Ammatit, joita ei kannata opiskella? Perustele!
Kerro ammatti/ammatit, joita ei kannata opiskella. Perustele esim. ei töitä jne.
Kommentit (1895)
Hoitaja tarkoittaen lähihoitajia, sairaanhoitajia, labrahoitajia, röntgenhoitajia jne.. Huono palkka työhön nähden, vaikka ammattikorkea käytynä (näillä viimeisillä). Arvostusta ei juuri saa potilailta, omaisilta, lääkäreiltä, esimiehiltä, eikä varsinkaan "toisen alan" hoitajilta. Työtä saa tehdä selkä vääränä ja joka päivä enemmän, eikä siitä mitään tulospalkkiota jaeta. Jos omat lapseni opiskelevat hoitajaksi, niin olen tehnyt kyllä elämässäni jotain pahasti väärin.
Hoitoala, opetusala ja insinööritieteet ovat ainoita aloja joita kannattaa opiskella, jos parikymppinen haluaa varman elinikäisen työuran. Kaikki muut tullaan automatisoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
IT-ala on kyllä todella hankala ala. Itse kouluttauduin IT-Tradenomiksi 2008-2013 (opinnäytetyö pitkitti) ja koskaan en saanut mitään oman alan kesätöitä. Tein siis pakotetusti ihan jotain muita töitä kesällä ja viikonloppuisin. Sitten jotkut epämotivoituneet mätisäkit omassa koulussa saivat alan töitä suhteilla. IT-alalle kannattaa kouluttautua lähinnä jos on jo valmiiksi taustaa koodaamisessa, koska Suomessa luupäät miettivät, että koodaus on ainut oikea IT-alan työ (ja koulussa sitä opetetaan huonosti, mutta paperit pitää olla saadakseen uskottavuutta työmarkkinoilla). Ja pitäisi olla syntymästä lähtien lahjakas matematiikassa. No itse päädyin sitten lopulta Service Desk -työhön ja sitä olen tehnyt jo vuosikausia. Onneksi olen säästänyt ja sijoittanut rahojani ja bitcoinejakin löytyy ja niistä olen monet kerrat hyötynyt ja arvo tulee tulevaisuudessa vielä kasvamaan, eikä volatiilius pelota. Eiköhän ne rikkaat ja lellityt koodarit ole suurimmaksi osaksi tuhlaajia ja sijoittamisen avulla pääsen pitkällä aikavälillä heitä rikkaammaksi. ;)
Oothan sä katkera. Mä kouluttauduin it-tekniikan insinööriksi enkä ole päivääkään tehnyt töitä. Katkeruudesta ole mitään haittaa. Iso-osa pilipali insseistä ja tradeista jää työttömiksi tai jotkut "mätisäkit" kuten sanoit vie työt. Nyt opiskelen yliopistossa.
Kuulostat aika katkeralta. Sijoita ennen kaikkea hyvinvointiisi ja yritä päästä eroon tuosta tarpeettomasta alemmuuden tunteesta koodareita kohtaan. Pitkällä aikavälillä se tekee sinut onnellisemmaksi kuin yksikään euro, bitcoin tai roponen.
Katkeraksi haukkuminen (nimenomaan haukkuminen) on yksi argumentointivirheiden muodosta, joka kuuluu joko ad hominemiin tai sitten on ad hominemin "sukulainen". Samalla käytät myös "hätäistä päätelmää" ja muitakin, en nyt osaa kaikkea nimittää. Et tunne minua etkä tiedä kokemuksiani tai minkälaisessa tilassa kirjoitan, joten et voi todeta minua katkeraksi. Et voi myöskään väittää minun tuntevan alemmuuden tunnetta jotain X ryhmää kohtaan, varsinkin kun samalla yrität pakottamalla pakottaa mikä tekisi minut onnellisemmaksi kuin mainittu omaisuus. Ylimielisyys on paheesi kaltaisillasi ihmisillä ja sen todistit omilla sanoillasi. Ja se, että kuinka paljon sijoitan hyvinvointiini, sitäpä sinä et tiedä. Jos satut olemaan koodari ja kirjoitat noin ylimielisesti, niin väitteeni on selkeästi tosi. :)
Enpä ihmettele jos et edes töitä saa, kun et edes osaa kirjoittaa Vauvan palstalla oikeaan kohtaan, vaan kirjoitat tekstisi quote-kentän sisäpuolelle. :D Mutta edelleenkin olet ylimielinen, koska kehtaat jotenkin väittää minun olevan katkera tietämättä minusta mikään, mikä on erittäin vahva väite. Taitaakin olla tuo sinun väittämä *projisointia*. Minäpä olen ollut työelämässä jo lähemmäs 10v ja sinä yrität tuntea olosi tärkeäksi jossain yliopistossa. :D Jos kerran et päivääkään ole töitä tehnyt, niin et myöskään tiedä mikä aiheuttaa hyvinvointia. Työttömyys nyt ei ainakaan...no, aika aloittaa etätyöt. On se mukavaa kun töitä! :)
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja tarkoittaen lähihoitajia, sairaanhoitajia, labrahoitajia, röntgenhoitajia jne.. Huono palkka työhön nähden, vaikka ammattikorkea käytynä (näillä viimeisillä). Arvostusta ei juuri saa potilailta, omaisilta, lääkäreiltä, esimiehiltä, eikä varsinkaan "toisen alan" hoitajilta. Työtä saa tehdä selkä vääränä ja joka päivä enemmän, eikä siitä mitään tulospalkkiota jaeta. Jos omat lapseni opiskelevat hoitajaksi, niin olen tehnyt kyllä elämässäni jotain pahasti väärin.
