Afrikan lapset -syyllistäminen lasten nirsoillessa ruuasta
Monien vanhemmat ovat varmaan yrittäneet saada teidät lapsina syömään kiltisti vetoamalla siihen, että Afrikassa lapsilla ei ole ruokaa ja siellä nähdään nälkää. Tämä ei kuitenkaan ilmeisesti ole ollut mitenkään tehokas keino saada lapsia arvostamaan saamaansa ruokaa ja syömään, sillä tätä kasvatuskeinoa tunnutaan muistelevan lähinnä pilkallisesti tai turhautuneena: "Mitä ne Afrikan lapset minuun liittyy?" tms. Itse en ole ikinä oikein tajunnut, miksi keino on noin huono. Eikö teillä ollut lapsina yhtään mielikuvitusta tai kykyä samaistua heikompiosaisiin? Vai toimiko tämä keino joihinkin teistä?
Kommentit (61)
Mä sanoin kerran mun 4-vuotiaalle, että syöpäs nyt, ajattele kun Afrikan lapsilla ei oo ollenkaan ruokaa! No ei ollut tehokas keino :D Pian tajusin itekin, kuinka naurettava heitto tuo oli. Ei 4 vuotiaalla ole kykyä samaistua toisten heikompiosaisuuteen tai kärsimykseen lähes missään asiassa vielä. Toi empatiakyky kehittyy vasta paljon myöhemmin. Esim. Jos taapero halaa toista, kun toinen itkee ja on paha mieli, niin kyse ei ole oikeasta empatiasta vaan opitusta tavasta (esim. vanhempi/sisarus lohduttanut).
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun lapsena minulle aina sanottiin että lautanen pitää syödä tyhjäksi ja ottaa lisää tai Afrikan lapset kuolevat nälkään.
Meillä oli sama käytäntö. Sen seurauksena pelkäsin pienenä kauheasti että jos jätän syömättä taitaa en syö ruokaa loppuun niin jossain päin maapalloa on juuri yksin minun takiani miljardeja kuolleita Afrikan lapsia.
Minäkin sain kuulla afrikalapset-mantraa jonkin verran. Mutta enpä usko koskaan tunteneeni mitään syyllisyyttä afrikan lapsien johdosta, sillä minä olin Suomessa ja he siellä jossain kaukana. Eli ei oikein toiminut se manipulointikikka.
Mutta sitten kun se ei toiminut, isä meni "joko syöt, tai itket ja syöt"-linjalle. Ja sitten seuraavana päivänä naureskeltiinkin kuinka olen selvästi "ollut ruoka-aikana kotona" ja äiti vänkäsi isän kanssa siitä, paljonko lapset saavat syödä herkkuja.
Ylläri, olen liikalihava aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun lapsena minulle aina sanottiin että lautanen pitää syödä tyhjäksi ja ottaa lisää tai Afrikan lapset kuolevat nälkään.
Meillä oli sama käytäntö. Sen seurauksena pelkäsin pienenä kauheasti että jos jätän syömättä taitaa en syö ruokaa loppuun niin jossain päin maapalloa on juuri yksin minun takiani miljardeja kuolleita Afrikan lapsia.
Joo ja pahinta oli se että niitä kuolleita lapsia näytettiin telkkarissa. Jos olin nirsoillut ja jättänyt ruokaa lautaselle sen sijaan että olisin syönyt lautasen tyhjäksi niin huudettiin että piti tulka katsomaan mitä telkkarissa nyt näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Kädetön vanhempi, jos ei osaa vastata että ruoka ei ole itsestäänselvyys ja siitä olisi suotavaa olla kiitollinen. Ei siitä kovin kauan ole, kun Suomessakin kuoltiin nälkään.
