Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko jättää tulen takkaan kaupassa käynnin ajaksi?

Vierailija
23.01.2014 |

Uskallankohan kipaista kaupassa. Vie puoli tuntia.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 11:03"]Kertokaa mulle MITEN se takka sytyttää sen talon palamaan? Jos on kaikki nuohoukset ja tarkastukset (ei halkeamia piipussa) hoidettu.

[/quote]

No soitapa kuule vakuutusyhtiöösi ja kysy, onko heille ihan ok, että jätät takan päälle, kun käyt asioilla. Kerro sitten, mitä sulle vastattiin!

Vierailija
22/64 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä joku puhuu pyykkikoneesta yms. ne ihan eri asia, sähkölaite voi mennä oikosulkuun ja aiheuttaa tulipalon.

Miten "umpitakka" missä luukut kiinni voi aiheuttaa tulipalon? Nämä jotka ei jättäisi takkaa tai epäilee sen olevan vaarallista vastatkaa tähän KIITOS?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 10:52"]

Ensinnäkin aika olematon riski että palosuojattu takka jostain syystä sytyttäisi talon palamaan ja toisekseen jos jostain kumman syystä tulipalo syttyisi, niin kai sitä voisi vakuutusyhtiölle väittää olleensa kotona palon syttyessä.

[/quote]

Aina voi käydä myös niin, että palokunta on jo sammuttamassa paloa kun sieltä kaupasta tulee kotiin. Silloin jos menee vakuutusyhtiölle väittämään, että kotona olin niin jää kiinni vakuutuspetoksesta. Ei saa rahaa vakuutuksesta ja vielä tuomion oikeudesta. 

Mä itse en ottais riskiä, vaikkakin se on pieni. Mutta mä olenkin vähän turhan tarkka, ikinä en jätä esim. pyykkikonetta käyntiin kun lähden pois kotoa. Harvemmin sitä niin kiire on, etteikö pyykinpesu ym. onnistu kotona ollessa.

Ja mitä tulee tuohon ei ennekään tulia vahdittu niin huomauttaisin että kyllä vahdittiin. Ennen perheet oli suuria, joten siellä kotona oli yleensä aina joku, joka siis samalla myös vahti sitä tulta. Hyvin harvoin talo jäi täysin tyhjäksi. Joku sinne kotiin jäi kipinävahdiksi.

Vierailija
24/64 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 11:08"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 11:03"]Kertokaa mulle MITEN se takka sytyttää sen talon palamaan? Jos on kaikki nuohoukset ja tarkastukset (ei halkeamia piipussa) hoidettu.

[/quote]

No soitapa kuule vakuutusyhtiöösi ja kysy, onko heille ihan ok, että jätät takan päälle, kun käyt asioilla. Kerro sitten, mitä sulle vastattiin!

[/quote]

Eli sinäkään et osaa vastata höpiset vain vakuutusyhtiöstä...No faktoja pöytään miten se takka sen talon sytyttää??

Vierailija
25/64 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en jättäisi mutta se mitä ap tekee ei kiinnosta pätkääkään.

Aikuisen (?) ihmisen kai täytyy itse päättää mitä tekee.

Vierailija
26/64 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on juuri vastaavia kysymyksiä kun. Voinko mennä liukkaalla ulos (liukastumisvaara, lyö pään kuolee) voinko ajaa autolla (onnettomuus/kuolema) jne. Tottakai talo voi palaa vaikka siitä tietokoneesi modeemista lähtevästä oikosulusta, mutta jos täällä joka asiaa alkaa varomaan/pelkäämään niin vaikeaa on. Umpinaisesta takasta tulipalon syttymisriski on pienempi kun auto-onnettomuus tai liukastuminen, mutta jos ap kokee sen liian suureksi niin odota, että se sammuu...elämä on valintoja hei..

Vierailija
27/64 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 11:11"][quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 11:08"]

[/quote]

[/quote]

Eli sinäkään et osaa vastata höpiset vain vakuutusyhtiöstä...No faktoja pöytään miten se takka sen talon sytyttää??

