Afrikan lapset -syyllistäminen lasten nirsoillessa ruuasta
Monien vanhemmat ovat varmaan yrittäneet saada teidät lapsina syömään kiltisti vetoamalla siihen, että Afrikassa lapsilla ei ole ruokaa ja siellä nähdään nälkää. Tämä ei kuitenkaan ilmeisesti ole ollut mitenkään tehokas keino saada lapsia arvostamaan saamaansa ruokaa ja syömään, sillä tätä kasvatuskeinoa tunnutaan muistelevan lähinnä pilkallisesti tai turhautuneena: "Mitä ne Afrikan lapset minuun liittyy?" tms. Itse en ole ikinä oikein tajunnut, miksi keino on noin huono. Eikö teillä ollut lapsina yhtään mielikuvitusta tai kykyä samaistua heikompiosaisiin? Vai toimiko tämä keino joihinkin teistä?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Lapsilla on luonnostaan terveet sisä- ja ulkoryhmäkäsitykset, kunhan aivopesua ei ole tapahtunut. Afrikan lapset ovat ulkoryhmää ja heihin ei pidä kohdistaa empatiaa, vaan nähdä heidät kilpailijoina.
Mikäs ihmeen teoria tämä "terveet sisä- ja ulkoryhmäkäsitykset" on? Kuulostaa r sistiselta potaskalta.
Todella harva välittää Afrikan lapsista. Miksi niitä kuolisi muuten tuhansia päivittäin?
Ei meillä kotona pakotettu syömään, eikä harrastettu painostustakaan.
Tuota afrikanlapset mantraa joutui kuuntelemaan koulussa, vaikkei itsellä yleisesti ottaen ollutkaan mitään ongelmia kouluruokailun suhteen.
Kotona oli ihan ok jättää syömättä ja toisaalta sai syödä niin paljon kuin halusi. Täytyi vaan ottaa muut huomioon ettei kukaan jäisi ilman tarjolla olevaa ruokaa.
Äitini monesti otti meidät mukaan ruuanlaittoon ja ehkä se oli yksi syy että ruoka maittoi lähestulkoon aina.
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta mulle yksi afrikkalainen kertoi olleensa järkyttynyt Suomeen muutettuaan, kun täällä pitää ostaa hedelmät kaupasta ja ne ovat hirveän kalliita, kun hänen kotimaassaan hedelmiä kasvaa kaikkialla ja niitä voi vain ottaa puusta. Että ei sielläkään kaikkialla nähdä nälkää.
Valehtelet.
Afrikassa ei ole jokamiehenoikeuksia. Ei siellä noin vain mennä poimimaan hedelmiä puusta. Hedelmät ostetaan Afrikassa kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Todella harva välittää Afrikan lapsista. Miksi niitä kuolisi muuten tuhansia päivittäin?
Kuulutko itsekin näihin, jotka eivät välitä?
Vierailija kirjoitti:
Viedään ihmeessä sitä ruokaa Afrikkaan, ettei niiden tarvitse tulla sitä syömään tänne!
Monta laivalastillista kortsuja on se oikeampi ratkaisu. Myöskin sen takia että on hiv riskialuetta. Joissain maissa yli 10% väestöstä on se.
Tässä Ismo Leikolan vastaus asiaan. Parempaa vastausta ei löydä mistään (englannin kielen taitoa tarvitaan).
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta mulle yksi afrikkalainen kertoi olleensa järkyttynyt Suomeen muutettuaan, kun täällä pitää ostaa hedelmät kaupasta ja ne ovat hirveän kalliita, kun hänen kotimaassaan hedelmiä kasvaa kaikkialla ja niitä voi vain ottaa puusta. Että ei sielläkään kaikkialla nähdä nälkää.