Ja sinä ihan tosissasi uskot, että 3 vuotias, joka on siinä pahimmassa ruokanirsoiluiässä tajuaa sellasen konseptin, että Suomessakin on ollu pulavuodet ja ihmiset kuollu nälkään? Tosi kiva ajatus muutenki istuttaa pienen päähän tollaset kuolema-jutut.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin sain kuulla afrikalapset-mantraa jonkin verran. Mutta enpä usko koskaan tunteneeni mitään syyllisyyttä afrikan lapsien johdosta, sillä minä olin Suomessa ja he siellä jossain kaukana. Eli ei oikein toiminut se manipulointikikka.
Mutta sitten kun se ei toiminut, isä meni "joko syöt, tai itket ja syöt"-linjalle. Ja sitten seuraavana päivänä naureskeltiinkin kuinka olen selvästi "ollut ruoka-aikana kotona" ja äiti vänkäsi isän kanssa siitä, paljonko lapset saavat syödä herkkuja.
Ylläri, olen liikalihava aikuinen.
Paljon parempi kikka kuin tuo "Afrikan lapset"-juttu on sanoa, että jos ei syö, niin ei kasva isoksi. Kaikki lapset kuitenki haluaa kasvaa isoksi. Ja siinä ei millään kuolemalla tarvi pelotella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella harva välittää Afrikan lapsista. Miksi niitä kuolisi muuten tuhansia päivittäin?
Kuulutko itsekin näihin, jotka eivät välitä?
Kyllä, välitän vain lähimmäisistäni. Pystyn myöntämään sen, toisin kuin useimmat.
Hei, uutinen sinulle: Jotkut ihmiset ihan oikeasti pystyvät välittämään muistakin kuin itsestään ja lähimmäisistään! Kaltaisesi itsekeskeisen ihmisen on sitä varmaan vaikea käsittää ja uskoa, mutta totta se on. Katsos kun kaikki eivät ole samanlaisia kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Miten afrikan lapsella voi olla nälkä? Afrikkaanhan rahdataan valtavat määrät ruokaa ulkomailta. Eivätkö he osaa jakaa ruokaa keskenään?
Nii-in, miten sitä voi olla maailmassa nälänhätää ja puutetta ravinnosta? Ei varmaan edes ole sellaista oikeasti olemassa, kun ei käy minun vähäiseen järjeeni nyt yhtään.
Vierailija kirjoitti:
En mä puhu minkään tietyn mantereen tietyn ikäisistä ihmisistä, mutta olen kyllä sanonut lapsilleni, että voitte miettiä sitä, että toisilla ihmisillä ei ole riittävästi ruokaa ja te kiukuttelette siitä, ettei ole lempiruokaa. Välillä on käynyt niin, että lapset purnaavat jatkuvasti ruuasta. Tämä ei ole siis ainoa asia, jonka sanon. Mun mielestä se on ihan hyvä asia, että lapset oppivat ajattelemaan asiaa hieman laajemminkin.
Mutta siis kun puhutaan lasten ruokailusta ja esim. just nirsoudesta, pitää myös tunnistaa se, että lapset jättävät ruokaa syömättä eri syistä. On olemassa oikeasti valikoivia lapsia, joille tietyt maut, tekstuurit jne. ovat kauhistus. Mun veljen nuorempi lapsi on tällainen. Oma kuopukseni on myös tiettyjen makujen suhteen tosi ehdoton (näihin kuuluu monet happamat maut). Ei lasta pidä myöskään painostaa tai pakottaa syömään ruokaa, joka ei vain maistu, vaan miettiä asiaa kokonaisuuden kannalta.
Ja jotku lapset ei söis ikinä mitään ellei olis pakko. Siinä joutuu vanhemman valita kahden pahan väliltä, kumpi on se pienempi paha. Esim. oma lapsi oli tosi huono syömään 3 vuotiaaksi ja meni neuvolassa kaikenmaailman alakäyrillä ja siellä vaadittiin kasvukontrolleja asian ansiosta, kun lapsi ei kasva. Katsoin, että oli pienempi paha painostaa lasta syömään kuin että ei kasva normaalisti. Painostuksella en tietenkään tarkoita mitään pakkosyöttöä, mutta ne faktat tiskiin, että jos ei syö, niin ei kasva. Nykyään 4,5 vuotiaana ruoka maistuu oikein hyvin ja kasvu noudattelee normikäyrää. Ei tarvi antaa nirsoilulle periksi olemalla curling-vanhempi. Eikö se näin mennyt, että useampi kymmenen maistelukertaa tarvitaan, että lapsi uuteen makuun tottuu. Allergiat toki erikseen.
