Jätättekö asioita väliin maskipakon tai -painostuksen takia?
Itse olen jättänyt elokuvat, teatterit, konsertit, kurssit ja muut harrastukset. Saa nähdä, loppuuko tämä koskaan.
Kommentit (482)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pings kirjoitti:
En jätä käymättä missään siksi että tarvitsisi pitää maskia, vaan siksi etten halua sairastua. Joo, onhan etenkin kertakäyttömaskit vähän epämukavia, mutta sitä varten oon hommanu kankaisen, jos tarvii pidempään pitää päässä. En tajua, miten ihmiset tekee jostain maskinkäytöstä ongelman (pl oikeat syyt) ja käyttäytyy kuin pienet lapset - ihan sekä maskin käyttäjät maskittomia kohtaan ja sitten ne jotka ei periaatteellisisya syistä hslua maskia pitää. Mun puolesta saisi suomessa olla muutenkin tapana, että jos vaikka perheessä kiertää flunssa niin se joka ei vielä ole sitä alkanut sairastaa ja käy kaupassa, pitäisi maskia. Vältyttäisiin monelta muultakin kuin koronalta.
No sanotaan nyt niin, että jos tulisi suositus mennä perse paljaana Prismaan, periaatteellisista syistä jättäisin käymättä Prismassa. En nimittäin uskoisi, että mulle olisi mitään hyötyä mennä perse paljaana Prismaan. Tässä ketjussahan on ollut puhe siitä, mitä jättää kokonaan tekemättä maskisuosituksen vuoksi. Ei siis siitä, mitä tekee edelleenkin ilman maskia suosituksista välittämättä. Eli kyse on boikotonnista. Joku on ennenkin boikotoinut Kärkkäistä, Ikeaa, Nestleä, Microsoftia jne ihan vain periaatteellisista syistä. Boikotointi on ihan ok ja jokainen voi boikotoida ihan mitä haluaa.
Mä edelleen boikotoin sitä maskia. Eli piipahdan pikaiseen asioilla ilman maskia. Lähinnä haen postipaketit ja kirjaston varaukset.
Työpaikan tj boikotoi etätöitä, joten sinne on mentävä. Töissä ei maskia käytetä ellei asiakas tule palaveriin maski päässä, sitten laitamme mekin. Seuraavaksi sitten juodan kahvia ja sen jälkeen ne maskit sitten kaikialla jää siihen pöydälle. Ihan pelleilyä.
No sä käänsitkin asian toisinpäin kuin mitä aloittaja tarkoitti. Boikotoit maskinkäyttöä kun taas aloittaja kyseli, boikotoiko joku jotain sen vuoksi, että pitäisi käyttää maskia. Mä taas en boikotoi maskinkäyttöä vaan paikkoja, joissa pitäisi käyttää maskia. Jos johonkin paikkaan mennessä pitäisi teipata vessapaperin pala nenän ja suun eteen, jätän vain menemättä sellaiseen paikkaan. Eli boikotoin sitä paikkaa, en niinkään vessapaperin teippaamista naamani eteen. Mä olen onnekseni töissä se henkilö, joka päättää, saako tehdä etätöitä vai ei, ja joka myös päättää, pitääkö toimistolle menneillä olla vessapaperinpala teipatttuna naamalle. Ei tarvitse olla.
Minä en kehtaisi olla niin omaan napaan tuijottava tumpelo että ”boikotoisin” ihan vaan omasta periaatteestani maskia. Minusta on päivänselvää että alaansa 12 vuotta opiskelleet infektiolääkärit tietävät jotain enemmän kuin minä tai muut perus pertti-googlettelijat.
Lisäksi on jo monessa tutkimuksessakin todettu miten paljon infektion saamisen riski putoaa mikäli molemmilla on maskit, muistaakseni se putoaa 25% silloinkin jos vain toisella on maski, mutta toki siihen jää silloin 85% riski myös elämään. Juuri siksi on niin tärkeää että arvostaisimme toinen toistemme terveyttä.
