Huijaammeko sossua, voiko tulla sanktioita?
Eli siis mies on työtön ja koulutukseton Eli saa vain sossusta rahaa, ei työttömyystukea. Minä olen osa-aikatyössä ja tienaan 900€ kk, josta maksan lainaa 550€/kk. koitimme yhdessäasumista mutta sossun mukaan mun täytyy elättäämies eikä hän saanut senttiäkään. Siispä tulos oli minun palkka plus asumistuki, yhteensä 1150e, josta vuokra ja laina vei tonnin. Eli elämiseen ei juuri rahaa jäänyt.
"muutimme erillemme" eli mies hommasi asunnon, jossa vuokrasopparissa vain hänen nimi, minun kirjat on vanhempieni luona. En maksa vuokraa vaikka "majailen" miehen asunnossa. Jos joku käräyttää, voiko sossu todistaa asiaa mitenkään?
Emme huijaisi tukea jos ei olisi pakko ja nytkin elämme kädestä suuhun.
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:21"]
Oletko ikinä vanhemmillasi yötä? Onko sinulla siellä tavaroita?
[/quote]
On tavaroita, öitä en kyllä juurikaan ole, paitsi sillon kun vanhemmat on mökillä niin yövytään miehen kanssa siellä vahtimassa vanhempien koiria. Kevät-kesä-syksy ajalla se on joka viikonloppu, talvella noin kerran kuussa.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:25"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:21"]
Oletko ikinä vanhemmillasi yötä? Onko sinulla siellä tavaroita?
[/quote]
On tavaroita, öitä en kyllä juurikaan ole, paitsi sillon kun vanhemmat on mökillä niin yövytään miehen kanssa siellä vahtimassa vanhempien koiria. Kevät-kesä-syksy ajalla se on joka viikonloppu, talvella noin kerran kuussa.
[/quote]
Kyllähän se on selvää, että käytännössä asut miehesi luona eli järjestely on huijaamista.
en ole ap mutta haluan kysyä teiltä kaikilta: mitä itse olisitte tehneet tuossa tilanteessa kun viimeinen oljenkorsi tarjoaa elämiseen, ruokaan ja laskuihin 150€ kuukaudessa eli 75€/henkilö/kuukausi? Elänyt pikavipeillä ja velkaantunut, menettäneet luottotiedot?
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 14:06"]en ole ap mutta haluan kysyä teiltä kaikilta: mitä itse olisitte tehneet tuossa tilanteessa kun viimeinen oljenkorsi tarjoaa elämiseen, ruokaan ja laskuihin 150€ kuukaudessa eli 75€/henkilö/kuukausi? Elänyt pikavipeillä ja velkaantunut, menettäneet luottotiedot?
[/quote]
No mulla ei olisi sitä lainaa... en olisi sössinyt raha-asioitani noin. Mulla ei myöskään olisi työtöntä miesystävää. Enkä olisi itse töissä matalapalkka-alalla. Eli sinänsä vaikea samaistua tilanteeseen.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 14:06"]
en ole ap mutta haluan kysyä teiltä kaikilta: mitä itse olisitte tehneet tuossa tilanteessa kun viimeinen oljenkorsi tarjoaa elämiseen, ruokaan ja laskuihin 150€ kuukaudessa eli 75€/henkilö/kuukausi? Elänyt pikavipeillä ja velkaantunut, menettäneet luottotiedot?
[/quote]
Yrittäisin etsiä rehellisiä ratkaisuja. Esimerkiksi voisiko siellä vanhemmilla asua ihan oikeastikin, kunnes rahatilanne paranee. Voisiko jotain kautta saada lisää töitä.
Juu, nyt taas muistankin miksi on mukava raataa niska limassa pienellä palkalla ja maksaa siitäkin verot... Jos tarvitsee sosiaalitukia hetken niin tarvitsee, ei siinä mitään, itsekin aikanaan jouduin niin tekemään, mutta huijareita en kyllä siedä. Kuten joku jo edellä sanoikin, ei minullakaan edes olisi tuollaista miestä jos taloudellinen tilanne olisi tuo.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 14:06"]en ole ap mutta haluan kysyä teiltä kaikilta: mitä itse olisitte tehneet tuossa tilanteessa kun viimeinen oljenkorsi tarjoaa elämiseen, ruokaan ja laskuihin 150€ kuukaudessa eli 75€/henkilö/kuukausi? Elänyt pikavipeillä ja velkaantunut, menettäneet luottotiedot?
[/quote]
No mulla ei olisi sitä lainaa... en olisi sössinyt raha-asioitani noin. Mulla ei myöskään olisi työtöntä miesystävää. Enkä olisi itse töissä matalapalkka-alalla. Eli sinänsä vaikea samaistua tilanteeseen.
[/quote]
meinaatko jättää sun miehen jos se jää työttömäksi?
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 14:30"]
[/quote]
Yrittäisin etsiä rehellisiä ratkaisuja. Esimerkiksi voisiko siellä vanhemmilla asua ihan oikeastikin, kunnes rahatilanne paranee. Voisiko jotain kautta saada lisää töitä.
[/quote]
mitä eroa siinä on jos asuu vanhempien luona ja viettää kaikki yöt kuitenkin miehellä? Ja töitähän ap sanoi etsivänsä koko ajan lisää.