Kiitos kommenteista kaikille. Ymmärrän nyt paremmin, miksi tämä Afrikan lapset -kikka on niin huono. Kurjaa, että sillä on monille aiheutettu jopa turhaa ja tarpeetonta ahdistusta. Onko ajatuksia, mikä olisi ollut parempi tapa saada teidät syömään? Tämä on kysymys teille, joiden vanhemmat siis vain yrittivät saada teidät ihan normaalisti syömään tarjottua ruokaa. Eri juttu on, jos koette että vanhempanne jotenkin sadistisesti pakkosyöttivät teitä ja tekivät siis täyttä vääryyttä.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta mulle yksi afrikkalainen kertoi olleensa järkyttynyt Suomeen muutettuaan, kun täällä pitää ostaa hedelmät kaupasta ja ne ovat hirveän kalliita, kun hänen kotimaassaan hedelmiä kasvaa kaikkialla ja niitä voi vain ottaa puusta. Että ei sielläkään kaikkialla nähdä nälkää.
Valehtelet.
Afrikassa ei ole jokamiehenoikeuksia. Ei siellä noin vain mennä poimimaan hedelmiä puusta. Hedelmät ostetaan Afrikassa kaupasta.
Itse valehtelet. Afrikka ei ole mikään yksi maa. Myös siskoni on viettänyt pari kuukautta eräässä Afrikan maassa ja kertoi syöneensä ananaksia ja kookospähkinöitä suoraan puista.
Se että on syönyt suoraan puusta hedelmiä, ei todista, että niin olisi laillista tehdä (ja aiai muuten jos tuollapäin teet rikoksen ja jäät kiinni). Voinhan minäkin ottaa pottupellosta perunoita ja syödä niitä, ei ole edes hankalaa tehdä niin, ettei jää kiinni, mutta ei se laillista silti ole, jos se pottupelto on jonkun toisen, enkä ole kysynyt lupaa.
Entäs suomessa sienet, marjat, kalat jne. taitaa olla ihan laillista syödä, enpä usko että afrikassa jokaisen hedelmän omistaa joku, eli ihan vapaasti voi syödä niitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta mulle yksi afrikkalainen kertoi olleensa järkyttynyt Suomeen muutettuaan, kun täällä pitää ostaa hedelmät kaupasta ja ne ovat hirveän kalliita, kun hänen kotimaassaan hedelmiä kasvaa kaikkialla ja niitä voi vain ottaa puusta. Että ei sielläkään kaikkialla nähdä nälkää.
Valehtelet.
Afrikassa ei ole jokamiehenoikeuksia. Ei siellä noin vain mennä poimimaan hedelmiä puusta. Hedelmät ostetaan Afrikassa kaupasta.
Itse valehtelet. Afrikka ei ole mikään yksi maa. Myös siskoni on viettänyt pari kuukautta eräässä Afrikan maassa ja kertoi syöneensä ananaksia ja kookospähkinöitä suoraan puista.
Se että on syönyt suoraan puusta hedelmiä, ei todista, että niin olisi laillista tehdä (ja aiai muuten jos tuollapäin teet rikoksen ja jäät kiinni). Voinhan minäkin ottaa pottupellosta perunoita ja syödä niitä, ei ole edes hankalaa tehdä niin, ettei jää kiinni, mutta ei se laillista silti ole, jos se pottupelto on jonkun toisen, enkä ole kysynyt lupaa.
