Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tänään S-marketissa ihmisten lihavuus oli epätavallisen silmiinpistävää

Vierailija
20.10.2020 |

En voinut kuin hämmästyä tänään asioidessani erään eteläsuomalaisen pikkukaupungin marketissa. Kanssa-asioivista YKSI oli hoikka/normaalipainoinen. Lopuista n. 15-20 asiakkaasta puolet olivat vähän tuhteja, ylipainoa ehkä 10-20 kg ja puolet jopa sairaalloisessa kunnossa ja todella huonokuntoisen näköisiä. Ja kaikki vieläpä kohtalaisen nuoria ihmisiä. Ihan hullua missä jamassa Suomen väestö on. Jokin ihmisten arjessa on pielessä, mutta mikä? Miten tätä lihavuusepidemiaa voisi hoitaa?

Kommentit (490)

Vierailija
381/490 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi tavoitella jotain maksimaalista kalorimäärää, minkä voi vetää naamaansa lihomatta?!

Miksei sitten ala vetää vaikka halkoja ruuakseen? Niissähän on paljon energiaa, mutta pienen osan vain ihmisen elimistö pystyy hyödyntämään ravintoaineena, joten niitähän voi mättää vaikka yhden pinollisen päivässä?

Siksi että kroppa toimisi oikein, eikä olisi nälkä. Alikaloreilla kituuttaminen ei ole oikein koskaan hyväksi elimistön toiminnoille. 

Itseasiassa, niukkaenergiset ruokavaliot omaavat vanhukset on todettu terveimmiksi ja pitkäikäisemmiksi väestössä.

Vierailija
382/490 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kummasti karppaajat, pekonin ja voin imijät, saisivat huomata että eipä sillä tosiaan ole mitään väliä, missä muodossa sen kalorinsa saa, kun ei syö yli kulutuksensa.

Niin ainoa erottava asia on vain se näläntunne, että haluaako sitä kestää vai ei. Itse olen mieluummin kylläinen kuin kärvistelen jatkuvasti vähän nälässä. Siksi semikarppaan.

No minä en karppaa. Syön kulutukseni verran, enkä ole nälkäinen. Ei mitään ongelmia nälän kanssa, vaikka en vedä pekonia ja voita.

Samoin. En minä kärsi mistään näläntunteesta, vaikka en semi- tai kokokarppaa, vaan syömisiini kuuluu joka aterialla eihan niitä kammottuja perushiilareita, kuten leipää, perunaa ja pastaa. Hoikka olen ja aina olen ollut. Ja ihan kunnon annoksia saan ruoka-aikoinani syödä pullahtamatta järkyttävän kokoiseksi kauheiden hiilihydraattien seurauksena. Ei normaalisti toimiva elimistö kaipaa mitään proteiini- ja rasvatankkausta nälän pitämiseksi. Tasapainoinen ja monipuolinen ruokavalio riittää vallan mainiosti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/490 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaikisen ketjunko nuo karppaavat pätkäpaastoavat tulevat pilaamaan jankutuksillaan?!

Vierailija
384/490 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Global Obesity Level tilasto:

https://obesity.procon.org/global-obesity-levels/

Suomi on sijalla 80 ja prosentti on 22.2%.

Joka neljäs on OBEESI, ei siis vain ylipainoinen.

On mielenkiintoista katsoa mitkä maat ovat tuolla listalla pohjalla, ja miksi.

Ei yllätä että pohjalta löytyy paljon Itä-Aasian maita. Minulla on useita aasialaisia ystäviä, jotka ovat ihmetelleet (eivätkä hyvällä) sitä, miten lihavia suomalaiset ovat.

Aasialaisten ruumiinrakenne on ihan eri kuin esim suomalaisten. Jos ranka on puolet kapeampi, niin tottakai painoakin on vähemmän vaikka molemmat olisi yhtä hoikkia. Eli näille pienille aasialaisille jo bmi 23 voi tarkoittaa sitä että rasvaa on liikaa, kun suomalainen voi olla hyvinkin hoikassa kunnossa. Kuitenkaan kun rasvaprosentteja ei voi vertailla helposti, ei näitä eroja taulukoista näe.

Tässä on vain puoli totuutta. Ehkä ranka sisällä on sirompi - mutta mitä sitten? Ei lihavalta tai hoikalta näyttäminen ole kiinni ruumiinrakenteesta vaan kehonkoostumuksesta. Kaikki joilla on tarpeeksi suuri rasvaprosentti, näyttävät läskeiltä. Suomalaisilla on paljon suurempi rasvaprosentti kuin aasialaisilla, eikä ruumiinrakenne meitä pelasta. Siromman rakenteen takia aasialaiset eivät edes voi syödä yhtä paljon lihomatta kuin länsimaalaiset, mutta kykenevät silti pysymään hoikkina.