Mä ajattelin, että en nyt puutu tähän "nälän näkeminen Afrikassa" -juttuun, mutta koska ihmiset ilmeisesti edelleen kuvittelevat, että Afrikassa, tuolla todella isolla mantereella, jotenkin yleisesti nähtäisiin nälkää, lienee paikallaan sanoa, ettei näin ole. Eikä ole koskaan ollutkaan, varmasti monella on mielessä esim. ne 80-luvun Etiopia-kampanjat. Nälänhädät on nykyään yleensä keinotekoisesti aiheutettuja juttuja ja liittyvät koflikteihin. Nykyisellä ruuantuotannolla on mahdollista ruokkia kaikki ihmiset. Toki monessa paikassa on edelleen niukkuutta ja köyhyyttä, sitä on ihan Suomessakin.
Maistuisikohan nirsoille nykylapsille ruoka paremmin, jos sanoisi, että: "Syöpäs lautanen reippaasti tyhjäksi, tai muuten tulee Ibrahim ja syö!"
No mitä? Jos auto hajoaa, niin lohduttaako ap:ta se ajatus, että maailmassa on paljon absoluuttisen köyhiä ihmisiä, joilla ei tule koskaan olemaan varaa edes puolikkaaseen autoon?
Tai jos v*tuttaa kun töissä on huonot olot, niin lohduttaako se ajatus, että no Kiinassa on vielä huonommat työolot?
Ei minua ainakaan, miksi siis lapsiinkaan tekisi mitään vaikutusta se "afrikan nälkäänäkevät"-höpötys?
En ole käyttänyt suoraan ruoasta Afrikka vertausta. Lapseni on vain sanonut joskus, että olemme köyhiä ja vastasin, että täällä harvemmin todellisia köyhiä on, kun yhteiskunta pitää ihmisistä huolta. Toki niitäkin on, joilla ei ole ollenkaan kotia myös Suomessa. Olen vain käynyt läpi mitä kaikkea meillä kuitenkin on, katto pään päällä, ruokaa, toimii sähköt, vettä tulee hanasta, suht siistit vaatteet, telkkari, kaikilla mahdollisuus opiskella jne Ollaan juteltu miten asiat voisivat olla jossain muussa maassa ja siitä miten voisi olla kadehtimatta toisten omaa ja miettiä enemmän niitä asioita jotka meillä kuitenkin on hyvin. En halua syyllistää lasta ja olen korostanut, ettei toisten ahdinko ole meidän vika. Yritän vain auttaa laajentamaan lasteni näkökenttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valehtelet.
Afrikassa ei ole jokamiehenoikeuksia. Ei siellä noin vain mennä poimimaan hedelmiä puusta. Hedelmät ostetaan Afrikassa kaupasta.
Itse valehtelet. Afrikka ei ole mikään yksi maa. Myös siskoni on viettänyt pari kuukautta eräässä Afrikan maassa ja kertoi syöneensä ananaksia ja kookospähkinöitä suoraan puista.
Se että on syönyt suoraan puusta hedelmiä, ei todista, että niin olisi laillista tehdä (ja aiai muuten jos tuollapäin teet rikoksen ja jäät kiinni). Voinhan minäkin ottaa pottupellosta perunoita ja syödä niitä, ei ole edes hankalaa tehdä niin, ettei jää kiinni, mutta ei se laillista silti ole, jos se pottupelto on jonkun toisen, enkä ole kysynyt lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Maistuisikohan nirsoille nykylapsille ruoka paremmin, jos sanoisi, että: "Syöpäs lautanen reippaasti tyhjäksi, tai muuten tulee Ibrahim ja syö!"
Ei tietenkään toimisi, lapsi antaisi ruuan mielellään Ibrahimille, ettei tarvitsisi itse syödä. Siksi tämä Afrikan lapset -korttikaan ei toimi.
ARVO kirjoitti:
Suomesta viety kehitysapu on päätynyt roskaksi. Metsäkoneet ruostuu pelloilla. Rakennetut koulut ovat tyhjillään ja homehtuneet. jne.
Ainut mikä kehitysapuna voisi ne afrikanlapset pelastaa olisi EHKÄISY. Mutta, mutta kyläpääliköt päättävät lapsiluvut oli sitä ruokaa tai ei.
Minua ei hetkauta ne suurisilmäiset lapsikuvat. Saamansa rahat valuvat aseisiin ja valtaapitävien taskuihin.