Ei sinun tarvitse "kotonasi" yöpyä, sitä sossukaan ei voi tulla valvomaan. Sinä saat yöpyä miesystäväsi luona, kun et kerran siellä virallisesti asu eikä se kuulu kenellekään.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 14:38"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 14:30"]
[/quote]
[/quote]
mitä eroa siinä on jos asuu vanhempien luona ja viettää kaikki yöt kuitenkin miehellä? Ja töitähän ap sanoi etsivänsä koko ajan lisää.
[/quote]
Asuisin ihan oikeasti, eli en viettäisi kaikkia öitä miehellä.
Tässä selkeesti ap:n kommentti toisesta ketjusta:
"Jos sulle tilailu on vielä ongelma, niin ihan ehdottomasti luottokortit niksnaks, sitten soitat klarnalle/ellokselle/H&M/mistä ikinä tilaatkaan ja millä laskulla tai kulutusluotolla, että laittavat sulle tilauskiellon päälle. Kaikista tärkein lienee se, ettet tee enää senttiäkään lisää velkaa.
Tee lista kaikista veloista mitä sulle on ja niiden vaadituista minimimaksuista sekä siitä, paljonko kuukaudessa tulee korkoa/laskutuslisiä. Käytännössä olen huomannut että esim klarnalla maksuja tulee enemmän kuin elloksella, joten järkevintä on maksaa eniten kuukaudessa pois sitä, jossa on suurimmat lisäkulut.
Itse olen ollut samassa pisteessä, tosin yrityslainan (n. 15.000e eli puolet jäljellä) lisäksi osamaksujuttuja on enää n. 2000 eurolla. Liikaa sekin ja välillä sorrun vieläkin ostamaan. Tulot meillä on minimaaliset, koska minä olen osa-aikatyössä (noin 900e/kk) ja mies työtön. Lainaan ja vuokraan menee kuukaudessa 1200e, ja tulot yht 1800e. Tästä pitää sitten vielä lyhennellä noita osamaksuja, ostaa ruuat yms.
Ollaan sovittu että kaikki pitää maksaa pois ennenkun jätetään ehkäisy pois. Kannusteena sille että yritän tehdä lisävuoroja niin paljon kuin mahdollista ja jättää tilailun sikseen. Tsemppiä! Lisäksi kannattaa mahdollisesti mennä kunnan velkaneuvojalle."
en ole :) mulla on lainaa aika paljon enemmän, ei muuten tulis niin isoa kuukausierää kun nyt.
Ottamatta kantaa huijaukseen, mun mielestä on törkeetä että avo/aviopuolisolla on elatusvelvollisuus. Aika karua, jos aikuinen ihminen joutuu täysin toisen rahojen varaan. Itsellä tämä tilanne aikoinaan, kun puolison tulot vielä vaikuttivat Kelan työttömyys korvaukseen.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 14:56"]
Ottamatta kantaa huijaukseen, mun mielestä on törkeetä että avo/aviopuolisolla on elatusvelvollisuus. Aika karua, jos aikuinen ihminen joutuu täysin toisen rahojen varaan. Itsellä tämä tilanne aikoinaan, kun puolison tulot vielä vaikuttivat Kelan työttömyys korvaukseen.
[/quote]
varsinkin sillon kun tulot on niin pienet ettei ne meinaa riittää edes yhdelle.
Minäkään en yleensä sossuhuijareita siedä, mutta täytyy sanoa että tässä tapauksessa ymmärrän kyllä. Kun olen käsittänyt että just pienituloiset, ja ne jotka asiansa yrittävät hoitaa ovat hankalimmassa tilanteessa. Jos olisi täysin p.a ja luottotiedoton yms. niin sillon varmasti saa helposti, kun eihän ole syytä ettei saisi.
En ole ikinä käynyt sossussa, mutta olen kuullut että siellä tuntuu osalla olevan aika hankalaa. Saahan sitä tavallaan asua lapsuudenkodissaan, ja olla miehen luona yökylässä. Kurja tilannehan tuo on kaikinpuolin, mutta toivottavasti parantuu. Hyvä että hoidat velka-asiasi!
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 14:36"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En ole tuo jolle kysymyksen osoitit, mutta ko. tapauksessahan mies saisin edes työttömyyskorvausta? Ap:n mies ei saa, koska ei töissä ole ollutkaan.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 15:00"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 14:36"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En ole tuo jolle kysymyksen osoitit, mutta ko. tapauksessahan mies saisin edes työttömyyskorvausta? Ap:n mies ei saa, koska ei töissä ole ollutkaan.
[/quote]
mies on ollut töissä suurimman osan elämästään aikuisena, mutta opiskelujen jälkeen työssäoloehto ei täyttynyt joten ei ole oikeutettu työttömyystukeen.
On huijaus, on väärin, ja voi tulla sanktioita, jos jäätte kiinni. Ensimmäisenä tuen takaisinmaksu, voi tulla myös oikeusjuttu.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:01"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 12:59"]
No kyllä on elämänhallinta kunnossa jos joutuu noilla tuloilla makselemaan tuollaista lainaa, varsinkin jos se on joku kulutusluotto.
Anteeksi luulin AP:ta älykkääksi ihmiseksi.
[/quote]
kyseessä on yrityslaina.
[/quote]
Hyvin menee yrityksellä jos kuukausitulot on 900 euroa ja lainanmaksu on 550 euroa. Kannattaisiko yrittää kokoaikaisesti huijaamisen sijaan?
[/quote]
Yllä jo sanottu että yritystä ei ole enää olemassa, en tee töitä yrityksessä vaan olen töissä kaupan kassalla, mutta yrityslaina pitää silti maksaa pois.