Ammatit, joita ei kannata opiskella? Perustele!
Kerro ammatti/ammatit, joita ei kannata opiskella. Perustele esim. ei töitä jne.
Kommentit (1895)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä ei kannata mutta kannattaa opiskella sairaanhoitajaksi tai eläinlääkäriksi ja mennä Norjaan töihin.
Eläinlääkärinä tienatakseen hyvin pitää olla rautaiset hermot lukupään lisäksi. Suuri osa ei pysty tekemään täyttä työviikkoa työn rankkuuden takia ja ne jotka pystyy tekevätkin sitten yli 60h työviikkoa. Lyhyemmälläkin koulutuksella ja vähemmän stressaavalla työllä pääsee sinne 2800-3200e tienesteille.
Lähäriksi ja sairaanhoitajaksi EI kannata edes opiskella. Pakotetaan töihin, vaikka et olisi päivääkään työtä tehnyt, kuten kohta tapahtuu.
Vuorotyö, fyysisesti raskasta. Nuorena jaksat, mutta kun ikää tulee (40), niin alat huomaamaan jaksamisessa. Vapaapäivät menee toipuessa, samoin illat. Hoitajan työ on fyysisesti tosi raskasta, uskokaa pois.
Töissä, kun muut vapaalla- vaikuttaa harrastuksiin, ihmissuhteisiin.
Samaa mieltä hoitajan työstä. Yli 20 vuoden kokemuksella voin sanoa, että älkää hyvät ihmiset lähtekö hoitajiksi opiskelemaan
kaupan kassa, kuoleva ammatti
Automekaanikko, tulevaisuuden auton huolto vaatii sähköasentajan osaamisen
Mitään museoalaa. Työpaikkoja vapautuu vuodessa varmaan yhden käden sormilla laskettava määrä.
Vierailija kirjoitti:
Toimittajan ammatti on turha, koska nykyään ihmiset ja organisaatiot voivat omilla sosiaalisen median sivuillaan julkaista asioita.
Eli sinunko mielestäsi toisiinsa verrattavissa ovat:
a. Vaikka johonkin erityisalaan kuten politiikkaan, talouselämään ym. erikoistunut tutkiva journalisti joka tuntee ja selvittää asioiden taustat ammattitaitonsa avulla
ja
b. Marja-Leena, joka pitää blogia johon linkkailee musta-tuntuu-fiiliksellä "uutisia" joita on löytänyt jostain vaihtoehtoblogeista ja valeuutissivuistolta.
???
Itse arvostan kyllä juurikin asiantuntevaa toimittajaa. Myöskin organisaation tiedottaminen on eri asia tosiaankin kuin toimittaminen.
kaikkeakans kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sairaanhoitaja, tylsää porukkaa lähes kaikki,eikä siitä viisaimmasta päästä. Etenemismahdollisuudet aika lähellä nollaa, ellei halua OH:ksi.
Samaa pskoota eläkeikään asti,jos siis pysyy siellä. Ainoa mahdollisuus on vaihtaa alaa kunnolla.
T. nykyään DI, ja todellakin on töitä minulle (suunnittelen tieverkostoa)
Hoitsuna olin töissä melkein vuoden valmistumisen jälkeen, ei mitään uutta tullu vastaan,samat vaivat,eri henkilö. Jokainen päivä oli samanlainen.
Et ole oppinut mitään vuodessa hoitajana. Sinulla on selkeä asenneongelma. Luultavasti olet vit...mainen työkaveri. Hyvä, että lähdit pois, eikä sinun kanssasi tarvitse työskennellä. Toivottavasti muutat seuraavaksi pois Suomesta.
Minä olin töissä 39 v valmistumisen jälkeen ja opin joka päivä jotain uutta. En ole koskaan tavannut hoitajaa joka ei oppinut työssään mitään uutta, sinä olisit kyllä ollut ensimmäinen. Onneksi kohdalleni ei osunut sinunlaistasi työkaveria ilmapiiriä pilaamaan. Osastoilla joilla olen työskennellyt on ollut hyvät työkaverit ja kannustava ja auttavainen ilmapiiri. Olen myös kokenut potilaitten ja omaisten arvostavan työtämme. Viimeisin työpaikka 29 v syöpäosastolla. Raskaaksi käy työtovereillasi jos et vieläkään opi mitään.