Kerran junassa istuessa oli vaunussa kaikki asiallisesti maskit päässään, sitten sisään tuli nuori tyttö joka etsi kenen viereen istua. Itse olin jo valmis ohjeistamaan etsimään paikan muualta kuin minun vierestäni koska kuulun riskiryhmään, mutta yllätyksekseni nainen kenen viereen hän pyysi saada istua tarjosi hänellekin maskin omistaan. Esimerkillistä myötätuntoa ja vastaan tulemista! Matka sujui rauhallisesti ja turvallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
⁹
Pings kirjoitti:
En jätä käymättä missään siksi että tarvitsisi pitää maskia, vaan siksi etten halua sairastua. Joo, onhan etenkin kertakäyttömaskit vähän epämukavia, mutta sitä varten oon hommanu kankaisen, jos tarvii pidempään pitää päässä. En tajua, miten ihmiset tekee jostain maskinkäytöstä ongelman (pl oikeat syyt) ja käyttäytyy kuin pienet lapset - ihan sekä maskin käyttäjät maskittomia kohtaan ja sitten ne jotka ei periaatteellisisya syistä hslua maskia pitää. Mun puolesta saisi suomessa olla muutenkin tapana, että jos vaikka perheessä kiertää flunssa niin se joka ei vielä ole sitä alkanut sairastaa ja käy kaupassa, pitäisi maskia. Vältyttäisiin monelta muultakin kuin koronalta.
No sanotaan nyt niin, että jos tulisi suositus mennä perse paljaana Prismaan, periaatteellisista syistä jättäisin käymättä Prismassa. En nimittäin uskoisi, että mulle olisi mitään hyötyä mennä perse paljaana Prismaan. Tässä ketjussahan on ollut puhe siitä, mitä jättää kokonaan tekemättä maskisuosituksen vuoksi. Ei siis siitä, mitä tekee edelleenkin ilman maskia suosituksista välittämättä. Eli kyse on boikotonnista. Joku on ennenkin boikotoinut Kärkkäistä, Ikeaa, Nestleä, Microsoftia jne ihan vain periaatteellisista syistä. Boikotointi on ihan ok ja jokainen voi boikotoida ihan mitä haluaa.
Mä edelleen boikotoin sitä maskia. Eli piipahdan pikaiseen asioilla ilman maskia. Lähinnä haen postipaketit ja kirjaston varaukset.
Työpaikan tj boikotoi etätöitä, joten sinne on mentävä. Töissä ei maskia käytetä ellei asiakas tule palaveriin maski päässä, sitten laitamme mekin. Seuraavaksi sitten juodan kahvia ja sen jälkeen ne maskit sitten kaikialla jää siihen pöydälle. Ihan pelleilyä.
Siis oletko 5-vuotias, minkälainen aikuinen ajattelee näin typerästi, sun kaltaisten takia tää homma vaan venyy ja venyy, sama huoleton ja vähä-älyinen asenne kuin virolaisia rakennusmiehillä, käsittämättömiä tampioita olette... Ihme spedeilyä, luulette olevanne niin kovia kun teette mitä lystää, säännöt eivät kosketa teitä ja muuta camel miesten naurettava machoilua, toivottavasti että saa ikinä jälkeläisiä!
Minä en boikotoi mitään paikkoja maskien takia, mutta koska maskit ovat minusta epämiellyttäviä ja on usein vaikea saada hengitettyä niiden kanssa, välttelen oikeastaan kaikkia paikkoja, joissa maskeja pitäisi käyttää. Inhoan maskeja niin kauheasti, ja oikeasti niiden kanssa hengittäminen on välillä tosi vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en kehtaisi olla niin omaan napaan tuijottava tumpelo että ”boikotoisin” ihan vaan omasta periaatteestani maskia. Minusta on päivänselvää että alaansa 12 vuotta opiskelleet infektiolääkärit tietävät jotain enemmän kuin minä tai muut perus pertti-googlettelijat.
Lisäksi on jo monessa tutkimuksessakin todettu miten paljon infektion saamisen riski putoaa mikäli molemmilla on maskit, muistaakseni se putoaa 25% silloinkin jos vain toisella on maski, mutta toki siihen jää silloin 85% riski myös elämään. Juuri siksi on niin tärkeää että arvostaisimme toinen toistemme terveyttä.
Kerran junassa istuessa oli vaunussa kaikki asiallisesti maskit päässään, sitten sisään tuli nuori tyttö joka etsi kenen viereen istua. Itse olin jo valmis ohjeistamaan etsimään paikan muualta kuin minun vierestäni koska kuulun riskiryhmään, mutta yllätyksekseni nainen kenen viereen hän pyysi saada istua tarjosi hänellekin maskin omistaan. Esimerkillistä myötätuntoa ja vastaan tulemista! Matka sujui rauhallisesti ja turvallisesti.
Inhottavaa, että korona-aikana mennään junassa toisen viereen istumaan. Ei se maski tartuntaa todennäköisesti estäisi - tosin silloin ei tietysti mitään tapahdu, jos kummalaan ei ole koronaa. Minusta on inhottavaa, että nyt maskien kanssa ei enää noudateta turvavälejä.
