Tänään S-marketissa ihmisten lihavuus oli epätavallisen silmiinpistävää
En voinut kuin hämmästyä tänään asioidessani erään eteläsuomalaisen pikkukaupungin marketissa. Kanssa-asioivista YKSI oli hoikka/normaalipainoinen. Lopuista n. 15-20 asiakkaasta puolet olivat vähän tuhteja, ylipainoa ehkä 10-20 kg ja puolet jopa sairaalloisessa kunnossa ja todella huonokuntoisen näköisiä. Ja kaikki vieläpä kohtalaisen nuoria ihmisiä. Ihan hullua missä jamassa Suomen väestö on. Jokin ihmisten arjessa on pielessä, mutta mikä? Miten tätä lihavuusepidemiaa voisi hoitaa?
Kommentit (490)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerropa sitten mistä keskiverto suomalainen saisi energiansa ja kuitunsa? Ihan tosissasi et varmaan usko että perus suomi äijä alkaa syömään runsaasti pähkinöitä, avokadoa ja härkäpapuja? Pointti oli ehkä siinä että et täysjyvä ja Peruna ei ole rinnastettavissa höttöhiilareihin kun ne on kuitenkin ihan hyvää polttoainetta ihmiselle. Ei kaikki voi olla mitään karppaajia ihan jo taloudellisista syistäkin.
Tässä ketjussa keskustellaan ylipainosta. Ylipainoiseksi tulee kun syö liikaa energiaa eli liikaa kaloreita. Osaisitko perustella miksi ylipainoisen pitäisi syödä energialisäkkeitä kuten perunaa ja leipää? Mitä ihmiselle tarpeellista sinä kuvittelet niissä olevan? Sellaista tarpeellista mitä ei saisi pienemmillä kaloreilla jostain muualta?
Alapeukuista päätellen kysymykset osuivat kohdalleen :D Kukaan ei nähtävästi osaa perustella miksi ylipainoisen pitäisi syödä energialisäkkeitä.
Kaikella jotkut itseään viittiikin vaivata. Mua ei voisi vähempää kiinnostaa muiden laihuus tai lihavuus eikä muiden ihmisten tekemiset, ajatukset eikä elämä. Kukin on miten on ja tekee mitä tekee. Ei kiinnosta.
En kyllä ymmärrä miten jonkun kaupassa vastaan tulleen täysin tuntemattoman ihmisen lihavuus voi aiheuttaa noin kauheaa raivoa ja ahdistusta että siitä on pakko tehdä avaus. Miksi sinä piittaat siitä että joillakin muilla on ylipainoa - olethan itse varmasti hoikka, päihteetön ja nuhteeton urheilijatyyppi joten ongelma ei kosketa sinua. Muistathan toki myös mulkoilla terasseilla alkoholijuomia nauttivia ja tupakoivia ihmisiä ja raportoida heistä palstalle, puhumatakaan Alkossa ostoksia tekevistä - kalliiksi hekin saattavat yhteiskunnalle tulla.
Ylipainoa aiheuttaa kaikenlaiset asiat, liikasyöminen, sairaudet, lääkkeet, geenit. Luulisi tuon nyt olevan jo useimmilla älykkäillä ihmisillä tiedossa koska asiaa on tieteellisesti tutkittu eikä lihavuus tai sen välttäminen ole ihan niin suoraviivainen juttu kuin palstan besserwisserit haluaisivat uskoa. Heidän mielestään jokainen ihannemitoissa oleva mussuttaa päivät päästään kilokaupalla sipsejä ja suklaata sohvalla makoillen. Tietenkään he eivät tiedä eivätkä haluakaan tietää mistä jollekin ylipainoa on oikeasti kertynyt, koska hehän tietävät vilkaisemalla aina sen "todellisen" syyn.
Ehdottaisin että jos kanssaihmisten habitus kaupassa ahdistaa noin paljon, tilaa ruokasi tästä lähtien kotiinkuljetuksella.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä miten jonkun kaupassa vastaan tulleen täysin tuntemattoman ihmisen lihavuus voi aiheuttaa noin kauheaa raivoa ja ahdistusta että siitä on pakko tehdä avaus. Miksi sinä piittaat siitä että joillakin muilla on ylipainoa - olethan itse varmasti hoikka, päihteetön ja nuhteeton urheilijatyyppi joten ongelma ei kosketa sinua. Muistathan toki myös mulkoilla terasseilla alkoholijuomia nauttivia ja tupakoivia ihmisiä ja raportoida heistä palstalle, puhumatakaan Alkossa ostoksia tekevistä - kalliiksi hekin saattavat yhteiskunnalle tulla.
