En halua olla tukemassa huumerikollisuutta
Siksi allekirjoitin kansalaisaloite.fi "kannabiksen dekriminalisointi".
En käytä kannabista enkä muitakaan päihteitä. En ole koskaan voinut ymmärtää miksi miedon päihteen käyttäjästä pitää tehdä rikollinen. Olen töissä päivystyksessä, jossa käy päivittäin alkoholin ja muiden aineiden runtelemia ihmisiä, yliannostuksen saaneita jne. Yhtään kannabiksen aiheuttamaa päivystyskäyntiä en ole nähnyt.
Kommentit (232)
Puhdas luonnontuote. Asiallinen aine asiallisesti käytettynä. Suosittelen allekirjoittamaan "Kansalaisaloite.fi - kannabiksen dekriminalisointi" kiitos!
Kukaan dekriminalisoinnin vastustaja ei oo kommentoinut sitä, onko väärin valmistaa itselleen kannabiksesta syöpälääkettä jos on pitkälle edennyt syöpä johon on todennäköisesti kuolemassa, kun kannabis kuitenkin on laitonta? Ja olisiko sitten oikein laittaa tämä syöpäsairas vankilaan ja viedä pois se lääke jota hän on itselleen valmistanut?
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 21:03"]
Kannabista voisi antaa murkkuikäiselle lääkkeenä kasvukipuihin...lapsille myös kun hampaat puhkeaa..sehän lievittäs kipuja..miks ei vois antaa jos se laillistettais? Sillonhan minkäikäisellä ihmisellä tahansa ois rajaton käyttö...tehän jo tiedättekin kun joka viikko polttelette...tiedän kyllä äidin joka näin lapselle teki..nykyään sen ei tarvi katsoa perään kun lapsi osaa poltella jo itse..
[/quote]
Alkoholikin on laillista, mutta sen käyttö lääkkeenä lapsen kasvukipuihin ei todellakaan ole laillista tai sallittua. Ei dekriminalisointi tarkoita sitä että kannabis julistetaan täysin vaarattomaksi ja hyödylliseksi kaikille vauvasta vaariin.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 11:35"]
oletkos hoitanut nuorta psykoosipotilasta?
tiedäthän että kannabiksen yleistymisen jälkeen psykoosit ja varhaiseläkkeet alle 30 v ovat yleistyneet.
Näin myös minulla
[/quote]
En tiedä kenestä puhut, mutta mä olen todistanut kyllä vierestä sellaistakin, että psykoosia hoidetaan CBD -pitoisella kannabiksella hyvin tuloksin.
Tuota toista mainitsemaasi korrelaatiota en oikein usko, koska meidän laitoksella on kyllä tutkittu noita asioita aika paljon. Siis toki tollaisia voi tapahtua yhtäaikaa, mutta silloin tietysti pitää verrata myös paikkoihin, joissa kannabiksen käyttö ei ole yleistynyt, mutta nuo muut mainitsemasi kyllä ovat.
[/quote]
Tätä nimenomaan ei ole tapahtunut, että ne olisivat yleistyneet, vaikka kannabiksen käyttö onkin.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 12:35"]Minua ihmetyttää, miksi nykyaikuisten mielestä kannabis on jotenkin "tarpeellinen"? Hirveä meteli sen puolesta kaikkialla mediassa, ärsyttävää.
Minulle lääkäri sanoi suoraan että en saisi juoda alkoholia juurikaan tai polttaa kannabista yhtään, koska suvussani on mm. skitsofreniaa. Olenkin pysynyt erossa kaikista päihteistä, myös kahvista ja tupakasta.
Mihin aikuiset ihmiset tarvitsevat "kukkaa"? Miksi sitä pitää voida pössytellä jatkuvasti, avoimesti, laillisesti? Haluaisitteko jättää lapsenne hoitoon kannabista käyttävälle ihmiselle tai uskoa tärkeän leikkauksen lääkärille, joka pössyttelee? Vaikka kumpikaan näistä ei psykooseja tms. saisikaan, ihan varmasti polttelu vaikuttaa työstä suoriutumiseen.
