Tänään S-marketissa ihmisten lihavuus oli epätavallisen silmiinpistävää
En voinut kuin hämmästyä tänään asioidessani erään eteläsuomalaisen pikkukaupungin marketissa. Kanssa-asioivista YKSI oli hoikka/normaalipainoinen. Lopuista n. 15-20 asiakkaasta puolet olivat vähän tuhteja, ylipainoa ehkä 10-20 kg ja puolet jopa sairaalloisessa kunnossa ja todella huonokuntoisen näköisiä. Ja kaikki vieläpä kohtalaisen nuoria ihmisiä. Ihan hullua missä jamassa Suomen väestö on. Jokin ihmisten arjessa on pielessä, mutta mikä? Miten tätä lihavuusepidemiaa voisi hoitaa?
Kommentit (490)
Vierailija kirjoitti:
Olisit mennyt K-kauppaan ja saanut saman tuloksen. Eläkeläiset on läskejä nykyään.
Ei pidä yleistää tätäkään asiaa!
Eläkeläinen 55 kg ja pituus yli 170
Kannattaa mennä yöllä Prismaan, ei tarvitse katsella muita.
Pikaruokaa, karkkeja, puolivalmisteita, sipsiä, alkoholia liikaa. Siinä ne suurimmat syyt. Lisääntynyt istumatyö, vähentynyt arkiaktiivisuus. Suomalaiset syövät lisäksi leipää ihan älyttömiä määriä. Kuituja saa myös vihanneksista ja pähkinöistä.
Vierailija kirjoitti:
Pikaruokaa, karkkeja, puolivalmisteita, sipsiä, alkoholia liikaa. Siinä ne suurimmat syyt. Lisääntynyt istumatyö, vähentynyt arkiaktiivisuus. Suomalaiset syövät lisäksi leipää ihan älyttömiä määriä. Kuituja saa myös vihanneksista ja pähkinöistä.
Joo, leivällä lihonut. Nyt vasta sen tajuan ja liiat hiilarit väsyttää.
Niillä oli talvivaatteet. Mä olen normaalipainoinen, mutta näytän vähän punkerolta nuo reilunkokoiset toppakamppeet päällä.
Ei ole puhtaasti yksilön oma asia. Meillä töissä lihavat tekevät huonoa työnjälkeä ja jättävät tehtäviä tekemättä. Me normaalipainoiset sitten teemme heidän työt ja pidämme yritystä pystyssä. Puolison työpaikalla ovat koko ajan kiukkuisia ja saikuttavat jatkuvasti.
Lihavuudesta aiheutuu valtavat terveysmenot, jotka me normipainoiset maksamme veroina. Tiesittekö että moni ylipainoinen voi syödä kymmentä eri lääkettä jotka johtuvat ylipainosta?
Suurin osa ihmisistä on myös todella laiskoja. Portaat kannattaa ottaa aina hissin sijasta, pienet ostokset voi käydä hakemassa kävellen tai pyörällä jne. Sitten kattoo vaan hiukan mitä suuhunsa pistää.
Kai olette yhtä kauhuissanne kovien rasvojen syönnistä, sokerin kulutuksesta, tupakoinnista, alkoholin käytöstä, liikkumattomuudesta tai jopa huippu-urheilusta, joka kuluttaa aika paljon terveydenhuollon resursseja?
Itse olen huomannut saman kun kaupassa katselee näitä tallustelevia röllyköitä että itse normaalipainoisena kuuluu nykyään vähemmistöön.
