Onko Helsinki yhä hyvä paikka asua?
Kommentit (74)
Ei ole. Koronan annetaan levitä. Ei myönnetä, että ollaan leviämisen vaiheessa....
Kohta räjähtää tilanne käsiin.
Onhan siellä "rikkautta" ainakin enemmän kuin muualla Suomessa. Jos käy paljon erilaisissa tapahtumissa niin varmaan hyvä valinta. Itse olen pragmaattinen tyyppi ja paljon kotona, parempi itselle asua jossain sivummalla. Paikkaan josta pääse nopeesti prismaan ja takaisin. Ei tarvi jonotella ruuhkissa ym. turhaa rasitetta, mut riittävän iso paikkakunta ettei oo sellasta tuppukylän tuijottelua ja juoruilua.
Ei ole enää niin hyvä että tänne jäisin. Koronan aikana on ollut suorastaan onnettoman huono paikka asua.
Tulen käymään Helsingissä jatkossakin, mutta asua tahdon muualla. Helsinki on kovin tuttu, mikä on hyvä ja nostalginen juttu.
Uudet muutokset ja nykyiset toimintatavat eivät vain miellytä. Kaupungista tehdään liian ruuhkaista ja se alkaa olla likainen. Koronan aikana etäopetusta pihdataan, mutta etätöitä suositellaan. Jotkut kaahailevat kuin heikkopäiset. Koronako lie sekoittanut päitä? Ravintolat pidetään auki vaikka väkisin. Osa bilettää kuin viimeistä päivää ja toinen osa helsinkiläisistä tekee enemmän kuin oman osansa rajoittaakseen koronan leviämistä.
poismuuttaja
Kiire ja tungos joka paikassa. Kaikki vähätkin puistot ja metsät pyritään muuttamaan asuinalueiksi. Ruuhkamaksu ja tietullit uhkaavat.
Kulkuyhteydet toimii joka suuntaan 👍🏻 Tänne vaan tuppaa muuttamaan lisää ihmisiä ihan jatkuvalla syötteellä, pako_laisetkin työnnetään kaikki tänne etelä-Suomen alueelle. En haluaisi tietää miten suuri määrä ihmisistä asuttaa Helsingissä vuonna 2030. Talvi on myöskin historiaa eli Helsingissä asuessa kannattaa aina varautua mustaan jouluun. 2019 talvi meni niinkin että kertaakaan ei tarvinnut pulkkaa ottaa esille kun lunta ei vain yksinkertaisesti ole.
Helsinki on ihana kaupunki. Kaikki toimii, hyvä julkinen liikenne ja julkiset palvelut. Kaunis ja monimuotoinen luonto ja kaunis kaupunki, kun osaa vaan katsoa. Helsinkiin kannattaa tutustua laajemminkin kuin vain aseman seutuun. Itse olen asunut kohta 30 vuotta ja vieläkin on uusia paikkoja, joita löytää kotikaupungista.
Sitten sitä ruuhkaa piisaa kun Helsingin väkiluku nousee vauhdilla. Ennusteiden mukaan vuonna 2050 Helsingin väiluku on 860 000 kun se nyt on noin 655 000.
Helsingissä nyt on paljon työpaikkoja sekä erilaisia tapahtumia, kulttuuria, ravintoloita yms. jos sellaista kaipaa sekä tietenkin kattava julkinen liikenne.
Itse en kuitenkaan todellakaan nauti Helsingissä asumisesta. Liikaa ihmisiä (etenkin ma tu ja), mutta toistaiseksi täällä töiden takia.
Tavoitteena pyrkiä jatko-opiskelemaan ja sitä kautta saada työpaikka muualta Suomesta.
Riippuu täysin alueesta. Jos on pelkkiä omistusasuntoja, niin on yleensä hyvä alue. Hinta myös korreloi alueen laadun kanssa. Hyvää ei saa halvalla.