[/quote]
No kyllä mä voisin jättää hoitoon ihmiselle joka käyttää kannabista. Eihän se sitä siellä töissä käytä. Ei kännissäkään saa olla töissä. Itsekin olisin vähemmän saikulla, jos uskaltaisin iltaisella hoidella reumaa kannabiksella. Mutta kun oon sellasella alalla, jossa kiinni jääminen veisi koko uran, niin en uskalla.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 15:08"]En muuten ota asiaan kantaa, mutta kun tässä ketjussa on hehkutettu kannabista m.m. kipulääkkeenä, niin ne kipulääkkeenä käytettävät kannabinoidit ovat kyllä erittäin puhtaita kannabisjohdannaisia. Poltettuna kannabis - kuten mikä tahansa muu aine - on liian epäpuhdasta ja epätasaista laadultaan, ja polttamisessa on aina ne polttamisen terveysriskit.
[/quote]
Voi käyttää muutenkin, kuin polttamalla.
Että alkoholin lisäksi vielä toinen laillinen ongelmien aiheuttaja. En ikinä kirjoita.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 16:05"][quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 15:58"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 15:50"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 15:43"]
Tiedän kyllä, että reseptillä saatavat kannabispohjaiset lääkkeet ovat pilleri- sekä myös suihkemuodossa. Minä puhuin sen itse kasvin käyttämisestä suoraan, koska sinä väitit, ettei sitä voi käyttää lääkinnällisesti. Aika monet kun kuitenkin käyttävät, vaikka ei ilmeisesti pitäisi olla mahdollista.
[/quote]
Mitä ihmettä? Totta kai sitä voi käyttää, itselääkintään varsinkin. Mutta kuitenkaan kannabispohjaisia kipulääkkeitä - virallisia ja tutkittuja sellaisia siis - ei pitäisi sotkea tähän kannabiksen laillistamiskeskusteluun, koska kyseessä on ihan eri asia.
[/quote]Ei kai kukaan sotkekaan? Mielestäni voidaan tässäkin yhteydessä puhua lääkinnällisestä käytöstä vaikka se olisi omatoimista. Siis siinä muun käytön rinnalla tietenkin. Olen myös varma, että kannabispohjaisia reseptilääkkeitä olisi helpommin saatavilla jos kannabis dekriminalisoitaisiin. Tällä hetkellä moni lääkäri ei suostu edes harkitsemaan niiden määräämistä eikä niitä myöskään määrätä, jollei ole testannut jo kaikkia muita tarjolla olevia hoitokeinoja.
[/quote]
Aika moni sotkee. Mielestäni ei voida puhua "lääkinnällisestä käytöstä", jos joku käyttää huumaavaa ainetta lääkkeenä omatoimisesti, ilman minkäänlaista asiantuntemusta.
Enkä usko tuohon teoriaasi. Kannabispohjaisten lääkkeiden saatavuuteen vaikuttaisi selkeämpi tieto siitä, että kannabinoidit eivät ole huumeita, vaan kyseessä on eri asia kuin varsinainen kannabis.
[/quote]
Kyllähän ihmiset lääkitsee itseään muutenkin esim reseptivapailla lääkkeillä. Ja kyllähän potilaan asiantuntemus on myös asiantuntemusta.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 16:12"][quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 16:04"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 15:08"]
En muuten ota asiaan kantaa, mutta kun tässä ketjussa on hehkutettu kannabista m.m. kipulääkkeenä, niin ne kipulääkkeenä käytettävät kannabinoidit ovat kyllä erittäin puhtaita kannabisjohdannaisia. Poltettuna kannabis - kuten mikä tahansa muu aine - on liian epäpuhdasta ja epätasaista laadultaan, ja polttamisessa on aina ne polttamisen terveysriskit.
[/quote]
Et varmaan tiennyt, että kannabista voi nauttia syömällä tai höyrystämällä? Mikään pakko ei ole polttaa.
[/quote]
Mitä tahansa huumetta voi käyttää syömällä, höyrystämällä, jopa suonensisäisesti (vaikka se kannabiksen tapauksessa olisikin vaikeampi saavutus)... mutta epäpuhtauteen se ei vaikuta. Kannabiksen höyrystämisestä en tiedä erityisesti, mutta ainakin heroiinin höyrystämisessä on omat erityiset (ja vaaralliset) sivuvaikutuksensa.
