Onko Helsinki yhä hyvä paikka asua?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Kulkuyhteydet toimii joka suuntaan 👍🏻 Tänne vaan tuppaa muuttamaan lisää ihmisiä ihan jatkuvalla syötteellä, pako_laisetkin työnnetään kaikki tänne etelä-Suomen alueelle. En haluaisi tietää miten suuri määrä ihmisistä asuttaa Helsingissä vuonna 2030. Talvi on myöskin historiaa eli Helsingissä asuessa kannattaa aina varautua mustaan jouluun. 2019 talvi meni niinkin että kertaakaan ei tarvinnut pulkkaa ottaa esille kun lunta ei vain yksinkertaisesti ole.
Ei heitä työnnetä Helsinkiin vaan he saavat itse valita asuinpaikkansa (kiintiöpakolaisina tulleetkin 3 vuotta Suomessa asuttuaan).
Itse tykkään matkustella paljon Aasian suuntaan, sillä vaaleaihoiset eivät ole minua koskaan viehättäneet pariutumismielessä.
On siis minulle kaikkein kätevintä asua suhteellisen lähellä Suomen ainoaa oikeaa kansainvälistä lentoasemaa eli Helsinki-Vantaata. Tiedostan kyllä hyvin sen, että muualla saisin enemmän asuinneliöitä ja niin edelleen, mutta itse olen elämääni varsin tyytyväinen pienessäkin kämpässä. Omakotitaloa tai autoa en halua ostaa tai omistaa vaikka taloudellinen tilanne sen mahdollistaisikin.
M33
Ei ole kokemusta muualla Suomessa asumisesta aikuisiällä. Helsingissä viihtyvyys riippuu hyvin paljon asuinalueesta. Olen asunut syrjäisillä ja huonomaineisilla alueilla, vaikeiden kulkuyhteyksien päässä jne. Silloin Helsinki on ihan perseestä. Jos taas onnistuu saamaan kohtuuhintaisen asunnon (itse vuokralla) kivalta sijainnilta, niin Helsinki on ihan hyvä paikka asua.
Ihmisten kiireisyys, kovaäänisyys ja töykeys vituttaa, samoin pitkät välimatkat. Kaverin luo voi olla yli tunnin matka saman kaupungin sisällä. Minulla on paljon kavereita, silti vain yksi asuu kävelymatkan päässä tai edes 5km säteellä.
Koko kaupunki tuntuu olevan yksi valtava työmaa. Uusia rakennuksia, katujen massiivisia kunnostuksia, siltoja, tunneleita, raitiovaunukiskoja... Tämä on korkean hintatason jälkeen mielestäni suurin asumisviihtyvyyttä haittaava asia!
Muutimme Helsinkiin noin 15 vuotta sitten, jolloin Helsinki oli vielä hyvä paikka asua. Nykyiset kaavoitussuunnitelmat tulevat kuitenkin tuhoamaan rakkaan kaupunginosani lopullisesti 10 vuoden sisällä, ja uutta mieleistä ei Helsingistä ole löytynyt. Liikaa rakentamista ja liian tiiviitä kaavoja, tietöitä, uusia ostoskeskuksia, ruuhkia, kalliita asuntoja ja luontoalueiden tuhoamista. Myös koronan myötä kaupungin lumo on kadonnut, kun palvelutarjontaa ei pysty hyödyntämään täydellä teholla, ja kotona tulee oltua enemmän. Kehyskuntien rivarit ja omakotitalot on alkaneet kummasti kiinnostaa..
On.
Täälon vielä töitä.
-Lapin mies
Vierailija kirjoitti:
Kotikylä minulle, minne täältä muuttaisi viereille kulmille?
Niin.
Onhan se pelottavaa.
Voisi toki avata aisteja.
Silmiä nyt ainakin.
Noin joskus 2005 Helsinki alkoi muuttua ihmeelliseksi tunnelikaupungiksi. Asematunneli ikään kuin levisi läpi koko kaupungin.
Mutta pelkästään asuntojen älyttömien hintojen takia muutin pois. Hinnat ovat suorastaan törkeät.
Vierailija kirjoitti:
Noin joskus 2005 Helsinki alkoi muuttua ihmeelliseksi tunnelikaupungiksi. Asematunneli ikään kuin levisi läpi koko kaupungin.