[/quote]

En minä tiedä, meillä ei ole koskaan ollut takkaa enkä ymmärrä mitään niiden toiminnasta. Juristina pidän vain aika päivänselvänä, että tulta ei koskaan jätetä valvomatta, mutta jos joku hölmö niin tekee ja vahinko tulee, niin vakuutuskorvausta vähintäänkin alennetaan. Siinä vaiheessa on ihan turha länkyttää, että ei palon syttymisen olisi pitänyt olla mitenkään mahdollista, kun nuohoukset ja tarkastukset oli kerran suoritettu. Mutta jos tuon riskin on valmis ottamaan, niin mikäpä siinä.

Vierailija
28/64 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en jättäisi. Jos tulipalo syttyy esim. piipussa tai muuten odottamattomasti, niin kotona ollessa sen huomaa ja voi soittaa palokunnan sammuttamaan + saa vakuutuskorvauksen. Ei se mitenkään todennäköistä ole, että tulipalo syttyy takasta, mutta silti taloja palaa joka vuosi omituisemmistakin syistä.

Vierailija
29/64 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan vaikkapa joku puu kaatua nojalleen takkaluukun lasia vasten ja lasi kuumetessaan yllättäen särkyä. Siellä voi olla joku heikko kohta, sitä ei koskaan tiedä. Itse en jättäisi tulta vahtimatta.

Vierailija
30/64 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on umpiluukkuiset tulisijat, ja jätän niitä välillä itsekseen palamaan, jos käväisen ulkona ja tuli on tarpeeksi kekäleenä. En kyllä lähde kauppaan jos tulet on just sytytetty uunissa. Silloin jos tulipesä on kokonaan kekäleellä, silloin sieltä ei enää romahtele mitään luukkuja vasten, eli pesästä ei voi millään päästä sytyttäviä osasia ulos.

Silloin kun roihuaa tuli, on olemassa kai pieni mahdollisuus että klapi palaessaan romahtaa luukkuja vasten avaten ne? Vaikka niitä kyl pitää nostaa ennenkuin aukeavat...

Tai sitten ilmanottoaukosta tulipesän alapuolelta voi kipinä lentää ulos, mikä on todennäköisempää.

Vierailija
31/64 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 11:25"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 11:11"][quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 11:08"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En minä tiedä, meillä ei ole koskaan ollut takkaa enkä ymmärrä mitään niiden toiminnasta. Juristina pidän vain aika päivänselvänä, että tulta ei koskaan jätetä valvomatta, mutta jos joku hölmö niin tekee ja vahinko tulee, niin vakuutuskorvausta vähintäänkin alennetaan. Siinä vaiheessa on ihan turha länkyttää, että ei palon syttymisen olisi pitänyt olla mitenkään mahdollista, kun nuohoukset ja tarkastukset oli kerran suoritettu. Mutta jos tuon riskin on valmis ottamaan, niin mikäpä siinä.

[/quote]

Juristilta kysyn miten sähkölaitteet katsotaan ? ei tietenkään saa jättää päälle, mutta TV, modeemi, digipoksi, uuni, kiuas on jatkuvasti virta päällä vaikka laite ei ole päällä. Pitääkö kaikista repiä töpselit seinästä ennen kun poistuu kotoa? Jotta saa täydet korvaukset,  kiukaan kytkemiseen tarvii kyllä tilata sähkömies.

Vierailija
32/64 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 10:56"]

Ysille...Kuule kyllä oli kotona joku. Eipä se takka palanut itsestään kun ihmiset oli töissä eikä kukaan ollut peltejä sulkemassa! Katsos ei ole paljon hyötyä sytyttää aamulla takka ja lähteä töihin, koti EI ole lämmin kun tulet töistä jos et ole ollut laittamassa peltejä kiinni.

Herran jestas tätä nykyihmisten avuttomuutta. Ennen joka talossa oli pystyuuni ja kyllä ne ihmiset töissä ja kaupassa kävi ilman, että siellä talossa oli joku 24/7 kipinävahti..

[/quote]

[/quote]

Vanhat pönttöuunit paloivat monta tuntia, kun tuloilma-aukkoa säädettiin. Jos vanhassa talossa olisi polttanut täydellä palolla niinkuin nykytakoilla, olisi se tuli itsessään jäähdyttänyt asuntoa, koska ilma pääsi seinistä sisään. 

Jos luukullisesta tulisijasta lähtee palo alulle, ainoa mikä on tehtävissä, on soittaa palokunta. Paljoa muuta paikkaa palon alkamiselle ei ole kuin hormi. Sama tilanne on sitä itse paikalla tai käväisemässä kaupassa, ei se tuli tiedä, oletko kaupassa vai vessassa.

