Miten reagoisit, jos tyttäresi toisi näytille mustan/tumman poikaystävänsä?
1. Kyseessä olisi maahanmuuttajataustainen, suomessa lapsuutensa elänyt teini. Mikä olisi suhtautumisesi?
2. Kyseessä pakolaistaustainen, suomessa lapsuutensa elänyt teini?
3. Kyseessä suomessa syntynyt maahanmuuttajien lapsi.
4. Kyseessä suomessa syntynyt suomalaisen ja tummaihoisen suomalaisen lapsi.
Asiallista keskustelua ja perustelkaa myös. Miten tilanne muuttuisi, jos vaihdetaan lapsesi pojaksi ja seurustelukumppani tytöksi, samat taustat.
Kommentit (83)
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 10:26"]Lähettäisin Afrikkaan, tytär arestiin.
[/quote]
Tiesithän, etteivät kaikki tummaihoiset ole afrikkalaisia? Sulhokandidaatti voisi olla vaikka suomalainen, saksalainen tai amerikkalainen.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 10:31"]
Ihmettelisin mistä se sen oikein on löytänyt kun täälläpäin ei niitä juurikaan asu. Mutta oikeasti en hyväksyisi eri väristä ja eri uskontoon kuuluvaa kumppania.
[/quote]
Miten sinä voit uskonnon nähdä ihonvärin perusteella?
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 10:32"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 10:31"]
Ihmettelisin mistä se sen oikein on löytänyt kun täälläpäin ei niitä juurikaan asu. Mutta oikeasti en hyväksyisi eri väristä ja eri uskontoon kuuluvaa kumppania.
[/quote]
Miten sinä voit uskonnon nähdä ihonvärin perusteella?
[/quote]Eikö mun tyttö kertois siitä miehestä mitään? Tosi vaan nähtäväksi mutta ei puhuttais mitään?
Olen tässä asiassa värisokea. Kun tytär toisi miehen näytille se olisi jännittävää! Haluaisin tutustua poikaystävään. Ei siihen farkkujen kireys, ihonväri tai kengän koko vaikuttaisi!
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 22:08"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 21:43"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 11:49"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 21:43"]Mikä on tummaihoinen suomalainen? Ei sellaista ole olemassakaan.
[/quote]
[/quote]
ompas. Esim. Ulkomailta adoptoidut on kyllä ihan suomalaisia ja juridisestikin suomalaisten vanhempien lapsia oli ihon väri ihan mikä hyvänsä.
[/quote]
Hah, eivät kyllä ole :(
[/quote]
kylläpä pistää surulliseksi ihmisten ajatukset. lähipiirissäni on useampikin ulkomailta adoptoitu. Pidän heitä suomalaisina. Lapsena pienenä he ovat pärjänneet ihan hyvin yhteiskunnassamme. Voin vain toivoa, etteä "pariutumisvaiheessa" kellään tule tämän kaltaisia ongelmia, ettei hyväksyttäisikään. Yksi näistä tuntemistani on itseasiassa jo vanhempi ja on löytänyt "suomalaisen näköisen" kaverin itselleen seurustelumielessä. Suurin osa näistä tuntemistani on tullut tänne 1-vuotiaina (viisi on tullut isompana), heidän on kasvatettu täysin meidän kulttuurimme edustajiksi.
Toinen esimerkki ihan värillisistä suomalaisista on aikuinen, joka on saanut kansalaisuuden. Esi, tunnen Kiinassa syntyneen ja kasvaneen, joka on asunut täällä jo kauan. Hän on korkeasti koulutettu, tohtori. Joku aika sitten hän muuttu Amerikkaan pariksi vuodeksi työasioiden vuoksi. Joku työkaveri täältä kysyi mitä vastaat siellä, kun sinulta kysytään mistä olet. Hän sanoi vastaavansa, että hän on suomalainen.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 21:49"]
1. Toivottaisin tervetulleeksi.
2. Toivottaisin tervetulleeksi.
3. Toivottaisin tervetulleeksi.
4. Toivottaisin tervetulleeksi.
Minulle kaikki ihmiset ovat samanarvoisia.
[/quote]
Samoin! :)
En arvota ihmisiä ihonvärin tain synnyinpaikan/vanhempien mukaan ja lisäksi oletan että lapsellani on sen verran hyvä itsetunto ja arvostelukyky ettei se alkaisi seurustelemaan minkään urpon kanssa joten voin hyvillä mielin toivottaa uuden seurustelukumppanin tervetulleeksi.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 11:49"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 21:43"]Mikä on tummaihoinen suomalainen? Ei sellaista ole olemassakaan.
[/quote]
[/quote]
Mikäs sitten on, jos toinen vanhemmista on vaikka etnisesti suomalainen ja toinen tummaihoinen? Ja sit kun tällainen ihminen saa lapsen toisen täysin etnisesti suomalaisen kanssa, niin eikö sekään lapsi vielä ole suomalainen?
Ilmeisesti mäkään en ole suomalainen, kun seitsemän sukupolven takaa suvusta löytyy yksi espanjalainen?
Ihan uskomatonta muutenkin. Anteeks nyt vaan, mutta mun Iranissa syntynyt Suomeen neljävuotiaana muuttanut kaveri todellakin on suomalainen. Se puhuu suomea, on kasvanut Suomessa, saanut koulutuksensa Suomessa, tekee töitä Suomessa, tekee suomalaisia lapsia Suomeen...Ja sun mielestä se on Iranilainen? Iranissahan se ei oo käynyt kertaakaan sieltä lähdön jälkeen (oli ihan vauva, eivät tulleet suoraan Suomeen), sillä ei ole yhtään muistikuvaa Iranista, ja sen persiakin on jo ihan kökköä, kun ei sitä paljoa puhu.