Mutta pelkästään asuntojen älyttömien hintojen takia muutin pois. Hinnat ovat suorastaan törkeät.
Suomenkielen soinnin kaiku katosi samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomenkielen soinnin kaiku katosi samalla.
Joo, sekin varmaan, mutta joku omituinen arkkitehtuurinen muutos tapahtui, en osaa oikein selittää. Kuin "vanha" keskusta olisi muuttunut muoviksi.
Saat tietää aivan kohta. Heti kun kommenttini julkaistaan hyväksynnän jälkeen. Varmaan ihan minuuteista kyse.
On todellinen vaara tulla raiskatuksi. Näitä raiskaustapauksia salaillaan ja paljon.
Ei ole. Muutin kehyskuntaan, täällä on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
40 vuotta tullut nyt asuttua Helsingissä elämän aikana yhteensä, 10 vuotta muualla pätkissä.
Eihän tämä enää entisensä ole. Moottoripyöräilijänä vituttaa jatkuva ruuhkaisuus ja etenkin kaupungin pysäköintipolitiikka, jossa asukaspysäköintimaksu on sama kaksi ja nelipyöräisille. Kaikki on jatkuvasti remontissa, aina kun ikkunan avaa niin kilkatus ja pauke kuuluu. Vihreitä täällä on aivan liikaa, mutta silti kaikki väljyys ja tyhjä tila häviää. Syntymäseutu ja lapsuuden maisema, paljon tunnetta, mutta olen silti ajatellut välillä poismuuttoakin. Joku pikkukaupunki 50km pohjoiseen voisi olla hyvä. Mäntsälä, Karkkila, yms.
Jos Mäntsälän nimi olisi vaikka Heinälaakso se olisi paljon suositumpi.
Jos käy vaikka Tikkurilassa töissä, Mäntsälä on oiva valinta asuinpaikaksi. Katselen juuri asuntoa sieltä sekä Kärkölästä.
Kulttuurijutut ja kahvilat kun muuttuisivat taas huolettomiksi, olisi paljon parempi.
On paljon kauniita alueita, toisaalta monet niistä hyvin kalliita asua. Julkinen liikenne on kattavaa, mutta meneehän sillä ajellessa välillä törkeän kauan aikaa, eikä ole liian halpaa sekään. Työ- ja opiskelupaikkoja on, se on hyvä. Sen verran tyytyväinen olen, että en ole ainakaan Espoota pidemmälle muuttamassa.
Jos on rahaa, siis aika paljon rahaa niin Helsinki on hyvä paikka elää, saa rikaskin olla rauhassa. Mutta jos olet keskiluokkaa etkä saa mitään kaupungin halpaa vuokra-asuntoa niin Helsinki ei ole hyvä paikka.
Kannattaako Helsingistä enää ostaa asuntoa?
Aikuinen lapseni haikailee sinne. On syntynyt stadissa, mutta muutimme pois aika pian muualle Suomeen.
Ei minulla olisi varaa kuin johonkin lähiön yksiöön, esim. Koskelasta.
Tiedä sitten haluaisiko lapsi edes asua siellä. Tutun lapsi hankki oman kämpän, Vantaan rajalta. Ei kyllä innosta minua yhtään.
Voisiko joku luetella lähiöt, mistä kämppää ei ainakaan kannata hankkia?
Tarkoitan rikollisuutta ja muuta häiriökäyttäytymistä, ma muja, spurguja, huonoja liikenneyhteyksiä jne.
40 vuotta tullut nyt asuttua Helsingissä elämän aikana yhteensä, 10 vuotta muualla pätkissä.
Eihän tämä enää entisensä ole. Moottoripyöräilijänä vituttaa jatkuva ruuhkaisuus ja etenkin kaupungin pysäköintipolitiikka, jossa asukaspysäköintimaksu on sama kaksi ja nelipyöräisille. Kaikki on jatkuvasti remontissa, aina kun ikkunan avaa niin kilkatus ja pauke kuuluu. Vihreitä täällä on aivan liikaa, mutta silti kaikki väljyys ja tyhjä tila häviää. Syntymäseutu ja lapsuuden maisema, paljon tunnetta, mutta olen silti ajatellut välillä poismuuttoakin. Joku pikkukaupunki 50km pohjoiseen voisi olla hyvä. Mäntsälä, Karkkila, yms.