Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykoterapiakeskus Vastaamo tietomurron kohteena

Vierailija
21.10.2020 |

Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi potilastiedot varastettiin
Tietoja on tiettävästi julkaistu myös verkossa.

Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.KUVA: MARKKU ULANDER / LEHTIKUVA
Henrik Kärkkäinen
9:26 | Päivitetty 9:37
Psykoterapiakeskus Vastaamo on joutunut tietomurron kohteeksi. Tiedotteessaan keskus kertoo, että sen potilastietoja on varastettu.

Tämän hetken tiedon mukaan mukaan marraskuun 2018 jälkeen kirjatut asiakastiedot eivät ole vaarantuneet. Toistaiseksi tuntematon kiristäjä on yrittänyt vaatia rahaa tiedoista.

Vastaamo sanoo tehneensä asiasta ilmoituksen Kyberturvallisuuskeskukselle, Valviralle sekä tietosuojavaltuutetulle.

Kun kiristäjä ei ole saanut maksua, hän on väitetysti julkaissut tietoja verkossa.

Psykoterapiapalveluita tarjoavana yhtiönä asiakastietojen luottamuksellisuus on meille äärettömän tärkeätä ja kaiken toimintamme lähtökohta. Pahoittelemme syvästi murrosta johtuvaa tietovuotoa. Kehitämme jatkuvasti tietoturvaamme sekä tietosuojaamme ja teemme lisätoimenpiteitä omien selvitystemme ja viranomaistutkinnan valmistuessa. Käynnissä olevan poliisitutkinnan takia emme ole aikaisemmin saaneet viestiä aiheesta,sillä tutkintateknisistä syistä asiaa ei ole haluttu julkistaa, Vastaamon hallituksen puheenjohtaja Tuomas Kahri sanoo tiedotteessa.

Vastaamo sanoo olevansa syvästi pahoillamme asiakkaidensa puolesta.

Ilta-Sanomat on nähnyt verkossa julkistettuja väitettyjä potilastietoja. Terapiaistuntojen kertomukset ovat luonteeltaan hyvin henkilökohtaisia, ja niiden yhteydessä on näkynyt muun muassa asiakkaan nimi.

LUE LISÄÄ KIRJOITTAJALTA
Henrik Kärkkäinen

Aivan skandaali! Ihmisten terapiaistuntojen tietoja nimien kanssa netissä!!!

Kommentit (5103)

Vierailija
2401/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö tehdä uusi rikosilmoitus, kun tein jo eilen Vastaamon viestin perusteella? Vai riittääkö että on poliisiin yhteydessä jos sitä aiempaa voi täydentää? Ei vielä tainnut mediassa olla uutista tästä?

Vierailija
2402/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tännekin tuli kiristysviesti. Oon jo tehnyt rikosilmoituksen eilen. Mitä nyt pitää tehdä? Poliisin aspa kiinni, samoin poliisilaitos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2403/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin sain. Mitä pitää tehdä? Tein jo eilen rikosilmoituksen asiasta.

Pitää tehdä uusi. Ja siihen screenshotit mukaan, näin hätäkeskus neuvoi.

Vierailija
2404/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku varakkaampi voisi kokeeksi maksaakin. [/quote

Kokeeksi? Mitä siinä kokeilee? Ei ole mitään tapaa todistaa, että ne tiedot ois sit poistettu :( Ne voi tulla vastaan vaikka 10v päästä jossain.

Vierailija
2405/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo rikosilmoitus netissä. Ja vaikka on hätä niin älkää muut missään nimessä soittako nyt hätäkeskukseen, jos voitte sen välttää.

Vierailija
2406/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tragikoominen tilanne: samaan aikaan odotushuoneessa istuu lapsena seks.hyväksikäytetty, vakavasti traumatisoitunut henkilö ja sitten sellainen, joka fantasioi ja tekee samaa kaiken aikaa - vapaalla ja työssä.

