Ammatit, joita ei kannata opiskella? Perustele!
Kerro ammatti/ammatit, joita ei kannata opiskella. Perustele esim. ei töitä jne.
Kommentit (1895)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi jotkut hoitajat suostuvat kaikkeen ja siten valittavat. Itse hoitajana olen hyvin tarkka siitä mitä teen ja mitä en tee. Hoidan vain ne työt mistä ollaan työsopimusta allekirjoittaessa sovittu. Työajat on juuri ne mitä ollaan sovittu, ylitöitä en tee koskaan. Työpaikatkin valikoin parhaimmista ja katson aina koeajalla onko työporukka hyvä. Jos työporukka ei ole hyvä, lähden menemään. En todellakaan katsele minkäänlaista juoruilua enkä anna kenenkään kävellä ylitseni. En myöskään itse juoruile muista. Näillä periaatteilla olen selvinnyt hyvin hoitoalalla. En ikinä jäisi töihin mihinkään p skaan paikkaan huonoon ilmapiiriin, yhtään millään alalla.
Samoilla periaatteilla on pärjännyt (julkisella) laitoshuoltajana. Saa toki raataa itsensä hajalle, jos kokee sen mielekkääksi, ei sitä kukaan estä. Veikkaanpa, että molemmat ovat aloja, joissa ei kannata olla liian nöyrä tai kiltti -palkaksihan saa tunnetusti vuolaat kiitokset ja hyväksikäyttöä eli lisää töitä (vrt. vajaalla tekeminen -> ei tule sijaisia, koska muutenkin pärjätään). Ihan taatusti molemmat ovat työvoimapula-aloja eli käytännössä ammattilainen voi valita työpaikkansa. Kaikilla ei ole sitä optiota.
Taiteen maisteri, ei töitä. joko pitää olla super kunnianhimoinen ja olla superverkottunut sekä lahjakas tai saada opettajan töitä kansalaisopistoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen poikkeus tähän hoitoalan perusteluun kuin suuhygienisti. Tää on ihan mukavan lepposaa jos on järjestelmällinen ja osaa rytmittää päivänsä niin ettei jää aikataulussa jälkeen. Palkkakin kyllä mun mielestä todella ok vastuuseen nähden, vaikka tästäkin maristaan. Ja perus ma-pe 8-16 duunia, lämmin suositus.
Mutta paskoja aloja, hmm. Myyntityön, oikeestaan minkä tahansa missä provikka määrittää, olen nähnyt imevän ystävieni sieluja itseensä jättäen jälkeen tyhjän kuoren.
Paljon suuhygienistiy tienaa suunnilleen?
Minun aloittelijan palkka kaupungilla oli 2700e. Tämä toki vaihtelee. En tiedä onko tämä joillekin vähän, olen siis lähtöisin ravintola-alan pohjasakasta 10e/tunti palkalta, eli kaikki kakkoselta alkava kuulostaa aina ihan hullulta summalta. Työ on tähän nähden mielestäni melko letkeää, aina voi nojautua hammaslääkäreihin jos jotain ei tiedä. Ei ole musertavaa, vapaa-ajallakin stressaavaa vastuuta vaikka potilastapaukset jäävätkin välillä vapaa-ajalle pyörimään mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Apuvälineteknikko. Ei ole töitä, koska koulutetaan liikaa. Fysioterapeutit ja toimintaterapeutit vie työpaikat. Haluaako joku amk-tutkinnolla korjaamaan pyörätuoleja? Opiskele sitten apuvälineteknikoksi. Valmistuin muutama vuosi sitten ja sen jälkeen on valmistunut jo lisää porukkaa alalle, vaikka kaikki meidän ryhmästääkän ei saanut töitä. Opetuksen taso huono.
Teknikoista puheenollen....
Hammasteknikko. Hyvin pieni ja todella kilpailuhenkinen ala.
Töitä voi saada muuttamalla jonnekin pohjoiseen taikka lottovoittoa vastaavalla tuurilla muualta.
Opettaja. Liian pitkä koulutus palkkatasoon nähden. Virat kivet alla. Vuosikausia pätkää jos sitäkään. Epäpätevänä homma jotenkin kannattaa ja saa töitäkin helpommin.