Ei eurooppa ei piskuinen suomi voi pelastaa afrikkaa jos se ei itse sitä halua vaan olettaa muiden sen tekevän. Katsokaa afrikan väkilukua ja mantereen pinta-alaa, niin tajuatte euroopan ja suomen pienuuden.
Afrikan pinta-ala on 30 370 000 neliökilometriä ja väkiluku 1,216 miljardia laskettu 2016.
Euroopanunioni on 4 381 376 neliökilometriä ja väkiluku 510 miljoonaa laskettu 2019.
Suomi pinta-ala on 338 440 neliökilometriä ja väkiluku on 5,518 miljoonaa laskettu 2019.
Näitä lukuja katsoessa päätin pitää lompakon sisällön ihan omassa käytössä. Vieläkö tuumaan ettei meillä ole kultaa ei timantteja ei öljyä jota rahaksi muuttaa, niin asia selvä.
Tässä ei ole keskustelunaiheena kehitysapu, vaan yksi ilmeisen toimimaton keino saada nirsot lapset syömään. Voisitteko kommentoida kehitysavusta sellaiseen ketjuun, johon ne edes liittyvät?
-Ap
Vierailija kirjoitti:
ARVO kirjoitti:
Suomesta viety kehitysapu on päätynyt roskaksi. Metsäkoneet ruostuu pelloilla. Rakennetut koulut ovat tyhjillään ja homehtuneet. jne.
Ainut mikä kehitysapuna voisi ne afrikanlapset pelastaa olisi EHKÄISY. Mutta, mutta kyläpääliköt päättävät lapsiluvut oli sitä ruokaa tai ei.
Minua ei hetkauta ne suurisilmäiset lapsikuvat. Saamansa rahat valuvat aseisiin ja valtaapitävien taskuihin.
Ei eurooppa ei piskuinen suomi voi pelastaa afrikkaa jos se ei itse sitä halua vaan olettaa muiden sen tekevän. Katsokaa afrikan väkilukua ja mantereen pinta-alaa, niin tajuatte euroopan ja suomen pienuuden.
Afrikan pinta-ala on 30 370 000 neliökilometriä ja väkiluku 1,216 miljardia laskettu 2016.
Euroopanunioni on 4 381 376 neliökilometriä ja väkiluku 510 miljoonaa laskettu 2019.
Suomi pinta-ala on 338 440 neliökilometriä ja väkiluku on 5,518 miljoonaa laskettu 2019.
Näitä lukuja katsoessa päätin pitää lompakon sisällön ihan omassa käytössä. Vieläkö tuumaan ettei meillä ole kultaa ei timantteja ei öljyä jota rahaksi muuttaa, niin asia selvä.
Tässä ei ole keskustelunaiheena kehitysapu, vaan yksi ilmeisen toimimaton keino saada nirsot lapset syömään. Voisitteko kommentoida kehitysavusta sellaiseen ketjuun, johon ne edes liittyvät?
-Ap
Ilmiannan ja poistan muuten koko ketjun.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, välitän vain lähimmäisistäni. Pystyn myöntämään sen, toisin kuin useimmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun pitäisi välittää muuten kuin antamalla kondomeja että eivät synnyttäisi niitä vain kuolemaan.
Miten afrikan lapsella voi olla nälkä? Afrikkaanhan rahdataan valtavat määrät ruokaa ulkomailta. Eivätkö he osaa jakaa ruokaa keskenään?
Muistan kun lapsena minulle aina sanottiin että lautanen pitää syödä tyhjäksi ja ottaa lisää tai Afrikan lapset kuolevat nälkään.
Jos tulkitset, että kirjoitan näitä jotenkin kamalan vihaisena, niin väärä tulkinta. Olen vastaillut tähän siksi, että eka vastaaja tuntuu olevan yhä aivan mahdottoman katkera lapsuuden ruokailuasioista. Ehkä näin aikuisena voisi tarkastella noita muistoja ja kokemuksia vähän neutraalimmin ja jättää turhan katkeruuden taakse?