Mutta sinulta nyt taisi mennä se varsinainen pointti ohi - eli se, että kannabiksen käyttö ja kannabinoidien käyttö lääkkeenä on kaksi eri asiaa. Itse kannabiksen dekriminalisointiin en sano juuta enkä jaata, mutta en todellakaan toivoisi, että ihmiset alkaisivat omatoimisesti pössytellä kannabista Buranan korvikkeena. Sen enempää kuin toivon sitäkään, että ihmiset käyttävät alkoholia tai heroiinia masennuslääkkeenä, mitä tietysti tapahtuu jatkuvasti.
[/quote]
Miksi ei saisi käyttää burnan korvikkeena. Itse en voi käyttää tulehduskipulääkkeitä lainkaan ja koska en halua ottaa riskejä laittomuuksilla, kärsin monista vaivoista, joihin ihan perus tulehduskipulääkkeet tai tulehdusta lievittävä kannabis voisi auttaa.
Muutenkun kipuihin voi sitte käyttää vain parasetamolia, joka ei ole kovin tehokasta ja tuhoaa maksan.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 08:35"]
Lähisukulaisellani kannabis oli portti kovempiin aineisiin. Nuorena päätyi mullan alle, yliannostus.
[/quote]
Niin ja sehän lähtee usein tupakasta, tupakka laittomaksi?
Itse olen pössytellyt kannabista. Kävin töissä ja hoidin asiani samalla. Juon erittäin harvoin (viimeiseen kahteen vuoteen ehkä 2 kertaa), en polta tupakkaa (mitä nyt kannabiksen seassa poltin) enkä nykyään polta kannabista koska olen perheellinen ja perhe menee edelle.
Turha sitä kannabista on syyttää jos elämä lähtee lapasesta, kyllä siitä saa syyttää itseään. Piireissä, joissa itse liikuin, suurin osa käytti vain kannabista (siis laittomista huumausaineista). Kovempien aineiden käyttäjiä pääasiassa halveksuttiin. Siinä missä pidin huolen etten käytä muita aineita, välttelin myös näitä jotka käyttivät. Heidän ongelmansa ei ollut lähtöisin kannabiksesta.
Jos minulta kysytään (ja aika monelta muulta) vastustan enemmän alkoholin käyttöä kuin kannabista. Riskit on ihan selvästi ja tutkitusti pienemmät. Sitä tosiasiaa poistamatta, että en soisi alaikäisen lapseni käyttävän kumpaakaan.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 13:29"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 15:08"]En muuten ota asiaan kantaa, mutta kun tässä ketjussa on hehkutettu kannabista m.m. kipulääkkeenä, niin ne kipulääkkeenä käytettävät kannabinoidit ovat kyllä erittäin puhtaita kannabisjohdannaisia. Poltettuna kannabis - kuten mikä tahansa muu aine - on liian epäpuhdasta ja epätasaista laadultaan, ja polttamisessa on aina ne polttamisen terveysriskit.
[/quote]
Voi käyttää muutenkin, kuin polttamalla.
[/quote]
Jep, ja sitäpaitsi toi lainaamasi väite on epätosi. Kannabista määrätään reseptillä lääkkeeksi myös ihan perusmuodossaan, eli kuivattuna kukintona, jota potilas sitten joko polttaa, vaporisoi tai syö (meillä on myös potilaita jotka keittää siitä teetä, jossa saattaa tulla ilmi ihan eri lääkinnälliset vaikutukset, koska tässä muodossa tuotteessa voi säilyä THC:n esiaste, joka poltettaessa muuttuu THC:ksi, ja jossa voi tosiaan olla erilaisia lääkinnällisiä vaikutuksia. Tätäkin meillä tutkikaan. Hollannissa siis näin). Mutta ihan siis sitä samaa tavaraa kuin päihdekäytössä, ihan samoilla metodeilla nautittuna. Ja meillä tosiaan ainakin suositellaan potilaita myös ihan itse kokeilemaan ja tarkkailemaan vaikutuseroja ja etsimään itselleen sopivaa tuotetta, ja luotetaan myös potilaan asiantuntemukseen oman olonsa tulkitsemisessa.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 21:03"]
Kannabista voisi antaa murkkuikäiselle lääkkeenä kasvukipuihin...lapsille myös kun hampaat puhkeaa..sehän lievittäs kipuja..miks ei vois antaa jos se laillistettais? Sillonhan minkäikäisellä ihmisellä tahansa ois rajaton käyttö...tehän jo tiedättekin kun joka viikko polttelette...tiedän kyllä äidin joka näin lapselle teki..nykyään sen ei tarvi katsoa perään kun lapsi osaa poltella jo itse..