Helsingissä 30 vuotta jo asuneena. Pääosin itäisessä Helsingissä, täällä jatkuvat tietyöremontit ja kiireinen hälinä saa rauhaa hakevan ihmisen harkitsemaan kyllä poismuuttoa aika hätäseen. Puut ja metsät kaadetaan jotta lisää asuntoja saadaan rakennettua ja tää toistuu lähes joka vuosi.
Olen monen polven helsinkiläinen. Aina pitänyt tätä ainoana ja oikeana paikkana Suomessa, rakas kotikaupunkini. Olen opiskellut Jyväskylässä ja Turussa, ollut duunissa Espanjassa, Usassa, Ranskassa ja Ruotsissa. Matkustellut paljon, lentoemäntänäkin joskus ollut joten kokemusta on vähän sieltä sun täältä. Helsinki on aina ollut se ykkönen kuitenkin.
Korona on avannut silmiä. Maailmankuva, arvot ja haaveet muuttuneet. Haluisin kehä3 ulkopuolelle. En ihan maalle, mutta johonkin isompaan kaupunkiin.
Helsinki on edelleen hyvä paikka asua ja olla. Onhan täällä paljon hyvää, muutakin kuin keskustan härdelli. Aamullakin kävin koiran kanssa ihanalla metsälenkillä ja pulahdin pikaiselle aamu-uinnille, lounaalla kävin hyvässä pienessä ravintolassa ja nyt työhommissa etänä.
Omalta kohdaltani ainakin kulttuririennot, harrastukset ja kaikki muu mitä Helsinki tarjoaa ovat nyt koronan myötä vähentyneet roimasti. Tilalle on tullut ulkoilua, kokkailua ja muuta kotoiluhommaa.
Toki toivon, että tulevaisuuden Helsinki on myös upea ja rakas. Mutta ei minullakaan ole aikaa odotella loputtomiin, elämä on tässä ja nyt. Koronan kanssa.
Kotikylä minulle, minne täältä muuttaisi viereille kulmille?
Helsinki on upea kaupunki ja meri on aivan lähellä ja laivasatama josta pääsee risteilyille suoraan kunhan ajaa ratikalla paikalle.Kauppatori on ihana ja koko alue kirkkoineen ja nähtävyyksineen.Yleinen uima-allas ja saunat keskellä Hesaa missä muussa kaupungissa olisi vastaavaa?Suurkirkko on kaunis ja koko Senaatintori pieninen kauppoineen ja nähtävyyksineen.Kaikki on hyvin siistiä ja kukkia löytyy joka puolelta ja pieniä ihania katuja ja yksityiskohtia.Purjeveneet ja ökyrikkaiden jahdit voi bongata rannasta suoraan.Havis Amandan patsas on aivan upea nähtävyys kuin koko Esplanaadin puistokin!Esplanaadilla on myös paljon pikku liikkeitä ja upea Hotellikin jossa Sibeliuskin on asunut ja ym.suuret suomalaiset.Aleksanterinkatu on romanttinen vanha katu ja sielläkin on paljon shoppailtavaa.Kolmen Sepän patsas on hyvällä paikalla kun menee ratikalla ohi ja sitten tulee Mannerheimin patsas,Oodi kirjasto ym.ym.tässä vasta osa Hesasta jota kuvailin tervetuloa Suomen pääkaupunkiin!Kun Korona on voitettu lähden heti risteilylle mutta sitä ennen voin matkustaa vaikka lautalla Suomenlinnaan ja ihailla sitäkin maisemaa!
No eihän tämä enää entisensä ole..
On todellakin, ja kaikesta uutisoinnista huolimatta myös turvallisempi kuin koskaan ennen.
Julkinen liikenne ruuhkautuu. Kaduille saa hylätä Voin liian huolettomasti. Koulujen, päiväkotien ja leikkipuistojen pihoilta voi kerätä ruiskuja ja neuloja, (varsinkin kesän jälkeen tämä on ihan vakio, kävin keräämässä itsekin lasten vuoksi ja varmasti jäi vielä muillekin siivottavaa). Kauniita paikkoja löytää luonnosta kyllä, mutta niin löytyy heti PKS-rajojen ulkopuoleltakin, usein puhtaampana. Kantakaupungissa on kauniita vanhoja rakennuksia ja puistoja. Meri on kaunis. Ennen oli enemmän turistejakin. Arkkitehtuurin mittakaava joillakin alueilla edelleen sopivaa.