Mummoni söi lähinnä leipää, perunaa ja ruskeaa kastiketta. Marjoja eri muodoissa. Usein pyhäruokana oli riisipuuro ja marjakiisseli. Pysyi aina hoikkana ja eli 98 vuotta. Ja noinhan söi suurin osa siihen aikaan ja hoikkia olivat. Ei silloin mitään salaattia syöty. Juureksia toki käytettiin jos niitä oli. Eli kyllä suurin syy tässä ylipaino-ongelmassa on juuri ne ilmiselvät roskaruoat; sipsit, hampurilaiset, karkit ja limsat.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole puhtaasti yksilön oma asia. Meillä töissä lihavat tekevät huonoa työnjälkeä ja jättävät tehtäviä tekemättä. Me normaalipainoiset sitten teemme heidän työt ja pidämme yritystä pystyssä. Puolison työpaikalla ovat koko ajan kiukkuisia ja saikuttavat jatkuvasti.
Lihavuudesta aiheutuu valtavat terveysmenot, jotka me normipainoiset maksamme veroina. Tiesittekö että moni ylipainoinen voi syödä kymmentä eri lääkettä jotka johtuvat ylipainosta?
Totta kai! Ovathan lihavat tyhmiä ja löyhämoraalisia! :D
Ravinnosta se on kiinni, ei sen ihmeempiä. Rasvaista ja sokerista ruokaa + limsat, siiderit ja oluet päälle niin kyllä siinä jokainen lihoo kun syö enenmän kuin kuluttaa. Kysymykseen miksi syödään niin epäterveellisesti on myös yksi vastaus: epäterveellinen ruoka ja juoma maistuu hyvälle kun taas vihannekset + vesi on pahaa. Lisäksi pikaruoka yms on halvempaa kuin terveellinen ravinto. Mitä asialle voi tehdä: ei mitään (paitsi yrittää valistaa ja motivoida terveellisempään) kunnes joku keksii pillerin joka poistaa ongelman. Elämä ja ihminen on.
Lapsena lautaselle laitettiin ruoka valmiiksi ja usein sitä oli liikaa. Kaikki oli syötävä, lautanen tyhjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit mennyt K-kauppaan ja saanut saman tuloksen. Eläkeläiset on läskejä nykyään.
Itse asiassa arvuuttelin, minkäköhän näköistä ja kokoista sakkia tien toisella puolella olevassa K-kaupassa samaan aikaan asioi.
No käväisepä tänään samaan aikaan K-kaupsa ja raportoi sitten tänne tutkimuksesi.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä muuttunut vielä hullumpaan suuntaan viime vuosina? Minulla ainakin on sellainen näppituntuma, että ihan viimeisen viiden vuoden sisällä ihmisten paino on todellakin räjähtänyt käsiin katukuvassa.
On. Jossain vaiheessa hetkellisesti näytti siltä, että suomalaisten ylipainon lisääntyminen olisi pysähtynyt ja tilanne tasaantunut, mutta tuo tasannevaihe kesti vain pari vuotta ja sitten lähdettiinkin vauhdilla nousuun. Jotenkin tuntuu, että mitä enemmän tulee uutta muotidieettiä ja gurua, sitä nopeammin ihmiset lihovat.
Vierailija kirjoitti:
Lapsena lautaselle laitettiin ruoka valmiiksi ja usein sitä oli liikaa. Kaikki oli syötävä, lautanen tyhjäksi.
Parempi sekin pari kertaa päivässä kuin jatkuva puputus välipalojen muodossa.
Itsekuri puuttuu, normipainoisetkin joutuu sitä käyttämään päivittäin. Ei siihen näläntunteeseen kuole, eikä sitä vatsalaukkua tarvitse äärimmilleen syödä. Jossain oli että jopa ruokakassinkokoiseksi voi vatsalaukku venyä, huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karanteenissa tulee syöpöteltyä ja naposteltua kaikkea liikaa, sipsiä, pizzaa, karkkia, keksejä, suklaata sohvassa löhöillen.
Toisaalta juuri karanteenissa jos missä on aikaa panostaa ruuanlaittoon.
Ja ulkoliikuntaan!
Itse laihdutan ja tiedän että onnistun. 30kg laihdutettava ja paljon olen jo laihtunut.
Näyttää olevan suuri ongelma muille se että laihdun.
Onko taas syynä kateus kun itse ei pysty samaan.