Miten reagoisit, jos tyttäresi toisi näytille mustan/tumman poikaystävänsä?
1. Kyseessä olisi maahanmuuttajataustainen, suomessa lapsuutensa elänyt teini. Mikä olisi suhtautumisesi?
2. Kyseessä pakolaistaustainen, suomessa lapsuutensa elänyt teini?
3. Kyseessä suomessa syntynyt maahanmuuttajien lapsi.
4. Kyseessä suomessa syntynyt suomalaisen ja tummaihoisen suomalaisen lapsi.
Asiallista keskustelua ja perustelkaa myös. Miten tilanne muuttuisi, jos vaihdetaan lapsesi pojaksi ja seurustelukumppani tytöksi, samat taustat.
Kommentit (83)
Yleisesti ottaen ihmiset ovat hyviä tai pahoja, ihan samanlaisia ihmisiä joka puolella.
Suomikin alkaa kansainvälistyä, ei ihonvärillä ole merkitystä. Vai ottaako joku lapsensa pois jos koulussa eri värisiä tai kiellättekö lapsianne leikkimästä eriväristen kanssa..siitä se alkaa. Väistämättä nykylapsista osalle tulee erivärisiä poika- tyttöystäviä.
Ei mitään merkitystä värillä, kunhan vuositulot ylittää 100 000 e. Ja hyväksyy sen, että tyttäreni saa vain vaaleita lapsia.
Huutelisin ovenraosta, etten aio ostaa mitään eikä minulla ole varaa lahjoittaa rahaa. Käskisin myös hankkimaan työpaikan, ja hyvästelin hänet Suomi suomalaisille -fraasilla.
Aloin lukea tätä keskustelua, koska halusin tietää kuinka rasisteja täällä Suomessa ollaan.. Just niin rasisteja kun väitetään, pakko uskoa vaikka en haluis.. Menkää itteenne :(
Itse olen naimisissa mustan miehen kanssa, ollut jo toista kymmentä vuotta, mutta rehellisesti sanottuna toivon tytölle suomalaista miestä. Tämä ihan sen takia, että tässä vuosien aikana olen tuntenut satoja tummaihoisia miehiä mieheni kautta, ja edelleen suuri osa ystäväpiiristä koostuu heistä, ja sitä kautta olen nähnyt hyvin läheltä mitä Se heidän elämänsä ja naisten kohtelu on. Ikinä en ole Suomessa tai Afrikassa tavannut uskollista ja rehellistä mustaa miestä, en ikinä, vaikka otanta on melko suuri. Ymmärrän toki, että heitäkin on erilaisia, ja varmasti joku uskollinenkin porukasta löytyy, mutta oma kokemus on tuonut asiaan melko vahvan mielipiteen.
Toivon siis tyttärelle suomalaista miestä, mutta jos tumman pojan tuo näytille niin yritän antaa mahdollisuuden ja luottaa, kunnes todistaa vääräksi jos todistaa, jos on hyvä mies ja kohtelee tyttöä oikein, olen ylpeä ja onnellinen.
Mainittakoon vielä, että kaikki mustat ystäväni ja tuttuni ovat ihania ihmisiä, tuo pettäminen vaan tuntuu olevan verissä, eikä siinä yleensä nähdä edes mitään väärää. Lapsille en toki ole ikinä mitään sanonut, vaan meillä kaikki ovat automaattisesti saman arvoisia, kun perheessäkin on kaiken väristä porukkaa :)
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 22:08"]
Tekisin tyttäreni perinnöttömäksi
[/quote]
Onnea yritykseen
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 23:38"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 22:08"]
Tekisin tyttäreni perinnöttömäksi
[/quote]
Onnea yritykseen
[/quote]
No onnistuuhan tuo niin, että hummaa koko omaisuutensa, tai lahjoittaa sen eläissään jollekulle muulle?
Olen itse nuori nainen ja seurustellut kohta 4 vuotta tummaihoisen poikaystäväni kanssa enkä ole uskaltanut viedä häntä ollenkaan tapaamaan vanhempiani, koska tiedän heidän mielipiteensä olevan juuri samaa luokkaa näiden täältä löytyvien viestien kanssa joissa puhutaan häpeästä ja ym vihaisia ja ennakkoluuloisia ajatuksia.