Jos kunnallisen alan palkkoja halutaan nostaa, niin siihen tarvitaan rahaa. Vaihtoehtoina varmaan on korottaa terveydenhuoltomaksuja ja lisätä verotusta jos meinataan haluta jostain rahaa. Kukaan ei varmaan halua sitäkään, että maksaa poliklinikkakäynnistä tuplasti enemmän kuin nyt? Toisekseen eniten terveydenhuollon palveluita käyttävät pienituloiset eläkeläiset, joten yhteiskunta todennäköisesti joutuisi enemmän näitäkin maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielten kääntäjä. Kääntäminen hoidetaan jo nyt pitkälti koneellisesti ja tulevaisuudessa kokonaan tekoälyn jatkuvasti parantuessa.
Tämä kirjoittaja työskennellee teurastamolla FYYSISESTI kääntämällä kieliä. EI KIELENKÄÄNTÄJÄNÄ.
Ystävällisesti, tulkki / kielenkääntäjä
Ok, mutta mitä mieltä olet koneellisen kääntämisen vaikutuksesta kääntäjien tarpeeseen?
Konekääntäminen ei ole kovasta, 30 vuotta jatkuneesta uhosta huolimatta vienyt yhtäkään kääntäjän työpaikkaa. Sen sijaan käännöstöitä on vähentänyt englannin ylivalta (joka maassa uudet sukupolvet osaavat enkkua) ja globaali kilpailu (esim. suomi-viro-venäjä-käännökset tehdään Virossa). T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokki.
Palkka on surkea, työajat täysin p*rseestä, työkaverit joko alkoholisteja tai mielenvikaisia. Töissä jatkuvasti kiire, taukoja ei ehdi pitää ja työaika on käytännössä koko ajan seisomista/juoksemista liukkaalla lattialla järkyttävässä kuumuudessa. Kymmenessä vuodessa olet särkylääkeriippuvainen ja kroppasi on hyvin pitkälti loppu. Vapaa-ajalla kaikki läheiset tahtovat hyväksikäyttää sinua, ilmaiseksi tietysti.
Jos välttämättä tahdot päästä kokeilemaan näitä hommia, niin harjoittele pari viikkoa intensiivisesti kotona ruoanlaittoa (netin ohjeilla pärjäät hyvin), suorita hygieniapassi ja soittele paikkakuntasi ravintolat läpi ja pyydä päästä antamaan työnäyte. Ole ahkera ja nopea ja ennen kaikkea joustava, niin saat takuulla keikkapaikan ja tadaa; olet säästänyt yli 2,5 vuotta opiskeluissa, ei opintolainaa ja olet kokki!
Mä olen niin eri mieltä tästä. Tai siis eniten tuosta ekasta, että palkka on surkea. Niissä työpaikoissa, missä mä olen ollut, on kokeilla ollut ihan hyvät palkat ja ainakin duunitorin mukaan keskipalkkakin 2500€. Musta vaan tuntuu, että monet kokit on niin ylimielisiä, että heidän mielestään kokin pitäisi tienata tyyliin 4000€ kuussa. Missä maailmassa on reilua, että kokki ja sairaanhoitaja tienaa suurinpiirtein saman verran? Ja sitten joku kokkina kehtaa vielä tulla valittamaan palkkatasosta. Mä olen seurannut hyvin läheltä kokkien työskentelyä, mutta en vaan edelleenkään ymmärrä, mihin perustuu edes tuo 2500€ palkka. On niin paljon vastuullisempia, haastavampia ja arvostettavampiakin duuneja, joista saa vähemmän. Ei sillä, ettenkö kokkeja arvostaisi samoin kuin mitä tahansa työntekijää, mutta mielestäni kokeilla on nyt jo yleisesti ottaen arvostetumpi asema kuin perustyöntekijällä. Enkä ymmärrä sitä.