Aasiassa syödään usein keittoa (kevyttä) ateriaksi  ja jopa aamiaiseksi. Meillä ei tulisi mieleenkään elää pelkällä keitolla, vaan siihen pitää olla pari voileipää lisäksi.

Muistan, kun joskus oli muotia sellainen dieetti, jossa kaikki ruuat syötiin chopstickeillä eikä olisi hassumpi idea nytkään.

Vierailija
385/490 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä en karppaa. Syön kulutukseni verran, enkä ole nälkäinen. Ei mitään ongelmia nälän kanssa, vaikka en vedä pekonia ja voita.

Ole sitten tyytyväinen! Kaikki eivät ole kuin sinä. 

Vierailija
386/490 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se ongelma onkin siinä vetämisessä. Minä syön ruokaa, en vedä. 

Vierailija
387/490 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInun oma havainto on että ihmiset ei enää kestä sitä pienintäkään näläntunnetta,ja se pidetää nloitolla jatkuvasti napostelemalla aterioiden välissä.

Meillä töissä harva juo vaan kahvin taikka teen tauolla, aina pitää olla joku pulla tai leipä myös.

Vierailija
388/490 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on myös eniten mt-ongelmia koko länsimaiden tasolla. Lihavuus on vahvasti yhteydessä niihin. Joka neljäs nuori kärsii jostain mielenterveyden häiriöstä.

Vierailija
389/490 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit mennyt K-kauppaan ja saanut saman tuloksen. Eläkeläiset on läskejä nykyään.

Aloituksessa tosin puhuttiin kohtalaisen nuorista ihmisistä. Tiedän, että vaikka 18-vuotias voi olla eläkkeellä, mutta tuskin tarkoitit tuollaista eläkeläistä.

Vierailija
390/490 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin käymässä eräässä pikkusairaalassa iäkkään äitini asioilla. Katselin siinä käytävällä istuessani ohi lyllertäviä hoitajia! Olivat tod.lihavia. Onko vielä tapana viedä esim.täytekakku hoitajien kahvihuoneeseen kun potilas pääsee kotiin? Siis hoitajat, jotka vanhoissa suomifilmeissä on hoikkia kauniita nuoria valkoisissa vaatteissaan, olivat todellisuudessa lihavia ja tummansin.ja vihreissä kaavuissa.

Vierailija
391/490 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan liikaa hiilihydraatteja meidän ravinnossa. Mutta lihavuuskin on bisnes.

Hiilihydraateissa ei ole mitään vikaa, vaan siinä missä muodossa ne tarjoillaan. Siitä voi tehdä niin paljon kaikkea erilaista koukuttavaa valmispaskaa. Jos kaupassa on ennen kassoja 100 metriä herkkuhyllyjä, joiden välistä on pakko kulkea jotta pääsee maksamaan, niin onko siinä mitään järkeä? Siinä on yksi esimerkki rajoittamattomasta kapitalismista. Suomen kansantalous on paskana näiden herkkuhyllyjen takia, koska se että kaikki ovat lihavia on varmasti isompi lasku kuin se, että parilta firmalta menetettäisi joitain satoja miljoonia (hatusta heitettynä) herkuista saatuja verotuloja.

Vierailija
392/490 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoan mainostamisen kuvilla voisi kieltää. Vakava ongelma vaatii radikaaleja korjaustoimia.

Miksi sokerisia ja huonoja hiilihydraatteja sisältäviä tuotteita ei varusteta VOIMAKASSOKERINEN tai KORKEA SOKERIPITOISUUS- merkkinnöillä ja kerrota, että liika sokeri se muuttuu läskiksi ja todennäköisesti saat myös itseaiheutetun diabeteksen.

Vierailija
393/490 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikaruokaa, karkkeja, puolivalmisteita, sipsiä, alkoholia liikaa. Siinä ne suurimmat syyt. Lisääntynyt istumatyö, vähentynyt arkiaktiivisuus. Suomalaiset syövät lisäksi leipää ihan älyttömiä määriä. Kuituja saa myös vihanneksista ja pähkinöistä.

Eräs huomattavan kokoinen työkaverini nassuttaa aina leipää pottujen lisäksi. Hän myös usein ajaa tuolla töissä firman autolla 100 metrin matkan taukokopilta työpisteeseensä.

