Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

12v lapselle kiinteät raudat alahampaisiin, vinkkejä, neuvoja?

Vierailija
24.01.2014 |

Miten kauan suurinpiirtein kestää että hoito ohi, pojalla tarkoitus siirtää alahampaita hieman jotta siinä oleva kolo umpeutuisi. Entäpä puhtaanapito, kuulema tod hankalaa ja sitten jää rautojen alle mönjää ja muistona ikuiset likatahrat hampaissa kun raudat otetaan pois:/

Kokemuksia? 

Toiv ne ei yläasteella sitten kiusaa tuon takia, kun alahampaat raudoitettu..

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajasta en osaa sanoa kun riippuu niistä hampaista mutta 1-2vuotta on aika yleinen. Puhtaanapitoon kannattaa hankkia hammasväliharjoja joita saa ihan vaikka prismasta , lisäksi esim. Fludent tabletteja 2 kpl päivässä. Nämä asiat kyllä selitetään siellä hammaslääkärillä tarkemmin. Toivottavasta ei joudu kiusatuksi kun mitä kiusaamista siinä on kun aika monella ylä-astelaisella on raudat että ei mikään tajunnanräjäyttävä juttu pitäisi olla. Rautojen kaaren (eli se rautalanka) vaihtamisen jälkeen itselläni ainakin on ja hampaat pari päivää kipeänä koska uusi kaari on jäykempi, kannattaa siis aina kaaren vaihtamisen jälkeen välttää kovia ruokia (ruisleipä,raaka porkkana yms.) ja jos kipu on sietämätön niin kannattaa hankkia Aspirin zippejä tai muita jauhemaisia särkylääkkeitä (itse en saa isoa buranaa yms. kokonaisena alas ja hampaat liian hellänä eli ei kertakaikkiaan saa puraistua sinä pienemmäksi) kipu ei tosiaan tunnu välttämättä heti kaaren vaihdon jälkeen mutta seuraavana päivänä (varsikin jos on pureskellut jotain kovaa) saattaa koskea jonkinverran. Hyvä vaan että saa raudat tuossa iässä kun se on vielä "normaalia" ,itse nuorena aikuisena pidän naamaani vähän hassun näköisenä kun nyt on raudat koska ylä-asteella en suostunut niitä ottamaan, mikä oli todella typerää kun jälkeenpäin miettii:)

Vierailija
2/4 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin se menee, kunhan puhdistaa kunnolla. Mun lapsella oli ja nyt vain yörauta. Hampaat pysyi hyvässä kunnossa, pientä ongelmaa oli kenen kanssa, mutta se saatiin kuntoon pian. Pitää välttää haukkamasta kovia vihanneksia. leipää, hedelmiä ja tahmeita karkkeja. Hyvin siihen tottuu, mulla itsellä oli raudat aikuisena :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ikenen

Vierailija
4/4 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen unohdin vielä mainita että minulla välillä kaaren päät hankaavat poskiin niin että tulee haava ja se tuntuu sitten todella ikävältä kun on poski auki. Lääkäri kyllä kysyy aina että tuntuuko hankausta jossain mutta muutaman kerran on käynyt sillälailla että hankaus on tullut vasta parin päivän päästä ja on pitänyt mennä uudestaan katkaisemaan tai taivuttamaan kaaren päät. Eli kannattaa valvoa sitä puhtaanapitoa ja myös sitä ettei poskiin pääse syntymään haavoja koska ne saattaavat sitten ihan yhtäkkiä tulehtua (itselle ei onneksi ole käynyt näin mutta erään kaverini poskilävistys oli sellainen että saattoi ihan yhtäkkiä tulehtua ja joutui ottamaan sen pois, jostain syystä posket ovat ihmeen tulehdusherkkiä..) t:2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä