Ammatit, joita ei kannata opiskella? Perustele!
Kerro ammatti/ammatit, joita ei kannata opiskella. Perustele esim. ei töitä jne.
Kommentit (1895)
Täällähän on aika lailla kaikki alat mainittu! Otsikon pitäisi olla ”Luettele opiskelemasi alan huonot puolet”
Ja näissä muissa maissa opiskelijat maksavat itse koulutuksensa, tässä maassa sun ja muiden lääkäreiden koulutuksen JA palkan maksaa veromaksajat. VISSI ERO, BABY GIRL.
Vierailija kirjoitti:
DI. Ei töitä.
Melkein sama kun sanoisit, ettei yliopistotutkinnolla ole töitä... Raksa DI ja IT DI on täysin verrattavissa
Lähihoitaja. Vuosi kaksi töitä ja suunnittelet alanvaihtoa.
jeesusonherra kirjoitti:
Insinööri. Töitä on ja hyvä palkkaista sellaista mutta joudut kuuntelemaan vithuilua koko loppu elämäsi.
Tälle sama vastaus kuin tuolle DI.lle. Kaikki insinöörit on täysin samalla viivalla, ei alakohtaisija eroja, siis aivan samaa työtä tekevät ja aivana samaa palkkaa. Kaikki insinöörit menevät 8:00 töihin ja lähtevät 16:00
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni taide on rakas harrastus ja pieni sivutulon lähde.
Hyvä, niin sen tulee ollakin. Taidetta ja kulttuuria tarvitaan, mutta mielestäni on aivan hirveä ajatus niiden kaupallistuminen siihen tyyliin että pitää opiskella joku tutkinto jne. Ei taide saa olla sellaista suorittamista.
Ei opiskeleminen ole yhtä kuin kaupallisuus. Koetapa ruveta pianistiksi tai balettitanssijaksi ilman että opiskelet.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoala varsinkin lähihoitaja. Teet kaikkien muiden ammattiryhmien töitä omiesi lisäksi, mutta sinun työsi kuuluu vain sinulle. Huono palkka, erittäin huonot terveyttä kuormittavat vuorot, kautta maan pääsääntöisesti huonosti johdettu organisaatio, hierarkia (lähäri pohjasakkaa), työssä itsessään olet milloin hakattavana milloin purtavana. Peset ihmisen eritteitä. Kuulostaako houkuttelevalta?
Nokitan sairaanhoitajalla:). Teet myös kaikkien muidenkin työt ja armosta omat päälle, lisäksi aina yllättäen ilmenee että oletkin vastuussa muidenkin tekemisistä.
Kokki.
Palkka on surkea, työajat täysin p*rseestä, työkaverit joko alkoholisteja tai mielenvikaisia. Töissä jatkuvasti kiire, taukoja ei ehdi pitää ja työaika on käytännössä koko ajan seisomista/juoksemista liukkaalla lattialla järkyttävässä kuumuudessa. Kymmenessä vuodessa olet särkylääkeriippuvainen ja kroppasi on hyvin pitkälti loppu. Vapaa-ajalla kaikki läheiset tahtovat hyväksikäyttää sinua, ilmaiseksi tietysti.
Jos välttämättä tahdot päästä kokeilemaan näitä hommia, niin harjoittele pari viikkoa intensiivisesti kotona ruoanlaittoa (netin ohjeilla pärjäät hyvin), suorita hygieniapassi ja soittele paikkakuntasi ravintolat läpi ja pyydä päästä antamaan työnäyte. Ole ahkera ja nopea ja ennen kaikkea joustava, niin saat takuulla keikkapaikan ja tadaa; olet säästänyt yli 2,5 vuotta opiskeluissa, ei opintolainaa ja olet kokki!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä USA:ssa on sosiaaliturva, ei tosin yhtä runsaskätinen kuin Suomessa, mutta ei siellä nälkään kuole. Eläkettä kertyy. Päivähoito on kalliimpaa, jollei sitten löydä jostain samanlaista monikymmenpäistä lapsikolhoosia kuin Suomessa.
Stipendejä on hyville oppilaille jaossa paljon, ja monet opiskelijat tekevät töitä opiskelujen ohessa ja lainaa tietysti saa. Huippuyliopistot ovat kalliita mutta Suomen tasoisissa maksaa lääkärin tutkinto n. $200 000 ja sen maksaa Suomen nettopalkka erolla (yli tuplat) todella nopeasti pois. Ylipäätään ihan mikä tahansa matemaattis-teknistieteellinen ammatti USA:ssa on todella hyvin palkattu, kun vertaa Suomeen. Ongelma vaan on että täytyy olla rautainen ammattilainen, jotta saa työluvan sinne tai sitten voittaa GC-lotteryssä.