Olen tutustunut Helsinkiin erittäin laajasti 25 vuoden aikana. Asunut idässä, etelässä ja pohjoisessa ja opiskellut lännessä. Viimeiset minulle ennestään tuntemattomat paikat kiersin koronakevään aikana, kun en käyttänyt yhtään Helsingin sisätiloissa sijaitsevaa palvelua. (ruuat tilasin noutopisteeseen). Ulkona liikuin ja eväät olivat aina mukana. Ennen koronaa kävin syömässä ulkona! Edes työpaikalla ei ole koronan vuoksi tarvinnut käydä (etätyö tarjottiin, kiitos)
Kuinka monta hyvää veronmaksajaa enemmän olisi jäänyt Helsinkiin, jos kaupungin päätöksenteko olisi ollut erilaista? Tehdään liian tiivistä ja kaupungin koronatoimet ovat olleet puutteellisia.
Hyvästi Helsinki! En enää tarvitse jatkuvasti valmiita ruoka-annoksia, jäätelökioskeja, museoita, teatteria ja muita maksullisia zumbabumbiasi, shoppailua sekä kaupungilla maleksimista vapaapäivinä. Tulen käymään kun korona hellittää! Siirryn nauttimaan omasta tilasta ja käytän rahani viisaammin.
Ei se hyvä ole, mutta paras mitä Suomesta löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Julkinen liikenne ruuhkautuu. Kaduille saa hylätä Voin liian huolettomasti. Koulujen, päiväkotien ja leikkipuistojen pihoilta voi kerätä ruiskuja ja neuloja, (varsinkin kesän jälkeen tämä on ihan vakio, kävin keräämässä itsekin lasten vuoksi ja varmasti jäi vielä muillekin siivottavaa). Kauniita paikkoja löytää luonnosta kyllä, mutta niin löytyy heti PKS-rajojen ulkopuoleltakin, usein puhtaampana. Kantakaupungissa on kauniita vanhoja rakennuksia ja puistoja. Meri on kaunis. Ennen oli enemmän turistejakin. Arkkitehtuurin mittakaava joillakin alueilla edelleen sopivaa.
Olen tutustunut Helsinkiin erittäin laajasti 25 vuoden aikana. Asunut idässä, etelässä ja pohjoisessa ja opiskellut lännessä. Viimeiset minulle ennestään tuntemattomat paikat kiersin koronakevään aikana, kun en käyttänyt yhtään Helsingin sisätiloissa sijaitsevaa palvelua. (ruuat tilasin noutopisteeseen). Ulkona liikuin ja eväät olivat aina mukana. Ennen koronaa kävin syömässä ulkona! Edes työpaikalla ei ole koronan vuoksi tarvinnut käydä (etätyö tarjottiin, kiitos)
Kuinka monta hyvää veronmaksajaa enemmän olisi jäänyt Helsinkiin, jos kaupungin päätöksenteko olisi ollut erilaista? Tehdään liian tiivistä ja kaupungin koronatoimet ovat olleet puutteellisia.
Hyvästi Helsinki! En enää tarvitse jatkuvasti valmiita ruoka-annoksia, jäätelökioskeja, museoita, teatteria ja muita maksullisia zumbabumbiasi, shoppailua sekä kaupungilla maleksimista vapaapäivinä. Tulen käymään kun korona hellittää! Siirryn nauttimaan omasta tilasta ja käytän rahani viisaammin.
Mihin siirryt?
Kartoittelen mahd muuttopaikkoja H.gin vihreiden sairaan politiikan takia.
Ei muutan heti kun tuo vika lapsi käynyt koulunsa. Kalliit asunnot ja rauhalliset paikatkin ovat kriminalisoitumassa. Jengit selkeesti lisääntyneet. Tosin tappelua ja ryöstelyähän Helsingissä on ollut iän kaiken.
Itse en ainakaan muualle ikinä muuta.