Ehkä hyvällä työkokemuksella ja niska limassa töitä painamalla voi saada kokkina tuon 2500 kokoon... siis ennen kuin verottaja ottaa omansa. Itse työskentelin aiemmin kokkina ja tuntipalkka oli surkea, siihen nähden kun muun elämän sai lähes talvikaudella unohtaa. Nyt olen opiskellut hoitajaksi, ja jos siinä työssä meinaa 4000 raapia kokoon, on mentävä Ruotsiin tai Norjaan. Todellisuudessa ollaan, korkeakoulutettunakin, lähempänä tuota 2500€.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaali- ja terveysla. Huonot palkat ja hukkuu töihin.
Tääkin riippuu ihan siitä mistä sotealasta puhutaan. Esim. optometristilla kyllä voi olla myös tosi kiireisiä päiviä, mutta palkkakin on kyllä ihan kivan suuruinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitellä ei kannata. Tutkijan palkka on surkea ja kaikkiin mahdollisiin paikkoihin kova kilpailu. Periaatteessa jossain vaiheessa voi päästä kunnon palkoille, mutta näitä palkintoja ei riitä kaikille. Työ vie kaiken ajan ja loppujen lopuksi vain täyttelee byrokraattisia papereita ja hakee rahoitusta. Opetus on joskus ihan ok, mutta se ei vie uralla eteenpäin ja usein opetus ja ohjaus ovat vain tuskastuttavia riesoja.
Väitellyt voi olla muutakin kuin tutkija. Tutkija voi olla muuallakin kuin yliopistolla.
No niin voi. Muualle tutkijaksi pääsee ilman tohtorinpapereita ja juuri siksi tutkinnon suorittaminen on turhaa.
Maisterina pääsee tutkijaksi esim. valtiolle, mutta väitöskirja on silti tehtävä. Toki hyvä, että sitä saa tehdä kuukausipalkkaisena.
Myyjä, ei elä paitsi sosiaalituella, erillaisilla niillä. Aina käteen alle 1500 kuussa ja vuorotyö ja asiakkaita jotka kärsivät erillaisista mielenterveys ongelmista tulee päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen poikkeus tähän hoitoalan perusteluun kuin suuhygienisti. Tää on ihan mukavan lepposaa jos on järjestelmällinen ja osaa rytmittää päivänsä niin ettei jää aikataulussa jälkeen. Palkkakin kyllä mun mielestä todella ok vastuuseen nähden, vaikka tästäkin maristaan. Ja perus ma-pe 8-16 duunia, lämmin suositus.
Mutta paskoja aloja, hmm. Myyntityön, oikeestaan minkä tahansa missä provikka määrittää, olen nähnyt imevän ystävieni sieluja itseensä jättäen jälkeen tyhjän kuoren.
Minun aloittelijan palkka kaupungilla oli 2700e. Tämä toki vaihtelee. En tiedä onko tämä joillekin vähän, olen siis lähtöisin ravintola-alan pohjasakasta 10e/tunti palkalta, eli kaikki kakkoselta alkava kuulostaa aina ihan hullulta summalta. Työ on tähän nähden mielestäni melko letkeää, aina voi nojautua hammaslääkäreihin jos jotain ei tiedä. Ei ole musertavaa, vapaa-ajallakin stressaavaa vastuuta vaikka potilastapaukset jäävätkin välillä vapaa-ajalle pyörimään mieleen.