Hoitoalalla on paljon ongelmia, mutta ei nykyään voi olla arvostamatta tiettyä työllisyyden vakautta. Oman uran aikana on ollut vaikka millaista yhteiskunnan taloustilannetta, mutta töitä on riittänyt aina eikä toimeentulosta ole tarvinnut stressata koskaan. Se on etu, jota ei kovin monella alalla ole.
Vierailija kirjoitti:
No amk-koulutetuilla hoitajilla on lähtöpalkka ilman mitään lisiä päälle 2500e/kk. Lisillä pääsee yli 3 tonnin, ei palkka mikään surkea ole, vaikka tottakai vastuuseen nähden pitäisi olla ehdottomasti parempi palkka. Potilailta saa kyllä kiitosta ja arvostusta jatkuvasti, työnantajalta harvemmin.
Tuo viimeinen lause osoittaa surullisesti sen ettet vaan itse arvosta hoitoalan työntekijöitä ollenkaan.
Minä ainakin hoitajana arvostan sitä kun on jatkuvasti töitä tarjolla ja voi itse valita haluaako tehdä osa-aikaista vai kokoaikaista työtä ja muutenkin pystyy monissa asioissa sanelemaan ehtoja. Keikkailulla elää myös hyvin. Työpaikkoja on tosi erilaisia ja voi valita mikä kiinnostaa ja mikä taas ei yhtään kiinnosta. Työntekijän markkinat tällä alalla, harvalla on samaa etua.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa töitä, niin monilla teknisillä aloilla sitä on. Sitten tietysti hoitoala, mutta se on rankkaa ja huono palkka, kannattaa olla kutsumus. Jos päätä riittää, niin lakipuolella riittänee aina töitä, lääkis myös.
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/pilaantunutta-juustoa-suomen-kylmatisk…
Jos nyt nuori henkilö aloittaisi ammattiopinnot, niin melkoista lottoa tietää mikä on tilanne, kun valmistuu.
On kuitenkin ammatteja ja aloja jotka ei ikinä muutu miksikään.
Autoasentajan työt muuttuu tulevaisuudessa. Bensa ja dieselkaluston korjaajia tarvitaan vielä 10-20 vuotta, mutta kuka tietää milloin kaikki kulkee sähköllä.
Teollisuudessa on monta ammattikuntaa, joihin kouluttauduttiin aikoinaan ammatikoulussa 2-3 vuotta, mutta niitä töitä ei ole enää missään, kun automaatio on vienyt ne työt kokonaan.
Kouluttauduin aikoinaan DI:si, mutta harjoittelun jälkeen en ole päivääkään tehnyt niitä töitä.
Sitä ennen ammattikoulussa sähköasentajaksi. En ole asentanut yhteenkään taloon sähköjä. En edes omaani.
Hyvä kysymys, mutta todella vaikea.
Vierailija kirjoitti:
Yläkoulun aineenopettajaksi (varsinkin ruotsin opeksi) ei kannata juurikaan valmistua.... Jos haluat kuulla halventavia kommentteja kielestä ja p a k k o ruotsin opiskelusta ym. ja yleensäkin jatkuvaa haistattelua säännöistä, persoonastasi, ulkonäöstäsi, opetustaidostasi, saada kivoja puheluja vanhemmilta, tehdä työtä vuorotta, pitää etäkoulua netin välityksellä, selvittää lv:nä poissaoloja, olla yhteyksissä kuraattoriin, psykologeihin, sosiaalitoimeen, poliisiin oppilaiden asioiden takia, täytellä jatkuvasti W i l m a a ja tehdä kaikkea muuta työtä kuin opettaa opiskelemaasi kieltä, niin tervetuloa!
