Jätättekö asioita väliin maskipakon tai -painostuksen takia?
Itse olen jättänyt elokuvat, teatterit, konsertit, kurssit ja muut harrastukset. Saa nähdä, loppuuko tämä koskaan.
Kommentit (482)
Ei voi kyllä kun nauraa tälle maskiruikutukselle :D :D Aikuiset ihmiset....
Jätän asiat väliin koska olen ollut puoli vuotta sairaana enkä halua levittää tätä tautia kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Hulluja olette jos teette maskin käytöstä ongelman, ostakaa parempia maskeja.
Kaikki syyt miksei käytä maskia on vain naurettavia tekosyitä, nyt yhtäkkiä kaikilla on muka astma tms mikä estäisi maskin käytön mutta no hyviä hautajaisia teille kaikille.
Ei vaan ollaan fiksuja, kun pysytään poissa paikoista, joissa ei ole turvallista käydä ilman maskia.
En jätä maskin takia menemättä, mutta harkitsen muuten tarkkaan minne menen ja onko pakolllista mennä.
Ei ole Suomessa maski pakkoa.
Toisekseen on tutkittu ettei maskista ole hyötyä koronaan, joten en suosittele turhaan niiden kuluttamista.
Ei minua maski ahdista, mutta koronan takia olen jättänyt asioita väliin.
Käytän vain linja-autossa ja Alkossa. Olisi ikävää jos kaikki Alkon myyjät ja bussikuskit sairastuisi. En saisi kyytiä Alkoon enkä viinaa. Ruokakaupoissa en käytä koska ruoalla ei niin väliä.
Vierailija kirjoitti:
Ei minua maski ahdista, mutta koronan takia olen jättänyt asioita väliin.
Just näin sama mulla. Mulla on käytössä mukavat naamaan hyvin istuvat kangasmaskit ja ei ahdista käyttö yhtään. En usko maskin pelastavaan voimaan, mutta pidän sosiaalisen paineen takia ja koska ”pitää”.
En jätä, koska mua ei voi painostaa.
Jätän sen takia, koska se on naurettavaa pelleilyä.
Vierailija kirjoitti:
Käytän vain linja-autossa ja Alkossa. Olisi ikävää jos kaikki Alkon myyjät ja bussikuskit sairastuisi. En saisi kyytiä Alkoon enkä viinaa. Ruokakaupoissa en käytä koska ruoalla ei niin väliä.
Mikset tilaa alkoholia Saksasta? Kuljettavat kotiovellesi asti. Maksaakin vähemmän kuin Alkosta ostamalla.
En jätä menoja väliin maskisuositusten takia, vaan muiden syiden takia. Töissä ei ole tarvinnut käydä lähemmäs vuoteen lomautuksen takia ja baarit menee nykyään niin aikaisin kiinni ettei sinne menossa ole mitään järkeä. Muuten elän suht normaalisti ja opiskelen nyt uutta tutkintoa pääasiassa etänä.
Odotan vaan että pääsis oikeasti elämään vapaasti, viruksia ja tauteja tulee ja menee, niiden kanssa pitää oppia elämään. Ei aina uuden lentsun ilmaantuessa voida koko yhteiskuntaa sulkea. Loppuu yhteiskunnalta rahat ja ihmisten mielenterveys jo nyt uhattuna rajoitusten takia. Tartuntaa pelkäävät kotiin neljän seinän sisälle tai vaikka visiirit ja kolmet maskit päällekkäin, muut eläkööt suht normaalisti pitäen yhteiskunnan pyörimässä.