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa!
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/ville-veikko-elomaa/koronadystopian-ku…
Aivan käsittämättömän typerä kysymyksen asettelu: miten talous olisi kärsinyt ilman rajoitustoimia?
Jaaa, mitenhän yhteiskunta yleensä selviää siinä kohtaa kun terveydenhuolto romahtaa? Miten hyvinvoivia ihmisiä tai talouden pyöriä nähdään esim Romaniassa tai Syyriassa jossa terveydenhuolto ei kanna?
Ruotsalaiset ovat aivan kusessa oman järjestelmänsä ja yli 10 000 kuolleen kanssa ja heillä on lähtökohtaisesti lähes triplasti kestävämpi, rikkaampi ja laajempi terveydenhuolto kuin Suomessa. Eli ei tarvitse olla kovin suuri järjenjättiläinen päätelläkseen miten Suomen olisi käynyt mikäli kukaan ei välittäisi tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa!
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/ville-veikko-elomaa/koronadystopian-ku…
Lillrank on hörhö, ihan syystä pitää itseään toisinajattelijana. Sellainen hän onkin, toista kantaa edustaa mm. Eroon koronasta- työryhmä ja nobelisti Bengt Holmström. Nettiin mahtuu paljon mölyä.
Huvittaa nämä maskikammoiset :). Meilläpäin on jo vuoden verran ollut pakko käyttää maskia sakon uhalla. Ei se nyt niin kamalaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Hulluja olette jos teette maskin käytöstä ongelman, ostakaa parempia maskeja.
Kaikki syyt miksei käytä maskia on vain naurettavia tekosyitä, nyt yhtäkkiä kaikilla on muka astma tms mikä estäisi maskin käytön mutta no hyviä hautajaisia teille kaikille.
Minulla ei ole astmaa ja olen vielä hoikka, eli läskikään ei paina. Mutta silti maskin kanssa on vaikea hengittää, jos joudun kävelemään saati kiirehtimään tai kantamaan jotain. En tiedä, miten se hautajaisriskiäni lisää. Käytännössä se tarkoittaa vaan sitä, että en voi käydä joissain paikoissa, koska en halua pitää maskia. Jossain ruokakaupassa ollaan sen verran vähän aikaa ja se on sellaista hiljaista maleksimista, että sen pystyn hoitamaan, samoin bussissa istumisen (siis maskin kanssa). Joskin välillä olen ilman maskia noissakin, jos on väljää.
Joitain ystäviä en voi nähdä, koska he haluaisivat kävelylenkillä ulkonakin, että pidetään maskia. Ovat ilmeisesti tosi innoissaan maskeista. En ole viitsinyt sanoa, etten pysty tekemään reipasta kävelylenkkiä kankainen kuonokoppa naamalla, joten olen keksinyt tekosyitä, etten voi mennä tapaamaan heitä. Kyse olisi siis ulkoilusta, jossa voi pitää vaikka kiolmen metrin turvavälin. Mutta he ahdistuvat, jos ei kaveri käytä ulkona maskia. Joten näen heidät sitten korona-ajan jälkeen, ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa nämä maskikammoiset :). Meilläpäin on jo vuoden verran ollut pakko käyttää maskia sakon uhalla. Ei se nyt niin kamalaa ole.
Riippuu mitä tekee. Minulla kyllä alkaa ahdistaa hengitystä, jos joudun vaikka juoksemaan maski naamalla bussiin. Olen joskus joutunut nousemaan uudestaan ulos bussista ottaakseni maskin pois, hengittääkseni kunnolla ja odottaakseni, että hengitys tasaantuu.
Kaikille se maskin käyttö ei ole ongelmatonta. Ja minä olen perusterve ja hoikka, silti on tällaista. En tiedä miksi. En edes vastusta maskeja mitenkään periaatteellisin syin, mutta olen vaan joutunut huomaamaan, että minun on niiden kanssa vaikea olla.
Vierailija kirjoitti:
No en mene ostoskeskukseen. Haen ruoat iltamyöhällä lähialepasta (ilman maskia).
Minulla on muutama vakiokauppa, joissa on käyn keskitetysti aina maski päällä. Kauppareissut tulee suunniteltu maskin käytön mukaisesti. Kun käyn lähimpänä olevassa kaupassa, laitan maskin valmiiksi päälle jo kotona, sillä se on vain 5 minuutin kävelymatkan päässä. Kun käyn parissa kauempana olevassa kaupassa, jonne on noin 15 minuutin kävelymatka, laitan maskin päälle kaupan ulkopuolella.