Ylipainoa aiheuttaa kaikenlaiset asiat, liikasyöminen, sairaudet, lääkkeet, geenit. Luulisi tuon nyt olevan jo useimmilla älykkäillä ihmisillä tiedossa koska asiaa on tieteellisesti tutkittu eikä lihavuus tai sen välttäminen ole ihan niin suoraviivainen juttu kuin palstan besserwisserit haluaisivat uskoa. Heidän mielestään jokainen ihannemitoissa oleva mussuttaa päivät päästään kilokaupalla sipsejä ja suklaata sohvalla makoillen. Tietenkään he eivät tiedä eivätkä haluakaan tietää mistä jollekin ylipainoa on oikeasti kertynyt, koska hehän tietävät vilkaisemalla aina sen "todellisen" syyn.
Ehdottaisin että jos kanssaihmisten habitus kaupassa ahdistaa noin paljon, tilaa ruokasi tästä lähtien kotiinkuljetuksella.
Siis piti kirjoittaa "ei-ihannemitoissa oleva"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerropa sitten mistä keskiverto suomalainen saisi energiansa ja kuitunsa? Ihan tosissasi et varmaan usko että perus suomi äijä alkaa syömään runsaasti pähkinöitä, avokadoa ja härkäpapuja? Pointti oli ehkä siinä että et täysjyvä ja Peruna ei ole rinnastettavissa höttöhiilareihin kun ne on kuitenkin ihan hyvää polttoainetta ihmiselle. Ei kaikki voi olla mitään karppaajia ihan jo taloudellisista syistäkin.
Pointti olikin siinä, että riisin, pastan ja perunan tilalla voi syödä jotain muuta kuten vihanneksia. Pakastevihannekset maksaa ihan yhtä vähän kuin perunat ja pastat (no okei ei saa 20 cent:llä 400g parsakaalia). Energiaa niistä tulee vaan vähemmän ja niillä voi hyvin vapaasti täyttää nälkäänsä ja saada kuitua. Tässä ketjussa puhuttiin liikalihavuudesta ja siitä miten suomalaiset syövät. Toin esille tavallisimpia syitä suomalaisten lihavuuteen nostamalla liiallisen leivän, pastan ja perunan esille. Anteeksi jos meni tunteisiin..
Eikä ihminen ole mikään karppaaja jos ei syö leipää, pastaa ja perunaa. Kuten sanoin niin muitakin vaihtoehtoja on. Oletko kuullut esim. Kvinoasta, hummuksesta, kikherneistä, linsseistä? Paljon ravinnerikkaampia vaihtoehtoja ja nostavat vähemmän verensokeria.
Kohtuus kaikessa. Kyllä ruisleipä esim. on erinomainen kuidun lähde. Kuituja on vaikea saada tarpeeksi jos ei syö yhtään viljoja. Tietenkään en kehota ketään syömään kuutta palaa leipää päivässä.
Itse syön aamuisin kaurapuuroa, johon laitan siemeniä (pellavaa tai kurpitsaa tai seesamia, tai sekoitusta). Joskus - en joka päivä - syön päivällä pari palaa kuitupitoista leipää, ja pari kertaa viikossa syön kohtuullisen annoksen pastaa. Käyttämässäni täysjyväpastassa on 10g kuitua/100g. Perunaa en juuri syö, basmatiriisiä joskus ja useammin tummaa.
Kasviksia syön monipuolisesti päivittäin, hedelmiä harvemmin. Papuja, linssejä ja quinoaa säännöllisesti. Lihaa aika vähän ja punaista lihaa tuskin koskaan. En koe, etten saisi riittävästi proteiinia.
Oma kokemukseni on että kuitupitoinen ruoka on täyttävää eikä tee mieli höttöä. Auttaa myös verensokerin hallinnassa ja antaa energiaa liikuntaan. Olen normaalipainoinen, mutta toki pari kiloa voisi vielä nipistää pois.
Vierailija kirjoitti:
Tää on just se miks ahdistaa olla ihmisten ilmoilla... olen lihonut 15kg uuden lääkityksen vuoksi nopeaan tahtiin. Ja lisää kertyy. Oksettaa katsoa itseään peilistä ja itsetunto romuna. Liikun ja syön hyvin, mutta tää sairaus vie mun elämänhalun.
Ymmärrän. Mulla on liikunnallinen ystävä joka lihoi psyykenlääkkeen vuoksi muistaakseni puolessa vuodessa 20g. On yrittänyt lähes 10v saada painoa pois, palkkas jopa personal trainerin. Nyt yrittävät sentään siel psyk.puolella vaihtaa lääkettä vähemmän lihottavaan mutta kauan kesti että tajusivat! Kaverille tosi rankkaa, mutta ei ole onneksi luopunut liikuntaharrastuksistaan!