[/quote]
Alkoholikin on laillista, mutta sen käyttö lääkkeenä lapsen kasvukipuihin ei todellakaan ole laillista tai sallittua. Ei dekriminalisointi tarkoita sitä että kannabis julistetaan täysin vaarattomaksi ja hyödylliseksi kaikille vauvasta vaariin.
[/quote]
No eihän se nyt kehittyville aivoille hyväksi ole. Dekriminalisointi ei tosiaankaan tarkota, että sitä aletaan lapsille antamaan. Vähän järkeä näihin "argumentteihin". En mä ainakaan anna lasten käyttää alkoholiakaan, vaikka itse silloin tällöin käytän.
Olen töissä akuuttipsykiatriassa. En koskaan ole kuullut tai nähnyt että pelkkä kannabis aiheuttaisi psykoosin. Taitaa exäsi olla pössytellyt jotain vahvempaa:)
[/quote]
Hohhoijaa, varsinainen ammattilainen siis olet. Kyllä se kannabis kuules voi laukaista psykoosin sellaisella ihmisellä johon sillä on taipumus.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 16:27"]
Olen töissä akuuttipsykiatriassa. En koskaan ole kuullut tai nähnyt että pelkkä kannabis aiheuttaisi psykoosin. Taitaa exäsi olla pössytellyt jotain vahvempaa:)
[/quote]
Hohhoijaa, varsinainen ammattilainen siis olet. Kyllä se kannabis kuules voi laukaista psykoosin sellaisella ihmisellä johon sillä on taipumus.
[/quote]
Ota asioita ystävällisesti selvää ennen kuin tulet tänne hohhottelemaan ;)
Kannabis ei aiheuta psykoosia, tämän on osoittanut kokemus sekä tutkimukset.
Kannabishumala saattaa aiheuttaa psykoosia muistuttavan tilan joillekin, mutta humalan väistyessä poistuu myös "psykoosi".
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 16:44"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 16:42"]
Niin, kannabis on kasvi, joka sisältää monia muita yhdisteitä niiden hyödyllisten yhdisteiden lisäksi. Sitä tarkoitan "epäpuhtauksilla".
[/quote]Ja kuten edellä kerrottiin, voi kasvin lajikkeen ja vaporisoinnin lämpötilan valinnalla vaikuttaa erittäin oleellisesti siihen, mitä yhdisteitä siitä kasvista käytetään.
[/quote]
No, määrittele "tarkasti". Ei kuitenkaan niin tarkasti, että voisi puhua samana päivänäkään puhtaiden kannabinoidien kanssa.
Mutta ok, on tullut tästä ketjusta jo selväksi, että kannabis on kasvimuodossa varsinainen ihmelääke, joka auttaa kaikkeen, eikä sen lääkekäyttöä tarvitse millään tavalla ohjata saatikka sitten rajoittaa, koska käyttöohjeet löytyvät netistä keskustelupalstoilta, ja kannabiksen käyttäjät ovat tietysti keskimääräistä fiksumpaa väkeä. Selkis.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 11:35"]
oletkos hoitanut nuorta psykoosipotilasta?
tiedäthän että kannabiksen yleistymisen jälkeen psykoosit ja varhaiseläkkeet alle 30 v ovat yleistyneet.
Näin myös minulla
[/quote]
En tiedä kenestä puhut, mutta mä olen todistanut kyllä vierestä sellaistakin, että psykoosia hoidetaan CBD -pitoisella kannabiksella hyvin tuloksin.
Tuota toista mainitsemaasi korrelaatiota en oikein usko, koska meidän laitoksella on kyllä tutkittu noita asioita aika paljon. Siis toki tollaisia voi tapahtua yhtäaikaa, mutta silloin tietysti pitää verrata myös paikkoihin, joissa kannabiksen käyttö ei ole yleistynyt, mutta nuo muut mainitsemasi kyllä ovat.