Riippuu tosi paljon missä olet duunissa. Pk-seudulla palkka on 2500-2600e mikä on vähän alueen vuokratasoon. Lisäksi meidät hukutetaan töihin, hammaskiven poistoja tehdään 30min ajoilla pahimmillaan 12 päivässä. Yksi 20min tauko päivän aikana ja silloinkin on tehtävä iltapäivän tarjottimet ja hoidettava välinehuoltoa. Duunia tehdään käytännössä tauotta ja välillä minun on pakko pysähtyä hengittämään syvään kun huomaan sydämen hakkaavan niin paljon että meinaa taju lähteä. Työolot ovat siis aivan surkeat enkä tunne ketään pk-seudulla työskentelevää joka tykkäisi tästä duunista. Duuni on myös hyvin raskasta niskalle ja käsille ja kaikki 10v työtä tehneet ovat käyneet käsileikkauksissa. Katkeruutta aiheittaa myös se, että teemme osittain samoja toimenpiteitä ja hoidamme samoja asiakkaita hammaslääkärin kanssa joka saa toimenpidepalkkioiden ansiosta jopa kolme kertaa enemmän tuohta kuin suuhygienisti. Siihen päälle vielä tulospalkkiot. Kaikki siksi että heillä on 2v pidempi koulutus. On myös julkinen salaisuus, että tämä duuni on käsityötä joka opitaan käytännön työtä tekemällä ja itse olen työssäni niin hyvä, että hammaslääkärit ovat ulkoistaneet minulle päätöksiä hampaiden poistoista yms. Heille maksetaan moninkertaisesti palkkaa, joten kauhean imarreltu tästä en ole. Ja kun se pyörätuolissa istuva saapuu hammaslääkärille, saa hammaslääkäri siitä vaikean potilaan toimenpidekoodit vaikka hammashoitaja on auttamassa, suuhygienisti on yksin eikä saa mitään.
Meidän luokasta on kolmannes jo siirtynyt muihin hommiin ja suuri osa, kuten minä, siirtymässä. Tosin sanottakoon, että ne muutamat jotka ovat maakunnissa töissä ja tekevät 6 aikuispotilasta päivässä ovat pitäneet työstään. Mutta pk-seudulla työtahti, -olot ja arvostus on sitä luokkaa etten suosittelisi pahimmalle vastustajallenikaan.
Vierailija kirjoitti:
Jollain tapaa huojentavaa, että tässä keskustelussa on mainittu suunnilleen kaikki ammatit kosmetologeista lääkäreihin. Itse haluaisin kääntäjäksi, ja vaikka olen viime aikoina tuskastellut asiaa ajatellessani miten huonosti palkattua riistotyötä se on, niin tämä ketju valoi vähän uskoa siihen, että kannattaa kuitenkin seurata sitä omaa intohimoa. En osaa kuvitella itseäni kovin moneen ammattiin loppuelämän ajaksi, ja jos suurinta osaa ammateista pidetään täällä joka tapauksessa huonosti palkattuina tai muuten vaativina, niin enköhän jotenkin pärjää kääntäjänäkin. Isoista tienesteistä en onneksi koskaan ole haaveillut, vaikka eihän köyhyys kivaa ole. Ehkä kuitenkin kivempaa, jos tekee työtä josta pitää.
Jos helpottaa, niin tuo tienestien määrä kääntäjänä voi kyllä vaihdella. Olen kääntäjä (yrittäjä), ja laskutukseni on noin 3500 - 5000 euroa kuussa. Yrityksen kuluja on vain vähän, joten pärjäilen varsin mukavasti. Toki tämä vaatii sen, että löytää ne hyvät ja vakaat asiakassuhteet, ja välillä stressaa, onkohan seuraavassa kuussakin riittävästi töitä. Mutta tähän mennessä on aina ollut. :) Tsemppiä! Todellakin kannattaa hakeutua työhön, josta oikeasti pitää.
Vierailija kirjoitti:
tradenomi
restonomi
sosionomi
mediatekniikan insinööri
tekstiili-insinööri
kemiantekniikan insinööri
humanistiset alat yo:ssa lähes kaikki enkkua ja äikkää lukuunottamatta
humanistisen amkin tutkinnot
bioelintarvikeinsinööri
bioanalyytikko
Bioanalyytikoille riittää töitä. Heistä on pulaa ja paljon. Et taida tietää, mitä he tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollain tapaa huojentavaa, että tässä keskustelussa on mainittu suunnilleen kaikki ammatit kosmetologeista lääkäreihin. Itse haluaisin kääntäjäksi, ja vaikka olen viime aikoina tuskastellut asiaa ajatellessani miten huonosti palkattua riistotyötä se on, niin tämä ketju valoi vähän uskoa siihen, että kannattaa kuitenkin seurata sitä omaa intohimoa. En osaa kuvitella itseäni kovin moneen ammattiin loppuelämän ajaksi, ja jos suurinta osaa ammateista pidetään täällä joka tapauksessa huonosti palkattuina tai muuten vaativina, niin enköhän jotenkin pärjää kääntäjänäkin. Isoista tienesteistä en onneksi koskaan ole haaveillut, vaikka eihän köyhyys kivaa ole. Ehkä kuitenkin kivempaa, jos tekee työtä josta pitää.