Voi luoja, kyllä teillä maalaisilla on ruusunpunaiset lasit päällä mitä tulee Ömeriiiikkaan. Siellä vuosia asuneena ei voi muuta kuin pidätellä itkua kun lukee tälläistä fan fictionia. Huoh. Siis lähdetäänpä nyt siitä ensin että kyllä valitettavasti USA:ssa kuolee ihmisiä nälkään. 40 milliä ihmistä asuu köyhyysrajan alapuolella sellaisissa oloissa mikä on suomalaiselle työttömälle ja pienituloislle ihan dystopiaa. Eli jos menetät työpaikkasi, menetät myös terveydenhuollon ja (tarkoituksella) raskas byrokratia tekee todella vaikeaksi (vähäisenkin) yhteiskunnan tuen hakemisen. Ja se tuki todella on VÄHÄINEN. USA:ssa on muun muassa JÄRJETÖN ongelma kodittomien kanssa. Entäs ne huikeat tulot? No.... Eräs tuttava (fyysikko) lähti ovet paukkuen Suomesta isoon maailmaan koska hänelle tarjottiin sellaista palkkaa mihin suomalainen fyysikko ei tule edes villeimmissä unelmissaan pääsemään. Ja se palkka oikeasti oli valtava. Mutta niin kuin vanha sanonta menee: ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Ja USA:ssa ei mikään ole pientä (paitsi yhteiskunnan tuki). Kyseinen jätkä itkee tällä hetkellä koko ajan sitä kun jää vähemmän rahaa käytettäväksi kuin koskaan Suomessa. Koska siellä ihminen todellakin ITSE maksaa kaiken (ja sen takia ne palkatkin on "suuremmat"). Amerikkalainen vaimokin tuotiin Suomeen synnyttämään. On siellä tietysti alueita joissa on pienemmät elinkustannukset kuin Suomessa, mutta se näkyy heti palkassa (ja edelleen kaikki pitää maksaa itse) ja pitää muistaa että suurin osa USA:ta on käytännössä kehitysmaata mitä tulee infastruktuuriin jne. Ihminen joka on koko elämänsä asunnut hyvinvointiyhteiskunnassa, ei voi oikeasti edes käsittää mitä se tarkoittaa kun itse maksat oikeasti kaiken. Suomalaiset perheet on "welfare queeneja" jotka maksavat MILJOONIA yhteiskunnalle mutta eihän yksilö sitä summaa pysty käsittämään ennen kuin joutuu sen itse maksamaan.
Hoitoalan kahvihuoneessa haukutaan sieltä ensimmäisinä poistujat.
Laitoshuoltaja/toimitilahuoltaja/siivooja.
Ali palkattu työ näin korona aikaan, kun pitää joka neliösentti siivota. Surkeat työolot esim. Kuumaan aikaan, kun pitää siivota kellon kanssa kilpaa. Yleensä naisvaltaisella alalla jossa suurin osa porukasta ei sovellu alalle esim kielivaikeuksien takia. Asiakkaat ovat alentavia tai kohtelevat sen mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
i8ja
Vierailija kirjoitti:
Eläinlääkäri. Palkka perseestä (alle 2500 eur/kk), työ erittäin vaativaa ja jatkuvasti täysin käsittämätöntä valitusta asiakkailta. Jos kerta tiedätte paremmin mitä tehdä, niin tehkää itse! Eikä edes kirurgia saisi maksaa mitään, kun kerta ihmisetkin hoidetaan ilmaiseksi 😔
alle 2500? tuskin. ei voi pitää paikkansa.
Vai onko peruspalkka noin paska ja siihen tulee päälle sitten toimenpidepalkkiot, reseptipalkkiot yms.
Tuossa on jo kaikki mahdolliset lisäykset. Palkka on paska, kun liitto ei aja etuja, ja kilpailu asiakkaista polkee hintoja.
Ne eläinlääkärit joita mä tunnen ajaa kyllä ihan kivoilla mersuilla. Joku siitä ainakin tienaa, koska hinnat on niin älyttömät!
