Ammatit, joita ei kannata opiskella? Perustele!
Kerro ammatti/ammatit, joita ei kannata opiskella. Perustele esim. ei töitä jne.
Kommentit (1895)
Suuhygienisti. Koulutus 3,5 vuotta amk:ssa. Kunnallisella surkea palkka, itselläni hiukan vajaa 2500e. Palkka vain hieman parempi kuin hammashoitajilla, joilla lähihoitajan tutkinto. Hammaslääkärit tienaavat vähintään tuplasti enemmän. Ei ilta- tai viikonlopputöitä, eli ei mahdollisuutta saada niistä lisiä. Lapset tuovat työhön vaihtelua ja keveyttä, aikuisille lähinnä hammaskiven poistoa, joka on yksitoikkoista ja raskasta pidemmän päälle. Monella pitkään tehneellä esim. käsi- ja selkävaivoja.
Jos suun terveydenhuolto kiinnostaa, opiskele hammaslääkäriksi!
Muuttomies - ihmiset eivät muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkitehdiksi kyllä kannattaa opiskella. Mielenkiintoinen ja monipuolinen työ, töitä on löytynyt. Rasitteena ehkä rakennusalan vahva suhdannevaihtelu, eli välillä painetaan hulluna, välillä pelätään työttömyyttä. Mutta aina ne työt on myös palanneet.
Tämä kun joku kysyi, onko mitään mitä kannattaa.Alalla on hyvä työllisyystilanne ollut jo kauan mutta itsensä työllistäminen on hyvin hankalaa ainakin ilman suhteita.
Yrittäjiä on vain pieni osa arkkitehdeista. Suuri osa on tavallisesti töissä arkkitehtitoimistoissa, kunnilla, valtiolla, rakennusliikkeillä.
Vierailija kirjoitti:
It-tradenomi, jos olet nainen ja haluat "oikeita" it-alan töitä. Kaupan alalle tutkinnolla kyllä pääsee.
"Oikeissa" töissä osaaminen ratkaisee, ei tutkinto, jos paperit kuitenkin on. It-tradenomeiksikin valmistuu monensorttista möllöttäjää.
t. It-alan työnantaja, joka palkkaa myös it-tradenominaisia.
Vierailija kirjoitti:
Matkailuala. Ei töitä.
Komppaan! Yli 20 vuotta töissä matkailualalla, ja jokainen isompi kriisi tietää lomautuksia tai irtissnomisia. Pandemia, lama, terroristi-isku, tulivuorenpurkaus jne. Nämä kaikki on tullut nähtyä ja nyt sitten viimeisimpänä tämä korona.
Maaliskuusta 2020 asti oon ollut osa-aikaisesti lomautettuna eikä loppua näy. Lomautukset jatkuu taas kesälomien jälkeen syksyllä. Taivas yksin tietää (ja ehkä Krista Kiuru) miten pitkään. Ja mä olen yksi niistä onnekkaasta, joka sai pitää työnsä. 120 kollegaa sai lähtöpassit.
Muiden valituksia kuulee kaikista asennushommista, jossa joutuu limboilemaan ja venymään eri asentoihin, että nuorena ja hyväkuntoisena pärjää, mutta iän kanssa tulee ongelmia.
Tämmöisillä helteillä on ongelmia ja pakkassäät ajateltava myös.
Raskaan kaasujalan omaavan ei kannata hankkia ammattia, missä poliisi voi viedä leivän helpostikin 1-2 kk:n ajaksi tahi joiltakin jopa vuodeksi, vaikka eivät ole viinan kansa lätränneetkään, vain 2 törkeää liikenteen vaarantamista 5 vuoden sisällä riittää eli vaikkapa yöllä ajat moottoritien tietyömaalla 50 km/h yli, kun töitä ei tehdä ja muitakaan tiellä liikkujia ei ole.
Nyt siis pandemia-ajalla lähtee asunnot myyntiin ilman omaa syytään monelta yrittäjältä rajoitusten vuoksi, jotenka yrittäjäksi ei kannata ryhtyä tahi suhdanteista riippuvaiseen työhön liioin. Provisiotöitäkään en voi suositella, ellei ole kunnon varmaa peruspalkkaa. Esim. 4 kk kiinteistönvälittäjänä nollatuloilla ja polttoaineet meni omasta taskusta.
Mikäänhän elämässä ei ole varmaa. Suosittelisin vaikkapa Veikkauksen kilpailijaksi eli järjestä laittomia vetoja ja pokeri-iltoja, nuuskan salakuljettamista, pontikan polttamista tai palkkamurhaajna voisi tehdä hyvän tilin yhdestä yksittäisestä keikasta.
Vierailija kirjoitti:
Metsätalousinsinööri. Samat vanhat patut on olleet "jäämässä eläkkeelle" ja "vapauttaen töitä uusille työntekijöille" jo 2000-luvun alusta saakka.
Muutamien metsäalan organisaatioiden jatkuvat yt-kierrokset ja kokeneiden työnhakijoiden jatkuva työnhakureservi ei ole kohdelleet vastavalmistuneita kovin pehmeästi. Tämä yhdistettynä jatkuvaan teknologiseen kehittymiseen, mikä vähentää miestyöpanoksen tarvetta.