Ja taas hoitajille tyypillisesti syyllistetään työkaveria eikä työtä. Kriittiset ovat "ilman pilaajia" eikä mitään yhteishenkeä ole, puolustellaan työpaikkaa ihan kuin se olisi oma isoäiti. Ei ihme, että mitään edistystä ei tapahdu työoloissa.
Tottakai missä vaan työssä oppii uutta, kun tarpeeksi kauan tahkoaa. Sairaanhoitajilla vaan ei ole a) tarpeeksi aikaa selvittää epäselvää asiaa ja b) työaika on niin täyteen ahdettu, että kouluttamista ja oppimista sitä kautta ei tapahdu kuin pintapuolisesti vartin koulutuksissa jotka on vielä tungettu johonkin ruokatunnille. Itse olen sen tyyppinen, että kun törmään uuteen asiaan haluan tietää mihin kokonaisuuteen se liittyy, tehdä muutaman kerran koko prosessin rauhassa läpi ja tietää taustan, mitä tehdään ja miksi. Ei, hoitajana olet koulun surkean teoriatiedon ja vanhemmilta kollegoilta tippuneen tiedon varassa ja ei ole edes aikaa istahtaa muutamaksi minuutiksi selvittämään. Toinen ongelma voi tietenkin olla se, että joissakin paikoissa on paljon rutiinia ja samoja vaivoja, mutta syvempää tietoutta ja kokonaiskuvaa ei muodostu kun ei ole ehtinyt muodostua tietotaitoa niitä muita keissejä varten, ei ole edes foorumia tälle. Moni nuori turhautuu ja ahdistuu.
Itse olen työskennellyt sekä perusterveydenhoidossa että tietyllä erikoisalalla erikoissairaanhoidossa. Kiire oli melkoinen, mihinkään ei ehtinyt perehtyä, teet vaan ja suoritat ja kuukausienkin jälkeen ihmettelet miksi tätäkään ei ole käyty rauhassa läpi, mikähän tämäkin juttu on jne. Aika raskas tapa oppia.
Yläkoulun aineenopettajaksi (varsinkin ruotsin opeksi) ei kannata juurikaan valmistua.... Jos haluat kuulla halventavia kommentteja kielestä ja p a k k o ruotsin opiskelusta ym. ja yleensäkin jatkuvaa haistattelua säännöistä, persoonastasi, ulkonäöstäsi, opetustaidostasi, saada kivoja puheluja vanhemmilta, tehdä työtä vuorotta, pitää etäkoulua netin välityksellä, selvittää lv:nä poissaoloja, olla yhteyksissä kuraattoriin, psykologeihin, sosiaalitoimeen, poliisiin oppilaiden asioiden takia, täytellä jatkuvasti W i l m a a ja tehdä kaikkea muuta työtä kuin opettaa opiskelemaasi kieltä, niin tervetuloa!
Vierailija kirjoitti:
kaikkeakans kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sairaanhoitaja, tylsää porukkaa lähes kaikki,eikä siitä viisaimmasta päästä. Etenemismahdollisuudet aika lähellä nollaa, ellei halua OH:ksi.
Samaa pskoota eläkeikään asti,jos siis pysyy siellä. Ainoa mahdollisuus on vaihtaa alaa kunnolla.
T. nykyään DI, ja todellakin on töitä minulle (suunnittelen tieverkostoa)
Hoitsuna olin töissä melkein vuoden valmistumisen jälkeen, ei mitään uutta tullu vastaan,samat vaivat,eri henkilö. Jokainen päivä oli samanlainen.
Et ole oppinut mitään vuodessa hoitajana. Sinulla on selkeä asenneongelma. Luultavasti olet vit...mainen työkaveri. Hyvä, että lähdit pois, eikä sinun kanssasi tarvitse työskennellä. Toivottavasti muutat seuraavaksi pois Suomesta.
Minä olin töissä 39 v valmistumisen jälkeen ja opin joka päivä jotain uutta. En ole koskaan tavannut hoitajaa joka ei oppinut työssään mitään uutta, sinä olisit kyllä ollut ensimmäinen. Onneksi kohdalleni ei osunut sinunlaistasi työkaveria ilmapiiriä pilaamaan. Osastoilla joilla olen työskennellyt on ollut hyvät työkaverit ja kannustava ja auttavainen ilmapiiri. Olen myös kokenut potilaitten ja omaisten arvostavan työtämme. Viimeisin työpaikka 29 v syöpäosastolla. Raskaaksi käy työtovereillasi jos et vieläkään opi mitään.