Jos helpottaa, niin tuo tienestien määrä kääntäjänä voi kyllä vaihdella. Olen kääntäjä (yrittäjä), ja laskutukseni on noin 3500 - 5000 euroa kuussa. Yrityksen kuluja on vain vähän, joten pärjäilen varsin mukavasti. Toki tämä vaatii sen, että löytää ne hyvät ja vakaat asiakassuhteet, ja välillä stressaa, onkohan seuraavassa kuussakin riittävästi töitä. Mutta tähän mennessä on aina ollut. :) Tsemppiä! Todellakin kannattaa hakeutua työhön, josta oikeasti pitää.
Minulla aivan päinvastainen kokemus ja neuvoisinkin vielä harkitsemaan hartaasti. Suurin osa kääntäjistä tienaa tilastollisesti vähemmän kuin esim. sairaanhoitajat, joiden pieniä palkkoja joka paikassa kauhistellaan, käännöstöistä on hirveä kilpailu ja ala on pikavauhtia automatisoitumassa. Toki aina ihminen tarvitaan oikolukemaan se konekääntimen tuotos ja korjaamaan pahimmat virheet, mutta kuinka miellyttävää sitten on tuokin työ?
Kääntäminen on myös oman kokemukseni mukaan todella stressaavaa, koska projekteilla on aina kauhea kiire ja samalla kun yhtä työtä tekee, täytyy kytätä sähköpostia seuraavien varalta. Aivot käy jatkuvasti ylikierroksilla ja keskittyminen rikkoutuu vähän väliä. Saat myös tehdä paljon työtä, josta ei makseta ollenkaan, esim. oikoluettujen käännösten uudelleentarkastusta ja kaikennäköisten kielentarkastuslappusten täyttämistä (joka toimistolla omansa) sähköpostisotaa asiakkaiden ja käännöstoimistojen kanssa ja näiden kysymyksiin vastaamista. Näissä menee joka päivä työaikaa "hukkaan".
Voin suositella alaa lähinnä jos olet ilmiömäisen taitava ruotsin kielessä (suomi-ruotsi-kääntäjistä on pulaa, enkun kääntäjiä taas on pilvin pimein), sinulla on varakas puoliso ja voit lähinnä käännellä kotirouvana omaan tahtiin talouden ollessa muuten turvattu, tai mikäli olet valmis muuttamaan matalan elintason maahan ja kääntelemään sieltä käsin. Muutoin kehotan vielä miettimään kahdesti tai kolmestikin.
t. englannin kääntämisen FM, joka totesi 6 vuoden yliopisto-opintojen menneen vessanpöntöstä alas ja vaihtoi alaa
Vierailija kirjoitti:
IT-ala. Saa jatkuvasti pelätä YT-neuvotteluita ja jos niissä lähtee työpaikka alta niin uudesta työstä saa vain haaveilla kun olet liian vanha siihen. Alalla jo 40-vuotias on vanha.
Väittäisin muuta. Kaikki omaan tuttavapiiriin kuuluvat koodarit/arkkitehdit on 40+, ja monet heistä tuntuvat vaihtavan firmaa ihan omasta halustaan parin vuoden välein, yleensä paremman palkan tai mielenkiintoisemman työn perässä. Yhtään työttömänä olevaa en tiedä, vaikka alan ihmisiä paljon tunnenkin. Oma elämänkumppani ehti olla suht kauan edellisen työnantajansa palveluksessa, mutta kun päätti vaihtaa firmaa, oli työhaastattelut tyyliin "kävin syömässä senjasen kanssa, vähän juteltiin", ja näiden evästaukojen jälkeen valitsi nykyisen työpaikkansa. Ja sentään asutaan kaupungissa, jossa niitä uusia it-puolen osaajia koulutetaan koko ajan lisää.