Asumme ulkomailla enkä itsekään vieraile usein vanhempieni luona lapsuuden traumojen ja elämänkatsomuserojen vuoksi.
Poikaystäväni ei ole muslimi, vaan kristitty. Hän on todella huolehtiva ja välittävä herrasmies, todellinen sielunkumppanini.
Olemme aivan tavallinen, tasa-arvoinen pariskunta.
Eipä ole jos. Vaan on ihan tosi elämää meillä.
Ja suomalaisia olemme kaikki,, väristä huolimatta.
ajattelisin että saapahan isoa munaa
Mun täytyy myöntää, että jos poika olisi tummaihoinen, mikä vaan noista, mulla ei olisi mitään ongelmaan. Mutta jos se olisi Lappeenrantalainen (tai Mikkeliläinen tai jostain sieltä päin) mulla olis haasteita. Mä en pysty vakavana kuuntelemaan sitä murretta ja mie saa musta sanojan kuulostamaan hieman ei niin älykkäältä. Eiköhän jokaisella meillä ole jotain ennakkoluuloja.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 23:13"]
Aloin lukea tätä keskustelua, koska halusin tietää kuinka rasisteja täällä Suomessa ollaan.. Just niin rasisteja kun väitetään, pakko uskoa vaikka en haluis.. Menkää itteenne :(
[/quote]
Ja mitä voit päätellä tästä AV-keskustelusta asian suhteen? Niinpä niin, et mitään. Voit olla oikeassa tai väärässä mutta ei se sinulle täältä selviä. Vaikka sama kysymys esitettäisiin kaikille kansanedustajille tai tuhannelle satunnaiselle kulkijalle ostarilla, niin et siltikään pystyisi päättelemään asiasta vielä tarpeeksi. Oman näkemyksesi asian tilasta voit tietysti muodostaa vaikka millä perusteella, mutta älä kuvittele, että se on kovin objektiivinen.
Tuntisin itseni huonoksi äidiksi. Mikä ihme kasvatuksessa on mennyt pieleen kun täytyy tummaihoisen kanssa heilua? En todellakaan halua sukuun mitään yön Timoa.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 23:05"]
Yleisesti ottaen ihmiset ovat hyviä tai pahoja, ihan samanlaisia ihmisiä joka puolella.
Suomikin alkaa kansainvälistyä, ei ihonvärillä ole merkitystä. Vai ottaako joku lapsensa pois jos koulussa eri värisiä tai kiellättekö lapsianne leikkimästä eriväristen kanssa..siitä se alkaa. Väistämättä nykylapsista osalle tulee erivärisiä poika- tyttöystäviä.
[/quote]
Ei tarvitse tulla. Itse ainakin suostun seurustelemaan vain vaaleaihoisten kanssa, vaikka ihmisinä tummaihoiset ovat ihan yhtä arvokkaita kuin kaikki muutkin. Silti vaaleat hiukset ja siniset silmät ovat katoavia ominaisuuksia, eivätkä tummaihoisen kanssa lisääntyessä siirry enää jälkipolville.
Tuulettaisin. Tulevaisuudessa kukaan naapurin lapsista ei voittaisi lapsenlapsiani piiloleikissä vanhassa hämärässä maalaistalossamme :)
kysyin, että onko sillä rikas suku. Jos ei olisi, niin toivottavasti käyttäisi ehkäisyä, niin pääsisi siitä eroon kyllästyttyään.
Onneksi en enaa asu Suomessa enka koskaan tule asumaankaan. Yhta nurkkakuntaista vakea kuin joku romani-heimo.
Aivan yhdentekevää... Jos nyt jotain voisi toivoa niin olkoon se budhalaisuus, uskontona henkisellä tavalla kasvattavampi kun moni muu..
Miettisin hyvin pitkään, kumpi olisi parempi vaihtoehto: nykyinen valkoihoinen tyttöystävä vaiko tummaihoinen poikaystävä.
No kaikkiin neljään vastaisin, että riippuu täysin tyttäreni iästä. Täysi-ikäiselle ok, alaikäiseltä kieltäisin seurustelun.