Suurin ongelma maskin käytössä on se että silmälasit huurtuvat helposti etenkin kun olen suhteellisen rivakka kävelijä. Muuten olen jo ennen korona-aikaa suosinut keskitettyjä kauppareissuja, joilla pyrin ostamaan ja suunnittelemaan kerralla useamman päivän ruuat ja juomat kerralla.
Voin hyvin ostaa torstaina sen verran tavaraa että minun ei ole pakko käydä kaupassa ennen kuin seuraavan kerran maanantaina. Voin ostaa esimerkiksi suklaakeksipaketin tai jäätelötuutteja (8 kpl) pakastimeen eikä minulle ole mikään pakko ahtaa niitä kerralla. Jos minun sattuu tekemään mieli launtai-iltana jäätelöä, minun ei tarvitse silloin lähteä kauppaan vaan tiedän että sitä löytyy pakastimesta.
Muuten ulkona liikkuessa en käytä maskia vaan pidän turvavälit riittävän suurina. En käyttänyt julkisia liikennevälineitä ennen koronaakaan joten se ei ole minulle ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Pings kirjoitti:
Joo mä alankin boikotoida punaisia valoja, ne ei sovi mun estetiikkaan, ja onhan se mielivaltaista, että jonkun valon takia pitäisi pysähtyä. Mä ajan aina läpi vaan, olen mä niin kova jätkä.
Teen asioita niinkuin ennenkin ja ilman maskia. Helppoa.
En jaksa mennä mihinkään, minne ei ole pakko. Tai oikeastaan en edes halua. Enkä halunnut aikaisemminkaan, mutta nyt voin käyttää koronaa tekosyynä. Maski päässä ahdistaa vielä enemmän kuin tavallisesti ihmisten ilmoilla.
Vierailija kirjoitti:
En asioi liikkeissä ja ravintoloissa joissa työntekijöillä on maskit.
Minä taas en asioi niissä liikkeissä, joissa työntekijöillä ei ole maskia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ihan oikeasti ymmärrä, mikä siinä maskissa nyt on niin kamalaa?
Ahaa, et siis lukenut sanaakaan tästä keskustelusta.
En minäkään ymmärrä mikä maskissa on kamalaa, vaikka ketjua olen lukenut. Ei täällä ole juurikaan siitä puhuttu, että mikä siinä on se hankala juttu. Itse olen työn vuoksi käyttänyt maskia jo vuosikausia, koska vaihtoehtoa ei ole. Siihen tottuu todella nopeasti. Happi kulkee ja lasitkaan ei huurru kun asettelee ne sillä tavalla, että ilma ei kierrä laseihin.
Tuntuu, että haluatte vain vastustaa, ettekä pysty sopeutumaan. Jäykkiä muutosten edessä. Tämä tulee jatkumaan hyvin pitkään ja menee vielä pahemmaksi, joten siinäpähän hakkaatte päätä seinään.
Pystyn käyttämään lyhyitä aikoja kerrallaan, jos en samaan aikaan tee mitään fyysistä. Muuten tulee sellainen olo kuin en saisi kunnolla happea ja joudun haukkomaan henkeä. Tai näin ainakin kangasmaskien kanssa. Minulla on niitä kaupungin ilmaiseksi jakamia. En tiedä, olisiko kertakäyttöiset parempia.
Nykyisin olen alkanut asetella maskin niin, ettei se ole tiivis, jolloin ilma kulkee siitä reunoilta. Se tosin mitätöi maskin idean, koska ilma ei enää kulje kankaan läpi vaan reunoista, mutta ainakin muilla ihmisillä on rauhallisempi mieli. Turvavälejä pidän kyllä muihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pings kirjoitti:
Joo mä alankin boikotoida punaisia valoja, ne ei sovi mun estetiikkaan, ja onhan se mielivaltaista, että jonkun valon takia pitäisi pysähtyä. Mä ajan aina läpi vaan, olen mä niin kova jätkä.
Miten tuo esimerkkisi vertautuu siihen, että joku ei maskisuosituksen takia mene vaikka teatteriin, vaan jää kotiin? Sinun autoesimerkissäsihän se punaista valoa inhoava ei lähtisi ollenkaan ajamaan, jos tehtäisiin asioiden tekemättä jättämiseen vertautuva esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Teen asioita niinkuin ennenkin ja ilman maskia. Helppoa.
Ai, "paljaalla parempi" koulukunnan edustaja. Ei kannata ehdoin tahdoin tautia hankkia.