Vierailija
394/490 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, ettei lihavia pitäisi arvostella, ei varmaan ole helppoa olla ylipainoinen. Mutta eihän se ole kauniin eikä terveen näköistä ja näyttää lisääntyneen ikävästi myös nuoremmilla ja lapsilla. Onkohan muuten tutkittu miten sosioekonominen asema vaikuttaa ylipainoon, jostain syystä oma käsitykseni on, että runsas ylipaino on yleisempää alemmissa tuloluokissa. Ja nyt ei ole kyse siitä, että köyhemmillä ei olisi varaa syödä terveellisesti, sitä en usko ikinä, koska tiedän mitä ruoka maksaa ja miten edullisesti voi syödä hyvin.

Vierailija
395/490 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tarkkaillut hoikan työkaverini syömisiä. Hän polkee kesät talvet polkupyörällä n 5 km töihin ja lounaalla syö n puolet siitä mitä itse otan. Usein ottaa kasvisvaihtoehdon. Ja kahvin kanssa vain yhden keksin. Olen itse ylipainoinen, mutta tunnistan kyllä ne omat sudenkuoppani.

Vierailija
396/490 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, ettei lihavia pitäisi arvostella, ei varmaan ole helppoa olla ylipainoinen. Mutta eihän se ole kauniin eikä terveen näköistä ja näyttää lisääntyneen ikävästi myös nuoremmilla ja lapsilla. Onkohan muuten tutkittu miten sosioekonominen asema vaikuttaa ylipainoon, jostain syystä oma käsitykseni on, että runsas ylipaino on yleisempää alemmissa tuloluokissa. Ja nyt ei ole kyse siitä, että köyhemmillä ei olisi varaa syödä terveellisesti, sitä en usko ikinä, koska tiedän mitä ruoka maksaa ja miten edullisesti voi syödä hyvin.

Minä olen köyhä ja lihava. Tosin olen kyllä yliopistosta valmistunut maisteri, mutta köyhä silti. Mitäs tuo sosio-ekonominen pitää sisällään?

Vierailija
397/490 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi lihottaa myös. Ei tarvitse juoda edes sikspäkkiä kaljaa vaan sokeriset siiderit, limuviinat ja kaikki alkoholi lihottaa.

Vierailija
398/490 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin jonkun tutkimuksen, jonka mukaan suomalaisten naisten keskipaino olisi yli 70 kg, se kuulosti järkyttävän korkealta. Jenkeissä sama lukema on varmaan vielä tähtitieteellisempi.

Olen mies ja painan korkeintaan 60 kg :D, olen 38-vuotias ja painoin saman verran 20 vuotta sitten kun olin armeijassa, pituutta minulla on 172 cm. Autoa minulla ei ole koskaan ollut, vaan liikun enimmäkseen polkupyörällä ja kävellen (viikossa pyöräilen noin 70 kilometriä työmatkat ym.) ja teen ruumiillista ulkotyötä vuoden ympäri. Syön suurimmaksi osaksi kasveja ja paljon rasvaa (enimmäkseen oliiviöljyä ja voita), että saisin helpommin kallisarvoisia kaloreita, lihaa syön hyvin harvoin, kaloja syön useammin. Olen huomannut, että leipää syötyäni tulee ihan huomattavaa pöhötystä, joten en syö leipää paljoa.

Vierailija
399/490 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin jonkun tutkimuksen, jonka mukaan suomalaisten naisten keskipaino olisi yli 70 kg, se kuulosti järkyttävän korkealta. Jenkeissä sama lukema on varmaan vielä tähtitieteellisempi.

Olen mies ja painan korkeintaan 60 kg :D, olen 38-vuotias ja painoin saman verran 20 vuotta sitten kun olin armeijassa, pituutta minulla on 172 cm. Autoa minulla ei ole koskaan ollut, vaan liikun enimmäkseen polkupyörällä ja kävellen (viikossa pyöräilen noin 70 kilometriä työmatkat ym.) ja teen ruumiillista ulkotyötä vuoden ympäri. Syön suurimmaksi osaksi kasveja ja paljon rasvaa (enimmäkseen oliiviöljyä ja voita), että saisin helpommin kallisarvoisia kaloreita, lihaa syön hyvin harvoin, kaloja syön useammin. Olen huomannut, että leipää syötyäni tulee ihan huomattavaa pöhötystä, joten en syö leipää paljoa.

Olet kyllä tosi lyhyt mieheksi.

Vierailija
400/490 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hih! mainio otsikko 😂😂