Valitsee aineen, jonka opiskelulla työllistyy vain saman aineen opettajaksi.
Yllättyy tästä.
Kääntäjä, jos ei ole ennestään jonkun vaativan erikoisalan osaamista. Itse aloitin alalla 25 vuotta sitten ja sattuma vei tietotekniikan käännösten pariin alusta alkaen. Olen tehnyt töitä toiminimellä viimeiset 16 vuotta, ja käytännössä olen viime vuodet ollut aina vain heikommin palkattu koneen jatke (isojen toimistojen alihankkija), kun joka paikkaan halutaan vain konekäännöksen muokkaajia. Asiakkaat vetävät hintoja jatkuvasti alaspäin eikä vaihtoehtoja ole muita kuin "ota tai jätä". Sitä kuitenkin kutsutaan neuvotteluksi.
Viimeinen niitti oli korona, joka vei asiakkaat, joten nyt olen lähdössä opiskelemaan toista alaa ensi vuoden alussa. Ehkä palaan vielä käännöshommiin sen jälkeen, kun olen hankkinut uuden alan osaamista, mutta ainakaan tässä vaiheessa ajatus ei erityisemmin innosta.
Kaikesta tästä huolimatta on kuitenkin sanottava, että nyt opiskelun aloittavalle alan tilanne saattaa olla helpompi hyväksyä, kun se on vain elämän tosiasia, ei masentava tilanne, johon on nähnyt asioiden liukuvan vuosikymmenien aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No amk-koulutetuilla hoitajilla on lähtöpalkka ilman mitään lisiä päälle 2500e/kk. Lisillä pääsee yli 3 tonnin, ei palkka mikään surkea ole, vaikka tottakai vastuuseen nähden pitäisi olla ehdottomasti parempi palkka. Potilailta saa kyllä kiitosta ja arvostusta jatkuvasti, työnantajalta harvemmin.
Tuo viimeinen lause osoittaa surullisesti sen ettet vaan itse arvosta hoitoalan työntekijöitä ollenkaan.
Onhan tuo valitettavan surkea palkka, lisineen yli kolmen tonnin. Pitäisi kyllä olla enemmän. Itse teen duunarityötä ja palkka on noin 5000 e/kk. Arvostan hoitajia ja varmasti työhön nähden palkka on kehno.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimittajan ammatti on turha, koska nykyään ihmiset ja organisaatiot voivat omilla sosiaalisen median sivuillaan julkaista asioita.
Tähän sellainen huomautus, että toimittajan ja tiedottajan työt eivät kylläkään ole synonyymejä.
Itse asiassa tässä tapauksessa ovat, sillä toimittajat julkaisevat työpaikkani tiedotteita sellaisenaan uutisena esim taloussivuilla.
Hoitaja, syy orjatyölaki.
Haluan saada hoitajanoikeudet rekisteristä pois.
Muut elää kuin siat vatukossa ja hoitajat kantaa vastuun
Vierailija kirjoitti:
Kääntäjä, jos ei ole ennestään jonkun vaativan erikoisalan osaamista. Itse aloitin alalla 25 vuotta sitten ja sattuma vei tietotekniikan käännösten pariin alusta alkaen. Olen tehnyt töitä toiminimellä viimeiset 16 vuotta, ja käytännössä olen viime vuodet ollut aina vain heikommin palkattu koneen jatke (isojen toimistojen alihankkija), kun joka paikkaan halutaan vain konekäännöksen muokkaajia. Asiakkaat vetävät hintoja jatkuvasti alaspäin eikä vaihtoehtoja ole muita kuin "ota tai jätä". Sitä kuitenkin kutsutaan neuvotteluksi.
Viimeinen niitti oli korona, joka vei asiakkaat, joten nyt olen lähdössä opiskelemaan toista alaa ensi vuoden alussa. Ehkä palaan vielä käännöshommiin sen jälkeen, kun olen hankkinut uuden alan osaamista, mutta ainakaan tässä vaiheessa ajatus ei erityisemmin innosta.