Ja juu, en pidä maskia, turhaa rahanmenoa ja roskan tuottamista niiden antamaan hyötyyn nähden. En käytä julkisia, kaupassa osaan kyllä pitää väliä muihin (niin kuin tähänkin asti) ja käytän vain itsepalvelukassoja. Minulla on hiukan linkolamainen ajatustapa tätä koko farssia kohtaan: luonto hoitaa liikakansoituksen pois tavalla tai toisella.. Ja ei, en ole viemässä kenenkään sairaala/tehohoitopaikkaa jos ns. gagga osuu tuulettimeen( olen jo aiemmin linjannut hoitotahtoon että kaikki tehohoito on pois suljettu). Se on silloin vaan voi voi, kaikki kuolevat joskus 🤷♀️
En jätä käymättä missään siksi että tarvitsisi pitää maskia, vaan siksi etten halua sairastua. Joo, onhan etenkin kertakäyttömaskit vähän epämukavia, mutta sitä varten oon hommanu kankaisen, jos tarvii pidempään pitää päässä. En tajua, miten ihmiset tekee jostain maskinkäytöstä ongelman (pl oikeat syyt) ja käyttäytyy kuin pienet lapset - ihan sekä maskin käyttäjät maskittomia kohtaan ja sitten ne jotka ei periaatteellisisya syistä hslua maskia pitää. Mun puolesta saisi suomessa olla muutenkin tapana, että jos vaikka perheessä kiertää flunssa niin se joka ei vielä ole sitä alkanut sairastaa ja käy kaupassa, pitäisi maskia. Vältyttäisiin monelta muultakin kuin koronalta.
Töissä käytän maskia, ja tuntuu, että happi loppuu, kun olen jaloillani ja liikkeellä koko ajan.
Mihinkään museoon tai tapahtumaan en menisi maskin kanssa, vaan mieluummin jään kotiin.
Pings kirjoitti:
En jätä käymättä missään siksi että tarvitsisi pitää maskia, vaan siksi etten halua sairastua. Joo, onhan etenkin kertakäyttömaskit vähän epämukavia, mutta sitä varten oon hommanu kankaisen, jos tarvii pidempään pitää päässä. En tajua, miten ihmiset tekee jostain maskinkäytöstä ongelman (pl oikeat syyt) ja käyttäytyy kuin pienet lapset - ihan sekä maskin käyttäjät maskittomia kohtaan ja sitten ne jotka ei periaatteellisisya syistä hslua maskia pitää. Mun puolesta saisi suomessa olla muutenkin tapana, että jos vaikka perheessä kiertää flunssa niin se joka ei vielä ole sitä alkanut sairastaa ja käy kaupassa, pitäisi maskia. Vältyttäisiin monelta muultakin kuin koronalta.
No sanotaan nyt niin, että jos tulisi suositus mennä perse paljaana Prismaan, periaatteellisista syistä jättäisin käymättä Prismassa. En nimittäin uskoisi, että mulle olisi mitään hyötyä mennä perse paljaana Prismaan. Tässä ketjussahan on ollut puhe siitä, mitä jättää kokonaan tekemättä maskisuosituksen vuoksi. Ei siis siitä, mitä tekee edelleenkin ilman maskia suosituksista välittämättä. Eli kyse on boikotonnista. Joku on ennenkin boikotoinut Kärkkäistä, Ikeaa, Nestleä, Microsoftia jne ihan vain periaatteellisista syistä. Boikotointi on ihan ok ja jokainen voi boikotoida ihan mitä haluaa.
Ymmärrän maskin käytön. En käy muualla kuin ruokakaupassa, joskus kauppakeskuksen, joskus pelkässä Lidlissä. En pidä maskista ja siksi käyn kaupassa maski päässä n 3 kertaa kuukaudessa, ostan siis paljon kerralla. Aiemmin
piipahdin kauppaan pari kertaa viikossa tai useammin.
Koronan takia olen jättänyt väliin vaikka mitä, mutta maskin takia en tietoisesti. Tajusin kuitenkin, etten ole käynyt kirjastossa kertaakaan maskisuosituksen tultua muuten kuin omatoimiaukioloaikaan (käytän siellä maskia silloinkin, jos siellä on muita, mutta aina ei ole tai ainakin on paljon rauhallisempaa).
Eihän se mukava ole. Varsinkaan, jos liikkuu jalkaisin tai pyörällä ja tulee pakkasesta sisätiloihin vähän hengästyneenä, hiki alkaa valua, nenä vuotaa ja lasit menee heti huuruun. Maskipakon takia olen nopeuttanut pakollisia käyntejäni.