Ensimmäinen huoli olisi tietenkin se, tarjoanko sille jotain sellaista, jota se ei voi syödä.
Näistä on turha puhua ja väittää. Ei tässä kukaan väheksy suomessa asuvia ulkomaalaistaustaisia ihmisiä. Kyse oli siitä että saako lapset seurustella / avioitua / tehdä lapsia sellaisen kanssa.
Ajattelisin, että ai, tyttäreni on sit ilmeisesti hetero tai bi. Reagoisin niinkuin nyt yleensä varmaan reagoidaan, kun tavataan lasten seurustelukumppaneita. Jotain tervehtimistä varmaan aluks, ja sitten jutustelua. Teetä tai kahvia kai vois tarjota, ja pyytää päivälliselle, ja sensellaista.
En mä kyllä oikein tykkäisi. Ehkä se johtuu siitä, etten jotenkin osaa mieltää erirotuisia ihmisiä yhteen. Jotenkin ei ulkoisesti passaa. ehkä kyse on siitä, että mä en itse pystysi ajattelemaan itseäni erirotuisen kanssa ja siksi en myöskään pystyisi kuvittelemaan lastani sellaiseen.
[/quote]
Samoin!
[/quote]
Juuri näin.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 12:24"]
Näistä on turha puhua ja väittää. Ei tässä kukaan väheksy suomessa asuvia ulkomaalaistaustaisia ihmisiä. Kyse oli siitä että saako lapset seurustella / avioitua / tehdä lapsia sellaisen kanssa.
[/quote]
Mitä helvettiä? Mitäs eroa näissä asioissa on? Että en mitenkään väheksy tai paheksu, mutta mun lapsen kanssahan et seurustele!?
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 12:36"]
En mä kyllä oikein tykkäisi. Ehkä se johtuu siitä, etten jotenkin osaa mieltää erirotuisia ihmisiä yhteen. Jotenkin ei ulkoisesti passaa. ehkä kyse on siitä, että mä en itse pystysi ajattelemaan itseäni erirotuisen kanssa ja siksi en myöskään pystyisi kuvittelemaan lastani sellaiseen.
[/quote]
Jee, eläköön Apartheid Suomessa vuonna 2013!
Ihan järkyttävää.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 23:32"]
Itse olen naimisissa mustan miehen kanssa, ollut jo toista kymmentä vuotta, mutta rehellisesti sanottuna toivon tytölle suomalaista miestä. Tämä ihan sen takia, että tässä vuosien aikana olen tuntenut satoja tummaihoisia miehiä mieheni kautta, ja edelleen suuri osa ystäväpiiristä koostuu heistä, ja sitä kautta olen nähnyt hyvin läheltä mitä Se heidän elämänsä ja naisten kohtelu on. Ikinä en ole Suomessa tai Afrikassa tavannut uskollista ja rehellistä mustaa miestä, en ikinä, vaikka otanta on melko suuri. Ymmärrän toki, että heitäkin on erilaisia, ja varmasti joku uskollinenkin porukasta löytyy, mutta oma kokemus on tuonut asiaan melko vahvan mielipiteen.
Toivon siis tyttärelle suomalaista miestä, mutta jos tumman pojan tuo näytille niin yritän antaa mahdollisuuden ja luottaa, kunnes todistaa vääräksi jos todistaa, jos on hyvä mies ja kohtelee tyttöä oikein, olen ylpeä ja onnellinen.
Mainittakoon vielä, että kaikki mustat ystäväni ja tuttuni ovat ihania ihmisiä, tuo pettäminen vaan tuntuu olevan verissä, eikä siinä yleensä nähdä edes mitään väärää. Lapsille en toki ole ikinä mitään sanonut, vaan meillä kaikki ovat automaattisesti saman arvoisia, kun perheessäkin on kaiken väristä porukkaa :)
[/quote]
Eihän suomessa kovaa rasismia ole. Tietyissä maissa ihminen jolla seksuaalista tekemistä väärän kylän edustajan kanssa voidaan nähdä saastuneeksi ja niille käy niinkuin ollaan luettu. Eihän suomessa nyt sellaista ole. Kuitenkin tiettyihin sukuihin ei voida liittää mitä vaan suomessakaan. Sitä paheksutaan ja ihmisestä tulee luuseri / vähempi arvoinen eikä häneen varaan voida laskea niin paljon. Ihonväri ei ole se suurin ongelma mutta ei kuitenkaan auta asiaa. Kansallismielisille joidenka esi-isät taiseli tosissaan suomen puolesta niin uskoisin ja kokemusten perusteella väittäisin että he eivät myöskään lämpene seka-avioliitoille.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 12:45"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 12:36"]
[/quote]
Jee, eläköön Apartheid Suomessa vuonna 2013!
Ihan järkyttävää.
[/quote]
Apartheid on vähän eri asia, kuin miten mä tuon näen.
En mä mitenkään erirotuisia pidä alempiarvoisena tai väheksy. Mä en vain osaa kuvitella itseäni tai lapsiani ihan erinäköisten puolisoiden kanssa. Saati sitten, että lapsenlapset olisivat ihan erinäköisiä, kuin me.