Vierailija kirjoitti:
Olisit mennyt K-kauppaan ja saanut saman tuloksen. Eläkeläiset on läskejä nykyään.
Iäkkäät on kyllä hoikkia. He liikkuvat suht paljon. Eivät mässää.
Nuoremmissa 15-60v. on enempi laardia. ...Mässytystä ja sohvaperunoina löhöäjiä.
Kyllä nainen saa olla juuri niin lihava kuin on. Sitäpaitsi, se on miesten vika
Vierailija kirjoitti:
Sitä se teettää kun on saatavilla liikaa eineksiä, pikaruokaa ym. Ennen vanhaan kun Suomessa kokattiin itse alusta loppuun - rasvan määrässä ei säästelty, suolan määrässä ei säästelty. Maitokin oli rasvaista. Siltikin kansa oli terveempää vanhan ajan resepteillä. Nykyiset einekset, ym pikaruuat on täynnä lisäaineita eikä niillä tule yhtä pitkäkestoista kylläisyyden tunnetta kuin kunnon kotiruualla tulisi. Kaikenlaisen epäterveellisen napostelu on lisääntynyt vs. Ennen vanhaan yksi ravitseva ateria kerran päivässä.
Mikä on sinun mielestäsi ennen? Mikä ajanjakso? Koska Suomessa yltäkylläisyyden historia ruoan osalta on aika lyhyt. Tää "ennen syötiin lihaa ja läträttiin rasvalla" argumentti on niin puppua. Liha ja rasvatuoteet on olleet ylimääräistä luksusta, ei mitään päivittäistä apetta. Perus vesipohjaiset keitot ja pataruoat, puuro yms. on olleet aika monessa huushollissa sitä perus arkiruokaa ja siellä pääraaka-aineina on todennäköisesti olleet eri juurekset ja perunat ja pieni määrä lihaa.
Ennen nimenomaan pääasiallinen ravinnonlähde on olleet hiilihydraatit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pyöreä /lievästi ylipainoinen eikä kuulu aloittajien kaltaisille kyttääjille miltä näytän ja suuhuni panen, hanki elämä
Et sitten voinut ajatella vähän laajemmin asiaa? Miksi Suomessa huomattava osa ihmisistä on lihavia? Tässä on kyse koko yhteiskunnan kehityksestä eikä vain sinun kiloistasi.
Aina näistä joku älähtää eli selvästi ne kilot on jollain tavalla häpeä. Et ole sinut asian kanssa jos pitää olla heti puolustamassa omia kiloja ettei millään ole mitään väliä.
Tuntuu myötähäpeä olevan se suurin vaikutin näihin "keskusteluihin". Suurin motiivi on päästä moralisoimaan näitä huonompia ihmisiä. Olethan ylivertainen itsekureinesi ja korkeine moraaleinesi. Näen otsasi kirkkaan säihkeen tänne asti.
Kyse ei ole minun mielestäni moralisoinnista vaan siitä että tästä aiheesta ei saa puhua. En minäkään missään tikissä ole eikä tässä kyse ole siitä että joku olisi huonompi ihminen. On ihan turha kääntää keskustelua niin päin automaattisesti ja uhriutua.
Ylipaino on yhteiskunnallinen ongelma, siitä nyt ei pääse yli eikä ympäri.
Juuri tässä on koko keskustelun ydin tai tarkemmin sanoen keskustelemattomuuden ydin. Aihe on tabu, koska joku jossakin joskus saattaa siitä loukkaantua eikä sellaista saa tapahtua. Amerikassa kouluihin on rakennettu jopa erillisia tiloja (safe spaces), jonne vääriä meilipiteitä voi mennä piiloon ja halata sinne hankittuja pehmonalleja. Kyse on siis aikuisuuden tai jo täysikäisyyden saavuttaneista ihmisistä. Eikä tämä ole mikään vitsi. Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, niin samaa lääkettä on kohta täällä sukupuolineutraalien liikennemerkkien seuraksi.
Paino, paino ja paino...
Loputonta painosta jankkaamista koko av. Ihan s...anan tylsää.
Työskentelin 10 vuotta isossa hypermarketissa hyllyttäjänä. Askeleita kertyi monesti työpäivän aikana yli 20000 ja työ oli muutenkin hyvin fyysistä, kun nosteli maito-ja lihalaatikoita. Siihen sitten vielä päälle vapaa-ajan liikkumiset. Olin todella hyvässä kunnossa tuolloin.