Molemmat nyt tietovuodon tapahduttua yhtä lailla uhreja ja hakemassa korvauksia.

Vierailija
2407/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

o

Vierailija kirjoitti:

Joo rikosilmoitus netissä. Ja vaikka on hätä niin älkää muut missään nimessä soittako nyt hätäkeskukseen, jos voitte sen välttää.

Joo kiitos!

Vierailija
2408/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli viesti kahteen kertaan ja eri bitcoin-osoitteella. Eli jos maksaisinkin toiseen niin mahtaako rosvo katsoa, että tämä on maksamatta ja julkaisee tiedot.

Vierailija
2409/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin tuli tuo uhkausviesti. En aio maksaa

Vierailija
2410/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, just tuo sama viesti tuli minullekin. Poliisin sivut on jumissa, aika moni tekemässä rikosilmoitusta.

Voi kun ihmiset tajuisi olla maksamatta!

Vierailija
2411/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt kaikki mahdolliset luottokiellot, rekisteröintikiellot, osoitteen luovutus kiellot yms tehnyt. Näistä minua ei mikään taho informoinut, poliisi, vastaamo tms. Onko se nyt ihan oikein että rikoksen uhri joutuu itse etsimään kaikki tiedot mm. Paulin Pelivideoista.. :D

Tätä ei ole nyt kyllä hybim hoidettu oikein miltään osin.

Ainahan ne rikoksen uhrit ovat joutuneet asiat hoitamaan.

Vierailija
2412/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää suomenkieltä viestissä. Tuo ei google translatella onnistuisi.

Vierailija
2413/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti teille lähttelee useampi taho noita uhkausviestejä. Vaikka maksaisittekin yhdelle, todennäköisesti toinen uhkaaja ilmestyy ja vaatii rahoja. Joudutte ikuiseksi maksumieheksi. 

Vierailija
2414/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös mulle ja kahteen kertaan.

Onko siis häke neuvonut että uusi rikosilmoitus johon liitteeksi ne kiristysviestit?

Olen tehnyt jo rikosilmoituksen sekä hakkeria että Vastaamoa kohtaan, koska eri rikokset.

Vierailija
2415/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kiristäjä ei varmaan ole alkuperäinen lunnas_mies. Ihan hirveä katastrofi tästä syntymässä : (

Vierailija
2416/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, juuri tuli sähköpostilla kiristysviesti. Rikosilmoitusta en saanut tehty netissä, koska sivusto vaan jumittaa ja jumittaa ja jumittaa.

Poliisilaitos ja puhelinneuvonnat auki vain arkisin. Mun mielestä viikonloppuisin pitäisi poliisilaitosten olla auki ja rikosilmoituksen tekemisen mahdollisuus poliisilaitoksella myös viikonloppuisin.

Tsemppiä kaikille kohtalotovereille.

Vierailija
2417/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sain lunnasvaatimuksen, vaikka mun tiedot on jo vuodettu aiemmin.

ÄLKÄÄ MAKSAKO!!!!

Vierailija
2418/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös mulle ja kahteen kertaan.

Onko siis häke neuvonut että uusi rikosilmoitus johon liitteeksi ne kiristysviestit?

Olen tehnyt jo rikosilmoituksen sekä hakkeria että Vastaamoa kohtaan, koska eri rikokset.

Aiemmin sun tiedot oli varastettu. Nyt sua kiristetään, eli se on eri asia.

Vierailija
2419/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaako kohta soida puhelin?

Vierailija
2420/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suututtaa, ettei mikään virallinen taho infoa, miten toimia tai mitä ehdottomasti ei sovi tehdä. Kaikki viestin saaneet (montakymmentä tuhatta?) eivät lue keskustelupalstoja tai Twitteriä, menevät saletisti paniikkiin ja maksavat. Aivan käsittämättömän leväperäisesti hoidettu toki Vastaamon taholta mutta myös poliisilta. Levittäkää tätä infoa eritoten jos tiedätte muitakin uhreja!

Ketju on lukittu.