Unohdit mainita "vapaan työajan" = puhelin soi myös illat ja viikonloput. Ja tulostavoitteet...
Olen itse sairaanhoitaja ja tähtään kyllä rohkeasti matkailualalle/ilmailualalle hamassa tulevaisuudessa kun tarvetta taas on. Toki olen siinä mielessä eri tapaus, kun sh- tutkinto on taustalla ns "varalla" kuitenkin mikäli sattuisin pääsemään toiselle alalle.
Kaupankassaksi , voi tulla pääministeriksi punakantisella kirjalla.
A rinne kirjoitti:
Kaupankassaksi , voi tulla pääministeriksi punakantisella kirjalla.
Onpa väsynyt läppä. Suurin osa koulutetuista on joskus tehnyt muitakin duuneja. Itse olen ennen opiskeluja ja niiden aikana ollut varastossa, tietöissä, remonttihommissa, kalustemyyjänä ja mainostenjakajana.
Ei oikeadtaan mitään.
Vain lääkejättien ylipalkatuiksi konsulteiksi eli lääkäreiksi .. pelkkiä kauppamaakareitan ne on tosiaan lääkejättien kustannuksella ja sinun terveytesi. Tai sitten lakimieheksi riitelevien kanslaisten väliin viemään käsistä pennit ja lisäten vettä myllyyn.
Jos ei ole yhtään yrittäjähenkinen, niin kannattaa unohtaa kaikki taide- ja käsityöhommat. Ammattikoulupuolella kaikki biologian alat ellei aio opiskella lisää.
Kirjastoalalla on myös aika lailla ylitarjontaa ainakin tällä seudulla.
Opiskelu yleensäkin on aika epävarmaa työllistymisen kannalta...hoitoala, myyntihommat, rakennus- ja kuljetusala tulevaisuuden näkymillä varmaan turvallisimmat vaihtoehdot.
Lääkäri, robotit hoitavat tulevaisuudessa diagnoosit tehokkaasti ja nopeasti ja paljon muutakin. Ihmiset osaavat pitää paremmin huolta itsestään ja sairaudet vähenevät.
ai tään takia politiikot on kiinnostunut ulkolaisesta työvoimasta ; tyytyvät palkkaansa,eivät rutise työmääristä...niinpä niin ,sanoi Kunta Kinte.
Tulis varmaan paljon lyhyempi lista/keskustelu kun listattaisiin ne alat joita kannattaa opiskella että saa töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja. Pääset pesemään dementikkojen takapuolia, huonolla palkalla ja kuuntelemaan valitusta siitä, että olet täysin 0.
Ja näistä jatkuvista varoituksista huolimatta alalle tunkee väkeä silmät kiiluen. Kummallista.
Ei ole kummoset pääsyvaatimukset. Siinä se
Vierailija kirjoitti:
Suuhygienisti. Koulutus 3,5 vuotta amk:ssa. Kunnallisella surkea palkka, itselläni hiukan vajaa 2500e. Palkka vain hieman parempi kuin hammashoitajilla, joilla lähihoitajan tutkinto. Hammaslääkärit tienaavat vähintään tuplasti enemmän. Ei ilta- tai viikonlopputöitä, eli ei mahdollisuutta saada niistä lisiä. Lapset tuovat työhön vaihtelua ja keveyttä, aikuisille lähinnä hammaskiven poistoa, joka on yksitoikkoista ja raskasta pidemmän päälle. Monella pitkään tehneellä esim. käsi- ja selkävaivoja.
Jos suun terveydenhuolto kiinnostaa, opiskele hammaslääkäriksi!
Minulla on ihan päin vastoin. Olen alan vaihtaja elintarviketehtaasta suuhygienistiksi. Mieluummin palvelen asiakkaita kuin teen sitä yksitoikkoista tehdastyötä. Palkkakin on parempi. Suuhygienistinä näkee oman työnsä jäljen. Asiakkaat muistavat usein kiitelläkin. Kun kello tulee 16, pääsee kotiin, eikä työmurheet seuraa vapaalle mukana. Tykkään.
Matkailu-, ravintola-ja hotellialat. Mainostoimisto AD:t, valokuvaajat, HR-tehtävät, kirjanpitäjät, intendentit
Kyllä (DI)insinööreille töitä löytyy, jos kelpaa teollisuuden perusduunarin työt. Tosin se tutkinto ei sitä palkkaa nosta, vaan taulukon mukaan.
Olen työurani tehnyt teollisuudessa ja paljon on insinöörejä ollut työkavereina. Osa on ihan sinut sen kanssa, että ei koulutusta vastaavaa työtä ole saanut. Jotkut taas saattavat tuntea häpeää, koska joutuvat tekemään samaa työtä kouluttamattoman kanssa samalla palkalla. Toki olen huomannut, että ei se (DI)insinöörin tutkinto tee ihmisestä yhtään sen osaavampaa ja oppivaisempaa.