Hinnat ovat kylläkin murto-osa vastaavista ihmispuolen toimenpiteistä yksityisellä. Sama vaativuustaso hommissa. Ja kukaan eläinlääkäri ei kyllä aja itse hankkimallaan mersulla tässä maassa. Voit stekata Eläinlääkäriliiton sivuilta heidän tavoitteensa siitä, että "palkalla pitäisi tulla toimeen".
Ei pidä paikkaansa. Ei tarvitse koiraa kuin kerran kuvata tai pitää yön yli klinikalla niin jo on palkkio helposti tonnin, vaikka diagnoosi olisi lopuksi pelkät ilmavaivat! Kyllä olen sitä mieltä että eläinrakkaita kusetetaan linssiin minkä ehditään, koska eihän siinä mitään voi tehdä kun Mustin vointi on pakko tarkistaa.
Katsopa klinikoiden hinnastoja hieman, perusröntgenkuvausten hinnat alle 100 euroa. Tehohoitovuorokausi jossain Viikissä noin 500 euroa. Eläinlääkärin taskuun nuo "jättisummat" eivät todellakaan kilahda. Ota koirallesi vakuutus, tai sitten ota huonekasvi ensi kerralla.
Jollain tapaa huojentavaa, että tässä keskustelussa on mainittu suunnilleen kaikki ammatit kosmetologeista lääkäreihin. Itse haluaisin kääntäjäksi, ja vaikka olen viime aikoina tuskastellut asiaa ajatellessani miten huonosti palkattua riistotyötä se on, niin tämä ketju valoi vähän uskoa siihen, että kannattaa kuitenkin seurata sitä omaa intohimoa. En osaa kuvitella itseäni kovin moneen ammattiin loppuelämän ajaksi, ja jos suurinta osaa ammateista pidetään täällä joka tapauksessa huonosti palkattuina tai muuten vaativina, niin enköhän jotenkin pärjää kääntäjänäkin. Isoista tienesteistä en onneksi koskaan ole haaveillut, vaikka eihän köyhyys kivaa ole. Ehkä kuitenkin kivempaa, jos tekee työtä josta pitää.
Vierailija kirjoitti:
Kokki.
Palkka on surkea, työajat täysin p*rseestä, työkaverit joko alkoholisteja tai mielenvikaisia. Töissä jatkuvasti kiire, taukoja ei ehdi pitää ja työaika on käytännössä koko ajan seisomista/juoksemista liukkaalla lattialla järkyttävässä kuumuudessa. Kymmenessä vuodessa olet särkylääkeriippuvainen ja kroppasi on hyvin pitkälti loppu. Vapaa-ajalla kaikki läheiset tahtovat hyväksikäyttää sinua, ilmaiseksi tietysti.
Jos välttämättä tahdot päästä kokeilemaan näitä hommia, niin harjoittele pari viikkoa intensiivisesti kotona ruoanlaittoa (netin ohjeilla pärjäät hyvin), suorita hygieniapassi ja soittele paikkakuntasi ravintolat läpi ja pyydä päästä antamaan työnäyte. Ole ahkera ja nopea ja ennen kaikkea joustava, niin saat takuulla keikkapaikan ja tadaa; olet säästänyt yli 2,5 vuotta opiskeluissa, ei opintolainaa ja olet kokki!
Mä olen niin eri mieltä tästä. Tai siis eniten tuosta ekasta, että palkka on surkea. Niissä työpaikoissa, missä mä olen ollut, on kokeilla ollut ihan hyvät palkat ja ainakin duunitorin mukaan keskipalkkakin 2500€. Musta vaan tuntuu, että monet kokit on niin ylimielisiä, että heidän mielestään kokin pitäisi tienata tyyliin 4000€ kuussa. Missä maailmassa on reilua, että kokki ja sairaanhoitaja tienaa suurinpiirtein saman verran? Ja sitten joku kokkina kehtaa vielä tulla valittamaan palkkatasosta. Mä olen seurannut hyvin läheltä kokkien työskentelyä, mutta en vaan edelleenkään ymmärrä, mihin perustuu edes tuo 2500€ palkka. On niin paljon vastuullisempia, haastavampia ja arvostettavampiakin duuneja, joista saa vähemmän. Ei sillä, ettenkö kokkeja arvostaisi samoin kuin mitä tahansa työntekijää, mutta mielestäni kokeilla on nyt jo yleisesti ottaen arvostetumpi asema kuin perustyöntekijällä. Enkä ymmärrä sitä.
