sinä eivät pysty hyväksymään sitä, että osalle uhreista tämä todella muuttaa elämän. Itse en todellakaan toivo yhdellekään uhrille pahaa. Päinvastoin. Enkä kannata kiristäjälle maksamista, ei se enää edes hyödyttäisi mitään.
Kieltäminen ja vähättely ovat selviytymiskeinoja, kun asia on liian ahdistava käsiteltäväksi. Se, että sinä et kykene käsittelemään sitä, että jotkut ovat vaarassa ja joidenkin elämä on murentumassa, ei tarkoita, ettenkö minä tai joku muu pystyisi. Ihmsillä on erilaisia terveystietoja ja jokainen varmasti tietää itse, kuinka suuressa riskissä on juuri niiden suhteen. Älä kuitenkaan vähättele niitä, jotka ovat riskissä, sillä se on rumaa ja ymmärtämätöntä ja pahentaa näiden uhrien tilannetta. Ne jotka tietävät olevansa turvassa terveystietojen osalta, eivät mene paniikkiin siitä, että keskustellaan, että kaikki eivät ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikoksen suunnitteluako?
Omituista.
Vm. -72Kyllä ne sitä soittaessakin kysyy :D Nyt pappa pois täältä netistä.
No, eipä ole mun terapeuttini ikinä kysyneet.
Opiskelijana olin tyytyväinen mahdollisuudesta käydä psykoterapiassa Kelan tukemana. Muussa tapauksessa en olisi ikinä saanut opintoja tehtyä loppuun.
En osaa päättää mikä tässä nyt on sairainta
1. Vastaamon olematon tietoturva
2. Kiristävä hakkeri
3. Tämä keskustelu jossa haukutaan uhreja