Sitten opiskelin sairaanhoitajaksi ja menin kotihoitoon töihin. Helsingissä Kotihoidon sairaanhoitajat tekevät tosi paljon koneella työtä ja ovat puhelimessa eli istumista on paljon. Asiakas käynneillä sentään pääsee liikkumaan vähän, mutta kun niitäkin on vain muutama per päivä. Nykyään hyvä jos vuorokaudessa saa sen 20000 askelta täyteen, saa olla kyllä paljon tarkempi mitä syö.
Onko sairaaloissa jo nostolaiteet "isoille" potilaille?
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä on myös todella laiskoja. Portaat kannattaa ottaa aina hissin sijasta, pienet ostokset voi käydä hakemassa kävellen tai pyörällä jne. Sitten kattoo vaan hiukan mitä suuhunsa pistää.
En todellakaan kävele portaissa. Nimimerkillä molemmat nilkkansa portaissa murtanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on just se miks ahdistaa olla ihmisten ilmoilla... olen lihonut 15kg uuden lääkityksen vuoksi nopeaan tahtiin. Ja lisää kertyy. Oksettaa katsoa itseään peilistä ja itsetunto romuna. Liikun ja syön hyvin, mutta tää sairaus vie mun elämänhalun.
Ymmärrän. Mulla on liikunnallinen ystävä joka lihoi psyykenlääkkeen vuoksi muistaakseni puolessa vuodessa 20g. On yrittänyt lähes 10v saada painoa pois, palkkas jopa personal trainerin. Nyt yrittävät sentään siel psyk.puolella vaihtaa lääkettä vähemmän lihottavaan mutta kauan kesti että tajusivat! Kaverille tosi rankkaa, mutta ei ole onneksi luopunut liikuntaharrastuksistaan!
Joo, ja sitten joku aloittajan kaltainen kaikkitietävä ohikulkija katselee vielä kaveriasi altakulmain ja miettii miksi tyyppi ei ryhdistäydy, lopeta kaksin käsin herkkujen ahmimista ja mene lenkille.
Ap on todellakin oikessa. Sairaalassa kun kaikkien pitää osallistua näiden nostamiseen ja kääntelyyn, toimenpiteet vaikeutuvat kun 125kilonen ei mahdu mangneetti-laitteseen. Kaikille ei riitä erikoisleveitä leikkaus pöytiä ja muita t utkimuspöytiä. Kuka jaksaa hoitaa tai kuljettaa 130 kiloisia liikuntavammaisia pyörätuolilla ja auttaa sänkyyn. On se muittenkin asia.
Yle-raportti raportti kertoo päivittäisten vitoskerrokseen porraskävelyjen polttavan vuodessa 11 pizzaa! https://yle.fi/uutiset/3-10115882
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä juttu, että kaikista kauneimmat ja viehättävimmät naiset tulevat vastaan kaikissa liikuntaharrastuksissa. Kaikkia yhdistää yksi ja sama tekijä oli nuori tai vanha, he ovat hoikkia.
Muualla toki tulee myös vastaan, mutta harvemmin..
No ei sitä lihavana kehtaa mennä minnekään, kun kaikki tuijottaa ja tuomitsee. :D Ei ees liikkuu.
Jään mieluummin himaan, kuin menisin urheilemaan tai minnekään jossa mua voidaan pällistellä ja perässä naureskella. Jos olen fitti, kaikki ällöttävät miehet ahdistelee ja käy käsiksi (käytännössä tämä oli jatkuvaa, kun olin hyvässä kunnossa, kun en oo naamasta en pahemman näköinen). Jos taas olen läski, kaikki tuomitsee ja vittuilee. Ei voi kato voittaa täällä.
Jään kotiin lihomaan mieluummin kuin olisin tekemisissä enää teidän ihmisten kans.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä on myös todella laiskoja. Portaat kannattaa ottaa aina hissin sijasta, pienet ostokset voi käydä hakemassa kävellen tai pyörällä jne. Sitten kattoo vaan hiukan mitä suuhunsa pistää.
En todellakaan kävele portaissa. Nimimerkillä molemmat nilkkansa portaissa murtanut.
Siis kävelit portaita ja nilkat murtu? paljo sulla ylipainoa oikeen? Olen lukenut että reilusti ylipainoisilla voi murtua jalan luut ihan kävellessä.
Katso seuraavaksi ostoksia.
Sipsejä, limua, pullaa, karkkia, suklaata, sokeria täynnä olevia jugurtteja/vanukkaita, jne.