En tiedä miksi jotkut hoitajat suostuvat kaikkeen ja siten valittavat. Itse hoitajana olen hyvin tarkka siitä mitä teen ja mitä en tee. Hoidan vain ne työt mistä ollaan työsopimusta allekirjoittaessa sovittu. Työajat on juuri ne mitä ollaan sovittu, ylitöitä en tee koskaan. Työpaikatkin valikoin parhaimmista ja katson aina koeajalla onko työporukka hyvä. Jos työporukka ei ole hyvä, lähden menemään. En todellakaan katsele minkäänlaista juoruilua enkä anna kenenkään kävellä ylitseni. En myöskään itse juoruile muista. Näillä periaatteilla olen selvinnyt hyvin hoitoalalla. En ikinä jäisi töihin mihinkään p skaan paikkaan huonoon ilmapiiriin, yhtään millään alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eikö muka biologeille ole töitä?
Kyllä ainakin meidän firmassa on jatkuvasti auki paikkoja mikro/molekyylibiologeille
Mikä firma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lääkäri on työnsä puolesta hyvin arvostettu!
Kokonaan toinen juttu on se, miten lääkärit ammattikuntana pitää veronmaksajia kalliisti pihdeissään. Keinotekoisesti luotu työvoimapula (eli alalle koulutetaan liian vähän porukkaa, Lääkäriliitto torppaa lisäpaikat) ja siitä seuraava isolla palkkarahalla kiristäminen. Lienee ainoa ammattikunta, joka sanelee itse palkkansa ja työehtonsa, ja asiakkaan on pakko henkensä edestä tämä hyväksyä. Tämä kombinaatio kun yhdistetään vielä lääkäreille rakennettuihin veronkierto-mahdollisuuksiin (palkkojen nostaminen osinkoina) niin kyllä se tietysti voi muita veronmaksajia sapettaa.
Moni lääkäri sanoo 10 000 € + -palkan perusteluna, että on opiskellut 6 vuotta. No niin on moni muukin korkeakoulutettu...
Miksi kuvittelet että lääkärit saavat +10 000€/kk palkkaa? Jos tuon verran saa niin joko olet töissä perämetsässä ilman mitään elämää tai viikkotunnit huitelevat pilvissä.
Yleensä se on molemmat noista.
t. Nuori lääkäri, viikkotunnit aina 60h ja lisääkin olisi tarjolla
Sellainen poikkeus tähän hoitoalan perusteluun kuin suuhygienisti. Tää on ihan mukavan lepposaa jos on järjestelmällinen ja osaa rytmittää päivänsä niin ettei jää aikataulussa jälkeen. Palkkakin kyllä mun mielestä todella ok vastuuseen nähden, vaikka tästäkin maristaan. Ja perus ma-pe 8-16 duunia, lämmin suositus.
Mutta paskoja aloja, hmm. Myyntityön, oikeestaan minkä tahansa missä provikka määrittää, olen nähnyt imevän ystävieni sieluja itseensä jättäen jälkeen tyhjän kuoren.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi jotkut hoitajat suostuvat kaikkeen ja siten valittavat. Itse hoitajana olen hyvin tarkka siitä mitä teen ja mitä en tee. Hoidan vain ne työt mistä ollaan työsopimusta allekirjoittaessa sovittu. Työajat on juuri ne mitä ollaan sovittu, ylitöitä en tee koskaan. Työpaikatkin valikoin parhaimmista ja katson aina koeajalla onko työporukka hyvä. Jos työporukka ei ole hyvä, lähden menemään. En todellakaan katsele minkäänlaista juoruilua enkä anna kenenkään kävellä ylitseni. En myöskään itse juoruile muista. Näillä periaatteilla olen selvinnyt hyvin hoitoalalla. En ikinä jäisi töihin mihinkään p skaan paikkaan huonoon ilmapiiriin, yhtään millään alalla.
Pakko nyt korjata vielä, että jos nyt jonkun potilaan henki olisi kiinni siitä jäänkö ylitöihin (eli joku aivan ääritilanne) niin se olisi eri asia, mutta en kylläkään edes työskentele sellaisessa paikassa jossa tämmöstä tilannetta tulisikaan.
Hevostenhoitaja. Surkea palkka, töitä vaikea löytää koska iso osa talleista ottaa vain ilmaisorjia työharjoittelun nimikkeellä.