Mitä ruokaa osaisit tehdä maistamatta?
Onko sinulla reseptiä, jonka osaisit unissasikin ja joka onnistuu aina ilman sen kummempia maisteluita?
Kommentit (51)
Melkein mitä vaan ja hyvää tulee. Osaan arvioida hyvin silmämääräisesti. Ammatissa on kehittynyt hyvä näppituntuma.
ravintolakokki
Mä en yleensä maistele ruokaa, kun teen sitä. Pyydän mieheni maistamaan, ja kysyn, onko sopivasti. Lisään sitten jotain tarvittaessa, yleensä ei tarvitse. En pysty jostain syystä maistamaan ruokaa, kun laitan sitä.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 14:51"]No esim. makaronilaatikkoa on vähän pakko tehdä maistamatta. Se on aina hyvää, jos on vaan muistanut laittaa tarpeeksi suolaa.
[/quote]
Jauhelihan kanssa tosiaan pitää muistaa käyttää kunnolla suolaa.
Maistelen aina kaikkia, vaikka tekisin tutulla reseptillä.
Teen suurimman osan ruuista maistelematta. Jaa no, keitot tarkistan ennen pöytään nostamista, että onko sopiva suola tai muuten.
Maistelijat; miten niitä puolivalmiita ruokia edes voi maistella siinä maustamisvaiheessa. Kiusaukset, jauheliha, kala, paistit jne?
Lähes kaikki ruoka tulee lihasmuistista ilman reseptejä ja maistamatta.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 20:23"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 19:28"]
Tästä ketjusta nähdään, mikä on ruuanlaiton taso Suomessa.
Voi luoja että säälin perheitänne!
[/quote]
?? miten maistaminen korreloi ruuan laatuun ja tasoon? Meillä tehdään erinomaista ruokaa itse joka päivä enkä koe tarpeelliseksi maistaa kuin uusia reseptejä.
[/quote]
Sitä tuo kirjoittaja taisikin kritisoida, niitä tuttuja ja turvallisia ruokia(oli se sitten makaronilaatikko tai avokadopasta). Eli uusia reseptejä ei uskalleta koittaa tarpeeksi usein.
Jos tekisin suoraan reseptistä, voisin ehkä olla maistamatta. Arkiruoan teen kuitenkin aina ihan "omasta päästä", joten maistelen aina onko tarpeeksi mausteita. Suolan osaan arvioida silmämääräisesti.
Tutut keitot, kiusaukset, pataruoat, makaronilaatikko, lohi- ja jauhelihapasta, pihvit, kalat...
Kasvissosekeittoja joutuu maistamaan ja usein myös maustamaan vielä loppuvaiheessa, muita ruokia en oikeastaan maistele eikä kaikkea voi oikein maistellakaan.
Ihan kaikki ruoat mitä teen, teen maistamatta ja ilman reseptejä. Sit ku kokeilen jotain uutte ja tosi harvinaista ruokaa, katson ohjetta mutta siltiki säveltelen ja sovittelen ruokaa oman pään mukaan, ja silloin maistelen aina välillä et minkä makusta sapuskaa on tulossa :D
Ns. tuttujen ruokien lista ei itselläni ole mikään mahdottoman pitkä, mutta yleensä pystyn tekemään ne alusta loppuun maistamatta ja lopputulos on ihan hyvä. Tulisten mausteiden kanssa joutuu maistelemaan enemmän, että homma on kohdallaan. Suola tulee taas yleensä aika oikein, mutta tietysti jossain jutuissa, joissa suola on se päämauste (esim kala tai perunamuusi), täytyy maistella enemmän. Eihän tuo nyt perusruokien ja samanlaisten reseptien kanssa mitään rakettitiedettä ole, joten en näe miten tällä tavalla ruoka olisi jotenkin erityisen pahaa. Jos lopputulos on jostain syystä normaalia huonompi, niin siihen on monta muutakin mahdollisuutta kuin se, ettei maistellut esim suolaisuutta ajoissa. Oudommat gourmet-reseptit sitten erikseen.
En mun kokkauksista koskaan mitää hyvää tule, joten turha maistella ennakkoon.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 14:51"]
No esim. makaronilaatikkoa on vähän pakko tehdä maistamatta. Se on aina hyvää, jos on vaan muistanut laittaa tarpeeksi suolaa.
[/quote]
Tämän päälle olisi soitettava joku isänmaallinen musiikkikappale. Makaryyniloora kunnon suolalla, oi maamme.
Siis minä maistan aina. Lihapullistakin teen sellaisen maistelulusikallisen ja paistan sen. Jos valurautapannuni ei ole kyllin kuuma kypsennän sen mikrossa. Samoin jos hiukankin epäröin makaronilaatikon kanssa teen siitä kahvikupin pohjalle maisteli laatikon ja kypsennän sen mikrossa.
Suolan ja hippusen sokeria yhdistelmästä saa jopa munakkaasta elämyksen kun osaa ja maistelee.
Semmoisia näin paljon olen aina laittanut minulla ei ole, koska kokeillen paljon yhdistellen eri makuja.
Minulla on myös todella paljon keittokirjoja, joista otan vaikutteita.
Samoin esim Heston Blumenthalin sarjat, joissa hän opettaa kokkaamaan molekyylitasolla oikein, ovat suosikkejani. Huomattavasti parempia kuin Gordonin vastaavat.
Minusta tämä kysymys on kuin: osaatko siivota silmät kiinni - joo osaan, mutta jälki on, mitä on.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 14:48"]
Onko sinulla reseptiä, jonka osaisit unissasikin ja joka onnistuu aina ilman sen kummempia maisteluita?
[/quote]
Varmaan toistasataa reseptiä joita voisin tehdä vaikka silmät kiinni. Hyvin harvoin maistelen, vain uuden reseptin ekalla kerralla. Toisella kerralla tuunaan jo mieleiseksi ja muistan mitä olen muuttanut.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 15:16"]
[/quote]
Varmaan toistasataa reseptiä joita voisin tehdä vaikka silmät kiinni. Hyvin harvoin maistelen, vain uuden reseptin ekalla kerralla. Toisella kerralla tuunaan jo mieleiseksi ja muistan mitä olen muuttanut.
[/quote]
Oho! Tulisin mielelläni teille syömään :-)
Osaisin, mutta maistelen yleensä kyllä.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 15:18"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 15:16"]
[/quote]
[/quote]
Oho! Tulisin mielelläni teille syömään :-)
[/quote]
Niin moni muukin:) Meillä koko perhe rakastaa ruuanlaittoa ja leipomista, 2:lla ammattikin ruuan parissa (minulla ei) ja jo aikuiset lapset jatkavat traditiota ja ruokkivat ystäviään:) Ja verenperintönä tullut äidiltäni jo.... Lähes joka viikonloppu meillä on ruokavieraita
No suurimman osan ruoista teen maistamatta. Siis nämä perusruoat. Vaihtelen mausteia kylläkin mutten viitti maistaa. Kyllä niistä hyviä tulee.