Jätättekö asioita väliin maskipakon tai -painostuksen takia?
Itse olen jättänyt elokuvat, teatterit, konsertit, kurssit ja muut harrastukset. Saa nähdä, loppuuko tämä koskaan.
Kommentit (482)
Kirjastoon en mene. Ihmiset selailevat lehtiä, joihin toiset yskineet. Jotkut jopa nuolaisevat sormeaan sivua kääntäessään. Koronalinko jos mikä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikeasti ymmärrä, mikä on maskin käytössä niin epämiellyttävää. Jopa minä pystyn monisairaana käyttämään sitä. Tuntuu liioittelulta. Eivätkö ihmiset siedä nykyään pienintäkään epämukavuutta?
Näytä nyt se ensimmäinenkin tutkimus, jonka mukaan maskien käytöstä tavallisen kansan keskuudessa, suurimmaksi osaksi huolimattomasti ja väärin, on edes jotain hyötyä.
https://www.cbc.ca/news/canada/british-columbia/who-mask-study-confirms…
Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu
172 tutkimusta maskien tehosta. Lopputulos:ne toimivat.
Tässä Lancetin meta-analyysi samoista tutkimuksista: https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)3114…
Tässä 172 tutkimusta noin alkuun.
En mene minnekään, missä pitää pitää maskia.
En jättäisi maskipakon takia asioita tekemättä. Olen hankkinut parempia maskeja sitä varten, jos haluan mennä esim. teatteriin. Jotkut maskit ovat nimittäin ihan kauheita ja haisevat ripulille ja alkaa särkeä päätä ja kurkkua niiden käyttö, joidenkin eri merkkisten kanssa ei ole mitään ongelmaa, vaikka pitäisi niitä naamalla monta tuntia.
Mutta viime keväänä jätin asioita tekemättä, kun esim. uintipaikkaan tuli aikarajoitus, että max 1 tunti ja max 5 ihmistä pukuhuoneessa yhtä aikaa yms, niin kyllästytti sellainen laskeminen ja kellon kyttääminen.
Vierailija kirjoitti:
Minä en kehtaisi olla niin omaan napaan tuijottava tumpelo että ”boikotoisin” ihan vaan omasta periaatteestani maskia. Minusta on päivänselvää että alaansa 12 vuotta opiskelleet infektiolääkärit tietävät jotain enemmän kuin minä tai muut perus pertti-googlettelij
Lapsen kaverin vanhemmat, molemmat, ovat lääkärinä yliopistosairaalassa ja ainakin toinen hoitaa koronapotilaita. Enpä ole perheestä kellään nähnyt ensimmäistäkään riepua naamalla. Enimmäkseen näen heitä ja heidän lapsia koululaisten harrastuskuljetuksissa ja osan matkasta lapset kulkee bussilla.
Joo, täälläkin monet lääkärit käy ainakin ruokakaupassa ilman maskia. Myös kanssani samalla kuntosalilla käy lääkäreitä kuntoilemassa (ilman maskia ovat sielläkin). Uskon, että lääkäreillä on enemmän ja parempaa tietoa, kuin tämän maan hallinnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pings kirjoitti:
En jätä käymättä missään siksi että tarvitsisi pitää maskia, vaan siksi etten halua sairastua. Joo, onhan etenkin kertakäyttömaskit vähän epämukavia, mutta sitä varten oon hommanu kankaisen, jos tarvii pidempään pitää päässä. En tajua, miten ihmiset tekee jostain maskinkäytöstä ongelman (pl oikeat syyt) ja käyttäytyy kuin pienet lapset - ihan sekä maskin käyttäjät maskittomia kohtaan ja sitten ne jotka ei periaatteellisisya syistä hslua maskia pitää. Mun puolesta saisi suomessa olla muutenkin tapana, että jos vaikka perheessä kiertää flunssa niin se joka ei vielä ole sitä alkanut sairastaa ja käy kaupassa, pitäisi maskia. Vältyttäisiin monelta muultakin kuin koronalta.
No sanotaan nyt niin, että jos tulisi suositus mennä perse paljaana Prismaan, periaatteellisista syistä jättäisin käymättä Prismassa. En nimittäin uskoisi, että mulle olisi mitään hyötyä mennä perse paljaana Prismaan. Tässä ketjussahan on ollut puhe siitä, mitä jättää kokonaan tekemättä maskisuosituksen vuoksi. Ei siis siitä, mitä tekee edelleenkin ilman maskia suosituksista välittämättä. Eli kyse on boikotonnista. Joku on ennenkin boikotoinut Kärkkäistä, Ikeaa, Nestleä, Microsoftia jne ihan vain periaatteellisista syistä. Boikotointi on ihan ok ja jokainen voi boikotoida ihan mitä haluaa.
Joo mä alankin boikotoida punaisia valoja, ne ei sovi mun estetiikkaan, ja onhan se mielivaltaista, että jonkun valon takia pitäisi pysähtyä. Mä ajan aina läpi vaan, olen mä niin kova jätkä.
Punaisten valojen noudattaminen ei ole SUOSITUS kuten maskinkäyttö.
Käytän maskia aina julkisissa tiloissa. Ei ole minkäänlainen ongelma ja totuin helposti. Nyt olen siirtynyt FFP2-maskeihin, niitä sai prismasta edullisesti.
Ihmettelen todella paljon miksi tää on joillekin ongelma. Asennevammasta kyse enimmäkseen.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa nämä maskikammoiset :). Meilläpäin on jo vuoden verran ollut pakko käyttää maskia sakon uhalla. Ei se nyt niin kamalaa ole.