Ja taas hoitajille tyypillisesti syyllistetään työkaveria eikä työtä. Kriittiset ovat "ilman pilaajia" eikä mitään yhteishenkeä ole, puolustellaan työpaikkaa ihan kuin se olisi oma isoäiti. Ei ihme, että mitään edistystä ei tapahdu työoloissa.
Tottakai missä vaan työssä oppii uutta, kun tarpeeksi kauan tahkoaa. Sairaanhoitajilla vaan ei ole a) tarpeeksi aikaa selvittää epäselvää asiaa ja b) työaika on niin täyteen ahdettu, että kouluttamista ja oppimista sitä kautta ei tapahdu kuin pintapuolisesti vartin koulutuksissa jotka on vielä tungettu johonkin ruokatunnille. Itse olen sen tyyppinen, että kun törmään uuteen asiaan haluan tietää mihin kokonaisuuteen se liittyy, tehdä muutaman kerran koko prosessin rauhassa läpi ja tietää taustan, mitä tehdään ja miksi. Ei, hoitajana olet koulun surkean teoriatiedon ja vanhemmilta kollegoilta tippuneen tiedon varassa ja ei ole edes aikaa istahtaa muutamaksi minuutiksi selvittämään. Toinen ongelma voi tietenkin olla se, että joissakin paikoissa on paljon rutiinia ja samoja vaivoja, mutta syvempää tietoutta ja kokonaiskuvaa ei muodostu kun ei ole ehtinyt muodostua tietotaitoa niitä muita keissejä varten, ei ole edes foorumia tälle. Moni nuori turhautuu ja ahdistuu.
Itse olen työskennellyt sekä perusterveydenhoidossa että tietyllä erikoisalalla erikoissairaanhoidossa. Kiire oli melkoinen, mihinkään ei ehtinyt perehtyä, teet vaan ja suoritat ja kuukausienkin jälkeen ihmettelet miksi tätäkään ei ole käyty rauhassa läpi, mikähän tämäkin juttu on jne. Aika raskas tapa oppia.
Sama vika muissakin sairaalan työpaikoissa. Potilasturvallisuuden pitäisi olla prioriteetti, mutta käytännössä huiskitaan miten huiskitaan, työtä on liikaa ja kunnon perehdytyksiä on lähinnä paperilla. Kukaan ei tiedä mistään mitään ja muutoksia tulee puskan takaa, niistäkin tietää ehkä osa. Yksi tekee näin, toinen noin ja kolmas niin. Kauniit sanat yhteisistä toimintaperiaatteista jää kokousmuistioon, ei niistä saada edes paperille / verkkokansioon kirjallisia ohjeita jotta kaikki voisi niitä edes teoriassa noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimittajan ammatti on turha, koska nykyään ihmiset ja organisaatiot voivat omilla sosiaalisen median sivuillaan julkaista asioita.
Eli sinunko mielestäsi toisiinsa verrattavissa ovat:
a. Vaikka johonkin erityisalaan kuten politiikkaan, talouselämään ym. erikoistunut tutkiva journalisti joka tuntee ja selvittää asioiden taustat ammattitaitonsa avulla
ja
b. Marja-Leena, joka pitää blogia johon linkkailee musta-tuntuu-fiiliksellä "uutisia" joita on löytänyt jostain vaihtoehtoblogeista ja valeuutissivuistolta.
???
Itse arvostan kyllä juurikin asiantuntevaa toimittajaa. Myöskin organisaation tiedottaminen on eri asia tosiaankin kuin toimittaminen.
Vapaa journalismi on demoratian kulmikiviä ja sillä on erittäin tärkeä tehtävä yhteiskunnassa.
Opiskelkaa papiksi.
Varma ja leveä leipä tiedossa ikiajoiksi.
Työt eivät rasita, korona on ollut meille siunaus, olemme päässeet eroon ahdistavista ja turhauttavista
henkilökohtaisen kanssakäymisen muodoista seurakuntalampaiden kanssa.
Veroeurot solahtavat kirkon pohjattomaan kassaan ja rahat tilille palkan muodossa, on tämä helppoa ja nautinnollista.
Extrana kaupan päälle elitistinen asema, mummojen ihailu ja satojen vuosien kokemuksen alistamisesta, sorrosta, pelottelusta sekä ihmisten orjauuttamisesta ja manipuloinnista omaavan yhteisön kannustava tuki.