Kaikesta tästä huolimatta on kuitenkin sanottava, että nyt opiskelun aloittavalle alan tilanne saattaa olla helpompi hyväksyä, kun se on vain elämän tosiasia, ei masentava tilanne, johon on nähnyt asioiden liukuvan vuosikymmenien aikana.
Mielenkiintoinen kirjoitus. Voisin kuvitella tosin, että tuo konekäännös on ongelmana lähinnä juurikin tuollaisessa teknisen sanaston käännöstyössä? Romaanit ovat kielellisesti ehkä siinä mielessä ilmaisullisempi tekstimuoto, että niiden kääntäminen konekäännöstä käyttäen ei ole yhtä helppoa, vai olenko ihan hakoteillä?
Vierailija kirjoitti:
Hoitoala, opetusala ja insinööritieteet ovat ainoita aloja joita kannattaa opiskella, jos parikymppinen haluaa varman elinikäisen työuran. Kaikki muut tullaan automatisoimaan.
Hehe opiskelin noista aloista kahta ja vain lyhyttä pätkää olen saanut. Jokainen varmasti arvaa mitä kahta.
Pitää miettiä mitä "sisältöä" haluaa elämäänsä. Pitkässä juoksussa aika monella työssä kohdatut asiat alkaa vaikuttamaan miltä maailma näyttää. Jos esimerkiksi päihdetyöntekijä kävelee Helsingin rautatieaseman läpi, se näyttäytyy helposti aika erilaisena kuin, jos vaikka sisustusarkkitehti kävelee sen läpi.
Mitä teet alkaa helposti määrittämään sinua hyvässä ja pahassa. Vaatii todella vahvaa psyykea nähdä maailman hyvät puolet, jos työssä näkee enimmäkseen kärsimystä ja kurjuutta.
Aika vaativa rasti nuorelle, usein idealistiselle ihmisen taimelle, tämmöisiä miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimittajan ammatti on turha, koska nykyään ihmiset ja organisaatiot voivat omilla sosiaalisen median sivuillaan julkaista asioita.
Tähän sellainen huomautus, että toimittajan ja tiedottajan työt eivät kylläkään ole synonyymejä.
Itse asiassa tässä tapauksessa ovat, sillä toimittajat julkaisevat työpaikkani tiedotteita sellaisenaan uutisena esim taloussivuilla.
Joo, kyllähän tiedotteita paljonkin hyödynnetään mediassa, mutta ei silti voi sanoa, että journalisteja ei tarvita koska nykyään yritykset voivat itse julkaista omat tiedotteensa. Jos nyt ihan vakavasta journalismista puhutaan, niin se on luonteeltaan tutkivaa, eikä vain tyydy siihen mitä joku taho itse päättää asiasta ilmoittaa. Tietysti tutkiva journalismi on kallista ja aikaa vievää ja sen vuoksi suurin osa journalismista ei tähän kategoriaan kuulu, mutta se kuitenkin niin oleellinen osa alaa, että sitä ei voi tässä yhteydessä sivuuttaakaan.
Lääkäri - liian raskas työ, mikään ei riitä. Peruspalkka perustyöajalta paska: klo 0745-15.30 ja palkka 3500€/kk. Verojen jälkeen alle 3 tonnia käteen.
Kun tekee joka viikko kellon ympäri päivystyksiä, niin toki tulot kasvaa. Mutta kun viikkotyöaika on koko ajan 60h/viikko, niin ei jaksa. Ja vaikka tekee siivoustyötä 60h/viikko, niin kyllähän siitäkin fyrkkaa tulee.
Lääkäreiden palkasta puhuttaessa aina unohdetaan, että on tuo rahaa tuova työ virka-ajan ulkopuolella ja sen lisäksi.
Ei vapaa-aikaa, ei perhe-elämää. Ka jäätävä kilpailu alalla, kaikki kollegat superlahjakkaita ja kykenevät vaikka mihin venymiseen. Nytkin tänä vuonna melkein kaikki hesan lääkikseen otetut jo lähtökohtaisesti 6 L:n ylioppilaita. Poikkeuksellisia yksilöitä, ikäluokkansa lahjakkaimpia. Ei tässä porukassa keskiverto pärjää. Ja Turha ruikuttaa, kun kollega vierellä kykenee.
Puusepäksi ei ainakaan kannata opiskella, koska ei ole työpaikkoja. Sama koskee myös muita puualan ammatteja. Esimerkiksi puutekniikan insinööri on myös ala, jolla ei ole töitä. Näistä nyt ainakin on omakohtaista kokemusta.