Vierailija kirjoitti:
Ette voi edes kuvitella kuinka paljon ottaa päähän lukea suomalaisen nillitystä asiasta kun itse asuu maassa jossa on maskipakko ja kaikki on kiinni tai peruttu, ei tarvitse paljon miettiä että menisikö sitä konserttiin, ravintolaan tai leffaan kun niitä ei juuri nyt ole. Korkeintaan ruokakaupassa voi käydä, ja ulkona kävelyllä.
Ryhdistäytykää nyt vähän, katajainen kansa ja sisu ja kaikki, kakkapuhetta näköjään.
Saman kokenut ja täysin samaa mieltä. Miten voi olla näin itsekeskeistä ja typerää kansaa? Teidän maskin vastustajien takia Suomessa ollaan kohta samassa tilanteessa, eli nökötetään kotona neljän seinän sisällä kuukausikaupalla ja apteekkiin ja kauppaan pääsee vain lupalapun kanssa.
No en käy baareissa enkä harrastuksissa enkä elokuvissa....käyn tällä hetkellä vain ruokakaupassa ja töissä. Se alkaa olemaan jo aika väsyttävää elämää. Lounasta sentään syön ravintolassa, niitä nyt ei ainakaan vielä ole tältä keväältä suljettu että saisi vain take away-annoksia. Sekin voi olla kyllä edessä.
Käyn mieluummin isoissa kaupoissa kuin pienissä, sillä isoissa kaupoissa on helppoa pysytellä kaukana muista ihmisistä, varsinkin illalla kun on hiljaisempaa. Pikkukaupoissa on helposti kylki kyljessä muiden asiakkaiden kanssa ja se on ahdistavaa, pienessä tilassa on vaikeaa pitää turvavälejä. Isoissa kaupoissa on turvallisempi olo. En tiedä selvitäänkö tästä ikinä. Vaikka korona poistuisi tai tulisi sellainen tilanne, ettei sitä tarvitsisi enää pelätä, en tiedä voiko tästä enää palata entiseen. Osaako enää olla toisten ihmisten lähellä vai jääkö päälle joku ihme pelko ja turvavälit toisiin...
Hengityssuojaimista: käytin päivätyössäni erilaisia hengityssuojaimia lähes kahdeksan vuoden ajan, n. 6-10 h/pvä. Näitä tavallisia kirurginmaskeja, p2- ja p3-suojaimia (venttiileillä ja ilman), kaasunaamareita erilaisilla suodattimilla, visiirejä, paineilmahuppuja ja kaikenlaisia muitakin henkilösuojaimia. Totuin näiden käyttöön, ainoastaan painavimmat kaasunaamarit aiheuttivat niskajumeja.
Olin myös osastoni henkilösuojainten käyttöön perehdyttävä vastuuhenkilö, eli se tyyppi, joka tietää paljon suojaimista ja opastaa niiden käytössä. Ja tiedän myös, ettei kirurginmaskista (ml. kangasmaskit) ole hyötyä viruksilta suojautuessa. Visiiri on lähinnä somiste, sekään ei suojaa laisinkaan. Ainoa järkevä vaihtoehto olisi p3-tason suojain tai sitä parempi.
En ole käyttänyt hengityssuojaimia tämän pandemian aikana, koska todennäköisyys tartunnan saamiseen on pieni siihen vaivaan ja kuluerään suhteutettuna, joka koituisi näiden suodattavampien suojainten hankinnasta ja niiden alituisesta vaihtamisesta. Tavallinen kirurginmaski on symboli tässä ajassa, jolla halutaan viestiä vastuullisuudesta ja luoda turvallisuuden tuntua. Silläkin on lähinnä asusteen virka, valitettavasti.
Ja kyllä, turhauttaahan tuo asiaan perehtymättömien "maskituputus" kaikessa hyväntahtoisuudessaankin. Mutta turhaa roskaamista ja säkillä valon tupaan kantamista se on, jos alimman suojaavusluokan hengityssuojainta käytetään vain siksi, että jollekin tulee asiasta hyvä mieli.
Riittävä etäisyys ratkaisee enemmän.
Mistä tiedät ettet ole oireeton kantaja? Testaat itsesi päivittäin?