Entäs suomessa sienet, marjat, kalat jne. taitaa olla ihan laillista syödä, enpä usko että afrikassa jokaisen hedelmän omistaa joku, eli ihan vapaasti voi syödä niitä
Suomessa on jokamiehen oikeudet, joiden ansiosta täällä saa vapaasti marjastaa ja sienestää. Muualla maailmassa ei ole samoin. Kyllä joku aina sen maan omistaa, jossa ne hedelmäpuut kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli sekä mielikuvitusta että kykyä mutta ei tuo syyllistäminen silti tehonnut. Vaistosin sen jo lapsena olevan manipulointia, vaikka en tietenkään noin hienoa sanaa vielä tiennyt.
Lapset eivät ole niin tyhmiä, kuin mitä aikuiset olettavat.
Miten sut olisi saanut arvostamaan saamaasi ruokaa?
En ole tuo jolta kysyit, mutta ei kyllä mitenkään. En vieläkään arvosta ruokaa, vaikka olen 50+. Paha on pahaa vaikka voissa paistais. Monesti lapsena ajattelin että olisi oikein mukava kuolla nälkään. Se oli semmoinen haaveloppu. Nykyään vedän kyllä karkkia ja energiajuomaa, joten en ole niin anorektinen kuin nuorena, mutta "kunnon ruokaa" vihaan vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella harva välittää Afrikan lapsista. Miksi niitä kuolisi muuten tuhansia päivittäin?
Kuulutko itsekin näihin, jotka eivät välitä?
Kyllä, välitän vain lähimmäisistäni. Pystyn myöntämään sen, toisin kuin useimmat.
Hei, uutinen sinulle: Jotkut ihmiset ihan oikeasti pystyvät välittämään muistakin kuin itsestään ja lähimmäisistään! Kaltaisesi itsekeskeisen ihmisen on sitä varmaan vaikea käsittää ja uskoa, mutta totta se on. Katsos kun kaikki eivät ole samanlaisia kuin sinä.
No daa. Ihgmiset on erilaisii. Minä taas en välitä kenestäkään muusta kuin itsestäni. Minulla ei ole mitään läheimmäisiä ja minun puolestani kaikki sais kuolla. Jo lapsena toivoin hartaasti että perheeni kuolisi, ettei olisi enää ketään määräilemässä. Mutta enpä tajunnut että varmaan tilalle olis tullut pahempiakin määräilijöitä. Mun vanhemmat nyt oli vaan "normaaleja huolehtivia vanhempia". Mutta vihaan huolehtimista. Omista viidestä lapsestani en ole koskaan huolehtinut, mutta niistä silti kasvoi ihan normaaleja työssäkäyviä aikuisia. Kaikki on yhtä erakoita kuin minäkin, mutta se olisin tavoitteeni heidän kanssaan. Onpahan maailmassa joitakin minulle mieluisiakin ihmisiä.
Mikä persoonallisuushäiriö sulle on diagnosoitu?
Ennen vanhaan toimittiin juuri noin. Varmaan tapa on monilla siirtynyt omasta lapsuudesta, ja sitä sovelletaan nyt omiin lapsiin sen kummemmin ajattelematta oliko sillä aikanaan mitään vaikutusta itseen. Minuakin yritettiin 70-luvulla saada tähän vetoamalla syömään. Muistan ajatelleeni että ei yksikään Afrikan lapsi kuitenkaan saa sitä lautasellani olevaa ruokaa, vaan joko minä syön sen tai se menee roskiin. Ei siis toiminut tuollainen perustelu mitenkään. Nykyään tiedetään että on tehokkaampaa opettaa lapsi syömään eri makuja ja koostumuksia yksinkertaisesti tarjoamalla monipuolista ruokaa. Jos ruoka ei maistu, asiasta ei tehdä suurempaa numeroa. Todennäköisesti seuraavalla aterialla maistuu kyllä. Tai sitä seuraavalla. Kunhan aterioiden tilalle ei tarjoilla välipaloja ja herkkuja. Nälkä saa kyllä ruoan maistumaan, ja lapsi tarvitsee kymmenien kertojen maistamiskokemuksen tottuakseen uuteen makuun/ koostumukseen. Parempi keino kuin uhkailu ja syyllistäminen, on kertoa neutraalisti miksi on tärkeää syödä terveellisesti ja monipuolisesti, ja mitä seuraa jos ihminen ei syö.