Pappina kaikki on paremmin.
Kampaaja. Paska palkka ja altistaa itsensä kaikille aineille ja sitten vielä ihmiset on sitä mieltä, että osaavat itsekin. Miksi vaivautua.
Vierailija kirjoitti:
Yläkoulun aineenopettajaksi (varsinkin ruotsin opeksi) ei kannata juurikaan valmistua.... Jos haluat kuulla halventavia kommentteja kielestä ja p a k k o ruotsin opiskelusta ym. ja yleensäkin jatkuvaa haistattelua säännöistä, persoonastasi, ulkonäöstäsi, opetustaidostasi, saada kivoja puheluja vanhemmilta, tehdä työtä vuorotta, pitää etäkoulua netin välityksellä, selvittää lv:nä poissaoloja, olla yhteyksissä kuraattoriin, psykologeihin, sosiaalitoimeen, poliisiin oppilaiden asioiden takia, täytellä jatkuvasti W i l m a a ja tehdä kaikkea muuta työtä kuin opettaa opiskelemaasi kieltä, niin tervetuloa!
Opetatko jossain persläpiän yläasteella vai miten tuo on tuollaista? Itse opetan toista ainetta ja tämä on ihan paras duuni. Ainoa ongelma on työpaikkojen vähäisyys ja humanistirehtorit.
Yrittäjänä on kaikki kakkaa. Mietit firman asioita 24/7 ja rahat on tiukilla. Lomia ei ikinä. Jos jäät työttömäksi, et saa edes työttömyyskorvausta.
Vierailija kirjoitti:
IT-ala on kyllä todella hankala ala. Itse kouluttauduin IT-Tradenomiksi 2008-2013 (opinnäytetyö pitkitti) ja koskaan en saanut mitään oman alan kesätöitä. Tein siis pakotetusti ihan jotain muita töitä kesällä ja viikonloppuisin. Sitten jotkut epämotivoituneet mätisäkit omassa koulussa saivat alan töitä suhteilla. IT-alalle kannattaa kouluttautua lähinnä jos on jo valmiiksi taustaa koodaamisessa, koska Suomessa luupäät miettivät, että koodaus on ainut oikea IT-alan työ (ja koulussa sitä opetetaan huonosti, mutta paperit pitää olla saadakseen uskottavuutta työmarkkinoilla). Ja pitäisi olla syntymästä lähtien lahjakas matematiikassa. No itse päädyin sitten lopulta Service Desk -työhön ja sitä olen tehnyt jo vuosikausia. Onneksi olen säästänyt ja sijoittanut rahojani ja bitcoinejakin löytyy ja niistä olen monet kerrat hyötynyt ja arvo tulee tulevaisuudessa vielä kasvamaan, eikä volatiilius pelota. Eiköhän ne rikkaat ja lellityt koodarit ole suurimmaksi osaksi tuhlaajia ja sijoittamisen avulla pääsen pitkällä aikavälillä heitä rikkaammaksi. ;)
Kuulostat aika katkeralta. Sijoita ennen kaikkea hyvinvointiisi ja yritä päästä eroon tuosta tarpeettomasta alemmuuden tunteesta koodareita kohtaan. Pitkällä aikavälillä se tekee sinut onnellisemmaksi kuin yksikään euro, bitcoin tai roponen.
Mä en Pystyisi lääkäriksi koska kuoleman kohtaaminen kävisi pään sisään. Myös hullut huvit lääkärillä. Tupakka viina ja huumeet osalla.
En myös ope. Mu kiusaaminen jätti arvet niin en pysty kouluun menemään.
Jos oisin fyysisesti terve niin sairaanhoitaja ois hyvä ammatti mulle. Olen empaattinen ja pidän ihmisistä. Oon ite niin sairas että kohtaan potilaana paljon hoitsuja.