Vierailija
33/64 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 11:30"]

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 10:56"]

Ysille...Kuule kyllä oli kotona joku. Eipä se takka palanut itsestään kun ihmiset oli töissä eikä kukaan ollut peltejä sulkemassa! Katsos ei ole paljon hyötyä sytyttää aamulla takka ja lähteä töihin, koti EI ole lämmin kun tulet töistä jos et ole ollut laittamassa peltejä kiinni.

Herran jestas tätä nykyihmisten avuttomuutta. Ennen joka talossa oli pystyuuni ja kyllä ne ihmiset töissä ja kaupassa kävi ilman, että siellä talossa oli joku 24/7 kipinävahti..

[/quote]

[/quote]

Vanhat pönttöuunit paloivat monta tuntia, kun tuloilma-aukkoa säädettiin. Jos vanhassa talossa olisi polttanut täydellä palolla niinkuin nykytakoilla, olisi se tuli itsessään jäähdyttänyt asuntoa, koska ilma pääsi seinistä sisään. 

Jos luukullisesta tulisijasta lähtee palo alulle, ainoa mikä on tehtävissä, on soittaa palokunta. Paljoa muuta paikkaa palon alkamiselle ei ole kuin hormi. Sama tilanne on sitä itse paikalla tai käväisemässä kaupassa, ei se tuli tiedä, oletko kaupassa vai vessassa.

[/quote]Harvempi on vessassa puolta tuntia pidempään, kaupapreissulla voi tulla mutkia matkaan ja reissu kestääkin kauemmin.

Vierailija
34/64 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Puukeskuslämmitteisissä taloissa kattilat ovat päällä tuntitolkulla. Kytypalolla saattavat palaa yli 12 tuntia ja varaajaakin ladatessa 4 tuntia tai enemmän. 

Ei kukaan sammuta öljykattilaakaan, jos menee asioille. Kyllä se lämmitys nyt vaan pidetään päällä ja silti käydään päivittäin töissä, kaupassa jne. Aika hullulta kuulostaisivat sellaiset vakuutusehdot, jotka edellyttäisivät hiilineutraalin lämmönlähteen kytkemistä pois siksi aikaa, kun ei ole kotona.

Vierailija
35/64 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoon puutalokorttelssa se tuli voi hypätä vaikka sieltä naapurin takasta ja polttaa sen koko korttelin. Siinä sitten katoaa porvoolaista idylliä melkoisesti. Kannattaa laittaa sähkövbalo sinne takkaan ja vahtia ettei vaan tule oikosulkua

Vierailija
36/64 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herraisä, en olis ikinä uskonut että noin kauas on vieraannuttu uuninlämmityksestä :)

Meillä viisi kakluunia (tiedättekö torvet mikä se on?), palamassa näillä pakkasilla aamulla ja illalla. Minä olen navetassa. Lisäksi leivinuunissa tuli ainakin viikottain ja puuhellassa nyt pakkasella alvariinsa- myös keitän sillä.

Talo on ollut pystyssä 168 vuotta, noilla samoilla uuneilla. Nuohottu ja huollettu.

Tekö oikeasti istutte uunin vieressä taukoamatta? Eipä sillä, en ymmärrä noista uusista uuneista mitään, sulkea ilmastointi ja avata liesituuletin vai miten päin se oli--

Vierailija
37/64 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]Juristin koulutus mennyt hukkaan, jos on aikaa roikkua höpöpalstalla.

Vierailija
38/64 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

et tietenkään jätä ennen kuin pellit on kiinni. Et jätä asianpesukonetta, et pyykkikonetta, ruokaa uuniin jne ei tee takka poikkeusta

Vierailija
39/64 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 11:45"]

Herraisä, en olis ikinä uskonut että noin kauas on vieraannuttu uuninlämmityksestä :)

[/quote]

No jos vauva foorumilla tulla kyselemään mitä teen niin kaukana ollaan toden totta. Sitten vielä kerrostaloissa asuva AV-mammat jotka ei takkaa ole edes nähneet kun K-raudassa tulee antamaan "ohjeitaan" niin soppa on valmis.. :)

Vierailija
40/64 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 11:52"]

Juristin koulutus mennyt hukkaan, jos on aikaa roikkua höpöpalstalla.

[/quote]

Et sitten ole ajatellut, että juristeissakin on äitejä?