Toi Afrikkaan vetoaminen on sen verran kornia syyllistämistä ettei sitä kukaan varmaan vakavasti pysty ottamaan. Mutta ylipäätään syyllistävä kasvatus voi vaurioittaa pienen lapsen mieltä.
Tiedän monia vanhempia jotka kiukuttelevalle lapselle saattavat sanoa "taas meni *piip* pilalle sun kiukkuamisen takia" tai "en enää kyllä lähde yhtään minnekään kanssasi kun aina olet tottelematon" jne. Lapsethan on väsyneenä ärsyttäviä kitisijöitä! Jos on vaikka koko päivän retki tms illalla saattaa penska olla ihan hervoton ja kiukkuilla. Ei siinä enää tarvittaisi vanhempaa joka lyö lyötyä vaan YMMÄRRYSTÄ.
Sitäpaitsi syyllistävä kasvatustyyli voi aiheuttaa mielenterveysongelmia kuten liian vaativan yliminän ja masennuksen jne.
Ei pikkulapsen empatia- ja hahmotuskyky ole kehittynyt käsittämään tuollaista asiaa. Ja vaikka olisikin, niin Afrikan lapsien ajatteleminen ei auta pitämään jostain ruuasta. Sen sijaan siihen auttaa, että maistelee paljon erilaisia ruokia, mutta lautasta ei tarvitse väkisin syödä tyhjäksi. Pakkosyöminen aiheuttaa vain tarpeettomia negatiivisia ruokamuistoja, ja aikuisena saattaa sitten olla vieläkin nirsompi.
Lapsen tehtävä ei myöskään ole huolehtia maailman nälänhädästä tai muista ongelmista.
itse muistan jankutuksen Biafran lapsista....siis maasta, joka erkani emämaasta vaivoin ja sisällissodan kautta ja sitä rataa......siihen loppui sitten se vähäinenkin entisen emämaan apu kun niin kiihkeästi halusivat itsenäisyyden vailla minkäänlaista suurin piirtein mitään. Ja me kersathan olimme siihen syyllisiä. Ei käynyt vastapalloksi sekään että no, lähetetään tämä raaka lanttu ja kumiset perunat ja muu skeida sitten niille. Jaha, ei voi kuulemma lähettää. Siihen loppui lapsenkin logiikka jos jotakin ei voi lähettää. Siksikö sitä sikojen laskiämpäriä piti syöttää kun ei voinut mihinkään muuallekaan työntää? Ja ei meistä kukaan mikään miljonäärin kersa ollut tai edes kiittämätön ymmärtänyt olla, kunnes meille impattiin kaaliin se että jollei kerrassaan kelvottomasti valmistetusta ruuasta tykännyt merkitsi juuri sitä. Jo kersasta saakka törmäsin siis manipulointiin omaa logiikkaani vastaan sekä varautumaan aina vastapalloon. Ärsyttävä nulikka joka kyseenalaisti pyhiä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt nämä syyllistetyt nuoret kokevat olevansa vastuussa kun maailman ilmasto huononee. Jättävät maidot juomatta ja lihat syömättä jne. No omilla valinnoilla toki on merkitystä jos suurin osa maailman ihmisistä ajattelee samoin, mutta kun ei ajattele. Mutta väitän että liian suuri ilmastoahdistus juontaa osittain juurensa syyllistävästä kasvatuksesta tai muusta taustavaikuttimesta. Ei realismista.
Voisitko antaa jonkinlaisen lähteen tuolla ruuan rahtaamiselle?