Sairaanhoitajia ja lähihoitajia tarvitaan. Eli tosi tarpeellinen työ. Kaikki ei vaan sovellu noihin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
IT-ala on kyllä todella hankala ala. Itse kouluttauduin IT-Tradenomiksi 2008-2013 (opinnäytetyö pitkitti) ja koskaan en saanut mitään oman alan kesätöitä. Tein siis pakotetusti ihan jotain muita töitä kesällä ja viikonloppuisin. Sitten jotkut epämotivoituneet mätisäkit omassa koulussa saivat alan töitä suhteilla. IT-alalle kannattaa kouluttautua lähinnä jos on jo valmiiksi taustaa koodaamisessa, koska Suomessa luupäät miettivät, että koodaus on ainut oikea IT-alan työ (ja koulussa sitä opetetaan huonosti, mutta paperit pitää olla saadakseen uskottavuutta työmarkkinoilla). Ja pitäisi olla syntymästä lähtien lahjakas matematiikassa. No itse päädyin sitten lopulta Service Desk -työhön ja sitä olen tehnyt jo vuosikausia. Onneksi olen säästänyt ja sijoittanut rahojani ja bitcoinejakin löytyy ja niistä olen monet kerrat hyötynyt ja arvo tulee tulevaisuudessa vielä kasvamaan, eikä volatiilius pelota. Eiköhän ne rikkaat ja lellityt koodarit ole suurimmaksi osaksi tuhlaajia ja sijoittamisen avulla pääsen pitkällä aikavälillä heitä rikkaammaksi. ;)
Kuulostat aika katkeralta. Sijoita ennen kaikkea hyvinvointiisi ja yritä päästä eroon tuosta tarpeettomasta alemmuuden tunteesta koodareita kohtaan. Pitkällä aikavälillä se tekee sinut onnellisemmaksi kuin yksikään euro, bitcoin tai roponen.
Katkeraksi haukkuminen (nimenomaan haukkuminen) on yksi argumentointivirheiden muodosta, joka kuuluu joko ad hominemiin tai sitten on ad hominemin "sukulainen". Samalla käytät myös "hätäistä päätelmää" ja muitakin, en nyt osaa kaikkea nimittää. Et tunne minua etkä tiedä kokemuksiani tai minkälaisessa tilassa kirjoitan, joten et voi todeta minua katkeraksi. Et voi myöskään väittää minun tuntevan alemmuuden tunnetta jotain X ryhmää kohtaan, varsinkin kun samalla yrität pakottamalla pakottaa mikä tekisi minut onnellisemmaksi kuin mainittu omaisuus. Ylimielisyys on paheesi kaltaisillasi ihmisillä ja sen todistit omilla sanoillasi. Ja se, että kuinka paljon sijoitan hyvinvointiini, sitäpä sinä et tiedä. Jos satut olemaan koodari ja kirjoitat noin ylimielisesti, niin väitteeni on selkeästi tosi. :)
Kaikki sellaiset koulutukset joille ei ole kysyntää ja toisaalta kaikki sellainen koulutus jota annetaan jossain kuihtuvassa käpykylässä ilman todellista kykyä järjestää hyödyllistä ja tehokasta koulutusta.
Näistä koulutusten järjestämisestä on tullut aikamoista tekohengitystä taantuville alueille ja opiskelijan kannattaa kunnolla ottaa selvää mihin on menossa. (eli onko koulutus oikeasti hyvin järjestetty ja hyödyllinen)
Kaikki sellaiset koulutukset ja muut panostukset, jossa aikaansaadulle osaamiselle ei ole tosiasiallista kysyntää joka näkyisi myös ostovoimaisena palkkana.
Koulutusten tärkein hyötyjä on he, jotka koulutuksia järjestää, ja kaikki se virka- yms. koneisto jotka jotenkin ovat em. systeemiin sidoksissa ja saavat siitä siis palkkansa ja tuottonsa.
Panosta ainoastaan sellaiseen, jossa on takuuvarmasti työlle myös maksajia ja maksettavat summat on myös riittävän korkeita - ja huomioiden sen että onko työ kuormittavuudeltaan sopivassa suhteessa niihin. Myös aikajänne ratkaisee, kun kilpailua tulee markkinoille lisää, se tuhoaa palkanmaksuhalut.
Älä missään tapauksessa tee mitään vuosikausien sitoumuksi mihinkään, missä ei myös aikaansaatavassa sopimuksessa sitouduta riittävän vahvasti palkanmaksuihin ja urakehitykseen yms. Ei kannata ottaa 25 vuoden asuntolainaa jos työtä on tarjolla vain pätkinä ja lisäksi matalalla tulotasolla.
Mä en ymmärrä työn paljoutta lähihoitajilla! Miten ovat päässeet pyöristyyn ja paksuuntuun sillain kovassa työssään?
Kyllä eläinlääkärit tienaa hyvin. Työ on fyysisesti raskasta, jos hoidat ns tuotantoeläimiä.