Mä en ole maskikammoinen, mutta miksi menisin paikkaan jossa pitäisi käyttää maskia, jos voin olla menemättäkin? Ensi viikolla menen käymään lääkärissä (edellinen kerta onnistui vielä etävastaanottona) ja aion laittaa naamalleni ffp3-hengityssuojaimen. Otan sen pois naamaltani heti päästyäni ulos. En aio mennä lääkärikeskuksen vieressä olevaan kauppakeskukseen ostoksille, koska se ei ole mulle millään tavalla välttämätöntä tai tarpeellista kuten lääkärissä käynti on. Maskisuositushan on sellaisissa paikoissa, joissa on suurempi riski saada koronavirustartunta eikä turvavälejä ole mahdollista pitää. Ei mulla ole mitään syytä mennä huvikseni sellaisiin paikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Joo, täälläkin monet lääkärit käy ainakin ruokakaupassa ilman maskia. Myös kanssani samalla kuntosalilla käy lääkäreitä kuntoilemassa (ilman maskia ovat sielläkin). Uskon, että lääkäreillä on enemmän ja parempaa tietoa, kuin tämän maan hallinnolla.
"Uskon, että lääkäreillä on enemmän ja parempaa tietoa, kuin tämän maan hallinnolla"
-Miksi olisi, koronaa ja maskien vaikutusta sen leviämiseen ei taatusti ole ollut esillä niillä luennoilla, millä he aikanaan ovat istuneet. Ylipäätään, maskien käytön hyöty on vasta alle vuoden sisään selvitetty asia ja pidän päivänselvänä asiana, että asiaan vihkiytyneet THL:n asiantuntijat tietävät maskien hyödyt jumppasalien rivilääkäreitä paremmin.
Vielä alkusyksystä ajattelin, etten ala käyttämään maskia ja välttelen mahdollisuuksien mukaan kaikkia paikkoja. Elämä on nyt muutenkin niin rajoitettua, että jos maskin kanssa voi elää hieman vapaammin niin sen teen, ja siksi nyt käytän maskia. Aluksi tuntui oudolta, ahdistavalta ja jopa nololta vetää maski naamaan, mut nyt siihen on niin tottunut että se on melkein kuin mikä tahansa asuste. Nykyään ajattelen, että maski naamaan ja menoksi, siitä on turha tehdä sen suurempaa numeroa. Itsekkyydenkin voisi tällaisissa tilanteissa unohtaa, siihen syyllistyin hetkeksi hieman itsekin.
En, tosin meilläpäin kaikki on kiinni mutta naamari päälle ja menoksi jos on minne mentävä. Normaalia jo.
Voi jessus. Suomessa ei ole edes kunnon rajoituksia päällä ja täällä porataan maskisuosituksesta. Ei ole iso vaiva käyttää maskia, astmaatikkonakaan en koe sitä hankalaksi.
Käytän maskia välttyäkseni äkäisiltä katseilta, en suojatakseni itseäni tai muita. Korona tulee, jos on tullakseen, vaikka minulla olisi kaasunaamari. Mitään paikkoja tai toimia en välttele koronauhkan takia. Normaali varovaisuus ja hygienia riittää, enhän muutenkaan yski päin toisia tai nuole ostoskärryjä.
Kyllä. En käy missään enkä tee mitään.
Eipä ole paljon mitään missä käydä. Tapahtumia ei edelleenkään ole. Tapahtumalippuja mulla pyörii lipaston laatikossa, ne on ostettu joskus ennen koronaa. Osa tapahtumista on peruttu, osa siirretty, jotkut pariinkin kertaan. Saa nähdä, toteutuvatko ikinä.
Teatterissa olen käynyt yhden kerran. Siellä oli hyvät turvajärjestelyt ja maskit päässä kaikilla. Elokuvissa en ole käynyt aikoihin. Uimahallit on kiinni. Ostoskeskuksissa vois käydä, mutta en mene muuten kuin jos on todellista asiaa, eli harvoin. Netistä tulee juttuja tilailtua, kun ei kaupoissa viitti pyöriä. Ruokakaupassa käyn kuten ennenkin, mutta maski naamalla.
En. Minulle ei ole sen kummempi asia laittaa maski päälle kuin laittaa turvavyö autossa tai pyöräkypärä päähän kun fillaroin.
Minulle maski on ehdoton ei.
Kun liikun haluan näkyä ja näyttäytyä. Ei ihmiset tunnista minua, jos olen maskin kanssa, ei nun täyteläisiä, täytettyjä huulia näe kukaan maskin alta. Korjailtu nenäkin jää piiloon, menee nekin rahat hukkaan.
Meikkaan myös huolellisesti joka kerta kun liikun muiden ihmisten parissa. Elän ulkonäöstäni ja on kaikki kaikessa näyttää toisille, minä tässä, ihailkaa ja ihastelkaa. Pusuja.
Jätän. Lennot ja ulkomaankohteet joissa on maskipakko jäävät väliin.
Ei kai maskin tarkoitus olekaan ensisijaisesti itsen suojaaminen? Eikö tarkoitus ole se, että jos itse tietämättään kantaa virusta, suojaa maskia käyttämällä muita? Tästä käsittääkseni on tutkimusnäyttöäkin, vaikka kyseessä onkin kangasmaski. Se estää kuitenkin jonkin verran pärskeitä leviämästä ympäristöön. Toki riittävät turvavälit on silti tärkeämmät.